Minitroll Skrevet 3. januar #1 Skrevet 3. januar Jeg markerer Fastelavn hvert år. Har sjelden bollesøndag, men viser sterkt måtehold fra askeonsdag og frem til påsken. For meg vil det si: 🪶kjøtt kun på søndager. 🪶Minimalt med godteri og brus. 🪶Ingen tulleshopping. Dette har gjort at jeg de siste 8 årene alltid har gått litt ned i vekt til våren. Fastelavn kan markeres både hedensk og katolsk, man velger selv. Jeg er ikke religiøs, men er småfeit etter julen og klarer ikke helt å slutte med tulleshopping. Liker at det blir en motvekt til den fråtsende julen. skal du gjøre noen form for restriksjon mellom fastelavn og påske? 1
Elle Melle Skrevet 3. januar #2 Skrevet 3. januar Føler at for eksempel hvit januar (ingen alkohol) eller frossen februar (ikke bruke penger ut over de 100% faste og nødvendig utgiftene) er hakket mer nærliggende å ta fatt på enn å planlegge fastetiden, det er jo kjempelenge til? 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar #3 Skrevet 3. januar Minitroll skrev (3 minutter siden): 🪶kjøtt kun på søndager. 🪶Minimalt med godteri og brus. 🪶Ingen tulleshopping. Hvis du bytter ut søndagskjøttet med null kjøtt, høres dette ut som helt vanlige hverdager og ikke noen form for restriksjon i mitt hode. De fleste klarer vel såpass uten å ha en høytid å knytte det til? Anonymkode: 99104...abe
SPOCA Skrevet 3. januar #5 Skrevet 3. januar Nei, ingen spesielle restriksjoner utover det normale måteholdet jeg ellers holder. Men, vi feirer fastelavn med fastelavnsboller. 2
Minitroll Skrevet 3. januar Forfatter #6 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du bytter ut søndagskjøttet med null kjøtt, høres dette ut som helt vanlige hverdager og ikke noen form for restriksjon i mitt hode. De fleste klarer vel såpass uten å ha en høytid å knytte det til? Anonymkode: 99104...abe Gratulerer til alle flinke: Men JEG klarer ikke det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #7 Skrevet 3. januar Markerer fastelavn jeg, kjøper kvister med fjær på og spiser boller. Flotte greier 🤩 Anonymkode: 841b5...1cb 3 1
Minitroll Skrevet 3. januar Forfatter #8 Skrevet 3. januar Elle Melle skrev (5 minutter siden): Føler at for eksempel hvit januar (ingen alkohol) eller frossen februar (ikke bruke penger ut over de 100% faste og nødvendig utgiftene) er hakket mer nærliggende å ta fatt på enn å planlegge fastetiden, det er jo kjempelenge til? Høres bra ut. Men jeg er ikke motivert for så mye når det er så mørkt og kaldt. Men selv om det er lenge til fastetiden planlegger jeg allerede. Alkohol har jeg null problemer med da jeg drikker sjelden. Drakk alkohol kun to kvelder i fjor. 1
Gjest Gentleman59 Skrevet 3. januar #9 Skrevet 3. januar Minitroll skrev (13 minutter siden): Jeg markerer Fastelavn hvert år. Har sjelden bollesøndag, men viser sterkt måtehold fra askeonsdag og frem til påsken. For meg vil det si: 🪶kjøtt kun på søndager. 🪶Minimalt med godteri og brus. 🪶Ingen tulleshopping. Dette har gjort at jeg de siste 8 årene alltid har gått litt ned i vekt til våren. Fastelavn kan markeres både hedensk og katolsk, man velger selv. Jeg er ikke religiøs, men er småfeit etter julen og klarer ikke helt å slutte med tulleshopping. Liker at det blir en motvekt til den fråtsende julen. skal du gjøre noen form for restriksjon mellom fastelavn og påske? M66: Jeg markerer Fastelavn hvert år med bollesøndag, gjerne lørdagen og søndagen. 🪶kjøtt når jeg har lyst på det 🪶 godteri og brus når jeg har lyst på det 🪶shopper det jeg vil når jeg vil
AnonymBruker Skrevet 3. januar #10 Skrevet 3. januar Tja, enten markerer jeg hele året, eller så er jeg noen som er helt på siden av den tradisjonen. - Spiser ikke kjøtt - Spiser aldri godteri eller brus - Har ikke råd til tulleshopping, eller shopping i det hele tatt - Drikker aldri alkohol - Spiser ikke boller heller Anonymkode: 369da...537
AnonymBruker Skrevet 3. januar #11 Skrevet 3. januar Jeg spiser boller – bryr meg ikke om historien bak det. Anonymkode: 3bc0c...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #12 Skrevet 4. januar Jeg markerer med å spise kremboller. Men etter at jeg begynte å reise mye til Sverige i forbindelse med jobb, hender det at jeg glemmer fastelavn her hjemme. I Sverige får man kremboller hele året. Kan selvsagt lage dem selv også, men jeg får dem aldri like gode som på kafe eller bakeri. Anonymkode: 162a0...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #13 Skrevet 4. januar Aldri markert i noe særlig grad. Hender jeg spiser en bolle med krem, det er vel alt Men har bestemt meg for å bli flinkere med shopping da, men ikke pga fastelavn i seg selv. Anonymkode: 4d47d...0e9 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #14 Skrevet 4. januar Jeg gjør som med jul og påske. Jeg pynter med fastelavnsnek, og koser oss med fastelavns boller. Men følger ingen tradisjoner eller religion. Når jeg pynter og når jeg tar ned neket er litt tilfeldig. Men det står som regel fremme en ukes tid. Anonymkode: ae80d...44f 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #15 Skrevet 4. januar Til TS: Trådtittelen din er direkte misvisende. Du markerer jo ikke fastelavn i det hele tatt - du markerer fasten, dvs bruker en kristen skikk til litt sekularisert selvpisking. Det har ikke noe med fastelavn å gjøre. For å svare on-topic på det trådtittelen faktisk spør om: Jeg feirer fastelavn med bollebaking - oftest boller med to typer fyll der hjemmelaget vaniljekrem alltid inngår. Noen ganger markerer jeg også feitetirsdag/ Mari gras med å lage bretonske bokhvetepannekaker, slik man typisk gjør i Frankrike. Anonymkode: e19ed...d74 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #16 Skrevet 4. januar det har jeg aldri feiret... Anonymkode: e7814...ce6
Minitroll Skrevet 4. januar Forfatter #17 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Til TS: Trådtittelen din er direkte misvisende. Du markerer jo ikke fastelavn i det hele tatt - du markerer fasten, dvs bruker en kristen skikk til litt sekularisert selvpisking. Det har ikke noe med fastelavn å gjøre. For å svare on-topic på det trådtittelen faktisk spør om: Jeg feirer fastelavn med bollebaking - oftest boller med to typer fyll der hjemmelaget vaniljekrem alltid inngår. Noen ganger markerer jeg også feitetirsdag/ Mari gras med å lage bretonske bokhvetepannekaker, slik man typisk gjør i Frankrike. Anonymkode: e19ed...d74 Kan godt hende mitt innlegg er misvisende, men ikke selve tittelen. Spør om noen markerer. så flott at du velger å svare på det. Det finnes både hedensk og kristen og katolske varianter av dette. Kristendommen har aldri eiet hverken påske, jul eller fasten. For lenge siden fantes ikke bollesøndag heller, men feitetirsdag var på sett og vis selve fastelavnmarkeringen ( eller Mardi gras på fransk ja).
AnonymBruker Skrevet 4. januar #18 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Til TS: Trådtittelen din er direkte misvisende. Du markerer jo ikke fastelavn i det hele tatt - du markerer fasten, dvs bruker en kristen skikk til litt sekularisert selvpisking. Det har ikke noe med fastelavn å gjøre. For å svare on-topic på det trådtittelen faktisk spør om: Jeg feirer fastelavn med bollebaking - oftest boller med to typer fyll der hjemmelaget vaniljekrem alltid inngår. Noen ganger markerer jeg også feitetirsdag/ Mari gras med å lage bretonske bokhvetepannekaker, slik man typisk gjør i Frankrike. Anonymkode: e19ed...d74 Vil ikke si det ts gjør akkurat kvalifiserer til selvpisking. Men pisking av TS har vi i alle tråder her på forumet, så den tradisjonen opprettholder du jo. Anonymkode: 369da...537 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #19 Skrevet 4. januar Minitroll skrev (På 3.1.2026 den 22.37): Jeg markerer Fastelavn hvert år. Har sjelden bollesøndag, men viser sterkt måtehold fra askeonsdag og frem til påsken. For meg vil det si: 🪶kjøtt kun på søndager. 🪶Minimalt med godteri og brus. 🪶Ingen tulleshopping. Dette har gjort at jeg de siste 8 årene alltid har gått litt ned i vekt til våren. Fastelavn kan markeres både hedensk og katolsk, man velger selv. Jeg er ikke religiøs, men er småfeit etter julen og klarer ikke helt å slutte med tulleshopping. Liker at det blir en motvekt til den fråtsende julen. skal du gjøre noen form for restriksjon mellom fastelavn og påske? Vi markerer fastelavn, med fastelavnsris og boller fastelavnsøndag, lette måltider blåmandag, saltkjøtt og stappe fetetirsdag/mardi gras, før fasten starter askeonsdag. Her i huset er det ingen askekors i panna eller noen andre tradisjoner for fasten. Anonymkode: c6164...61f
AnonymBruker Skrevet 4. januar #20 Skrevet 4. januar Minitroll skrev (11 timer siden): Kan godt hende mitt innlegg er misvisende, men ikke selve tittelen. Spør om noen markerer. så flott at du velger å svare på det. Det finnes både hedensk og kristen og katolske varianter av dette. Kristendommen har aldri eiet hverken påske, jul eller fasten. For lenge siden fantes ikke bollesøndag heller, men feitetirsdag var på sett og vis selve fastelavnmarkeringen ( eller Mardi gras på fransk ja). Mardi gras er fetetirsdag, mardi er tirsdag, gras er fet. Dagen er uten religiøs eller liturgisk betydning, men folkelig. Her gjelder det å fete seg opp før fasten. Du skriver at du markerer fastelavn hvert år. Hvordan gjør du det når bolllene utgår? Anonymkode: c6164...61f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå