Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

MGP 2026 nærmer seg, og det er kommet litt info om årets konkurranse.

Først av alt: finalen er lagt til den gamle OL-arenaen Håkons hall i Lillehammer. Den har en kapasitet på 11.500 tilskuere. Finalen finner sted lørdag 28. februar. Ti artister deltar. Det blir ingen semifinaler. 

Ni av ti artister er allerede klare. De blir offentliggjort 19. januar. 

Den tiende og siste finalisten skal avgjøres gjennom en radioduell mellom åtte artister. Der skal publikum stemme frem sin favoritt. Denne tiende finalisten kåres 26. januar. Da slippes også de ni andre låtene.

Stemmene teller som følger: 40% er jurystemmer, 60% er publikumsstemmer. 

Når dette skrives, så er det ikke kjent hvem som kommer til å lede programmet.

...

https://www.nrk.no/innlandet/mgp-finalen-sendes-fra-hakons-hall-pa-lillehammer-i-2026-1.17656782

https://escnorge.no/mgp-2026/

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryktene går om hvilke artister som skal delta i årets MGP-finale, og en artist skal angivelig ha avslørt seg selv på Instagram. Så får tiden vise om denne artisten blir med i MGP..... igjen. Vi får vite mer den 19. januar. 

https://www.tv2.no/underholdning/har-han-avslort-seg/18436177/

Skrevet

Flere artister har kommet med meldinger i sosiale media med hint om låtslipp i den nærmeste framtid. Dette blir nå tolket som et tegn på at de kanskje dukker opp i MGP i år. Mange av ryktene som gikk i fjor viste seg å stemme. Mandag 19. januar får vi vite hvem som deltar.

https://escnorge.no/2026/01/15/de-heteste-mgp-ryktene/

Skrevet

Det blir spennende! Veldig gøy hvis Lavrans er med. Og Screllex! 
Gleder meg til å høre gjennom låtene, og se om jeg finner en favoritt i år. :)

• Liker 1
Skrevet
On 1/13/2026 at 9:39 PM, NordicViking said:

Ryktene går om hvilke artister som skal delta i årets MGP-finale, og en artist skal angivelig ha avslørt seg selv på Instagram. Så får tiden vise om denne artisten blir med i MGP..... igjen. Vi får vite mer den 19. januar. 

https://www.tv2.no/underholdning/har-han-avslort-seg/18436177/

Rybak er litt for glad i unge, unge jenter as...creep.

• Liker 2
Skrevet

Rybak igjen, så teit. Er lagt opp til at han skal vinne i år sikkert 🙄 Da er det bedre om vi sender søte Emma! 

• Liker 1
Skrevet

Tror nok NRK tenkte at Ylvis var vinnerne deres i år. Synes ikke det er noen som stikker seg nevneverdig ut av de som er igjen (basert på kortsnuttene av sangene) utenom Jonas Lovv og Storm, som jeg er litt nysgjerrig på. Kanskje ikke så rart om det er rockens år første året Tarjei Strøm er ansvarlig for å velge låter. 

Og så ble jeg litt nysgjerrig på Mileo, som jeg egentlig likte låta til sist, så jeg søkte han opp. Hadde ikke trodd at han snart er 30 år, med tanke på den estetikken han legger seg på med skoleuniform-inspirerte antrekk og veldig barnlig peacetegn posering på promobilder. 

• Liker 1
Skrevet

Her er årets artister, med korte snutter på 30 sekunder. Rybaks låt blir ikke klar før neste uke. 

https://www.nrk.no/mgp/her-er-dei-atte-forste-finalistane-i-melodi-grand-prix-1.17733449

..

Mitt første inntrykk er at det ikke er noe her som står fram som en potensiell ESC-vinner. Når det er sagt, så er det vanskelig å få et godt inntrykk av låtene når det kun er korte snutter på 30 sekunder å forholde seg til. Alle låter blir sluppet i sin helhet neste uke. Da skal også den niende og siste låten presenteres, etter å ha blitt stemt fram av Nitimens lyttere på radio.

Skrevet

NRK har ingen snutt for Rybaks låt, men det er allerede flere YouTubere som har fått tak i en snutt av denne låten og gjort den tilgjengelig for ESC-fansen. Jeg må innrømme at den ikke helt treffer meg. 

..

Den første låten i denne videoen er fra Rybak:

Skrevet
Tonus skrev (44 minutter siden):

Synes ikke det er noen som stikker seg nevneverdig ut av de som er igjen (basert på kortsnuttene av sangene) utenom Jonas Lovv og Storm, som jeg er litt nysgjerrig på. 

Ja, det er noe med Jonas Lovv som skiller den litt ut fra de andre snuttene. Gleder meg til vi får høre hele sangen.  :musikalsk:

• Liker 1
Skrevet

Ylvis hadde vært gøy å få med en annen gang, de lager show og kan synge ✌🏻

Skrevet

Emma må vinne!

Skrevet

Jeg håper det blir boikottet og at artistene har vett til å trekke seg.. typisk Rybak å være smakløs å delta det året man virkelig burde gått for boikott. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes låtene til Emma og Mileo høres lovende ut, ellers er jeg veldig usikker. Skjønner ikke at dette skal være de beste av 1500 innsender sanger?! Jeg skjønner heller ikke hvorfor finalen skal ha 9 låter, hvorfor ikke 10? Og hva er egentlig argumentet for å kutte delfinalene? Kostnadskutt i NRK? Da hadde vi i det minste mange flere låter å velge mellom. Den radio-utvelgelsen er vel en sånn kostnadsbesparende måte å gi oss flere låter på da? Synd vi ikke kan satse mer slik de gjør i Sverige. 

Endret av Heartland
  • Liker 3
Skrevet

Gleder meg til å høre låtene til alle sammen. Kun kjennskap til Rybak og Mileo fra før, så det blir spennende. Jeg må som regel høre låtene flere ganger før jeg lander på noen favoritt. 
Og jeg har tenkt å storkose meg med både MGP og ESC med god samvittighet, selv om det sitter surpomper rundt i det ganske land og sutrer fordi ikke alle boikotter pga israel. Blir mer oppgitt over hylekoret, enn av israels deltagelse, om jeg skal være ærlig. 

• Hjerte 1
Skrevet
Heartland skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner heller ikke hvorfor finalen skal ha 9 låter, hvorfor ikke 10?

Det skulle vært 10 låter, men en artist - Ylvis - trakk seg før helga. Dermed blir det ni artister i finalen. 

Skrevet

Syns Emma sin høres lovende ut.

• Liker 1
Skrevet
bumblebee1 skrev (10 timer siden):

Rybak igjen, så teit. Er lagt opp til at han skal vinne i år sikkert 🙄 

Jeg vet ikke hva NRK tenker angående hans vinnersjanser, men Rybak vil utvilsomt skape mer blest rundt arrangementet enn noen av de andre artistene. Det er bare å se på reaksjonene på YouTube, der Rybak nå har lagt ut sangen i sin helhet. Det er en helt grei poplåt, og den vil nok få en god del stemmer i den norske finalen. 

...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...