Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er masterstudent på 1. året og førstegangsgravid. Terminen er i høst midt i tredje semester. Ettersom studiet er samlingsbasert kan jeg fortsette på studiet, eller ta et års permisjon. Men jeg trenger litt hjelp til den økonomiske biten for å vite hva jeg bør gjøre. Noen her som har vært borti samme situasjon som vil dele hva dere gjorde? Hvilke rettigheter og goder har gravide studenter? 

Jeg har deltidsjobb ved siden studiet og tjener ca 20 000 kr brutto månedlig. Ektefellen min oboer offshore og tjener rundt 800 000 kr brutto i årlig (i tilfelle dette skulle være nyttig informasjon mtp permisjon og foreldrepenger)

Anonymkode: 049be...102

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ingen goder som gravid student, men kan du ha rettigheter og få tilgang til støtteordninger. Linken over er et godt sted på starte.

Anonymkode: cc15c...54a

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker å fortsette studier bør du ha i bakhodet at du ikke vet hva slags barn du får, det er ikke alltid mulig å studere mens man har baby, selv om pappa jobber offshore. Det er heller ikke sikkert at pappa virkelig innser at han da kan sitte med en jobb hjemme som er mye større enn det han innser, og at det kan bli for krevende i kombinasjon med offshore. Hva hvis samlingene kommer når han er ute? 
Generelt tror jeg det er mange menn som jobber offshore som tar pappapermen når de er hjemme, og dermed får dobbel betaling de ukene. Dessverre, for de får ikke noen reell pappaperm hvis mor er hjemme de ukene også.

Ellers får du vel permisjonspenger fra deltidsjobben din? Og et år hvor du får kun stipend, ikke lån. Så sånn sett vil det vel lønne seg økonomisk å ikke ta pause fra studiene. Den viktigste grunnen er selvsagt at du vil komme ut i jobb ett år tidligere = et år ekstra med inntekt. Men om det er lurt, og om det er gjennomførbart, avhenger av BABY, hva pappa er innstilt på å bidra med, din helse, og hvor krevende studiet er. Det er umulig å se for seg hvordan livet forandres når man får barn for første gang. 

Anonymkode: c0287...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er masterstudent på 1. året og førstegangsgravid. Terminen er i høst midt i tredje semester. Ettersom studiet er samlingsbasert kan jeg fortsette på studiet, eller ta et års permisjon. Men jeg trenger litt hjelp til den økonomiske biten for å vite hva jeg bør gjøre. Noen her som har vært borti samme situasjon som vil dele hva dere gjorde? Hvilke rettigheter og goder har gravide studenter? 

Jeg har deltidsjobb ved siden studiet og tjener ca 20 000 kr brutto månedlig. Ektefellen min oboer offshore og tjener rundt 800 000 kr brutto i årlig (i tilfelle dette skulle være nyttig informasjon mtp permisjon og foreldrepenger)

Noen rettigheter omkring utsatt eksamen, samt rettigheter til foreldre stipend (4 måneder før fødsel, og 7 måneder etter fulført utdanning om en fikk barnet etter). Er en del unntak, også, men paragrafene er veldig lange (burde ha vært splittet opp), til å bli gjengitt i sin helhet her på KG 🙂

Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) - Lovdata:

"

§ 10-6.Tilrettelegging for gravide studenter og rett til foreldrepermisjon

Gravide studenter har rett til utsatt eksamen dersom eksamensdatoen er i perioden mellom tre uker før termin og seks uker etter fødsel. Barnets andre forelder har rett til utsatt eksamen dersom eksamensdatoen er i perioden mellom fødsel og to uker etter fødsel.

En student som får barn under studiene, har rett til permisjon fra studiene under svangerskap og permisjon til omsorg for barn. I permisjonsperioden har studenten fortsatt studierett og rett til å gå opp til eksamen ved institusjonen. Etter endt permisjon har studenten rett til å gjenoppta studiene på tilsvarende nivå som før permisjonen, og universiteter og høyskoler skal legge til rette for at studenten kan gjenoppta studiene så raskt som mulig.

Reglene i arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5 og § 12-7 gjelder så langt de passer.

Institusjonene kan gi forskrift om tilrettelegging etter denne paragrafen."

Opp mot økonomi gjelder forskrift om utdanningsstøtte Forskrift om utdanningsstøtte - Lovdata:

§ 36.Foreldrestipend

En søker som får eller adopterer barn i utdanningsperioden og har rett til lån og stipend, får i en periode lån og stipend som foreldrestipend når følgende vilkår er oppfylt:

a. Søkeren har hatt rett til lån og stipend i en opptjeningstid på de siste 4 månedene før fødselen eller adopsjonen.
b. Søkeren bor sammen med barnet.
c. Søkerens ektefelle eller samboer får ikke foreldrestipend.
d.

Søkerens ektefelle eller samboer tar ikke samtidig ut foreldrepenger

[...]

"

§ 37.Foreldrestipend etter utdanningsperioden

En søker som fullfører en grad, og som får eller adopterer barn innen 7 måneder etter en fullført grad, har rett til basislån og barnestipend som foreldrestipend etter utdanningsperioden etter vilkårene i § 36 første ledd bokstav b–d, andre, tredje, fjerde, femte og sjuende ledd. Søkeren skal ha hatt rett til lån og stipend i en opptjeningstid på de siste 4 månedene før utdanningsperioden ble avsluttet. Med grad menes fagskolegrader og grader som omfattes av § 78. En grad fullført i høstsemesteret regnes som fullført 15. januar. En grad fullført i vårsemesteret regnes som fullført 15. juni.

Dersom søkeren begynner i utdanning igjen, gjelder vilkårene i § 36."

Anonymkode: fed5c...f1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne også er noe relevant, fra forskrift om utdanningsstøtte:

71.Lån og stipend hvis søkeren er forsinket i utdanningen
En søker regnes som forsinket i utdanningen hvis søkeren ikke består en utdanning søkeren har fått lån og stipend til. Søkere som er mer enn 60 studiepoeng forsinket, har ikke rett til lån og stipend før semesteret etter at forsinkelse som overstiger 60 studiepoeng, er hentet inn.

Søkere som er forsinket ut over 60 studiepoeng, kan likevel ha rett til lån og stipend dersom forsinkelsen skyldes en av følgende årsaker:

a.    sykdom
b.    fødsel i utdanningsperioden
c.    læringsmiljøet eller studiesituasjonen ved lærestedet er ikke tilpasset søkerens nedsatte funksjonsevne
d.    andre særlige grunner som gjør det vanskelig å unngå forsinkelse.
Søkere som er forsinket ut over 60 studiepoeng og som har nedbetalt utdanningslånet, har likevel rett til lån og stipend. Dersom søkeren senere blir mer enn 60 studiepoeng forsinket, skal vilkårene i første eller andre ledd være oppfylt for å ha rett til lån og stipend."

Anonymkode: fed5c...f1a

AnonymBruker
Skrevet

Ble gravid under bachelor utdanning. Fikk hele lånet som stipend i stedet for lån. Økonomisk gunstig å få barn under studier. Med forbehold om at reglene er endret. Sjekk nettsiden til lånekassen.

Anonymkode: a8c28...2bc

Skrevet

Jeg ville tatt foreldrepenger fra Nav, fødselsstipend fra Lånekassen og latt far ta permisjon fra fellesperioden i de periodene du trenger at han er hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

§ 37.Foreldrestipend etter utdanningsperioden

En søker som fullfører en grad, og som får eller adopterer barn innen 7 måneder etter en fullført grad, har rett til basislån og barnestipend som foreldrestipend etter utdanningsperioden etter vilkårene i § 36 første ledd bokstav b–d, andre, tredje, fjerde, femte og sjuende ledd. Søkeren skal ha hatt rett til lån og stipend i en opptjeningstid på de siste 4 månedene før utdanningsperioden ble avsluttet. Med grad menes fagskolegrader og grader som omfattes av § 78. En grad fullført i høstsemesteret regnes som fullført 15. januar. En grad fullført i vårsemesteret regnes som fullført 15. juni.

Dersom søkeren begynner i utdanning igjen, gjelder vilkårene i § 36."

Hvordan hadde dette blitt hvis jeg hadde fullført mastergraden i juni 2026, og født barnet i august 2026? Hadde jeg hatt krav på stipend fra Lånekassen da også i tillegg til foreldrepenger fra nav? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...