AnonymBruker Skrevet 4. januar #1 Skrevet 4. januar Noen som har tips til tomatsuppe og lasagne so fakktisk smaker godt. Mine barn foretrekker toro tomatsupper og lasagne. Jeg vil slutte å lage det. Heller lage ting fra bunnen av,noen som har tips hvor jeg kan finne oppskrifter til det Anonymkode: 05f1d...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #2 Skrevet 4. januar Enten du kjøper ferske tomater, hermetiserte grovhakkede tomater, tomatpuré eller ferdig pastasaus på glass, så er egentlig ingen av disse nevneverdig prosessert og kan velges med god samvittighet. Så velg det alternativet som passer best, men ferske tomater er sikkert det beste av alternativene. Men unngå slike pulverposer, og unngå å bruke glass med ferdig hvitsaus til lasagnen. Ferdige tørre pastaplater eller makaroni tenker jeg også er helt greit og innafor når det kommer til prosessering. Man kan gjerne velge fullkornvarianter, som er sunnere enn durumhvete. Denne oppskriften ser veldig lovende ut selv om jeg ikke har forsøkt den selv. : https://gladkokken.no/oppskrifter/hjemmelaget-tomatsuppe-full-av-naering-og-utrolig-god Men du kan selvsagt gjøre det annerledes om du ikke har tid til å steke i ovn først osv. Det handler egentlig bare om å tilsette det man skal ha i av grønnsaker og krydder, kjøre det med stavmikser eller blender gjerne sammen med olivenolje, og så la det småputre en god stund. Dess lengre du koker, dess mer får du frem sødmen i løken og gulrøttene (dermed trenger du ikke tilsette like mye sukker). Sødmen er viktig for å veie opp mot syren og bitterheten som tomatene og balsamicoen har. Fløten du tilsetter tilslutt er også med på å balansere retten. Når det kommer til lasagnen kan du egentlig gå frem veldig mye på samme måte for å lage tomatsausen, men ikke ha like mye kraft/buljongvann i. Så steker du kjøttdeig i en panne, heller sausen over kjøttdeigen, og lar det putre litt videre. Hvitsaus lager du ved å smelte en god dæsj ekte meierismør (ikke margarin, melange osv) i en liten sausepanne og røre inn 2-3 spiseskjeer med hvitt hvetemel til alt er en jevn masse. Da unngår du at sausen blir klumpete. Så tilsetter du litt melk og salt og varmer opp, og rører rundt slik at smøret og melet løser seg opp i melken. Det må putre lett noen minutter til det får en grei tykkelse og for å få bort "melsmaken." Tilsett mer melk, eller kok ned, om det blir for tykt eller tynt. Tilsett så fløte i hvitsausen litt mot slutten og skru av varmen. Så er det bare å fordele lag på lag med kjøttsaus, pastaplater, hvitsaus, og tilslutt ost i en form som normalt og steke i ovn. Anonymkode: 31b6c...ba2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #3 Skrevet 4. januar Jeg har ingen oppskrift på tomatsuppe (lager ikke tomatsuppe selv), men vil bare si at å bruke friske tomater ikke er noen god idé generelt, og i hvert fall ikke i januar. Velg gode hermetiske i stedet. Lasagne: Godt.no har Lise Finckenhagens oppskrift liggende ute akkurat nå: https://www.godt.no/oppskrifter/pasta/lasagne/8210/klassisk-lasagne-med-kjoettsaus Anonymkode: c5128...e00 2 1
Frøkensmprippen Skrevet 4. januar #4 Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Enten du kjøper ferske tomater, hermetiserte grovhakkede tomater, tomatpuré eller ferdig pastasaus på glass, så er egentlig ingen av disse nevneverdig prosessert og kan velges med god samvittighet. Så velg det alternativet som passer best, men ferske tomater er sikkert det beste av alternativene. Men unngå slike pulverposer, og unngå å bruke glass med ferdig hvitsaus til lasagnen. Ferdige tørre pastaplater eller makaroni tenker jeg også er helt greit og innafor når det kommer til prosessering. Man kan gjerne velge fullkornvarianter, som er sunnere enn durumhvete. Denne oppskriften ser veldig lovende ut selv om jeg ikke har forsøkt den selv. : https://gladkokken.no/oppskrifter/hjemmelaget-tomatsuppe-full-av-naering-og-utrolig-god Men du kan selvsagt gjøre det annerledes om du ikke har tid til å steke i ovn først osv. Det handler egentlig bare om å tilsette det man skal ha i av grønnsaker og krydder, kjøre det med stavmikser eller blender gjerne sammen med olivenolje, og så la det småputre en god stund. Dess lengre du koker, dess mer får du frem sødmen i løken og gulrøttene (dermed trenger du ikke tilsette like mye sukker). Sødmen er viktig for å veie opp mot syren og bitterheten som tomatene og balsamicoen har. Fløten du tilsetter tilslutt er også med på å balansere retten. Når det kommer til lasagnen kan du egentlig gå frem veldig mye på samme måte for å lage tomatsausen, men ikke ha like mye kraft/buljongvann i. Så steker du kjøttdeig i en panne, heller sausen over kjøttdeigen, og lar det putre litt videre. Hvitsaus lager du ved å smelte en god dæsj ekte meierismør (ikke margarin, melange osv) i en liten sausepanne og røre inn 2-3 spiseskjeer med hvitt hvetemel til alt er en jevn masse. Da unngår du at sausen blir klumpete. Så tilsetter du litt melk og salt og varmer opp, og rører rundt slik at smøret og melet løser seg opp i melken. Det må putre lett noen minutter til det får en grei tykkelse og for å få bort "melsmaken." Tilsett mer melk, eller kok ned, om det blir for tykt eller tynt. Tilsett så fløte i hvitsausen litt mot slutten og skru av varmen. Så er det bare å fordele lag på lag med kjøttsaus, pastaplater, hvitsaus, og tilslutt ost i en form som normalt og steke i ovn. Anonymkode: 31b6c...ba2 Vil legge til at koke pastaplatene i 2 min først gjør at fordelingen i forhold til veske blir enda enklere, så blir den ikke for tørr feks. Barn liker det de er vandt til. Da min søster fikk barn nr 2 lagde jeg 30-40 portioner, de fleste til henne og mannen som jeg vet ikke storebror vil ha, noen små bare til storebror og noen til alle tre. (Er litt imot babyshower, det blir barselsmat fra meg). Hva var mest poplært? Da jeg raska sammen alle restene i en tomatsaus med noe karbonadedeig, brukte melk og fløte og lagde en hvit saus på slump og fikk en del portioner lasagne. Mine andre søsken fikk også, desverre husker jeg ikke alt som gikk i sausen, bare mye grønnsaker.. så har ikke klart å kopiere den. Endret 4. januar av Frøkensmprippen 1
Frøkensmprippen Skrevet 4. januar #5 Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har ingen oppskrift på tomatsuppe (lager ikke tomatsuppe selv), men vil bare si at å bruke friske tomater ikke er noen god idé generelt, og i hvert fall ikke i januar. Velg gode hermetiske i stedet. Lasagne: Godt.no har Lise Finckenhagens oppskrift liggende ute akkurat nå: https://www.godt.no/oppskrifter/pasta/lasagne/8210/klassisk-lasagne-med-kjoettsaus Anonymkode: c5128...e00 Med mindre man gror eller kjøper rett fra garnerier. Det er jo litt dyrere da. Men en diger gryte med tomatsaus kan brukes til så mye og fryses ned. På Bama har de sesongkalender. Veldig greit, frukt og grønt er aller best i sesong. Endret 4. januar av Frøkensmprippen
AnonymBruker Skrevet 4. januar #6 Skrevet 4. januar Frøkensmprippen skrev (4 minutter siden): Med mindre man gror eller kjøper rett fra garnerier. Det er jo litt dyrere da. Men en diger gryte med tomatsaus kan brukes til så mye og fryses ned. På Bama har de sesongkalender. Veldig greit, frukt og grønt er aller best i sesong. Om sommeren ja. Ikke i starten av januar. Anonymkode: c5128...e00 1
Frøkensmprippen Skrevet 4. januar #7 Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen som har tips til tomatsuppe og lasagne so fakktisk smaker godt. Mine barn foretrekker toro tomatsupper og lasagne. Jeg vil slutte å lage det. Heller lage ting fra bunnen av,noen som har tips hvor jeg kan finne oppskrifter til det Anonymkode: 05f1d...6e7 Jeg gjør som regel slik: Jeg kjøper modne tomater i sesong, gjerne fra butikker med en del utvalg av internasjonal mat. Tomatene er norske i sesongen. Supplerer med mutti både pure og hermetisk, det er mye bedre og nå prislåst på kiwi. Baker ferske tomater, løk og hvitløk i ovnen. Så alt oppi gryta med alt av grønnsaker som passer fra kjøleskapet. Gjerne en del gulerøtter og selleri. Litt vann, noen kvaster urter og lar det småkoke i flere timer. Eventuelt laurbærblad. Smaker til med salt, pepper, kraft, noe chili om ønskelig. Så tar jeg ut urtene og laubærblad og kjører alt med en stavmikser. Har ildfaste former med lokk fra chlas ohlson. Så blir det gjerne 4 lasagner til familien, 3-4 portioner tomatsuppe, tomatsaus i mindre bokser. Noe med kjøtt annet vegetar. Så går mesteparten i frysen og jeg har ferdige og gode middager. Mannen liker varm lunch så går noe i bokser til han. Lager en stoe gryte med karrisuppe og grønnsaker. På slump med epler eller eplejuice, koksmelk eller annet jeg har fra kjøleskapet. Bruner av kylling som bare skal trekkes. Fordeler i to-tre gryter. Gjør de litt forskjellige, noen blir gryte og andre suppe.. tilsetter litt forskjellig smak osv. blir gjerne 5-6 middager og ett par bokser lunch til mannen. Er bare å ta ut å så koke ris eller couscous og eventuelt salat eller brød til. Bruker godt med grønnsaker og alt jeg har. Billig blir det også. På det meste (mannen tok ungene ut av hus en hel lørdag), endte jeg opp på ca 100 portioner og med fisk og kjøtt i mye, ferske grønnsaker osv så regna jeg ut at per middag til oss fire kostet gjennomsnittelig 82 kroner med tilbehør. Endret 4. januar av Frøkensmprippen 1
Frøkensmprippen Skrevet 4. januar #8 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om sommeren ja. Ikke i starten av januar. Anonymkode: c5128...e00 Nei nå er det så klart best med hermetiske. På sommeren lager jeg store portioner med hemetikk og har i frysen utover vinteren.
Frøkenfryden Skrevet 4. januar #9 Skrevet 4. januar Bruker ODA sin kremete tomatsuppe med potet oppi. Syns den er supergod. Kan lage den så tynn du ønsker, bare justere væskemengde.
AnonymBruker Skrevet 4. januar #10 Skrevet 4. januar https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/tomatsuppe-med-kokt-egg/ https://www.godt.no/oppskrifter/suppe/9662/klassisk-og-god-tomatsuppe Anonymkode: bf697...e5d
AnonymBruker Skrevet 4. januar #11 Skrevet 4. januar Som enkel hverdagssuppe hakker og steker jeg løk og hvitløk, 1-2 ss tomatpuré freses raskt, en klype sukker (viktig når man lager tomatbaserte retter for å få bort den metalliske smaken). Heller på gode hermetiske tomater, her er det stor forskjell. Jeg foretrekker Mutti. Heller på grønnsaksfond eller kyllingfond, og vann. Putrer 20+ minutter. Kjører glatt med stavmikser. Har jeg bedre tid foretrekker jeg å ovnsbake grønnsaker først som base i sausen - kjøper da gode tomater, og kun i sesong. Lasagne kan jo lages på uendelig mange måter, og ulike vansklighetsgrader. Sjekk også opp lasagne-suppe, det er populært her. Og google "vinnerlasagne", den er vegansk, og supergod. Ellers er et av mine viktigste verktøy for gode supper, kjøttsauser med mer; slow-cooker. Blant annet lager jeg ragu til lasagne i denne - den putrer gjennom hele dagen, og man slipper arbeidet og ventetiden etter jobb. Supper kan du kutte opp til og gjøre klar, og sette på timer, så er den i praksis klar når du kommer hjem. Anonymkode: cb7d5...c8a 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar #12 Skrevet 4. januar Kjempebra at du vil lage mer hjemmelaget mat og spise mindre ultraprosessert, men klarer du ikke finne oppskrifter selv? Anonymkode: 46f0b...7d4
Blåttvann Skrevet 4. januar #13 Skrevet 4. januar (endret) Jeg har ikke funnet en oppskrift på hjemmelaget tomatsuppe som er slik jeg liker den. Det brukes for mye vann! Det jeg liker best er en kremet variant og da bruker jeg ikke veldig lite vann, men kokosmelk (ikke lettvarianten). Jeg freser opp hvitløk og løk i olivenolje (ikke på mer enn medium varme). Når den har blitt myk og litt gyllen/blank tilsetter jeg gode hermetiske tomater. Så fond, jeg bruker grønnsak, kylling eller okse, synes alle funker. Når det har kokt en god stund tilsetter jeg en liten boks kokosmelk/kokoskrem. Det er sikkert noen som liker å bruke tomatpuré, men det gjør ikke jeg. Da freser du det på slutten av den tiden løken og hvitløken skal frese, før tomatene. Smak til med sukker. Du trenger ikke mye. Synes jeg. Bruk gjerne urter, basilikum er en klassiker. Salt, pepper. Vann for kosistens, men ikke 1L slik mange oppskrifter har. Synes jeg. Stavmiks hele greia. Du kan sile gjennom et rent håndkle om barna reagerer på konsistensen ettersom de er vant med Toro. Eller bare en sil dersom de ikke er sinnsykt kresne. Har du god tid så tilsetter du mye vann og lar suppa koke leeenge. Det er helt klart best. Men jeg koker suppa til den er tykkere enn hva den vil bli om jeg fulgte klassisk oppskrift. Du må gjøre det som blir suksess for din familie. Når du har fått dem til å like enkel hjemmelaget tomatsuppe så kan du begynne å tilsette like grønnsaker i suppa for mer smak. Jeg bruker ofte tomatsaus som ens lags søplebøtte for rester av diverse grønnsaksrester jeg har i kjøleskapet. Eller kanskje det er lurt å gjøre dette fra start, alt etter hva barna dine vil like eller reagere negativt på. Paprika, sellerirot, pepperrot, gulrot, potet. Tomatsuppa kan du bruke som base til lasagne også, samme greia. Bare kok lenger så den blir tykkere. Eller skipp kokosmelken. Du kan også bruke fløte hvis du ikke liker kokosmelk. Også er det en overgang! Toro smaker industri og når man er vant til den så er det dessverre det man ofte foretrekker. Det er en grunn til at det er laget, det skal selges til forbrukerne og da er smaken selvfølgelig gjennomført laget for at alle skal foretrekke den. Du kan begynne å lage tomatsuppa til Toro oh erstatte 400ml av vannet med en boks hermetiske tomater. Og frese opp løk og hvitløk før du tilsetter posen og lager den slik den skal lages oppi kjelen. Endret 4. januar av Blåttvann 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #14 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjempebra at du vil lage mer hjemmelaget mat og spise mindre ultraprosessert, men klarer du ikke finne oppskrifter selv? Anonymkode: 46f0b...7d4 Jo og de jeg har prøvd smaker ikke bra og barna hater det. Så derfor ønsker jeg litt innspill Anonymkode: 05f1d...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #15 Skrevet 4. januar Takk alle sammen for gode råd. Jeg skal helt klart teste noen av de. Anonymkode: 05f1d...6e7
AnonymBruker Skrevet 4. januar #16 Skrevet 4. januar Tomatsuppe som du lager selv er seriøst SÅ sinnsykt god og den lukter fantastisk i HELE huset. Ovnsbaker tomater og andre grønnsaker, spesielt paprika er godt, løk og hvitløk, kan også ha i gulrot også, men ikke for mye, det preger smaken. Ha litt olivenolje over. Stek dette på 200 grader i 30 min eller til de er møre. Så er det bare å ta de i en kjele, bruke stavmikser og mose det. Ha i litt sukker (valgfritt) og krydder etter smak, jeg bruker salt og pepper. Så litt vann og matfløte (evnt melk) Blir seriøst SINNSYKT godt, og egentlig veldig enkelt å lage. Anonymkode: 00db1...d0c
AnonymBruker Skrevet 4. januar #17 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjempebra at du vil lage mer hjemmelaget mat og spise mindre ultraprosessert, men klarer du ikke finne oppskrifter selv? Anonymkode: 46f0b...7d4 Det kan jo sikkert føles som en jungel når man er ny på dette. Mange som vil gjøre en endring går for langt - og gjør ting for komplisert, det er derfor fint for TS å lese at ferdig-pasta er helt ok. Og at man med å bruke tomater for å lage tomatsaus risikerer at det blir smakløst - at hermetikk ikke bare er betydelig enklere, men også bedre. Anonymkode: cb7d5...c8a
AnonymBruker Skrevet 4. januar #18 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tomatsuppe som du lager selv er seriøst SÅ sinnsykt god og den lukter fantastisk i HELE huset. Ovnsbaker tomater og andre grønnsaker, spesielt paprika er godt, løk og hvitløk, kan også ha i gulrot også, men ikke for mye, det preger smaken. Ha litt olivenolje over. Stek dette på 200 grader i 30 min eller til de er møre. Så er det bare å ta de i en kjele, bruke stavmikser og mose det. Ha i litt sukker (valgfritt) og krydder etter smak, jeg bruker salt og pepper. Så litt vann og matfløte (evnt melk) Blir seriøst SINNSYKT godt, og egentlig veldig enkelt å lage. Anonymkode: 00db1...d0c En liten klype sukker er et must. Det skal ikke smake søtt. Men sukker fjerner metall-smaken fra tomater, så det vil løfte smaken mye. Anonymkode: cb7d5...c8a 1
Blåttvann Skrevet 4. januar #19 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En liten klype sukker er et must. Det skal ikke smake søtt. Men sukker fjerner metall-smaken fra tomater, så det vil løfte smaken mye. Anonymkode: cb7d5...c8a Ikke et must nei, man liker ulike ting. Men det er "riktig" å bruke litt sukker ja. Selv kan jeg faktisk like tomatsuppe/sauser uten den klypen med sukker.
Daisy-love Skrevet 4. januar #20 Skrevet 4. januar (endret) Det sirkulerer en del oppskrifter som denne som alternativ til Toro tomatsuppe. Det som går igjen er at det brukes tomatpuré i. Toro tomatsuppe har en ganske kraftig smak av tomat, og det skal litt til å få av ferske tomater, og særlig i hverdagen. Om du vil lage lasange litt fort kan du droppe hvit saus og heller bruke ricotta eller cottage cheese i. Ta gjerne litt med stavmikseren om de små ikke liker klumper. Det blir jo ikke ekte lasagne, men går litt fortere. Tomatsaus lager du enkelt av tomater på boks eller papp. De fleste er rene og fine. Litt krydder og en runde med stavmikseren der også om du velger hakkede versjoner, så er det mer likt Toro der også. 😊 Lasagne kan du sette sammen minus osten på toppen dagen før, og ta litt revet ost på før du setter den rett i ovnen. Veldig enkelt og greit. Den kan fryses også. Endret 4. januar av Daisy-love La til. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå