Gå til innhold

Pasientreiser og lignende

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

TS, om den DPS du skal til, er det eneste behandlingsalternativet selv om du flytter, så kan du ha rett på pasientreiser dersom du bor mer enn 10 km fra behandlingsstedet. Du kan også kontakte pasientreiser selv på 05515, så kan de hjelpe deg med å finne reiseruter fra din nye bostedsadresse, til DPS. Så vidt jeg vet, er vel ikke Fontenehuset et behandlingssted, så dit tror jeg dessverre ikke at du vil få pasientreiser. Du kan muligens søke på TT-kort. 

Anonymkode: e118d...be5

Nei, TT-kort er også en ordning for personer med helsemessige utfordringer. En kan ikke søke om TT-kort med begrunnelse at det ikke finnes kollektivtilbud.

Det er riktig at en kan søke om å få reisestøtte etter en kilometersats om en bor lengre unna enn 10 km behandlingsstedet, godt poeng! Det kan alle få, uansett helsetilstand og reisemåte. Det hjelper litt, men tilsvarer på ingen måte prisen av drosje.

Men - en kan ikke få pasientreiser til å rekvirere drosje (som da dekkes i sin helhet) om det ikke finnes helsemessige grunner til at en ikke kan kjøre selv eller bruke kollektiv.

Velger en å bosette seg et sted uten kollektivtransport, uten å ha egen transport, så er ikke det noe det offentlige skal dekke.

Og nei - pasientreiser er på ingen måte ansvarlige for å finne en reiserute for mennesker som ikke har rett på å få rekvirert pasientreiser.

Slutt å oppfordre til å sløse bort offentlige ressurser!

En har ansvar for seg selv, og egen transport, uansett hvor en velger å bosette seg. Dessverre er mange med stram økonomi i en skvis nå, hvor det er for dyrt å bo sentralt, men hvor de ikke har råd til å flytte langt unna for da må en ha egen bil/bruke dritdyre drosjer.

Pasientreiser og TT-kort er til for folk med helsemessige utfordringer - ikke for å subsidiere personer som ønsker å flytte på landet uten å bruke penger på egen bil.

Anonymkode: 1f60e...2ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger jo ikke å bosette meg et sted uten kollektivtransport. Men da får jeg bare slutte med dps og fontenehuset.

Anonymkode: 4e8b6...4c9

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, TT-kort er også en ordning for personer med helsemessige utfordringer. En kan ikke søke om TT-kort med begrunnelse at det ikke finnes kollektivtilbud.

Det er riktig at en kan søke om å få reisestøtte etter en kilometersats om en bor lengre unna enn 10 km behandlingsstedet, godt poeng! Det kan alle få, uansett helsetilstand og reisemåte. Det hjelper litt, men tilsvarer på ingen måte prisen av drosje.

Men - en kan ikke få pasientreiser til å rekvirere drosje (som da dekkes i sin helhet) om det ikke finnes helsemessige grunner til at en ikke kan kjøre selv eller bruke kollektiv.

Velger en å bosette seg et sted uten kollektivtransport, uten å ha egen transport, så er ikke det noe det offentlige skal dekke.

Og nei - pasientreiser er på ingen måte ansvarlige for å finne en reiserute for mennesker som ikke har rett på å få rekvirert pasientreiser.

En har ansvar for seg selv, og egen transport, uansett hvor en velger å bosette seg. Dessverre er mange med stram økonomi i en skvis nå, hvor det er for dyrt å bo sentralt, men hvor de ikke har råd til å flytte langt unna for da må en ha egen bil/bruke dritdyre drosjer.

Pasientreiser og TT-kort er til for folk med helsemessige utfordringer - ikke for å subsidiere personer som ønsker å flytte på landet uten å bruke penger på egen bil.

Forslaget mitt er å søke om TT-kort, for vi vet ikke nok om TS til å avgjøre om hun vil få det vedtatt eller avslått. Det er en søknadsprosess for en grunn, og det er ikke sikkert TS er klar over at TT eksisterer. Det var også ment som et forslag så hun potensielt kunne brukt det til fontenehuset, som ikke dekkes av pasientreiser. Og jeg har selv vært i direkte møter med representanter fra pasientreiser ved flere anledninger (pga min jobb, ikke som pasient), og det er DE som oppfordrer pasienter til å ta kontakt for å få veiledning til alternative reiseruter, spesielt hvis pasienten bor langt fra behandlingsstedet. Kom ned fra din høye hest og slutt med det besserwisser-opplegget ditt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forslaget mitt er å søke om TT-kort, for vi vet ikke nok om TS til å avgjøre om hun vil få det vedtatt eller avslått. Det er en søknadsprosess for en grunn, og det er ikke sikkert TS er klar over at TT eksisterer. Det var også ment som et forslag så hun potensielt kunne brukt det til fontenehuset, som ikke dekkes av pasientreiser. Og jeg har selv vært i direkte møter med representanter fra pasientreiser ved flere anledninger (pga min jobb, ikke som pasient), og det er DE som oppfordrer pasienter til å ta kontakt for å få veiledning til alternative reiseruter, spesielt hvis pasienten bor langt fra behandlingsstedet. Kom ned fra din høye hest og slutt med det besserwisser-opplegget ditt. 

Vi vet at TS har kommet seg til Fontenehuset for egen maskin over en viss tid allerede. Da er det høyst usannsynlig at TS har medisinske utfordringer som gir rett på TT-kort/Pasientreiser.

De som har det, har like mye behov uansett om de bor nært og det finnes kollektiv. Det har ikke TS hatt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg velger jo ikke å bosette meg et sted uten kollektivtransport. Men da får jeg bare slutte med dps og fontenehuset.

Hvem mener du har valgt det for deg da? 

Jeg har ikke førerkort og kan da selvfølgelig ikke bosette meg et sted uten kollektivtransport.

Anonymkode: 200a8...a44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

❤️

Skjønner at det ikke er lett i det hele tatt, når økonomien er i skvis.

Ikke meningen å være så streng med deg - mest med diverse andre som foreslår løsninger som ikke er reelle muligheter, og ikke aner hvilke krav det er til de offentlige tilbudene som finnes.

Hva med å undersøke om Fontenehuset har tilbud om å hente? I min kommune organiseres det hente/bringe-tjeneste til tilsvarende kommunalt opplegg.

Du kan også spørre på frivillighetssentralen, om det finnes. Om noen kan hjelpe deg med kjøring.

Har du vært i kontakt med kommunen, og fått en gjennomgang av økonomien din? Nå vet jeg ikke hva du lever av, men siden du nevner Fontenehuset og dårlig økonomi regner jeg med du har en type offentlig støtte? Er økonomien din så stram at du må flytte langt vekk fra kommunesenter for å få råd å bo, så tenker jeg du har så lav inntekt at du kanskje kan ha krav på supplerende sosialhjelp fra kommunen.

AnonymBruker
Skrevet

Det går jo kollektivtransport alle steder, at tilbudet er dårligere enn du ønsker eller at det er langt å gå til busstoppet betyr ikke at det ikke går kollektiv. Hvordan har du tenkt å handle da, om det ikke finnes kollektiv og du ikke kjører bil f.eks? Eller er det sånn at partneren din kjører bil, men ikke du? (Siden du skriver «vi»), i så fall må du gjerne sitte på med han til mer sentrale strøk om morgenen da, og så kjørere dere sammen hjem når han er ferdig på jobb. Til og med min bestemor som bor på et nes i ytre gokk har busstilbud, riktignok bare to ganger om dagen, busstoppet er et par km unna og det tar halvannen time til nærmeste by, men sånn er det å bo perifert, da må man tilpasse livsførselen til det. Du må ta litt ansvar for ditt eget liv og ikke forvente at andre skal rydde opp for deg. Sånn offermentalitet du bedriver her med «javel jeg må bare slutte da om jeg ikke får det som jeg vil» er bare barnslig, og det går kun utover deg selv. Du får ikke pasientreiser bare fordi du av egen fri vilje bosetter deg et sted det er vanskelig med kollektiv. Og uansett helsetilstand får du ikke pasientreiser til Fontenehuset, det er ikke behandling. 

TT kort er for øvrig for personer med varig funksjonsnedsettelse som pga fuknksjonsnedsettelsen ikke kan ta vanlig kollektivtransport, det er ikke det som er saken her. 

Anonymkode: da731...fe5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har ikke rett på pasientreiser fordi det ikke går offentlig transport dit du flytter.

Vi har alle i utgangspunktet plikt til å komme oss til helseavtaler på egenhånd, og pasientreiser skal ikke dekke inn huller i det offentlige rutetilbudet. Det hadde fort blitt veldig dyrt, om alle skulle flytte til avkroker langt vekk og kreve taxi når det ikke går buss…

Det må være helsemessige grunner til at du ikke kan kjøre selv eller bruke offentlig transport.

Dette! Opplever dessverre mange pasienter som forventer transport…. Eksempel; «Jeg kom hit med pasientreiser, så kan du bestille retur for meg?» «Ja, det skal vi ordne, men her står det at du tok fikk drosje fra legekontoret. Skal du ikke hjem?» «Joda, men bilen står ved legekontoret, slik at jeg slapp kjøre i rushtiden og betale parkering»…. Da har man ikke behov for pasientreiser! Har en svoger som stadig er syk. Han kjører overalt, men er han syk/tror han er syk, så ringer han til lokalt legekontor og avtaler time OG pasientreiser. Greien er at han da ofte selv kjører å handler først med konemor, for deretter å kjøre hjem i full fart for å vente på taxi til legetimen…. Butikk og lege er i samme bygg…. 

Anonymkode: aea8f...242

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis det ikke er et valg, hva er det da?

Anonymkode: 965ed...06b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg står på venteliste på DPS og går også jevnlig på fontenehuset noe som har vært veldig positivt for min psykiske helse. Nå har vi ikke råd til å bo der vi bor lenger og må flytte litt til utkanten hvor det ikke er kollektivtransport. Kan jeg ha rett til støtte til å komme meg til og fra dps og fontenehuset eller må jeg kutte det ut..?

Det kan hende du får dekket det til Dps, men du vil ikke få det dekket til fontenehuset.

Anonymkode: a1767...9b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS, om den DPS du skal til, er det eneste behandlingsalternativet selv om du flytter, så kan du ha rett på pasientreiser dersom du bor mer enn 10 km fra behandlingsstedet. Du kan også kontakte pasientreiser selv på 05515, så kan de hjelpe deg med å finne reiseruter fra din nye bostedsadresse, til DPS. Så vidt jeg vet, er vel ikke Fontenehuset et behandlingssted, så dit tror jeg dessverre ikke at du vil få pasientreiser. Du kan muligens søke på TT-kort. 

Det er veldig dumt å komme med villedende råd/tips/forslag når man helt tydelig ikke besitter kunnskapen rundt det. Nei man får ikke TY kort fordi det ikke går offentlig kommunikasjon. Dette er tydelig spesifisert i regelverket for TT kort.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

👏👏👏👏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Om alle skal begynne å svare på alt mulig annet enn det ts faktisk spør om kan det fort bli veldig forvirrende. Og så lenge ts helt tydelig sier at hun nå ikke vil seg til de stedene på grunn av av manglende kollektivtrafikk så er det jo helt på jordet å komme med hvis om atte dersom atte ts har et eller flere andre problemer så kan hun undersøke dette eller dette,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er veldig dumt å komme med villedende råd/tips/forslag når man helt tydelig ikke besitter kunnskapen rundt det. Nei man får ikke TY kort fordi det ikke går offentlig kommunikasjon. Dette er tydelig spesifisert i regelverket for TT kort.

Nå foreslår ikke jeg TT-kort fordi det ikke går kollektivt, jeg foreslår TT-kort dersom TS har rett på pasientreiser, ettersom pasientreiser ikke kjører til fontenehuset. Jeg har aldri skrevet at hun skal søke om TT pga manglende kollektivtilbud. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå foreslår ikke jeg TT-kort fordi det ikke går kollektivt, jeg foreslår TT-kort dersom TS har rett på pasientreiser, ettersom pasientreiser ikke kjører til fontenehuset. Jeg har aldri skrevet at hun skal søke om TT pga manglende kollektivtilbud. 

Men nå er det manglende kollektivtrafikk som er utfordringen til ts ergo oppfyller hun ikke kriteriene for TT kort. Og selv om en person har rett på Pasientreiser til en behandling så betyr ikke det automatisk at man også oppfyller kriteriene for TT kort. Disse to tjenestene har ingenting med hverandre å gjøre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange som driver med feilinformasjon. Man kan absolutt få reise med pasientreiser dersom det faktisk ikke finnes mulighet med kollektivtransport (ikke bare at det går mindre beleilig enn man kunne ønske), selv om det ikke er helsemessige grunner til at man ikke kan ta kollektiv. Dette er for å sikre at alle har lik rett til helsehjelp, rett og slett. Det er ikke alltid det er et reelt valg hvor man bosetter seg. Og det har ingen her i tråden noe med, det er bare moralisering, som man så ofte ser her inne.

Til TS: ring Pasientreiser, slik en annen her skrev. Så hjelper de deg å finne ut av om du kvalifiserer for å få reise gjennom dem til DPS. Fontenehuset må du se på andre løsninger for. 
https://www.helsenorge.no/pasientreiser/om/planlegg-pasientreisen-din/#drosje-og-minibuss

IMG_5544.jpeg

Anonymkode: 4ee7d...fdf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her er det mange som driver med feilinformasjon. Man kan absolutt få reise med pasientreiser dersom det faktisk ikke finnes mulighet med kollektivtransport (ikke bare at det går mindre beleilig enn man kunne ønske), selv om det ikke er helsemessige grunner til at man ikke kan ta kollektiv. Dette er for å sikre at alle har lik rett til helsehjelp, rett og slett. Det er ikke alltid det er et reelt valg hvor man bosetter seg. Og det har ingen her i tråden noe med, det er bare moralisering, som man så ofte ser her inne.

Til TS: ring Pasientreiser, slik en annen her skrev. Så hjelper de deg å finne ut av om du kvalifiserer for å få reise gjennom dem til DPS. Fontenehuset må du se på andre løsninger for. 
https://www.helsenorge.no/pasientreiser/om/planlegg-pasientreisen-din/#drosje-og-minibuss

IMG_5544.jpeg

Anonymkode: 4ee7d...fdf

Tusen takk!

Til en del av dere andre; nei det er ikke et valg, vi har ikke råd til å bo her hvor det er kollektiv trafikk lenger, det er ikke det at jeg ikke gidder, jeg har jo tatt buss hele tiden til nå. Mannen har bil men han er jo på jobb når disse tingene jeg går på er så jeg er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk!

Til en del av dere andre; nei det er ikke et valg, vi har ikke råd til å bo her hvor det er kollektiv trafikk lenger, det er ikke det at jeg ikke gidder, jeg har jo tatt buss hele tiden til nå. Mannen har bil men han er jo på jobb når disse tingene jeg går på er så jeg er.

Jeg rister på hodet når jeg ser hva folk skriver her, ikke hør på de som skal fortelle deg hva pasientreiser gjør og ikke gjør, og de skadefro som plusser dem. 

Du skal ringe pasientreiser og snakke med dem, og ikke høre på hva folk her sier at du har rett på og ikke. Her skal du helst ikke ha rett på noe, ikke ha behoh, sitte stille og holde kjeft. 

Anonymkode: eb04c...8cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette! Opplever dessverre mange pasienter som forventer transport…. Eksempel; «Jeg kom hit med pasientreiser, så kan du bestille retur for meg?» «Ja, det skal vi ordne, men her står det at du tok fikk drosje fra legekontoret. Skal du ikke hjem?» «Joda, men bilen står ved legekontoret, slik at jeg slapp kjøre i rushtiden og betale parkering»…. Da har man ikke behov for pasientreiser! Har en svoger som stadig er syk. Han kjører overalt, men er han syk/tror han er syk, så ringer han til lokalt legekontor og avtaler time OG pasientreiser. Greien er at han da ofte selv kjører å handler først med konemor, for deretter å kjøre hjem i full fart for å vente på taxi til legetimen…. Butikk og lege er i samme bygg…. 

Anonymkode: aea8f...242

Sitter du her som helsepersonell og forteller om historier fra jobben din? Har du ikke taushetsplikt kanskje? Vær forsiktig med hva du skriver på nettet, med mindre du bare troller. 

Anonymkode: eb04c...8cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvem mener du har valgt det for deg da? 

Jeg har ikke førerkort og kan da selvfølgelig ikke bosette meg et sted uten kollektivtransport.

Anonymkode: 200a8...a44

Du har ikke hørt om økonomiske aspekter ved å bo? For veldig mange er løsningen å flytte så langt unna at kollektivtilbudet ikke eksisterer. Det er gjerne eneste valg. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...