oslomaraton Skrevet 3. januar #1 Skrevet 3. januar Jeg fikk tips fra kollega om å endre beløpet på renteutgifter på huslånet på skattekortet, da mener hun jeg kan få igjen på skatten . Men ..jeg klarer ikke helt å forstå logikken : altså i skattekortet står det at mine renteutgifter på lånet i 2026 er 75.000 kr, mens i nettbanken står det at at jeg skal betale 66.000 kr i renteutgifter i 2026. Altså er beløpet i skattekortet høyere enn det som er reelt. Hvis jeg endrer til riktig beløp på skattekortet (og kanskje lavere enn det også) vil jeg få igjen på skatten i år. Høres dette riktig ut?
Grønnsaksvaffel Skrevet 3. januar #2 Skrevet 3. januar (endret) Høyere renteutgifter i skattekortet = lavere skattetrekk. Lavere renteutgifter i skattekortet = høyere skattetrekk. Det er mindre sjanse for at du får skatt til gode hvis du ikke endrer skattekortet enn hvis du endrer til lavere renteutgifter. Endret 3. januar av Grønnsaksvaffel Rettet feil 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #3 Skrevet 3. januar Det er ikke noe poeng å få igjen på skatten, prøv heller å få lavest mulig skattetrekk og spar dem til neste oppgjør. Jeg har også sånne kolleger som skal "hjelpe meg" å betale for høy skatt. Anonymkode: 378ae...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #4 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er ikke noe poeng å få igjen på skatten, prøv heller å få lavest mulig skattetrekk og spar dem til neste oppgjør. Jeg har også sånne kolleger som skal "hjelpe meg" å betale for høy skatt. Anonymkode: 378ae...9ee Dette. Straks skattekortet var klart gikk jeg inn og endret til 5% trekk også denne gangen. Anonymkode: 65e77...e03
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5 Skrevet 3. januar Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Høyere renteutgifter i skattekortet = høyere skattetrekk. Lavere renteutgifter i skattekortet = lavere skattetrekk. Det er større sjanse for at du får skatt til gode hvis du ikke endrer skattekortet enn hvis du endrer til lavere renteutgifter. Det er vel motsatt. Høyt rentefradrag - gir tilsvarende fradrag og dermed lavere skatt & skattetrekk. Uansett - dersom en velger å legge inn opplysninger/tall, som gjør at skattetrekk gjennom året blir lavere enn skatteberegningen - altså restskatt, må en også sørge for å ha pengene disponibelt - enten ved å innbetale tilleggsforskudd innenfor fristen 31.05 påfølgende år eller når skatteoppgjøret er klart. Anonymkode: 45f05...af3
Grønnsaksvaffel Skrevet 3. januar #6 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er vel motsatt. Høyt rentefradrag - gir tilsvarende fradrag og dermed lavere skatt & skattetrekk. Uansett - dersom en velger å legge inn opplysninger/tall, som gjør at skattetrekk gjennom året blir lavere enn skatteberegningen - altså restskatt, må en også sørge for å ha pengene disponibelt - enten ved å innbetale tilleggsforskudd innenfor fristen 31.05 påfølgende år eller når skatteoppgjøret er klart. Anonymkode: 45f05...af3 Selvsagt, tenkte helt feil 🫣
kaffelatt Skrevet onsdag kl. 18:39 #7 Skrevet onsdag kl. 18:39 AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 13.10): Dette. Straks skattekortet var klart gikk jeg inn og endret til 5% trekk også denne gangen. Anonymkode: 65e77...e03 Får kun 10% så skulle likt å visst hvordan du klarte 5.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:32 #8 Skrevet onsdag kl. 20:32 oslomaraton skrev (På 3.1.2026 den 11.30): Jeg fikk tips fra kollega om å endre beløpet på renteutgifter på huslånet på skattekortet, da mener hun jeg kan få igjen på skatten . Men ..jeg klarer ikke helt å forstå logikken : altså i skattekortet står det at mine renteutgifter på lånet i 2026 er 75.000 kr, mens i nettbanken står det at at jeg skal betale 66.000 kr i renteutgifter i 2026. Altså er beløpet i skattekortet høyere enn det som er reelt. Hvis jeg endrer til riktig beløp på skattekortet (og kanskje lavere enn det også) vil jeg få igjen på skatten i år. Høres dette riktig ut? Skatteetaten vet ikke hvor mye du skal betale i renter. De estimerer hva de tror. De har beregnet for høye renter på deg ut fra det du skriver. Da vil du ende med å betale for lite skatt. Anonymkode: 57320...2d1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:33 #9 Skrevet onsdag kl. 20:33 AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 12.45): Det er ikke noe poeng å få igjen på skatten, prøv heller å få lavest mulig skattetrekk og spar dem til neste oppgjør. Jeg har også sånne kolleger som skal "hjelpe meg" å betale for høy skatt. Anonymkode: 378ae...9ee Dette er ikke for alle. Ikke alle klarer å være fornuftig med penger, så dette er et dårlig råd. Anonymkode: 57320...2d1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå