Fantasia Skrevet 4. april 2006 #1 Skrevet 4. april 2006 Viste ikke helt hvor jeg skulle legge denne.. Jeg har fundert litt igjen. Og nå lurer jeg på hva som kreves for å være selvberget med mat? Hvor mange griser og kaniner (f.eks) må man egentlig ha, for å være helt selvforsynt med kjøtt hele året ?? (Til en eller to personer) Og mye store arealer må man bruke på grønnsaksdyrking, for å være selvforsynt med grønnsaker? Kunne tenke meg å drive et lite økologisk småbruk og være selvforsynt med kjøtt og grønnsaker. Tror det er mye, mye sunnere enn å spise alt det sprøyta, behandla greiene vi finner i butikken. Nemlig. :>
Gjest GreenSky Skrevet 4. april 2006 #2 Skrevet 4. april 2006 I følge stefaren min, som er bonde, vil det ta så mye tid og så mange ressurser at det ikke lønner seg.
Malama Skrevet 4. april 2006 #3 Skrevet 4. april 2006 Det er nok en grunn til at folk begynte med byttehandel for en del år siden. å kan man spesialisere seg litt, og bytte med naboen som har speisalisert seg på noe annet. (og så videreutviklet dette seg til kjøp og salg med penger for å ha "faste priser" på ting) Men du kan jo få kjøpt økonogiske dyrkede grønnsaker og sånn da, sånn at du ikke trenger være selvforsynt med alt. Men hvor mange av alt du trnger, det kan jeg ikke svare på. Det er en god del. Også må du ha stor fryser (det er jo ikke akkurat slaktesesong hele året)
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. april 2006 #4 Skrevet 4. april 2006 I følge stefaren min, som er bonde, vil det ta så mye tid og så mange ressurser at det ikke lønner seg. ← Hovedgrunnen til at folk velger en slik løsning er da heller ikke økonomi, men snarere ideologiske grunner, i tillegg at de trives med å bruke tid på dette. Kan anbefale boka "Det grønne liv" av Stein Jarving, for de som interessert i temaet, boka tar for seg de fleste sidene ved det å leve selvforsynt, alt fra å kjøpe småbruket til hvordan man skal drive i hagen. Boka har også ett kapittel som tar opp dette med lønnssarbeid vs sjølberging, som er nyttig å lese iom at forfatteren har erfaring med begge deler.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Her kan du kanskje finne litt informasjon og noen som kan hjelpe deg videre? Virker ikke som om de har svar på alt, men det er en begynnelse.
Gjest Hunter_40 Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Tanker om sjølberging er gode men umulige... Ved sjølberging skal en jo ordne "alt" sjøl. Men å bli sjølforsynt på kjøtte og poteter er lett og moro. Jeg har to griser, som er foret opp til rundt 100 kg slaktevekt hver seg. Det gir muligheten for å bytte litt kjøtt i andre ting en trenger, eller i annet kjøtt. F.eks sau. Jeg har hatt 5 kaniner av rasen belgisk kjempe. De ble foret til slaktevekt på 7 kg altså 35 kg tilsammen. Det gir meg en kg kanin hver 10 dag. Gris kan jeg spise så ofte jeg ønsker og i tillegg har jeg høner som gir egg og kylling samt noen få kalkuner. Det er lett å skaffe nok kjøtt. Poteter er også lett, men når det gjelder grønnsaker, er jeg selvforsynt om sommeren, men vinteren kjøper jeg. Det er bare en ting å si. Sett i gang. Det er skikkelig moro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå