Gå til innhold

Foreldreansvar

Pappa

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Til Diddi: Man trenger ikke ha forldreansvar for å ha samværsrett.

Sissi:Du svarte ikke på mitt spørsmål(men det er ikke SÅ viktig altså).

"Kverulanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

"Kverrulanten"

Det er ikke rart du ikke forstår noe, du kan ikke lese riktig engang. Bare det å henge seg opp i begrepene delt og felles foreldreansvar og å ikke skjønne at Kina betyr utland??

På det skjema som jeg fylte ut var det to alternativer for foreldreansvar: 1. Den ene av foreldrene har foreldreansvaret alene eller man har delt foreldreansvar. Delt foreldreansvar betyr det samme som felles foreldreansvar, men er man kverrulant så henger man seg opp i alle detaljer og det gjør jo du.

Merkelig diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg synes også det er merkelig at man kan bli så opphengt i ord og begreper, og ikke minst i å få svar på det man spør om!

Det virker som om jo "dummere" og mere påståelig man er så har man rett. Spesielt nåt man ikke kan dokumentere/redegjøre for det man sier, eller så blir man fly forbanna fordi man spør etter kildene (bakgrunnen), for det man nærmest slenger ut som en allmen regel. Ja, kanskje er det vanlig at alle fedre som søker om foreldreansvaret får det, men hvorfor bli SÅ forarga fordi jeg spør om det stemmer?? Og så blir man kjempesint da når jeg ikke skjønner/vet at vedkommende selvfølgelig både har lest jus, vært borti ligenende saker osv. Og istedenfor for å svare skikkelig så får man kjeft....

Når det gjelder om det heter "felles" eller "delt" foreldreansvar så bruker barneloven betegnelsen FELLES, og jeg har hele tiden fortalt at min kilde er barneloven!! Jeg kan godt gjenta at jeg ikke kjenner til praksis, eller andre retttskilder. Så dersom det står "delt foreldreansvar" på skjemaer så bruker man her altså en annen betegnelse enn loven.

Og ikke kan jeg se at¨det er SÅ merkelig at jeg henger meg opp i det heller. Skal man bare godta alt som blir skrevet her? Men for all del, jeg kan godt holde meg unna jeg. Så kan dere synse og mene så mye dere bare vil..Tror forresten ikke jeg får så mye ut av å være her heller.

Jeg har ikke BARE hengt meg opp i ord og begreper, men også stilt spørsmål.

Kan mor(den fæle hexa)f.eks. altså bare bestemme seg seg for at far ikke skal få noen opplysninger fra barnehagen??

Jeg trodde hun måtte ha en god grunn for dette. Men dere trenger ikke å svare på dette, for jeg kan sikkert like så godt få bedre svar andre steder. Men var dette et så urimelig spørsmål å stille???

Og dersom "pappa" ikke likte det jeg skrev så kunne han vel ha sagt fra.....jeg hadde respektert om han syntes jeg fravek diskusjones tema, og ikke ville ha meg her!

Nå tar jeg påskeferie.

"Kverulanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og en ting til; jeg vet da vel at KINA er i utlandet. Jeg henviste til det loven sier; at selv om begge forldrene har foreldreansvaret så kan den som barnet bor fast med flytte hvor hun/han vil I NORGE uten at den andre av forldrene kan motsette seg dette.

Lovteksten setter nemlig en grense innenfor Norges grenser!

"Kverulanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

kverulant: da har jeg jo svart på spørsmålet ditt da jo!!

Og debatten blir ærlig talt nokså tullete når du driver på som du gjør, det virker ikke som NOEN TING av de vi som vet litt om det og prøver å gi ordentlige svar, går inn.

On 2002-03-20 10:32, Sissi wrote:

Anonym: såvidt jeg vet så har samværsforeldre KRAV på opplysninger fra det offentlige (skole, lege etc) dersom foreldreansvaret er felles. Dvs. den med hovedomsorgen KAN IKKE bestemme at samværsforeldren ikke skal få slike opplysninger. Det er en av de tingene som ligger i å ha felles foreldreansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Påskeferien var visst ikke begynt ennå likevel....

Sissi: du skriver om situasjonen der BEGGE foreldrene har foreldreansvaret. Jeg spurte om mor selv, dersom bare hun har foreldreansvaret, kan nekte far å innhente opplysninger om barnet fra barnehage o.l. uten noen som helst grunn? Bare for å være "vrang" mot far?

Jfr. barnelova § 50, 1.ledd.

Kan du vennligst svare på dette?

"Kverulanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

Da misforsto jeg spørsmålet: Såvidt jeg vet så KAN den som har foreldreansvaret ALENE (helt uavhengig av om dette er mor eller far) nekte barnehage ol. å gi opplysninger til den andre foreldren uten å oppgi noen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svar til PAPPA: Så xen din bestemte navnet på barnet deres uten og spørre deg om forslag. Er det bare det du har tenkt og bruke i mot henne? Er navnet noe problem da? Var det et navn du ikke aksepterte eller likte du det ikke? Du er da lik mye far uansett etternavn. Det kan da ha praktiske årsaker til at hun hadde bare sitt eget.

Hadde du tenkt og bruke DET OG SÅ i mot henne? Det er da bare bagatell etter mitt syn.

Var det din sjalusi som ødela samboerforholdet eller? Det er jo alvorlig nokk det.

Bare ikke la bitterheten ta overhånd.

Hvor gammel er barnet/barna og hvordan er forholdet med resten av familien din? (uavhengig av alder på barnet/barna).

Hvordan fungerer samværet med barnet/barna. Har dere vanlig samværsrett eller har dere skrevet eget forslag?

Jeg skjønner godt at du føler deg frustrert over din nåværende situasjon.

Men blir det bedre etter rettsaken da? (Mye skittkasting)

Hva skjer hvis det går i den x favør?

Er det bare delt foreldreansvar eller er det flere ting du går til sak om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Såvidt DU kan se....Ja, du kjenner vel ALL praksis(jfr. din tidligere uttale) omkring slike saker, så da har du vel sikkert helt rett??

Jeg for min del leser lovteksten slik at det IKKE er grunnlag for å nekte far opplysninger helt uten grunn.

Og da finner jeg det også nokså meningsløst å diskutere at man må ha felles foreldeansvar for å kunne få opplysninger om barnet fra f.eks barnehage. For å understreke; slik opplysningsrett har jo far i utgangspunktet rett på, om det altså ikke er en rimelig grunn(?) for at han ikke har det. Men det kan vel kanskje se ut som loven legger opp til at far selv må spørre etter informasjonen...

Men jeg må få si at jeg kjenner ikke praksis.

Og det var også det jeg etterspurte tidligere; hvilke kilder og grunnlag har man for det man sier.

"Kverulanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skrev litt feil i sted.

Det jeg mente var angående samvær med besteforeldre på fars siden. Alderen er av stor viktighet. Barn under 1-2 år har ikke samme mulighet til å kjenne igjen personer og sted som de som er eldre kan.

Hvordan man praktiserer er forskjellig etter hvordan man bor (tenker på avstand).

Felles foreldreansvar og samværsrett er to forskjellige ting. Samværsretten har man uansett om man har foreldreansvar eller ikke.

Samværsretten praktiseres forskjellig etter jobb, bosted, alder m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

Her prøver man etter beste evne å svare på spørsmål - og så kommer sånne svar??

On 2002-03-21 11:22, anonym wrote:

Såvidt DU kan se....Ja, du kjenner vel ALL praksis(jfr. din tidligere uttale) omkring slike saker, så da har du vel sikkert helt rett??

Jeg for min del leser lovteksten slik at det IKKE er grunnlag for å nekte far opplysninger helt uten grunn. KJÆRE DEG - LES LOVTEKSTEN AKKURAT SLIK DU VIL - DET BLIR IKKE RIKTIGERE FOR DET!!

Og da finner jeg det også nokså meningsløst å diskutere at man må ha felles foreldeansvar for å kunne få opplysninger om barnet fra f.eks barnehage. For å understreke; slik opplysningsrett har jo far i utgangspunktet rett på, om det altså ikke er en rimelig grunn(?) for at han ikke har det. Men det kan vel kanskje se ut som loven legger opp til at far selv må spørre etter informasjonen...

Men jeg må få si at jeg kjenner ikke praksis.

Og det var også det jeg etterspurte tidligere; hvilke kilder og grunnlag har man for det man sier.

ÆRLIG TALT - DET HAR DU DA FÅTT MANGE SVAR PÅ.

"Kverulanten"

I stedenfor å sitte her å kverulere, hadde du kunne anvendt din tid mye bedre ved å henvende seg til de som skal vite (som du har blitt opplyst om før) denne typen ting I PRAKSIS.

Det du har skrevet her tyder ellers på at det du er mest interessert i er å hevde DIN mening, hva DU tror, uavhengig hva andre evt. måtte vite. Fortsett med det du, det blir jo sååååå fine diskusjoner av det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegb skal ikke bruke noen av eksemplene i saken. Jeg trenger ikke noen argument for å reise krav om delt foreldreansvar. Jeg går også til sak for å få en samværsavtale, barnet er nå seks mnd, å familien har på farsiden har sett barnet kun to ganger. Hun nekter å ta med barnet for å besøke fars familie, dette har pågått lenge før jeg tok ut søksmål. Jeg er får besøke barnet noen timer en gang i uken. Hvordan bruddet mellom meg og mor skjedde er et ikke tema i en slik sak, det er barnet det dreier seg om. Hvordan det blir etter en eventuelt rettsak vet jeg ikke, men det kan ikke bli værre enn det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Svar til PAPPA:

Hva mener du med noen timer? Er du der ikke en hel dag da? Hvordan blir du behandlet under samværet?

Hvorfor går du til sak angående samværsavtal?

Samværsavtalen er generelt annenhver helg, en ettermiddag i uken - det er for tidlig enda. Når barnet blir ca.2 år kan det bli aktuelt for overnatting.

Hva mener du at det ikke kan bli verre enn det er nå?

Det virker som du er veldig bitter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har fulgt med i denne debatten, da dette er et tema som opptar meg. Synes mye av debatten blir ødelagt av flisespikkeri.

Til kverulanten: Du forstår jo hva dine motdebatanter mener. Hva er da poenget i å henge seg opp i nyanser?

Til anonym (den av dere som måtte føle seg truffet): Det er ikke godt å vite hvem en svarer og debatterer mot når hvert innlegg ikke er undertegnet med et nick.

Jeg sitter med en følelse av at du kanskje har kjennskap til en tilnærmet sak. Kanskje står du på motsatt side. Hva ville du gjordt om du som mor(noe jeg tror du er) fikk se barnet ditt noen timer i uka??? Og hvilket tøv er det at det ikke er aktuelt med overnatting før i to årsalderen?? Mange barn har overnattet flere ganger hos besteforeldre etc. i en alder av to år.

Til Pappa: Stå på krava dine. Dette er ditt barn også, og jeg synes at det er flott å høre om fedre som vil bruke mest mulig tid med barna sine. For det er vel derfor du gjør dette? Og ikke for å ødelegge for mor??

Min mening om slike saker er at det er helt på trynet at ikke far automatisk får medbestemmelsesrett (kanskje det var et bedre ord??) når han vedkjenner seg farskapet. Dette er diskriminering i stor stil. Men dette blir ikke bedre før alle fedre krever sin rett og belyser problemet.

Vi snakker heller ikke om de fedrene som ikke tar ansvar, for dem VET ALLE at finnes. Her er det snakk om fedre som vil ta seg av barna sine, VED SIDEN av mor.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kommer alltid til å hevde min mening, men det betyr ikke at jeg mener at jeg alltid har rett!

"Kverualanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slenger meg på oppfordringen: ANONYME, registrer dere! Det blir så forvirrende slik det er nå. Hvem er hvem?

Så synes jeg det er en del som legger for mye vekt på at Pappa har sagt han var sjalu. I en slik situasjon han beskrev mener jeg det er bra han ble sjalu, hvem hadde ikke det? Det er forskjell på velbegrunna sjalusi og sykelig sjalusi. Uten å kjenne mer til situasjonen enn det lille Pappa har beskivi her vil jeg si at det er mer sannsynlig at det er X sin oppførsel (den som forårsaka sjalusien) som er en del av årsaken til bruddet, ikke noen sykelig sjalusi fra Pappas side. Men uansett har jo ikke dette noe med hans ønske om foreldreansvar...

Jeg forstår godt at Pappa ønsker felles/delt foreldreansvar. Når moren til barnet bestemmer navn til barnet uten å ta faren med på råd, og faren ønsker å være en viktig del av barnets liv, tyder det på at han bør forsikre seg om at hun ikke kan ta viktige avgjørelser alene i framtida. Den forsikringa han trenger har jeg forstått det som han vil få gjennom felles foreldreansvar.

Og ja, navn er viktig! Et navn signaliserer noe om hvem en person er, hvor den "hører til". Etternavn/mellomnavn er selvfølgelig viktig, men også fornavn bør begge foreldrene være med på å bestemme. Hva hvis den ene f.eks. gjerne vil oppkalle?

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til SiBa! Takk for støtten. Jeg har en mistanke om at den anonyme du svarte til i forige innlegg er min motpart i saken? Det virker som om anonym har kjennskap til denne spesifikke saken. Vis det ikke er riktig så beklager jeg påstanden.

Jeg synes jeg blir behandlet kjempebra under mitt samvær med barnet. Mor bor til sine foreldre, å det er to fantastiske personer, de behandler meg nesten som en av familien. Jeg har ikke annet enn gode ord å si om barnets familie på morsiden. Men som sagt tidligere, så er det ikke det som er saken. Det er mitt framtidige ansvarsforhold til barnet det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå synes jeg det er på tide at "kverulanten" tar sin varslede påskeferie! Ja, det er ingen tvil, du er en kverulant av verste sort. Dette blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pappa!

Denne tråden har jo sklidd ut litt, men jeg forstår deg godt; det er ikke alltid så lett å vinne frem som pappa i systemet, men det har nå blitt litt bedre med årene. Det har blitt mer eller mindre allmenn kunnskap at det beste for barnet er å få være hos begge!

Hvis saken er slik du har lagt frem her, så høres det ut som mor vil "gå i baret"om hun legger frem argumentasjon som hun gjør. Om du er sjalu eller ikke... hun har som du sier ingen(!) bevis for dette (det er jo HELT normalt å være sjalu; sykelig sjalu og kontrollerende menn er noe HELT annet), og trekker hun frem slike skitne triks, så vent lenge med å gå i samme fallgruve som henne... Pst til ti hver gang icon_smile.gif

Du virker som at du har saken fra rett synsvikel; det er ikke forholdet mellom dere som er viktig. Du må bare fortsette å kjempe for at barnet ditt skal få være sammen med deg! Stå på!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...