Gå til innhold

Konfirmasjon og bidrag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor og far er skilt. Mor har full omsorg, far betaler bidrag og treffer gutten sporadisk, 4-6 ganger i året.   Mor og far har ingen kontakt utover en typisk «får jeg hente guttungen etter skolen» hvorpå mor svarer ja eller nei.  Mor arrangerer konfirmasjon. Far er ikke invitert. 
Må han betale særskilt bidrag i forbindelse med festen? 

Anonymkode: 79f96...cf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker så lenge far ikke er invitert og må stå for eget selskap så bør mor stå for egene kostnader på selskapet

Anonymkode: 115aa...223

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis han har full bidragsevne så må han det. 

Anonymkode: c14fb...e5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du sender søknaden til Nav. Det er en standardisert sats. Var ca 7000 kr for noen år siden.

Anonymkode: f1745...f79

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker så lenge far ikke er invitert og må stå for eget selskap så bør mor stå for egene kostnader på selskapet

Konfirmasjonen er for barnet, ikke mor, og bidrag må derfor betales. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis jeg søker om ekstra bidrag fra far i forbindelse med festen, må han betale selv om han ikke er inkludert i festen osv? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis han har full bidragsevne så må han det. 

Anonymkode: c14fb...e5e

Han betaler 8500 i mnd for to barn, men jeg tenker å melke ha der jeg kan.

AnonymBruker
Skrevet

Her finner du info om søknadsprosessen: https://www.nav.no/bidrag-utgifter#stotte

Du må sende inn kvitteringer osv så antar man må søke etter konfirmasjonen, ikke på forhånd. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så hvis jeg søker om ekstra bidrag fra far i forbindelse med festen, må han betale selv om han ikke er inkludert i festen osv? 

Ja. Nav kan ikke styre hvem som deltar. 

AnonymBruker
Skrevet

Her finner du info om søknadsprosessen: https://www.nav.no/bidrag-utgifter#stotte

Du må sende inn kvitteringer osv så antar man må søke etter konfirmasjonen, ikke på forhånd. 

Oi, må man legge ut ja…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Nav kan ikke styre hvem som deltar. 

Dumt det er slik. I noen tilfeller nekter nok ene forelderen den andre å komme, også får de bidrag uansett. Tenker i de tilfeller hvor forelderen er ønsket av barnet da, men nektes.

Anonymkode: 0d83e...829

AnonymBruker
Skrevet

Spørs på bidragsevnen til far. Hvis han ikke klarer å betale mer enn 8500 for to barn så tviler jeg på at han klarer å betale for en konfirmasjon. Ville hørt med NAV før du betaler dyre dommer. 

Anonymkode: fe8e1...157

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dersom han har full bidragsevne må han det. Han kan der i mot gjøre det samme og sende motregning. 

Anonymkode: f2609...569

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Konfirmasjonen er for barnet, ikke mor, og bidrag må derfor betales. 

Syns det er rart at far da må sitte med dobbel utgift. Først fordi mor ska ha selskap for sin familie der han ikke er invitert, og så ska han holde for sin familie

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, må man legge ut ja…

Tenkte du at de skulle betale deg på forhånd? Så hvis du ikke holder den likevel tjener du bare pengene?

Anonymkode: 8fd2f...0a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Far til barnet mitt var ikke invitert, siden han ikke har noe samvær grunnet misbruk av barnet tidligere. Barnet har heller ikke kontakt med noen andre på farssiden. Derfor krevde jeg heller ikke bidrag for konfirmasjonen. Hadde derimot flere andre fra farssiden vært invitert, hadde jeg krevd bidrag.

Anonymkode: a8a3b...50f

AnonymBruker
Skrevet

Han betaler 8500 i mnd for to barn, men jeg tenker å melke ha der jeg kan.

Han har vel en ganske sterk sak når verken han er familien hans er invitert. Han kan vel si at han skal ha eget selskap å betaler for det. 

Om barnet er glad i faren så burde jo du faktisk invitere han og evt besteforeldre,selv om han er lite deltakende.I stede for bare å melke han der du kan.

Anonymkode: 17166...c5d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du kreve far for penger hvis han ikke en gang deltar i konfirmasjonen? Det bør du bekoste selv. 

Anonymkode: 533fb...23e

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Til info så kan far også kreve dekning til eget selskap fra deg selvom han betaler bidrag, så om dere har en dårlig tone ville jeg nok ikke tatt sjansen på det. 

Anonymkode: 533fb...23e

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...