Gå til innhold

Foreldreansvar

Pappa

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Altså.

DELT FORELDREANSVAR er at foreldrene deler på oppfostringen av barnet, men at barnet bor fast hos den ene og har samvær med den andre. Det følger endel rettigheter for samværsforeldren med delt foreldreansvar, bl.a. skal han/hun rådføres om større endringer ang. barnet. Men det er omsorgspersonen som tar angjørelsene, som å flytte hvor som helst i landet.

DELT BOSTED (OMSORG) er at foreldrene har barnet like mye (evnt innenfor 40/70%) - og da skal de være enige før endringer skjer ang barnet, som f.eks flytting, navneendring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg lurer fortsatt på om det heter "delt ansvar"??

Enten har den ene av foreldene ansvaret alene, eller så har begge ansvaret sammen.

Utifra hva jeg kan lese i barnelova så heter det fortsatt "felles foreldreansvar" også når foreldrene ikke bor sammen, men er enige om de begge skal ha foreldreansvar.

Selv om skilte foreldre(ugifte) har "felles foreldreansvar" så vil likevel den som barnet bor fast med ha mest å si m.h.t daglige oppdragelse m.m, og dette kan ikke den andre foreldren sette seg imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

Korreksjon til meg selv: Det er felles foreldreansvar jeg mener når jeg sier delt ansvar. takk til den som påpekte det! Og det er det juridiske ansvaret, som bl.a. går på større ting (navn, religion, flytting til utlandet)

Helt klart i sånne diskusjoner at disse begrepene er vanskelige for mange, så det er viktig å holde tunga rett i munnen. Ellers blir diskusjonen nokså meningsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sissi.

Kan du svare på det spørsmålet jeg stilte lenger oppe på siden? Vedr. domstolenes avgjørelser i slike saker.

Det sier vel seg selv at foreldrene bør være noenlunde samkjørte dersom de skal ha felles foreldreansvar, også etter et brudd. Litt slitomt om foreldrene skulle ha totalt ulikt syn på f.eks religion, skolegang, m.m. Og om de begge ville "påtvinge" sitt syn til barnet. ??

Jeg kan heller ikke se at det er noen vesentlige begrensninger når det gjelder å innhente opplysninger om barnet fra barnehage, skole m.m. når den av foreldrene som "bare" har samværsrett spør om dette, jfr. barnelova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og til deg "pappa": må du virkelig innhente godkjenning fra moren i alle avgjørelser?

Etter hva jeg har forstått så vil den som har samvær ha rett til å bestemme(omsut) over barnet under samværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda uten felles foreldreansvar så må pappa innhente godkjennelse fra mor til alle store avgjørelser, dersom mor stiller seg med loven i ryggen og følger den til punkt og prikke. Dersom pappa ringer barnehage og skole og får ut opplysninger uten å ha felles foreldreansvar så har de brutt taushetsplikten sin. Unntaket her er at mor direkte i skole/barnehage har gitt de lov til å gi det ut. Mor kan få pass til barnet, far må be henne gjøre det for han. Dersom barnet skulle havne på sykehus har heller ikke far lov å få opplysninger av lege. Dersom mors nye mann ønsker å adoptere barnet er det opplysningsplikt til en far uten foreldreansvar. Da er det opp til han å sette motangrep, ved f.eks advokat for å stoppe dette. Ved skifte av navn å¨barnet er det bare opplysningsplikt til far. Osv. Osv.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det heter seg at selv om foreldrene har "felles foreldreansvar" og de bor hver for seg så har den som barnet bor fast med rett til å ta de "store" avgjørelser. jfr. barnelova .

Det fremkommer også i barnelova at selv om den ene av foreldrene kun har samværsrett så har han/hun rett til å få opplysninger om barnet fra barnehage, skole, helse- og sosialvsen, og politi, om ikke taushetsplikten gjelder i forhold til foreldra, og slike opplysninger kan nektes å bli gitt dersom det kan være til skade for barnet. Fylkesmannen kan også avgjøre at "samværsforeldren" skal tape opplysningsretten.

Nå forholder jeg meg mest til lovteksten i barnelova, så jeg kjenner ikke til praksis i slik saker. Har heller ikke sett på andre rettskilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

til den som ville vite hvordan jeg kan si at enhver domstol vil gi felles foreldreansvar:

Det vil de, om da ikke far er voldelig narkoman eller lignende. Om foreldrene kan samarbeide eller ikke har ingenting med felles foreldreansvar å gjøre. Dette handler om det juridiske. Har en mann erkjent farskapet, vil han også få foreldreansvar dersom han er noenlunde skikket, uansett hvor mye mor protesterer. Det finnes brosjyrer om dette bl.a. på familievernkontorer, så det er bare å se hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til både Marianne og Sissi.

Marianne: jeg glemte å spørre hvor du har disse opplysningene fra.

Sissi: Fordi om det står i brosjyrer så er vel ikke dette "sannheten"..Skjønner at samarbeidsprobler kanskje ikke blir tatt hensyn til, men det skal jo også legges vekt på barnest beste.

Jeg hadde satt stor pris på om man henviste til sine kilder når man diskuterte, la fram opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sissi: Hvordan forklarer du da at utallige eneforsørgende mødre blir tvunget av det norske rettsvesentet til å sende sine barn til voldelige fedre????

Ikke kom her å påstå at rettsvesentet ALLTID tar hensyn til om en far (eller mor for den saks skyld) er voldelig eller narkoman o.l...... sludder og vås er det.

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

On 2002-03-19 09:50, anonym wrote:

Sissi: Hvordan forklarer du da at utallige eneforsørgende mødre blir tvunget av det norske rettsvesentet til å sende sine barn til voldelige fedre????

Ikke kom her å påstå at rettsvesentet ALLTID tar hensyn til om en far (eller mor for den saks skyld) er voldelig eller narkoman o.l...... sludder og vås er det.

10na icon_smile.gif

10na: har jeg påstått det?? At rettsvesenet tar noe som helst hensyn til barnet?? Det som var mitt poeng er kun at slik det er i dag, så er det nærmest automatikk i å gi foreldreansvaret til en far som ikke har det.

Jeg er fullstendig klar over at mange mødre må sende avgårde unger på samvær til fedre som er helt uegna, men det har fint lite med foreldreansvar å gjøre. Det handler om rett til samvær. Og selv om man ikke har felles foreldreansvar, så kan man har rett til samvær.... Også i de tilfeller hvor det er sterke mistanker vold/incest/narkomisbruk, ja til og med hvor dette er kjente problemer. Barn har nemlig ingen rettigheter i det norske rettssystemet! Eller: den gjengse holdning er at det er bedre for barnet - uansett hva det utsettes for - å ha kontakt med biologisk opphav.

til deg som etterspør kilder: i mitt første innlegg ba jeg deg om å kontakte en hver advokat som driver med denne typen jus, eller en domsstol evt. fylkesmannen, så vil du få se at det jeg sier er riktig. Å argumentere med at "det som står i brosjyrer betyr ikke at det er sant" syns jeg blir litt søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

On 2002-03-19 09:09, Sissi wrote:

til den som ville vite hvordan jeg kan si at enhver domstol vil gi felles foreldreansvar:  

Det vil de, om da ikke far er voldelig narkoman eller lignende

Åjoda Sissi, det har du sagt.......

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sissi.

Jeg spurte ikke etter hvor jeg skulle hente opplysninger fra; men hvor DU hadde hentet dine fra! Det hjelper ikke at du sier at "dette kan enhver hente opplysninger om hos en advokat m.m".

Jeg synes heller ikke det er "søkt" å kritisere bruk av brosjyrer som "rettskilde". De er hovedsaklig laget for å lettere få oversikt over lover og regler. I alle tilfelle så kan du jo opplyse om hvilke brosjyrer det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sissi

jaja - tydeligvis flere her inne som er i et noe kverulerende humør i dag...

anonym: hvor tror du jeg har opplysningene mine fra? lufta??

Jeg har 1) studert jus 2) vært på familievernkontor og fått nevnte brosjyrerer, som til opplysning, sikkert finnes hos Barne- og familiedepartementet også og 3) pga. egen sit. mht. barnefordeling måtte satt meg ganske så godt inn i denne typen lover og regler noe som inkluderer utstrakt kontakt med både advokater og rettssystemet.

Jeg beklager veldig at jeg ikke husker nøyaktig tittel på nevnte brosjyrer, men mener at jeg sa du kan finne dem på familievernkontoret. Hva er problemet?

Siden DU hadde så store problemer med å godta det jeg skrev, så ville det vel være lettere for deg å sjekke selv enn å stole på det jeg skriver??

10na: helt kort: hvor mange fremstår i retten som voldelige narkomane?? veldig få. Hvor lett er det å få dømt en mann for vold? Veldig vanskelig. Ut fra dette: hvor mange er det som ikke vil få del i foreldreansvaret? ca. ingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

On 2002-03-19 12:41, Sissi wrote:

10na: helt kort: hvor mange fremstår i retten som voldelige narkomane?? veldig få. Hvor lett er det å få dømt en mann for vold? Veldig vanskelig. Ut fra dette: hvor mange er det som ikke vil få del i foreldreansvaret? ca. ingen

Hvor mange som FRIVILLIG fremstår som voldelige narkomane, pedofile etc. i retten = ingen!!

Hvor lett det er å få dømt en PERSON for vold? Det vet jeg ikke!

I hvor mange barnefordelingssaker foreligger det skjellig grunn til mistanke om ymse overgrep? = MANGE!!!

I hvor mange barnefordelingssaker tas ovennevnte med som et overveidende argument? = NEPPE NOEN!!!

Ergo: Det eksisterer kvinner og menn som rundt om i det ganske land ikke når frem i det norske rettsvesenet, og som grunnet dette blir tvunget til å akseptere og innfinne seg med at en f.eks overgripende ex-mann/ex-kone har samvær med sine barn.

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

On 2002-03-19 09:09, Sissi wrote:

Det vil de, om da ikke far er voldelig narkoman eller lignende

Men Sissi, med bakgrunn i ovennevnte uttalelse, sier du jo faktisk at barna HAR rettsikkerhet i Norge..............

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sissi.

Ja, kanskje er jeg litt "kverulerende"...

Men det er vel ikke slik at alt som blir skrevet her på nettet er "sant"....eller at det er hold i alt som blir sagt?

Noen får sikkert også sine argumenter fra lufta....Jeg synes bare at når man kommer med påstander så bør det også kunne vises til kildene.

Marianne.

Gjelder det du sier alltid? Det virker nemlig på meg som om barnelova sier at det som utgangspunkt også skal være opplysningsplikt til "samværsforeldren".

Jeg lurer også på hvem som bestemmer at slike opplysninger ikke skal gis? Kan den med foreldreansvaret bestemme dette selv?

.....

Jeg lurer også litt på hva det vil si i praksis at begge foreldrene etter et samlivsbrudd har foreldreansvaret?

I praksis så har vel ikke den som barnet ikke bor sammen med så veldig mye å si, dersom f.eks den barnet bor hos velger å flytte langt unna med barnet? (og da blir vel ansvaret nokså utvannet, eller??)

vennlig hilsen en uvitende anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har sittet her og lest det dere har skrevet ang. felles foreldreansvar. Og jeg lurer på hva grunnen din PAPPA og hvilken grunn din X har for å nekte deg delt forelderansvar?

Er det din sykelige sjalusi og din trang til å styre henne som er grunnen eller?

Hva skjer viss hun får seg ny type?

Hvordan kommer du til å reagere da angående din sjalusi? Kommer det til å bli noe problem? Eller har hun en annen grunn siden du tar et så alvorlig skritt som å gå til sak mot X-din?

Jeg er selv pappa til en 3 åring som har vanlig samvær. Og jeg synes det er veldig viktig at foreldrene kan være så voksne at de kan være venner siden de har barn sammen. Tenk på barnet/barna sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...