Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nanette
Skrevet

Kan du anbefale en bok som du vil anbefale at andre også skal lese

Hva handler den om (kort)?

Hva gjør boken så bra?

(Synes en slik tråd er grei å ha slik at man ikke bruker for mange timer på leting i bokhyllen). :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leste nettopp alkymisten.

Jeg synes det var en god bok fordi den reflekterer over selvfølgeligheter og livets innhold, og har et perspektiv som gjør at man ser ting i forhold til hverandre.

Det er en kort bok som jeg gjorde unna på to kvelders lesing.

Gjest King James II
Skrevet

Det er nesten umulig og bare velge en bok. Men skal jeg si en så kanskje.

Unge Wherters Lidelser av Johan Wolfgang Von Goethe...Men siden jeg er håpløs og forklare hva ting handler om..Så lar jeg vere med det men det er en bok verd og lese..

Skrevet

"Det som er mitt" av Anne Holt.

Jeg klarte ikke legge den fra meg, ferdig lest på et par dager.

Krimsjanger. Får innblikk i den kriminelles, offerets og etterforskernes tanker. Har en driv hele tiden og flere historier som på et vis bindes sammen.

Handler om barn som forsvinner, de dukker etter hvert opp igjen, døde, unntatt den første jenten som forsvant. Politiet etterforsker saken og får hjelp fra en motvillig psykolog/jurist som samtidig prøver å finne ut av en gammel sak hvor en mann kanskje ble uskyldig dømt for voldtekt og drap av en liten jente.

"Snø vil falle over snø som har falt" av Levi Henriksen.

God roman uten den store driven, men likevel en underholdning i den hverdagslige og sjarmerende historien. Historien i seg selv er ikke hverdagslig, men skrivemåten og elementer i historien gjør at det virker troverdig og det traff i alle fall meg på en positiv måte.

Handler om en mann som kommer ut av fengsel, drar til hjembygden og må klare å takle tilværelsen med den historien han har bak seg og som ikke alle klarer å se som fortid.

Gjest Gjest
Skrevet

Da Vinci-koden (hvis noen ikke har lest den enda)

Handlingen er spennende, boken åpner overraskende og holder leseren engasjert. Slutten av boken er noe omdiskutert slik jeg har skjønt det, noen synes den er god andre dårlig. Men, jeg ville absolutt lest den hvis man enda ikke har gjort det. Spesielt siden filmen snart kommer på kino i tillegg. God lesing.

Skrevet

Mitch Albom: Tirsdager med Morrie

Da Mitch Albom forlot college, lovet han sin professor og gode venn, Morrie Schwartz, å holde kontakten. Men nesten 20 år senere har de tapt hverandre av syne. Mitch er fanget i karrierejaget, og innsikten han fikk fra sin gamle læremester, har bleknet. Så får han plutselig se Morrie på fjernsynet. Morrie har fått en uhelbredelig sykdom, ALS, og kommer snart til å dø. Mitch bestemmer seg for å gjenoppta kontakten.

I løpet av de siste månedene av den gamle mannens liv, møtes de hver tirsdag. Og Mitch som trodde at Morrie trengte hans styrke og trøst, lærer i stedet å se livet på nytt.

Boka er en magisk skildring av deres siste stunder sammen, der de snakker om kjærlighet, arbeid, familie, alderdom, tilgivelse og døden.

Skrevet

Lisa Marklund: På flukt og oppfølgeren Aldri mer fri.

Rørende bøker, fra virkeligheten. De gir et lite innblikk i en kvinnes hverdag med en konemishandler, og hennes families flukt fra ham. Anbefales på det varmeste, jeg klarte ikke å legge de fra meg når jeg hadde begynt på de.

Skrevet

Støtter tipsene om Liza Marklund (både disse to og andre bøker av henne) og Levi Henriksen.

Gjest Gjest
Skrevet

"Life of Pi"

Etter det tragiske forliset til et lasteskip, seiler en enslig livbåt av sted på det endeløse Stillehavet. Livbåtens overlevende mannskap består av en hyene, en sebra (med et brukket bein), en orangutang, en 200 kilos bengaltiger og Pi - en 16 år gammel indisk gutt som med udelt hengivenhet bekjenner seg til hinduismen, islam og kristendommen, samtidig. Scenen er satt for en eventyrlig beretning om dårskap og grusomhet, om tro, håp og kjærlighet.

(http://www.ark.no/bok/9781841954257/Life_of_pi/Martel,_Yann/)

(Høres spesiell ut, men er utrolig fin og tankevekkende)

"The Kite Runner"

Året er 1975, og tolv år gamle Amir fra Kabul ønsker å vinne den årlige drageturneringen og dermed sin fars anerkjennelse. Amirs venn Hassan lover å hjelpe til. Hassan er tjenerens sønn, og tilhører en mindre ansett folkegruppe. Amir misunner likevel hans naturlige mot, og ikke minst hans plass i farens hjerte. På turneringsdagen skjer det noe katastrofalt som gjør at guttene mister kontakten med hverandre. Etter den sovjetiske invasjonen flykter Amir og faren til USA, og først etter mange år vender Amir tilbake til Afghanistan. Kanskje dette er hans sjanse til å gjøre opp for seg. (http://www.ark.no/bok/9788251621489/Drageløperen/)

Skrevet (endret)

"Vindens skygge" - Carlos Ruiz Zafón

Fabelaktig bok som inneholder alt :) Kjempespennende, romantisk, morsom, dramtisk og trist..

"Vindens skygge" er en roman som fra du åpner den inviterer deg med på eventyr. Utgangspunktet for 470 siders dramatikk, der kjærlighet, vennskap, svik og død er selvsagte ingredienser, er en bok som den 10 år gamle Daniel får i det hemmelighetsfulle biblioteket "De glemte bøkers kirkegård". Boken bergtar ham, men hvem er den mystiske forfatteren? Hvorfor er han forblitt ukjent, og hvem er mannen uten ansiktstrekk, som hvileløst oppsporer alle bøker av samme forfatter og brenner dem?

Vi er i Barcelona i årene etter borgerkrig og verdenskrig. Jeg-fortelleren er Daniel, men fortellerne forøvrig florerer. For på sin jakt etter den gåtefulle forfatteren treffer Daniel på folk som alle har sin historie å berette, historier som bringer oss nærmere en avsløring av fortidens mysterier.

Endret av Mint
Skrevet

Knut Faldbakken: Alle elsker en hodeløs kvinne

Veldig spennende krim - klarte nesten ikke å legge den fra meg!

Omtale

I løpet av to dager finner Peter Mandt, tidligere drapsetterforsker, to lik på Aker Brygge. Først et hodeløst kvinnelik, så liket av en forretningsmann. Mandt befinner seg snart i søkelyset i en etterforskning ledet av hans tidligere kolleger. Han er suspendert på grunn av alkoholproblemer og et nervøst sammenbrudd. Når et tredje lik dukker opp i hans egen stue, drives han på flukt, og snart gjelder det ikke bare hans eget liv og helse, men også datterens, i en kamp mot en morder med stor makt over Mandt.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131793

Skrevet

Alt av Toni Morrison. Fargerike historier. Nydelige.

(Synes Alkymisten og Tirsdager med Morrie var litt platte med få nye tanker, ønsker man å reflektere over livet ville jeg mye heller lest "Ro uten årer" av Ulla Karin Lindquist (? usikker på navnet, men sikkert noen her som kan korrigere meg))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...