Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk tips fra kollega om å endre beløpet på renteutgifter på huslånet på skattekortet,  da mener hun jeg kan få igjen på skatten . 

Men ..jeg klarer ikke helt å forstå logikken : altså i skattekortet står det at mine renteutgifter på lånet i 2026 er 75.000 kr, mens i nettbanken står det at at jeg skal betale 66.000 kr i renteutgifter i 2026. Altså er beløpet i skattekortet høyere enn det som er reelt.  Hvis jeg endrer til riktig beløp på skattekortet (og kanskje lavere enn det også) vil jeg få igjen på skatten i år. 

Høres dette riktig ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høyere renteutgifter i skattekortet = lavere skattetrekk. 

Lavere renteutgifter i skattekortet = høyere skattetrekk.

Det er mindre sjanse for at du får skatt til gode hvis du ikke endrer skattekortet enn hvis du endrer til lavere renteutgifter.

Endret av Grønnsaksvaffel
Rettet feil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe poeng å få igjen på skatten, prøv heller å få lavest mulig skattetrekk og spar dem til neste oppgjør. Jeg har også sånne kolleger som skal "hjelpe meg" å betale for høy skatt.

Anonymkode: 378ae...9ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke noe poeng å få igjen på skatten, prøv heller å få lavest mulig skattetrekk og spar dem til neste oppgjør. Jeg har også sånne kolleger som skal "hjelpe meg" å betale for høy skatt.

Dette.

Straks skattekortet var klart gikk jeg inn og endret til 5% trekk også denne gangen.

Anonymkode: 65e77...e03

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden):

Høyere renteutgifter i skattekortet = høyere skattetrekk. 

Lavere renteutgifter i skattekortet = lavere skattetrekk.

Det er større sjanse for at du får skatt til gode hvis du ikke endrer skattekortet enn hvis du endrer til lavere renteutgifter.

Det er vel motsatt.

Høyt rentefradrag - gir tilsvarende fradrag og dermed lavere skatt & skattetrekk. 

Uansett - dersom en velger å legge inn opplysninger/tall, som gjør at skattetrekk gjennom året blir lavere enn skatteberegningen - altså restskatt, må en også sørge for å ha pengene disponibelt - enten ved å innbetale tilleggsforskudd innenfor fristen 31.05 påfølgende år eller når skatteoppgjøret er klart. 

Anonymkode: 45f05...af3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel motsatt.

Høyt rentefradrag - gir tilsvarende fradrag og dermed lavere skatt & skattetrekk. 

Uansett - dersom en velger å legge inn opplysninger/tall, som gjør at skattetrekk gjennom året blir lavere enn skatteberegningen - altså restskatt, må en også sørge for å ha pengene disponibelt - enten ved å innbetale tilleggsforskudd innenfor fristen 31.05 påfølgende år eller når skatteoppgjøret er klart. 

Anonymkode: 45f05...af3

Selvsagt, tenkte helt feil 🫣

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 13.10):

Dette.

Straks skattekortet var klart gikk jeg inn og endret til 5% trekk også denne gangen.

Anonymkode: 65e77...e03

Får kun 10% så skulle likt å visst hvordan du klarte 5.

Skrevet
oslomaraton skrev (På 3.1.2026 den 11.30):

Jeg fikk tips fra kollega om å endre beløpet på renteutgifter på huslånet på skattekortet,  da mener hun jeg kan få igjen på skatten . 

Men ..jeg klarer ikke helt å forstå logikken : altså i skattekortet står det at mine renteutgifter på lånet i 2026 er 75.000 kr, mens i nettbanken står det at at jeg skal betale 66.000 kr i renteutgifter i 2026. Altså er beløpet i skattekortet høyere enn det som er reelt.  Hvis jeg endrer til riktig beløp på skattekortet (og kanskje lavere enn det også) vil jeg få igjen på skatten i år. 

Høres dette riktig ut?

Skatteetaten vet ikke hvor mye du skal betale i renter. De estimerer hva de tror. De har beregnet for høye renter på deg ut fra det du skriver. Da vil du ende med å betale for lite skatt. 

Anonymkode: 57320...2d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 12.45):

Dette er ikke for alle. Ikke alle klarer å være fornuftig med penger, så dette er et dårlig råd. 

Anonymkode: 57320...2d1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...