Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

Barna i huset fikk gavekort hos Build-a-Bear til jul, så vi tok oss en tur dit i går for å kose oss med å bygge en personlig bamse. Veldig hyggelig og fint opplegg egentlig, men jeg reagerte veldig på måten de henvender seg til barn rundt salg. Under laging av bamsen var det flere spørsmål om "skal bamsen si love you?", "vil du spille inn en egen beskjed og putte i bamsen?", "skal bamsen ha et sånt hjerte (gratis stoffhjerte), eller dette fine hjertet som banker og som koster litt ekstra?" "vi har også masse fint tøy til bamsen din bak på veggen her."

Alt barna ble spurt om de ville ha kostet over 100 kr hver. Tingene ble holdt opp mot barna og hun henvendte seg direkte til dem, aldri til meg.

Jeg er som mor vant til å være den som må si nei altså, men å gjentatte ganger måtte bryte inn og si "nei" til håpefulle barn som blir spurt om de vil ha spennende ting er ikke veldig gøy og ødelegger deler (faktisk nesten hele) opplevelsen.

Er det i det hele tatt lov å henvende seg slik til barn for salg av varer? Jeg ble helt sjokkert. Har aldri opplevd noe slikt før. 

Endret av The Silver Lining
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Konseptet er at barna skal bygg bamsen slik de vil. Dette bør ikke komme som en overraskelse. Uansett kan du si nei.

Anonymkode: fe6e3...5bb

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal jo være en opplevelse for barna.

Utrolig kjipt med en forelder som bare sier "nei", "nei". Særlig når det bare er snakk om en hundrelapp. Da kan du du heller si "du kan velge tre ekstra ting". 

Anonymkode: a9e35...5a0

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette skal jo være en opplevelse for barna.

Utrolig kjipt med en forelder som bare sier "nei", "nei". Særlig når det bare er snakk om en hundrelapp. Da kan du du heller si "du kan velge tre ekstra ting". 

En ekstra hundrelapp ja, men her var det flere barn og mange ekstra ting til over hundrelappen.

Anonymkode: 9ad39...f9c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, de er veldig masete. Vi var klar over dette på forhånd heldigvis, så sa klart i fra at du kan velge ting opp til x beløp. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Slik har det vært siden de startet ... altså iallefall 10 år...

Det er noe de spør alle om da det er mye man ikke vet når man kommer ditt. Og vi kjøpte bamse til da jeg var gravid, og ble glad når de spurte om jeg ville ha hjerte med hjerte lyd . Og dette passet jo perfekt 

Bare å si nei

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En ekstra hundrelapp ja, men her var det flere barn og mange ekstra ting til over hundrelappen.

Anonymkode: 9ad39...f9c

Men da tar du styringen og sier - "dere kan velge én ekstra ting". Så føler de det er spesielt. Eller "du får 300 ekstra". Eller " du kan ta 300 av sparepengene dine".  Eller om økonomien er helt elendig "Vi skal ikke ha noe ekstra i dag" - og enda tydeligere om spørsmålet kommer igjen. 

Som forelder står man jo ikke bare passiv og er sur på den som tilbyr noe til barnet ditt - du tar eierskap til situasjonen. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men da tar du styringen og sier - "dere kan velge én ekstra ting". Så føler de det er spesielt. Eller "du får 300 ekstra". Eller " du kan ta 300 av sparepengene dine".  Eller om økonomien er helt elendig "Vi skal ikke ha noe ekstra i dag" - og enda tydeligere om spørsmålet kommer igjen. 

Som forelder står man jo ikke bare passiv og er sur på den som tilbyr noe til barnet ditt - du tar eierskap til situasjonen. 

Det er jo ikke så lett om man ikke er forberedt på dette på forhånd. 

Anonymkode: b7bf3...466

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Be de ansatte slutte å henvende seg til barna, og si nei. Min 50 år gamle bamse har aldri sagt I love you, men jeg elsker den fortsatt. 

Anonymkode: 86d2b...333

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Man kan jo aldri være forberedt på ting som skjer i livet, men det å si til barna i situasjonen der for eksempel at «dere kan velge en ekstra ting», burde være det minste problemet. Lignende situasjoner med barna vil man komme ofte opp i, i løpet av deres oppvekst.

Anonymkode: 1cb40...642

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Som forelder er man jo i slike situasjoner stadig vekk. Man må jo virkelig lære seg å eie situasjonen, og sette rammene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Generelt, utover denne situasjonen, så er jeg overrasket av at man som forelder IKKE forbereder seg. 

Om jeg så skal i en ny fornøyelsespark, en ny butikk, så spør jeg jo Chat GPT hva jeg kan forvente. Eller gir det i alle fall situasjonen 2-10 tanker, slik at jeg har en viss formening om hvor mye jeg skal si ja til, om vi skal spise i forkant, ha med niste, med mer. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sp dere må forberede dere hvergang dere går inn i en matbutikk? Kiosk? Leketøysbutikk etc?

Barn inn i steder der de kan ha lyst på ting = dere bestemmer hva de kan få og ingen få.  Enkelt som det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (6 minutter siden):

Sp dere må forberede dere hvergang dere går inn i en matbutikk? Kiosk? Leketøysbutikk etc?

Barn inn i steder der de kan ha lyst på ting = dere bestemmer hva de kan få og ingen få.  Enkelt som det

Alt dette har man jo erfaring med? 
jeg har aldri hørt om build- a - bear , så jeg hadde satt meg litt inn i det på forhånd. 

Anonymkode: 6e2ff...359

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt dette har man jo erfaring med? 
jeg har aldri hørt om build- a - bear , så jeg hadde satt meg litt inn i det på forhånd. 

Tydeligvis ikke ts

Når vi møtte dette i Danmark for første gangen viste vi jo at vi kunne bygge Bjørn, men ikke alt du kunne kjøpe vedsiden av.

Fikk vi alle informasjon hva vi kunne legge til? Ja..betyr det at barna fikk alt man kunne legge til? Nei 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Generelt, utover denne situasjonen, så er jeg overrasket av at man som forelder IKKE forbereder seg. 

Om jeg så skal i en ny fornøyelsespark, en ny butikk, så spør jeg jo Chat GPT hva jeg kan forvente. Eller gir det i alle fall situasjonen 2-10 tanker, slik at jeg har en viss formening om hvor mye jeg skal si ja til, om vi skal spise i forkant, ha med niste, med mer. 

Stakkars miljøet vårt hvis folk flest er så avhengig av AI at de spør chatGPT om hva man kan forvente for hver nye butikk man skal kjøpe. Er ikke rart det bruker så vanvittig mye energi når folk holder på sånn.

Anonymkode: 7f80c...c70

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Føler jeg må presisere et par ting her. 
Vi brukte 1400,- der til sammen, inkl gavekortene, så penger ble absolutt brukt. 

Det var også avklart at de kunne velge én ekstra ting til bamsene sine på forhånd. Problemet mitt er ikke at andre ting enn bamsen kan kjøpes, eller at man må bruke penger, det er de direkte spørsmålene rettet mot barn. Om vi f eks hadde fått beskjed om å ta en titt på hyllen med ekstrautstyr til bamsen og kunne valgt selv eller droppet det i 1 go - OK, men gjentatte "vil du ha deeeennne fine tingen" synes jeg er uriktig ovenfor barn, når hver ting koster penger. Jeg føler det nesten burde gå under markedsføring mot barn, hvilket er ulovlig. 

Igjen og litt tydeligere; det er helt ok med ekstrautstyr. Det er greit å spørre "ønsker dere noe ekstra til bamsen deres?" men jeg har aldri opplevd før at butikkansatte holder opp noe fint og fristende gjentatte ganger mot barns ansikt og spør om de vil ha? Jeg synes hele greia var rar og kommer faktisk ikke til å dra dit mer 😅 Det ødelegger hele stemninga. Bare ekstrautstyret hadde blitt nesten 1000,- til med 2 barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stakkars miljøet vårt hvis folk flest er så avhengig av AI at de spør chatGPT om hva man kan forvente for hver nye butikk man skal kjøpe. Er ikke rart det bruker så vanvittig mye energi når folk holder på sånn.

En ting å være avhengig, enda verre at man tror ChatGPT er fasit på alt mulig. 

Anonymkode: 86d2b...333

• Liker 5
Skrevet (endret)
mommyaka skrev (19 minutter siden):

Men synes du dette er sammenlignbart? Å si nei i matbutikken, leketøysbutikken osv gjør jeg stadig vekk, men oppgaven blir 100x mer kjip når en ansatt står med is, kjærlighet og leke i hånda og sier "vil du ha denne kjærligheten??🍭😍" og "hva med denne isen? 🍦😍

Som sagt, er mor og vant til å si nei. Sier nei hver dag. Mange ganger om dagen. Det handler ikke om det. 

Endret av The Silver Lining
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det finnes jo andre måter , men hvorfor stakkars miljøet vårt? Jeg hadde nok googlet ja, eventuelt spurt. 
er det vanlig og gå i butikker helt på måfå? Jeg gjorde ikke det før internett heller. Vil jo heller si man har spart energi når det gjelder og innhente informasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...