AnonymBruker Skrevet 3. januar #1 Skrevet 3. januar Jeg står på venteliste på DPS og går også jevnlig på fontenehuset noe som har vært veldig positivt for min psykiske helse. Nå har vi ikke råd til å bo der vi bor lenger og må flytte litt til utkanten hvor det ikke er kollektivtransport. Kan jeg ha rett til støtte til å komme meg til og fra dps og fontenehuset eller må jeg kutte det ut..? Anonymkode: 4e8b6...4c9
AnonymBruker Skrevet 3. januar #2 Skrevet 3. januar Du kan få rekvirert pasientreisetaxi til og fra dps, egenandel er vel 170 kr ca pr vei og det går til å opparbeide frikort, du kan også få legeerklæring på å kjøre selv, da får du igjen en fast sum pr km, og for parkering/bom/ferger osv. Fontenehuset er jeg usikker på om du kan få dette til, jeg vet ikke hva det er, er det behandling innenfor helsevesenet så vil pasientreiser gjelde dit og. Anonymkode: eb04c...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #3 Skrevet 3. januar Det må du ta opp med legen din. Det er den som bestiller. Anonymkode: d9a63...38c 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #4 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du kan få rekvirert pasientreisetaxi til og fra dps, egenandel er vel 170 kr ca pr vei og det går til å opparbeide frikort, du kan også få legeerklæring på å kjøre selv, da får du igjen en fast sum pr km, og for parkering/bom/ferger osv. Fontenehuset er jeg usikker på om du kan få dette til, jeg vet ikke hva det er, er det behandling innenfor helsevesenet så vil pasientreiser gjelde dit og. Anonymkode: eb04c...8cb Ps, den legen/legekontoret som har henvist deg må bestille drosjen, så hvis fastlegen har sendt henvisning til dps må du snakke med de. Anonymkode: eb04c...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5 Skrevet 3. januar Jeg er ikke ts men lurer på hvordan dette fungerer i praksis. Hvis ts må ta kontakt med fastlegen hver gang hun ska til dps høres det tungvint ut. Anonymkode: 7be20...5ce
AnonymBruker Skrevet 3. januar #6 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det må du ta opp med legen din. Det er den som bestiller. Anonymkode: d9a63...38c AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ps, den legen/legekontoret som har henvist deg må bestille drosjen, så hvis fastlegen har sendt henvisning til dps må du snakke med de. Anonymkode: eb04c...8cb https://www.helsenorge.no/pasientreiser/slik-soker-du-om-stonad-til-reisen-din/ Trenger ikke nødvendigvis ta kontakt med legen, ta kontakt med pasientreiser først. Det er ved helsemessige årsaker til bruk av drosje man trenger legeerklæring, men ta kontakt med Pasientreiser først. I innkallingsbrevene til timer står det ofte noe om reiser, les det først. https://www.helsenorge.no/pasientreiser/om/planlegg-pasientreisen-din/ Anonymkode: f0fa9...c6e
AnonymBruker Skrevet 3. januar #7 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke ts men lurer på hvordan dette fungerer i praksis. Hvis ts må ta kontakt med fastlegen hver gang hun ska til dps høres det tungvint ut. Anonymkode: 7be20...5ce Står på Helsenorge og ofte på innkallingene. Legene har ikke så mye med det å gjøre som mange tror. Anonymkode: f0fa9...c6e
AnonymBruker Skrevet 3. januar #8 Skrevet 3. januar Det er mulig DPS har egne regler, men både hos fysio og spesialist er det behandler (evnt legesekretæren) som bestiller, så sant det er snakk om transport mellom hjem og behandlingssted. Anonymkode: 2690d...c8d 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #9 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mulig DPS har egne regler, men både hos fysio og spesialist er det behandler (evnt legesekretæren) som bestiller, så sant det er snakk om transport mellom hjem og behandlingssted. Anonymkode: 2690d...c8d Men må du ta kontakt for å få de til bestille før hver time ? Er ikke det tungvint ? Anonymkode: 7be20...5ce
AnonymBruker Skrevet 3. januar #10 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men må du ta kontakt for å få de til bestille før hver time ? Er ikke det tungvint ? Anonymkode: 7be20...5ce Tenker spes på hvis du er i en situasjon hvor du går til oppfølging et sted og har jevninge timer. Eksempelvis hvis du går jevnlig til spa eller fysioterapi eller oppfølging for andre ting. Anonymkode: 7be20...5ce
AnonymBruker Skrevet 3. januar #11 Skrevet 3. januar Skulle stå dps ikke spa 😂 Anonymkode: 7be20...5ce 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #12 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men må du ta kontakt for å få de til bestille før hver time ? Er ikke det tungvint ? Anonymkode: 7be20...5ce Les på Helsenorge om pasientreiser, lenkene er over, eller på innkallingene. Som hovedregel organiserer og legger du selv ut og får igjen, eller med hjelp av Pasientreiser. Bestilling av transport via behandler er for de som har helsemessige grunner til det. Anonymkode: f0fa9...c6e
AnonymBruker Skrevet 3. januar #13 Skrevet 3. januar Nei. Min behandler og jeg avtaler neste time på slutten av dagens. Da bestiller han også pasienttransport til den timen 😊 Anonymkode: 9bc99...808
AnonymBruker Skrevet 3. januar #14 Skrevet 3. januar Er det taxi eller egen bil du må bruke? Anonymkode: 37050...2ac
AnonymBruker Skrevet 3. januar #15 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det taxi eller egen bil du må bruke? Anonymkode: 37050...2ac Taxi eventuelt.. Anonymkode: 4e8b6...4c9
AnonymBruker Skrevet 3. januar #16 Skrevet 3. januar Du har ikke rett på pasientreiser fordi det ikke går offentlig transport dit du flytter. Vi har alle i utgangspunktet plikt til å komme oss til helseavtaler på egenhånd, og pasientreiser skal ikke dekke inn huller i det offentlige rutetilbudet. Det hadde fort blitt veldig dyrt, om alle skulle flytte til avkroker langt vekk og kreve taxi når det ikke går buss… Det må være helsemessige grunner til at du ikke kan kjøre selv eller bruke offentlig transport. Anonymkode: 1f60e...2ac 2 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar #17 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er ikke ts men lurer på hvordan dette fungerer i praksis. Hvis ts må ta kontakt med fastlegen hver gang hun ska til dps høres det tungvint ut. Anonymkode: 7be20...5ce Fastlegen er kun ansvarlig for første reise til første time, etter dette er det behandler som overtar og vurderer behovet. Anonymkode: e118d...be5 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #18 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har ikke rett på pasientreiser fordi det ikke går offentlig transport dit du flytter. Vi har alle i utgangspunktet plikt til å komme oss til helseavtaler på egenhånd, og pasientreiser skal ikke dekke inn huller i det offentlige rutetilbudet. Det hadde fort blitt veldig dyrt, om alle skulle flytte til avkroker langt vekk og kreve taxi når det ikke går buss… Det må være helsemessige grunner til at du ikke kan kjøre selv eller bruke offentlig transport. Anonymkode: 1f60e...2ac Dette. Vi sender som regel ikke pasienter hjem i drosje når de er nyopererte engang. Det står i innkallingsbrevet at man skal skaffe skyss selv. Anonymkode: 93fc2...96b 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #19 Skrevet 3. januar Du vil ikke få pasientreise pga lite kollektiv. Kan ikke huske at jeg engang har bestilt taxi til DPS engang. Anonymkode: 3a2fe...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #20 Skrevet 3. januar TS, om den DPS du skal til, er det eneste behandlingsalternativet selv om du flytter, så kan du ha rett på pasientreiser dersom du bor mer enn 10 km fra behandlingsstedet. Du kan også kontakte pasientreiser selv på 05515, så kan de hjelpe deg med å finne reiseruter fra din nye bostedsadresse, til DPS. Så vidt jeg vet, er vel ikke Fontenehuset et behandlingssted, så dit tror jeg dessverre ikke at du vil få pasientreiser. Du kan muligens søke på TT-kort. Anonymkode: e118d...be5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå