Gå til innhold

Surdeigsbrød til frokost

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har en oppskrift til surdeigsbrød eller rundstykker som ikke tar så lang tid om morgenen? (Tid kvelden før er helt i orden!).

Vi har en god oppskrift, men da skal deigen stå i kjøleskapet i to timer før steking, og det blir litt vel tidlig start på dagen om vi skal ha nystekt brød til frokost... 

Anonymkode: 7df3d...182

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et ekte surdeigsbrød skal jo stå og heve i minst 15 timer for at det skal være riktig, men du kan sette deigen Kvelden før, bake det ut om morgenen og så heve og å steke

Anonymkode: 9626c...4a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det ikke vanlig å ha brødet i kjøleskapet over natten da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Surdeig er ikke tingen hvis det skal gå fort. Surdeig skal heve lenge både på benken og i kjøleskapet. Det tar egentlig tre dager å lage et surdeigsbrød,det er det som er sjarmen 😍

Anonymkode: ddff8...c06

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør slik: mater starter 1:10:10 på kveld. Lager deig og bulkhever neste morgen/formiddag. Setter i kjøleskap og tar rett fra kjøleskap til ovn morgenen etter. 

Anonymkode: a2a6b...0e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (19 timer siden):

Er det ikke vanlig å ha brødet i kjøleskapet over natten da? 

Setter du bare deigen rett i kjøleskapet etter du har blandet sammen? Og så rett i ovnen om morgenen? 

(Min oppskrift er 12-18 timer på benken, og så 2 timer i kjøleskapet før steking.. og da blir det brått svært tidlig om vi skal ha nystekt brød kl 7.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Surdeig er ikke tingen hvis det skal gå fort. Surdeig skal heve lenge både på benken og i kjøleskapet. Det tar egentlig tre dager å lage et surdeigsbrød,det er det som er sjarmen 😍

Tre dager gjør meg ingenting, men det hadde vært fint om jeg bare kunne satt det i ovnen kl 06 uten forarbeid om morgenen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Setter du bare deigen rett i kjøleskapet etter du har blandet sammen? Og så rett i ovnen om morgenen? 

(Min oppskrift er 12-18 timer på benken, og så 2 timer i kjøleskapet før steking.. og da blir det brått svært tidlig om vi skal ha nystekt brød kl 7.)

Nei, det er den alminnelige måten de fleste bruker. Blande mel og vann, vente. Blande i salt og surdeig. Ørten runder strekk og brett med venting imellom. Når man er klar, hvile i kjøleskap over natten. Om man googler eller sjekker YouTube er det som regel varianter av denne framgangsmåten som brukes.

Jeg klarte aldri å få tilpasset dette til en rytme som passet inn i livet og gikk lei før jeg fant ut av det. Jeg trenger å kunne bake når jeg har tid og ikke når deigen føler for det, så jeg har gått tilbake til gjær.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bruker denne oppskriften til hverdagsbrød. Fungerer kjempefint! Eltefri deig som slenges sammen på kvelden, rett i former og på benken i minst 12 timer før det går rett i ovnen på morgenen :)

https://www.lindastuhaug.no/saftig-enkelt-surdeigsbrod-med-havre-og-spelt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tre dager gjør meg ingenting, men det hadde vært fint om jeg bare kunne satt det i ovnen kl 06 uten forarbeid om morgenen. 

Åja, men da går det bra. Jeg setter starter fredag kveld,lager deig lørdag og steiker søndag morgen. Rett i varm ovn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Åja, men da går det bra. Jeg setter starter fredag kveld,lager deig lørdag og steiker søndag morgen. Rett i varm ovn. 

Hvordan oppbevarer du mellom lørdag og søndag? På benk eller i kjøleskap?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan oppbevarer du mellom lørdag og søndag? På benk eller i kjøleskap?

Kjøleskap 

Skrevet

Jeg blandet og strekker og bretter dagen før, og bare velter i en varm gryte på morgenen. Deigen ligger i kjøleskap over natten. Har også latt den heve to netter i kjøleskap uten at det gjorde noen stor forskjell. 
Ellers lager jeg eltefritt brød, bare erstatter gjær med potent starter. Heller den i brødformer dagen før og setter de i ovnen på morgenen. Eller rundstykker, bare klaske på et brett på morgenen av deigen som jeg blanda kvelden før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...