AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:57 #1 Skrevet lørdag kl. 22:57 Jeg leier ut en leilighet i kjelleren. Er det vanlig å øke husleien årlig jf konsumprisindeksen eller ikke? Mistenker at leietager kommer til å bli veldig sur hvis jeg øker, selv om det kun er snakk om ca 250 kr. hva er vanlig? Anonymkode: 81e6f...d7e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:03 #2 Skrevet lørdag kl. 23:03 Nei det er ikke vanlig i det hele tatt. Og en leietaker skal bo i minst ett og et halvt år for den lovlig kan settes opp. Hva er greia med å prøve å tyne mest mulig penger ut av folk hele tida? Anonymkode: efe1d...082 3 1 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:04 #3 Skrevet lørdag kl. 23:04 Les husleieloven og sett deg inn i ting før du leier ut i alle fall. En leietaker som stadig får satt opp leien vil flytte ut. Anonymkode: efe1d...082 7 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:05 #4 Skrevet lørdag kl. 23:05 Mente å skrive FØR den settes opp, altså han/hun skal bo der i over ett år før den kan lovlig settes opp. Igjen, anbefaler å lese husleieloven. Man kan ikke styre på akkurat som man vil med folk. Anonymkode: efe1d...082 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:07 #5 Skrevet lørdag kl. 23:07 Forgje plass jeg bodde betale jeg 6000 i de 4 årene jeg bodde der. Samme pris da jeg flyttet inn som da jeg flyttet ut som nå er 4 år siden. Der jeg bor nå har jeg bodd i 4 år, betalt 8000 siden den dagen jeg flyttet inn til dags dato. Du har selvfølgelig lov å gjøre det en gang i året (men leietaker skal vite om det en viss tid før, husker ikke helt fristen men du kan ikke bare sette opp leien uten forvarsel). Men som sagt jeg tror jeg aldri har opplevd at huseiere setter opp leien mens jeg leier hos de. Anonymkode: c460b...9fa 4 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:09 #6 Skrevet lørdag kl. 23:09 Jeg har heller ikke opplevd at de setter opp husleien mens jeg har leid av de. Hvorfor i all verden skal du sette den opp 250kr uansett. Blir for dumt. Anonymkode: efe1d...082 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:16 #7 Skrevet lørdag kl. 23:16 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei det er ikke vanlig i det hele tatt. Og en leietaker skal bo i minst ett og et halvt år for den lovlig kan settes opp. Hva er greia med å prøve å tyne mest mulig penger ut av folk hele tida? Anonymkode: efe1d...082 Feil. Leie kan reguleres etter ett år, jf. Husleieloven § 4-2, bokstav b. Lele kan settes til gjengs leie ette 3 år, jf. Husleieloven § 4-3. TS: Ja det er helt vanlig å indeksregulere leien. Anbefaler for øvrig at du leser husleieloven. Den anbefalingen gjelder alle som skal kommentere i tråden her og late som de kan litt jus også…. 🙄 Anonymkode: 3e162...d2e 9
Fighter83 Skrevet lørdag kl. 23:21 #8 Skrevet lørdag kl. 23:21 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg leier ut en leilighet i kjelleren. Er det vanlig å øke husleien årlig jf konsumprisindeksen eller ikke? Mistenker at leietager kommer til å bli veldig sur hvis jeg øker, selv om det kun er snakk om ca 250 kr. hva er vanlig? Anonymkode: 81e6f...d7e Jeg har vært borti begge deler. Har merket meg at de som leier ut for å faktisk tjene mye penger sånn som Fredensborg m.fl utleieselskaper øker årlig etter 1 år utleie. Private boligeiere som har 1-2 hybeler å leie ut fordi de har delt boligen for å tjene litt ekstra for å kunne leve litt godt ønsker gjerne å ha folk boende over lengre tid og øker ofte ikke prisen veldig mye og absolutt ikke ofte, max 1 gang pr år men oftest sjeldnere. Men har hørt at det kan være en taktikk å øke husleia for å se om leietakerne kanskje finner seg nytt sted å bo😅 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:24 #9 Skrevet lørdag kl. 23:24 Jeg som huseier har aldri satt opp leien. Jeg er fornøyd med leieboer som har bodd her i 5 år, betaler alltid når hun skal, er hyggelig og det er et problemfritt leieforhold. Aldri vært noe å utsette, ikke så mye som en bagatell engang. Å tyne penger ut av folk og være helt regid på å øke noen kroner hvert år ser jeg ikke vitsen med i dette markedet. Du bestemmer selvfølgelig dette selv om du mener det er verdt det eller ikke. I så tilfelle skal du gi forvarsel minst en måned før leieøkningen finner sted. Og leien reguleres etter konsumprisindeksen, Anonymkode: b2d34...cb9 4 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:28 #10 Skrevet lørdag kl. 23:28 Typen min som leier ut tre leiligheter øker fast én gang i året etter konsumprisindeksen. Det har man krav til som utleier. Mange går mer en nok i minus på utleie de siste årene om man ikke skal være «snill» på den biten i tillegg. Anonymkode: 3db2f...22e 7 1
Gunstein123 Skrevet lørdag kl. 23:31 #11 Skrevet lørdag kl. 23:31 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg leier ut en leilighet i kjelleren. Er det vanlig å øke husleien årlig jf konsumprisindeksen eller ikke? Mistenker at leietager kommer til å bli veldig sur hvis jeg øker, selv om det kun er snakk om ca 250 kr. hva er vanlig? Anonymkode: 81e6f...d7e Det er helt normalt at husleie blir dyrere, så det kan du trygt gjøre. Leietager har sikkert fått med seg at det aller meste blir dyrere og dyrere, så vedkommende har ingen grunn til å bli sur. 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:31 #12 Skrevet lørdag kl. 23:31 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei det er ikke vanlig i det hele tatt. Og en leietaker skal bo i minst ett og et halvt år for den lovlig kan settes opp. Hva er greia med å prøve å tyne mest mulig penger ut av folk hele tida? Anonymkode: efe1d...082 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har heller ikke opplevd at de setter opp husleien mens jeg har leid av de. Hvorfor i all verden skal du sette den opp 250kr uansett. Blir for dumt. Anonymkode: efe1d...082 Er dere klare over at kommunale avgifter, eiendomskatt ol har økt med mye mer enn konsumprisindeksen de siste 5 årene? Øker man ikke vil man jo gå i minus på å leie ut, med mindre boligen er helt nedbetalt. Anonymkode: e0393...a36 5 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:32 #13 Skrevet lørdag kl. 23:32 Tenker det er en kjempestor forskjell også på om du bor i samme hus som leietaker selv + om det er leietakere du er fornøyd med. Da støtter jeg i tilfelle den andre som har skrevet her. Hvis du IKKE er fornøyd eller ikke bor med de selv: du har det heeelt på det rene å øke. Anonymkode: 3db2f...22e 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:34 #14 Skrevet lørdag kl. 23:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dere klare over at kommunale avgifter, eiendomskatt ol har økt med mye mer enn konsumprisindeksen de siste 5 årene? Øker man ikke vil man jo gå i minus på å leie ut, med mindre boligen er helt nedbetalt. Anonymkode: e0393...a36 Dette. Det å leie ut skal ikke være veldedighet. Det skal utrolig godt gjøres at det går rundt as is (og få tjener vel noe nå om dagen). Så er jo en grunn til at regelen om å øke en gang i året etter konsumprisindeksen er der. Den er der for å brukes, så en ikke går helt i minus. Anonymkode: 3db2f...22e 3 1 2
Rucula Skrevet lørdag kl. 23:36 #15 Skrevet lørdag kl. 23:36 Vi leide ut i 6 år. Satte en pris som var lik hele leieforholdet 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:36 #16 Skrevet lørdag kl. 23:36 Jeg har leid en leilighet i snart 6 år, og husleien har økt med 2200 kr på de årene. Det skal tynes mest mulig penger. Hvis man ikke går konkurs så anbefaler jeg ikke å sette opp husleien bare for å sette den opp, men at man får stabile og fornøyde leietakere. Anonymkode: 84cd0...aa5 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:38 #17 Skrevet lørdag kl. 23:38 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Forgje plass jeg bodde betale jeg 6000 i de 4 årene jeg bodde der. Samme pris da jeg flyttet inn som da jeg flyttet ut som nå er 4 år siden. Der jeg bor nå har jeg bodd i 4 år, betalt 8000 siden den dagen jeg flyttet inn til dags dato. Du har selvfølgelig lov å gjøre det en gang i året (men leietaker skal vite om det en viss tid før, husker ikke helt fristen men du kan ikke bare sette opp leien uten forvarsel). Men som sagt jeg tror jeg aldri har opplevd at huseiere setter opp leien mens jeg leier hos de. Anonymkode: c460b...9fa Imens de som eier leiligheten får beskjed hver desember om at vann- og avgift +++ går opp X kr til neste år, hvert år. Så da har du hatt jæskla flaks med de du har leid av! Anonymkode: 3db2f...22e 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:40 #18 Skrevet lørdag kl. 23:40 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har leid en leilighet i snart 6 år, og husleien har økt med 2200 kr på de årene. Det skal tynes mest mulig penger. Hvis man ikke går konkurs så anbefaler jeg ikke å sette opp husleien bare for å sette den opp, men at man får stabile og fornøyde leietakere. Anonymkode: 84cd0...aa5 Jeg kan garantere at utleier har hatt mye høyere økning i utgifter enn de usle 360,- pr år du må betale. Anonymkode: e0393...a36 4 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:42 #19 Skrevet lørdag kl. 23:42 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har heller ikke opplevd at de setter opp husleien mens jeg har leid av de. Hvorfor i all verden skal du sette den opp 250kr uansett. Blir for dumt. Anonymkode: efe1d...082 Det spørsmålet kan du jo videresende til Oslo VAV som sender ut samme til alle som eier leilighet 😅 «500kr opp i måneden? Nei, det blir for dumt. Det gidder jeg ikke.» Anonymkode: 3db2f...22e 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:45 #20 Skrevet lørdag kl. 23:45 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har heller ikke opplevd at de setter opp husleien mens jeg har leid av de. Hvorfor i all verden skal du sette den opp 250kr uansett. Blir for dumt. Anonymkode: efe1d...082 Om kommunale avgifter er dobblet så hjelper selvfølgelig 250,- pr måned. Det tilsvarer jo 3000 pr måned. Hos oss ville det dekket økningen i kommunale avgifter de siste 3 åren for 2 måneder av året. Men kun økningen da. Anonymkode: e0393...a36 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå