Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da tar du styringen og sier - "dere kan velge én ekstra ting". Så føler de det er spesielt. Eller "du får 300 ekstra". Eller " du kan ta 300 av sparepengene dine".  Eller om økonomien er helt elendig "Vi skal ikke ha noe ekstra i dag" - og enda tydeligere om spørsmålet kommer igjen. 

Som forelder står man jo ikke bare passiv og er sur på den som tilbyr noe til barnet ditt - du tar eierskap til situasjonen. 

Anonymkode: a9e35...5a0

Ikke så lett å gå i 100% detalj på hele situasjonen når man prøver å holde seg kortfattet, men jeg var på ingen måte sur mot hverken barna eller den ansatte. Jeg forklarte før vi gikk inn hva avtalen var, men barna er 2 og 4, så det er begrenset hva man klarer å forholde seg til. 
Ved hvert spørsmål takket jeg pent nei og forklarte til barna at de må huske at de kun kan velge seg én ekstra ting og de begge ville egentlig ha tyll-skjørt. Jeg forklarte at dersom de valgte innspilt beskjed/ hjerte/ "love you" så blir det ikke skjørt. Følte i utgangspunktet ikke at denne informasjonen var relevant for temaet, men om situasjonen misforstås til at jeg var grinete enten der eller nå for at man kan kjøpe ekstra ting, så var/ er jeg ikke det.

Jeg la dette innlegget i forbruker og jus og ikke familieliv fordi jeg lurer ikke på hvordan man oppdrar barn. Jeg lurer på om slikt salg rettet mot barn i det hele tatt er lov. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at dette er ugreit. En selger skal ikke spørre et barn om de vil ha, også skal det være opp til forelderen å si barnet ikke kan få det likevel. «Vil du kjøpe» hadde i det minste vært en bedre formulering. «Vil du ha» høres jo ut som noe som ikke har en kostnad.

Anonymkode: 01a3d...9d9

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En ting å være avhengig, enda verre at man tror ChatGPT er fasit på alt mulig. 

Anonymkode: 86d2b...333

Ja, det er merkelige svar noen ganger. Folk bruker det som psykolog 🤦‍♀️ 

Anonymkode: 6e2ff...359

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig i at dette er ugreit. En selger skal ikke spørre et barn om de vil ha, også skal det være opp til forelderen å si barnet ikke kan få det likevel. «Vil du kjøpe» hadde i det minste vært en bedre formulering. «Vil du ha» høres jo ut som noe som ikke har en kostnad.

Anonymkode: 01a3d...9d9

Thank you 😅

Skrevet

Forøvrig: 

IMG_0731.png

AnonymBruker
Skrevet
The Silver Lining skrev (12 minutter siden):

Jeg lurer på om slikt salg rettet mot barn i det hele tatt er lov. 

Hvis tjenesten er å bygge en bamse så bør du ikke ta med barna dit hvis du ikke ønsker at dine barn skal få valgmuligheter.

Anonymkode: fe6e3...5bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis tjenesten er å bygge en bamse så bør du ikke ta med barna dit hvis du ikke ønsker at dine barn skal få valgmuligheter.

Anonymkode: fe6e3...5bb

Tull, blir som å si at man ikke kan ta med et barn i lekebutikken med mindre det kan få alt det ønsker seg derfra. Jeg synes de ansatte i dette tilfellet går litt over streken, men samtidig må man takle å si nei når man har barn i en lekebutikk. TS kan evt sende en klage til butikken og se hva som skjer. Dette er garantert noe de ansatte er pålagt å gjøre, så endringer må skje på et høyere nivå.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Stakkars miljøet vårt hvis folk flest er så avhengig av AI at de spør chatGPT om hva man kan forvente for hver nye butikk man skal kjøpe. Er ikke rart det bruker så vanvittig mye energi når folk holder på sånn.

Anonymkode: 7f80c...c70

Hvor mange butikker kjøper du i løpet av et år, egentlig 😂

AI er tatt i bruk siste året, og gir meg mye nå, og er effektivt og informativt. Men har jo alltid gjort ett google søk, ringt en venn, eller tenkt litt på hva jeg må være forberedt på. 

En vanlig klesbutikk kan jeg jo. Men Hemleys i London ville jeg være litt forberedt på. Samme med Dungeon (som selvfølgelig ble nei nærmest før spørsmålet kom). Tivoli og muligheter for mat, og merkostnader underveis. Hva korps koster utover hva som er up front. 

Alt mulig slikt - som foreldre så gjør man jo litt undersøkelser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tull, blir som å si at man ikke kan ta med et barn i lekebutikken med mindre det kan få alt det ønsker seg derfra. Jeg synes de ansatte i dette tilfellet går litt over streken, men samtidig må man takle å si nei når man har barn i en lekebutikk. TS kan evt sende en klage til butikken og se hva som skjer. Dette er garantert noe de ansatte er pålagt å gjøre, så endringer må skje på et høyere nivå.

Dette blir litt som foreldre som legger all skyld på lærere. 

Du, som forelder, skal ta eierskap til situasjonen.

Ikke gå på et nettforum senere å klage over at du 1) ikke gjorde forundersøkelser, 2) ikke grep inn og satt styringen når situasjonen oppstod. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
The Silver Lining skrev (29 minutter siden):

Ikke så lett å gå i 100% detalj på hele situasjonen når man prøver å holde seg kortfattet, men jeg var på ingen måte sur mot hverken barna eller den ansatte. Jeg forklarte før vi gikk inn hva avtalen var, men barna er 2 og 4, så det er begrenset hva man klarer å forholde seg til. 
Ved hvert spørsmål takket jeg pent nei og forklarte til barna at de må huske at de kun kan velge seg én ekstra ting og de begge ville egentlig ha tyll-skjørt. Jeg forklarte at dersom de valgte innspilt beskjed/ hjerte/ "love you" så blir det ikke skjørt. Følte i utgangspunktet ikke at denne informasjonen var relevant for temaet, men om situasjonen misforstås til at jeg var grinete enten der eller nå for at man kan kjøpe ekstra ting, så var/ er jeg ikke det.

Jeg la dette innlegget i forbruker og jus og ikke familieliv fordi jeg lurer ikke på hvordan man oppdrar barn. Jeg lurer på om slikt salg rettet mot barn i det hele tatt er lov. 

Men da har jo den ansatte forholdt seg til det du sa. 

Barnet kan velge en ting - da må barnet få tilbudet. 

Om avtalen allerede er at det er tyllskjørtet så må du si til den ansatte at avtalen er slik, og at barnet derfor ikke trenger flere spørsmål. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært på akkurat dette opplegget men ved lignende ting hvor det er kjøpepress ovenfor barn har jeg i forkant enten gitt fysiske penger hvor barnet får gjøre hva det vil med denne summen uten at jeg blander meg inn. ( mitt barn tok ofte å sparte mye av sine penger og da lot jeg barnet beholde summen )

Eller jeg gir en grense hvor barnet kan velge en eller la oss si 3 ting kommer ann på hva det er og pris nivå.

Har aldri måttet si nei nei nei. Men innimellom har barnet ønsket å rådføre seg før det selv velger. I en slik setting som dette bamse greiene ville jeg ikke gått inn i uten å ha forbredt barnet på situasjonen. 

Anonymkode: 8b158...d28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Stakkars miljøet vårt hvis folk flest er så avhengig av AI at de spør chatGPT om hva man kan forvente for hver nye butikk man skal kjøpe. Er ikke rart det bruker så vanvittig mye energi når folk holder på sånn.

Anonymkode: 7f80c...c70

Igjen så dukker dette skyld på vanlige folk for å bruke tilgjengelige tjenester.

Hele poenget med ai er at du skal bruke det for slikt. Så tar heller ut din misnøye rundt ai der den hører hjemme. Tekst selskaper og politikkere som ikke følger med i tide på utviklingen. 

Anonymkode: 8b158...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...