Gå til innhold

Hvorfor bor dere der dere bor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi havnet her på grunn av jobb, og ble værende fordi vi trives. Sånn det ser ut nå kan vi begge få jobb nærmest hvor som helst, men vi blir nok værende. Litt rart å tenke på at vi aldri i verden hadde valgt dette stedet om vi den gang kunne velge fritt. 

Anonymkode: ef427...e88

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboer sin jobb, selv om begges familier bor i Bærum. Er litt kjipt, særlig nå som vi har fått barn.

Anonymkode: 9872a...e45

Skrevet

For å bo nærme min mor og ex-svigermor som er bestemødre til ungen og da kunne de hente så ofte de ville. Sånn ble det ikke, men nå blir vi nok boende her siden ungen går på skole her. 

AnonymBruker
Skrevet

Der vi bor nå kjøpte vi for at ungene skulle komme nærmere den skolen vi byttet de til etter vi tok de ut av offentlige skole da de skulle opp i 2 og 4 klasse.

Anonymkode: 5d2e7...eb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor på familiegården hvor jeg er oppvokst. Flyttet hit som 3-åring tidlig på 1970-tallet og har ikke flyttet siden. Overtok denne familiegården for 15 år siden og lever av gårsdriften.

Anonymkode: 043ab...342

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi megleren av boligen vi hadde tenkt til å by på, i nabolaget vi ville bo i, var elendig (vi gikk på to visninger og fikk likevel ikke svar på det vi lurte på) Vi måtte ut av boligen vi bodde i, og hadde ikke mye tid, så da fant mannen en litt større bolig i et kjipere nabolag, som vi kjøpte. Så fikk vi barn, så kom corona og vi ønsket ikke ha fremmede i huset på visning, så begynte eldste på skolen og vipps så var vi bundet til skolekretsen.

Vi har ikke råd til en mer passende familiebolig i denne skolekretsen, så da er vi stuck her til barna er ferdige på ungdomsskolen… 

Anonymkode: 3ec13...153

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor her fordi jeg er født her og foreldrene mine er i live og fremdeles bor her.
Jeg bor også her fordi barnet mitt har mange av vennene sine her, og tilhørighet til byen. 
Jeg bor her også fordi jeg har mange venner og gode kolleger her. 

MEN ... den dagen barnet mitt slår seg til ro et sted (forhåpentligvis ikke så langt unna her), og begge foreldrene mine er døde, så kan det hende at jeg flytter for å være nærmere barnet mitt og evt. barnebarn. 

Anonymkode: f7761...925

AnonymBruker
Skrevet

Valgte en bydel i Oslo hvor vi hadde råd til rekkehus og det var okei avstand til jobb. Stortrives og er veldig positivt overrasket, så glad vi satset på en bydel vi ikke kjente så godt til.

Anonymkode: d9ba8...e5e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har vokst opp her og er så glad i heiene her, i åsene og i skogene. Har trasket opp og ned de heiene, på stier, i dyretråkk og på måfå. Liker å se sola komme over akkurat disse åsene, og gå ned akkurat bak de heiene.

Det er en rolig og fin bygd- min familie bor her. Jeg kjenner sterk tilknytning til hele stedet. Min familie har bodd her i 7 generasjoner og ryddet jorder her, bygd steingjerder og plantet skog.

Elsker å våkne til rådyr i hagen og ett rikt fugleliv. Liker å følge årstidenes gang har.

Liker tanken på at mine barn trasker rundt på de samme stedene, hopper fra de samme steinene og finner de samme gjemmestedene ute i skogen som de mine oldeforeldre også holdt på med som barn.

Anonymkode: c3b86...935

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi liker det sentralt og urbant og det eneste alternativet da egentlig er utenlands. 

Anonymkode: 54b9d...045

Skrevet

Bergen er min første hjemkommune. Det er ikke her jeg er oppvokst men det er her jeg er hjemme ❤️ Jeg ville vekk, og jeg måtte vekk fordi å komme hjem. Bergen er så "min" by, mine folk som det er mulig å komme.

Jeg traff mannen her og selv om vi bor på hver sin kant så trives jeg så godt hos både han og hjemme hos meg.

Innenfor Bergen har jeg flyttet litt forskjellig plasser men der jeg bor nå trives jeg godt. Det er et nabolag uten så mange småbarnsforeldre, uten  barneskrik om morningen i helger,  det er en plass med ekorn og pinnsvin i hagen samtidig som det er kort vei til bylivet. Alt i ett og jeg er ganske fornøyd med hvor jeg har endt opp i livet geografisk.

Skrevet

Jeg er født og oppvokst her i byen, i likhet med begge foreldrene mine og et utvalg besteforeldre og oldeforeldre på begge sider - og jeg bor på en adresse som har hatt familietilknytning i fire generasjoner og drøyt hundre år. Ikke all verden å slå i bordet med på bygda, men i Oslo sier det en del om lokal tilknytning...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i en liten og kjipe kåk i en kjip bydel jeg mistrives i fordi jeg har slitt hele livet med tung og alvorlig psykisk lidelse.  Ble ingen karriere eller engang jobb, men trygd og husbanklån. Er takknemlig for muligheten, men stikker i hjertet at det ble slik.  Hvis noen skulle lure er ikke de virkelige alvorlige og tunge psykiske lidelsene noe man kan behandle eller medisinere bort. Man kan lære seg å få en grei livskvalitet, men ikke så mye mer.

Anonymkode: 266c9...75c

AnonymBruker
Skrevet

Bor i byen vi bor i pga jobbene våre, som vi trives i. Vi er fra andre landsdeler, så det er langt til slekt/familie. Etter at barna nå er kommet i skolealder skal det mye til å flytte langt også.

Nabolaget vårt bor vi i pga det er en attraktiv skolekrets og vi bor i umiddelbar nærhet til marka. Litt «white upper middle class»-stemming, men ikke sånn at det blir påfallende. Ryddig og trygt nabolag. 

Huset valgte vi forsinket var det vi «fikk tak i» i området vi ønsket oss til, og vi hadde litt flaks med at huset hadde noen anmerkninger som nok skremte bort en del potensielle kjøpere, men som endte opp med å være null stress. 

Anonymkode: a0342...93b

AnonymBruker
Skrevet

Ektemannen driver heimgarden og var ikke flyttbar.

Anonymkode: b9b3e...b54

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er det pga jobb? Dere fant drømmeboligen? For at barna går på skole der?

Hva er det som avgjør hvor mennesker bor?

Flytter folk fordi man finner drømmeboligen ett annet sted? Bytter barna skole fordi man vil hs en annen bolig?

Anonymkode: 24078...72f

Jeg flyttet fordi jeg giftet meg. Fikk jobb her jeg bodde. Så ble min Xmann psykisk syk, jeg klarte ikke mer og det ble skilsmisse. 

Jeg bor her fordi jeg vil at barna mine skal ha en trygg base. Fullføre skolen her. 

Så får jeg se hva framtiden bringer...

AnonymBruker
Skrevet

Det var her jeg hadde råd til en liten leilighet og har har ikke råd til å flytte. Kjente ingen da jeg flyttet hit, men har heldigvis klart å et godt nettverk

Anonymkode: 40128...37c

AnonymBruker
Skrevet

Nærhet til det meste for både barn og voksen uten å være midt i en by. Midt i mellom svigers og mine foreldre og grei nærhet til jobb.

Anonymkode: 93ecc...609

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er sentralt i Oslo og vi kan klare oss uten bil, selv med barn. Vi har flyttet/byttet leilighet noen ganger, men holdt oss i bydelen. Kort veg til alt, evt lett tilgjengelig med kollektiv.

Anonymkode: e41d4...462

AnonymBruker
Skrevet

Eksmannen hadde rotete økonomi og vi måtte ut av byen. Nå er jeg skilt, men har barn jeg ikke vil flytte på. Savner byen og tenker å flytte tilbake en dag.

Anonymkode: 133b1...9fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...