AnonymBruker Skrevet 3. januar #1 Skrevet 3. januar Er det noen som har en oppskrift til surdeigsbrød eller rundstykker som ikke tar så lang tid om morgenen? (Tid kvelden før er helt i orden!). Vi har en god oppskrift, men da skal deigen stå i kjøleskapet i to timer før steking, og det blir litt vel tidlig start på dagen om vi skal ha nystekt brød til frokost... Anonymkode: 7df3d...182
AnonymBruker Skrevet 3. januar #2 Skrevet 3. januar Et ekte surdeigsbrød skal jo stå og heve i minst 15 timer for at det skal være riktig, men du kan sette deigen Kvelden før, bake det ut om morgenen og så heve og å steke Anonymkode: 9626c...4a0 1 1
Elle Melle Skrevet 3. januar #3 Skrevet 3. januar Er det ikke vanlig å ha brødet i kjøleskapet over natten da? 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #4 Skrevet 3. januar Surdeig er ikke tingen hvis det skal gå fort. Surdeig skal heve lenge både på benken og i kjøleskapet. Det tar egentlig tre dager å lage et surdeigsbrød,det er det som er sjarmen 😍 Anonymkode: ddff8...c06 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5 Skrevet 3. januar Jeg gjør slik: mater starter 1:10:10 på kveld. Lager deig og bulkhever neste morgen/formiddag. Setter i kjøleskap og tar rett fra kjøleskap til ovn morgenen etter. Anonymkode: a2a6b...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #6 Skrevet 4. januar Elle Melle skrev (19 timer siden): Er det ikke vanlig å ha brødet i kjøleskapet over natten da? Setter du bare deigen rett i kjøleskapet etter du har blandet sammen? Og så rett i ovnen om morgenen? (Min oppskrift er 12-18 timer på benken, og så 2 timer i kjøleskapet før steking.. og da blir det brått svært tidlig om vi skal ha nystekt brød kl 7.) Anonymkode: 7df3d...182
AnonymBruker Skrevet 4. januar #7 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Surdeig er ikke tingen hvis det skal gå fort. Surdeig skal heve lenge både på benken og i kjøleskapet. Det tar egentlig tre dager å lage et surdeigsbrød,det er det som er sjarmen 😍 Anonymkode: ddff8...c06 Tre dager gjør meg ingenting, men det hadde vært fint om jeg bare kunne satt det i ovnen kl 06 uten forarbeid om morgenen. Anonymkode: 7df3d...182 1
Elle Melle Skrevet 4. januar #8 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Setter du bare deigen rett i kjøleskapet etter du har blandet sammen? Og så rett i ovnen om morgenen? (Min oppskrift er 12-18 timer på benken, og så 2 timer i kjøleskapet før steking.. og da blir det brått svært tidlig om vi skal ha nystekt brød kl 7.) Anonymkode: 7df3d...182 Nei, det er den alminnelige måten de fleste bruker. Blande mel og vann, vente. Blande i salt og surdeig. Ørten runder strekk og brett med venting imellom. Når man er klar, hvile i kjøleskap over natten. Om man googler eller sjekker YouTube er det som regel varianter av denne framgangsmåten som brukes. Jeg klarte aldri å få tilpasset dette til en rytme som passet inn i livet og gikk lei før jeg fant ut av det. Jeg trenger å kunne bake når jeg har tid og ikke når deigen føler for det, så jeg har gått tilbake til gjær. 1 1
blåtimen Skrevet 4. januar #9 Skrevet 4. januar Vi bruker denne oppskriften til hverdagsbrød. Fungerer kjempefint! Eltefri deig som slenges sammen på kvelden, rett i former og på benken i minst 12 timer før det går rett i ovnen på morgenen https://www.lindastuhaug.no/saftig-enkelt-surdeigsbrod-med-havre-og-spelt 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #10 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tre dager gjør meg ingenting, men det hadde vært fint om jeg bare kunne satt det i ovnen kl 06 uten forarbeid om morgenen. Anonymkode: 7df3d...182 Åja, men da går det bra. Jeg setter starter fredag kveld,lager deig lørdag og steiker søndag morgen. Rett i varm ovn. Anonymkode: ddff8...c06
AnonymBruker Skrevet 5. januar #11 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Åja, men da går det bra. Jeg setter starter fredag kveld,lager deig lørdag og steiker søndag morgen. Rett i varm ovn. Anonymkode: ddff8...c06 Hvordan oppbevarer du mellom lørdag og søndag? På benk eller i kjøleskap? Anonymkode: 7df3d...182
AnonymBruker Skrevet 5. januar #12 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan oppbevarer du mellom lørdag og søndag? På benk eller i kjøleskap? Anonymkode: 7df3d...182 Kjøleskap Anonymkode: ddff8...c06
OppNedPåAlt Skrevet 7. januar #13 Skrevet 7. januar Jeg blandet og strekker og bretter dagen før, og bare velter i en varm gryte på morgenen. Deigen ligger i kjøleskap over natten. Har også latt den heve to netter i kjøleskap uten at det gjorde noen stor forskjell. Ellers lager jeg eltefritt brød, bare erstatter gjær med potent starter. Heller den i brødformer dagen før og setter de i ovnen på morgenen. Eller rundstykker, bare klaske på et brett på morgenen av deigen som jeg blanda kvelden før.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå