Anna B. Skrevet 4. april 2006 #1 Skrevet 4. april 2006 Jeg trenger hjelp litt fort! Lager komle til middag - og de går i oppløsning i kjelen... Vannet koker ikke, og de var da riktig så fine før jeg putta de oppi! Kan jeg ta dem opp og forme dem igjen???
Gjest GreenSky Skrevet 4. april 2006 #2 Skrevet 4. april 2006 For lite stivelse i dem? Ja, du kan ta dem opp igjen og tilsette f,.eks knadd potet eller potetmel.
Anna B. Skrevet 4. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2006 Takk for svar! Skal forte meg før hele hele kjelen er full av raspa potet.... :grine2:
apple Skrevet 4. april 2006 #4 Skrevet 4. april 2006 Vannet koker ikke, og de var da riktig så fine før jeg putta de oppi! ← Dette er problemet ditt. Det er veldig viktig at vatnet kokar godt når du legg i komlene, viss ikkje så vil dei bare løysa seg opp i vatnet. Eg har ikkje peiling på om du kan redda dei, men lukke til i alle fall!
Malama Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Vannet pleier ikke nødvendigvis koke når jeg putter mine oppi (tror jeg, har jeg aldri kontrollert i alle fall. Vartm er det jo, men...) og de faller ikke fra hverandre av den grunn. Med mindre jeg har brukt for lite mel da, da faller de fra hverandre fordi de er for "løs i fisken" (nei, jeg har ikke fisk i altså) og da så....
Anna B. Skrevet 4. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2006 Det gikk greit altså... Jeg tok alt opp og blanda i mer mel, lagde nye boller og VOILA - gikk så fint som bare det! (var bare litt varm den derre potetguffa da...) Mann og barn ble mette og fornøyde - mission completed. Men Apple - vannet skal bare koke når de puttes nedi, ikke etterpå? Skal de ikke bare trekke?? (Er vel mulig at min Rogalandsfarmor ikke hadde vært like imponert av kokinga mi... )
Malama Skrevet 4. april 2006 #7 Skrevet 4. april 2006 Mine går aller mest i stykker OM det koker, så ja, de skal trekke. Tror nok du klarte det fint jeg, og alle ble mette og da er vel alt bra
Gjest Piper Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 Det du kan gjøre neste gang, er å teste en før du legger i alle sammen.
Malama Skrevet 4. april 2006 #9 Skrevet 4. april 2006 Legger oppi en og en jeg, etterhvert som jeg har formet dem. KSulle den første falle fra hverandre (noe de ikke har gjort på lenge, men e gjorde det en av de første gangene...) ville jeg nok bearbeidet "massen" før jeg laget flere ja
apple Skrevet 4. april 2006 #10 Skrevet 4. april 2006 (endret) Jau, eg trur eg har høyrt at dei skal trekka, og ikkje koka (eg er og frå Rogaland), men meiner at vatnet skal koka når du legg komlene i. Men det er kanskje bare ein regel nokon har kome opp med for å forsikra seg om at vatnet ikkje er for kaldt? Eller kanskje det er ein regel som gjeld bare når ein brukar komlemjøl? Eg har nemleg slutta å laga komle frå botnen av, for det finst eit fantastisk komlemjøl som ein bare blandar med vatn, og så får ein komler som smakar like godt som dei mor lagar. (Har kun sett dette mjølet i nokre få butikkar på Jæren, så ikkje kom og spør kor i Oslo (eller andre plassar som ikkje er Jæren) ein får kjøpt det.) Endret 4. april 2006 av apple
Malama Skrevet 4. april 2006 #11 Skrevet 4. april 2006 Jau, eg trur eg har høyrt at dei skal trekka, og ikkje koka (eg er og frå Rogaland), men meiner at vatnet skal koka når du legg komlene i. Men det er kanskje bare ein regel nokon har kome opp med for å forsikra seg om at vatnet ikkje er for kaldt? Eller kanskje det er ein regel som gjeld bare når ein brukar komlemjøl? Eg har nemleg slutta å laga komle frå botnen av, for det finst eit fantastisk komlemjøl som ein bare blandar med vatn, og så får ein komler som smakar like godt som dei mor lagar. (Har kun sett dette mjølet i nokre få butikkar på Jæren, så ikkje kom og spør kor i Oslo (eller andre plassar som ikkje er Jæren) ein får kjøpt det.) ← Slikt har jeg sett, "raspeball på pose" fra Toro eller noe sånn. enkelt er det, men de smaker ikke i NÆRHETEN av like godt som de hjemmelagde, og de hjemmelagde er ikke stort vanskeligere å lage heller, så jeg har slutta helt med det. (brukte å blande det med poteteri min studenttilværelse for å få "litt bedre smak" i alle fall, men etterhvert kom ejg til at det vr like greit å gjøre det gfra grunnen av) Mulig det du mener er noe annet da, men generelt "pulver som blandes med vann og blir til kumle" er i alle fall noe jeg har prøvd, og forkastet. Ekte potetball (som det heterpå sunnmøre der jeg kommer fra) har POTET!
Malama Skrevet 4. april 2006 #12 Skrevet 4. april 2006 Her fant jeg det jeg mente: http://www.toro.no/magasin_vinter/index.ph...t&produkt=12056
Hilde Skrevet 4. april 2006 #13 Skrevet 4. april 2006 Åh, så det stod ikke "kondomene går i oppløsning" altså.. *Tusler ut igjen*
Malama Skrevet 4. april 2006 #14 Skrevet 4. april 2006 Åh, så det stod ikke "kondomene går i oppløsning" altså.. *Tusler ut igjen* ← Nei.... er kondomer MAT da? Jeg vet at de finnes med smak, men man skal vel ikke spise dem likevel....
Hilde Skrevet 4. april 2006 #15 Skrevet 4. april 2006 Nei, det var derfor jeg stakk hodet innom, jeg tenkte jeg måtte flytte tråden.
apple Skrevet 4. april 2006 #17 Skrevet 4. april 2006 Slikt har jeg sett, "raspeball på pose" fra Toro eller noe sånn. ← Neineinei, det smakar grufullt. Det eg snakkar om blir laga av Stangeland Mølle, og heiter rett og slett Raspeballer, og kjem på 1,5 kg "mjølposar".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå