AnonymBruker Skrevet 3. januar #1 Skrevet 3. januar Bilen min var på service for et par uker siden, kilometerstanden er nå nullstilt, og det står Trip A ved siden av. Dette har skjedd da bilen min skulle på EU. Jeg hadde ikke bedt om at kilometertelleren skulle røres, og jeg har heller ikke fått en forklaring på dette, hvorfor det skjedde. Er ikke dette en rar ting av verkstedet å gjøre? Noen her som vet om det kan tilbakestilles til gammel kilometerstand? Anonymkode: 341a8...84c
AnonymBruker Skrevet 3. januar #2 Skrevet 3. januar Står det Trip A ved den, finn knappen som veksler mellom Trip A/B. Da er den mest sannsynlig som min, den har to triptellere. Hvorfor? Aner ikke! Men tohjulingen har det samme den og, og der nuller de seg ut når batteriet taes inn for vinteren. ODO telleren nuller seg aldri. Anonymkode: 5d5f3...736
TBL12 Skrevet 3. januar #3 Skrevet 3. januar (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bilen min var på service for et par uker siden, kilometerstanden er nå nullstilt, og det står Trip A ved siden av. Dette har skjedd da bilen min skulle på EU. Jeg hadde ikke bedt om at kilometertelleren skulle røres, og jeg har heller ikke fått en forklaring på dette, hvorfor det skjedde. Er ikke dette en rar ting av verkstedet å gjøre? Noen her som vet om det kan tilbakestilles til gammel kilometerstand? Anonymkode: 341a8...84c Alle biler har en km teller. Denne blir ikke nullstilt da den teller hvor langt bilen har gått totalt. Å jukse med den har blitt gjort for å oppnå bedre bruktpris, lavere forsikring osv. (Den kan bli nullstilt om instrumentpanel byttes, så lenge som det opplyses er ikke det et problem.) I tillegg har de fleste biler en "tripp teller", noen har to A og B eller 1 og 2. Trippteller (eller trippmåler) er en ekstra kilometerteller som kan nullstilles for å måle avstanden for en enkelt tur, eller flere turer. Eksempelvis kan denne benyttes for å måle hvor langt en har kjørt mellom fylling av drivstoff, hvor langt en har kjørt på en dag, uke, måned, ferie tur osv. Ved å ha to kan en benytte dem til å måle for ulike tidsperioder. Trippteller kan bli nullstilt om en oppdaterer programvare på bilen, kobler ifra 12V batteri osv. Trippteller påvirker ikke teller for totalt antall km bilen har gått. Du bytter mellom å vise totalt antall km, tripp A og B i instrumentpanelet. Nøyaktig hvordan varierer med merke, modell og årsmodell. Endret 3. januar av TBL12 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #4 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Står det Trip A ved den, finn knappen som veksler mellom Trip A/B. Da er den mest sannsynlig som min, den har to triptellere. Hvorfor? Aner ikke! Men tohjulingen har det samme den og, og der nuller de seg ut når batteriet taes inn for vinteren. ODO telleren nuller seg aldri. Anonymkode: 5d5f3...736 Det står trip A nå. Men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det for å få tilbake den hele kilometerstanden. Trykker jeg inn knappen eller skrur jeg? Anonymkode: 341a8...84c
AnonymBruker Skrevet 3. januar #5 Skrevet 3. januar Ofte et kort trykk for å veksle, langt trykk for å nullstille. Prøv deg frem. Du får ikke gjort noe galt. Anonymkode: e6c21...2f7
AnonymBruker Skrevet 3. januar #6 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det står trip A nå. Men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det for å få tilbake den hele kilometerstanden. Trykker jeg inn knappen eller skrur jeg? Anonymkode: 341a8...84c Står i manualen. Varierer fra bil til bil. Anonymkode: ae8ec...904
AnonymBruker Skrevet 3. januar #7 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står trip A nå. Men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det for å få tilbake den hele kilometerstanden. Trykker jeg inn knappen eller skrur jeg? Anonymkode: 341a8...84c Se etter om det er to eller tre knapper ute i kanten av instrumentpanelet. Den ene er til å bytte mellom A/B/ODO, og den andre er for å nullstille A eller B. Anonymkode: 5d5f3...736
Grønnsaksvaffel Skrevet 3. januar #8 Skrevet 3. januar Jeg har Toyota med 3 ulike km-tellere. Trip 1 og 2 kan jeg nullstille ved å trykke på en knapp på rattet - de bruker jeg for å registrere hvor langt en tur er hvis jeg skal kreve bilgodtgjørelse eller dele kjøreutgifter med noen. Med samme knapp kan jeg veksle mellom Trip 1, Trip 2 og km-telleren. Sjekk manualen hvor du gjør det i din bil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå