Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fast handleliste som jeg er veldig strikt på å følge på matbutikken. Følger med når ting går tomt, og supplerer stort sett til denne, alt etter hva vi planlegger til middag. Dette gjør det enklere med unødvendige kjøp på matbutikken, og vi er vanemennesker, så det går ofte i samme pålegg, lignende middager, frukt, o.l., selv om vi spiser variert, sunt, og lite prosessert.  

Anonymkode: ea6ec...146

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan går det med shoppestopp for dere andre? Jeg har ikke kjøpt annet enn mat og noen gaver så langt i år. Daglig innpå nettbutikker og ser men klart å stå i mot fristelsen. Hårete mål om å klare hele året uten å kjøpe noe unødvendig. Brukte 100.000 på klær, sko, interiør, egenpleie i fjor, og nå tenkte å betale tilsvarende ned på boliglån ekstra i stedet. Har mer enn nok i huset til å klare meg hele året. Det mest utfordrende blir barneklær og sko, de må jo ha nytt når det blir for smått, men å da klare å holde til et helt minimum. Brukt alt for mye penger på det også tidligere... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra! Joda, det holder fint her 😊 Liker godt at rotet minker og kontoen vokser. Lykke til videre ♥️

Anonymkode: 7a983...85f

Skrevet

Går veldig bra igrunn. Gjør som @Fyrverkeri og ser i nettbutikker men kjøper ikke noe. Med unntak av matvarer har pengene blitt brukt på en kafetur med min søster. 

Når det er sagt så har jeg brukt 1000 kroner på glass. Kitchn hadde vinglass fra Julemorgen til halv pris, kjøpte 5 glass og betalte med gavekort pluss 1000 fra egen lomme. Dette er en serie vi sparer på så jeg tenkte at når jeg finner på halv pris er det greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Har selv innført shoppestopp, må jeg virkelig ha noe, så er første pri å gå i bruktbutikk, sjekke Finn.no eller kjøpe det på salg. Sjelden jeg kjøper noe nytt til full pris. Selvfølgelig unntatt undertøy og sånn da.

Matposten er en post jeg kan spare mye på, men alt er jo så dyrt nå, så saumfarer tilbudsaviser hver søndag og skriver en handleliste deretter, vi har alle matbutikkene i området her.

Anonymkode: e50ae...b8b

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hvordan ligger vi ann med ShopStop2026? 

Jeg kjøpte en parfyme jeg virkelig ikke klarte å slippe lysten på, og selv om den var DYR (Tom Ford Lost Cherry) angret jeg ikke. Så det ble den og en ny blush siden den jeg hadde var ødelagt. 

Men det er det.

Skrevet

Kun kjøpt en vippetang hittil i år

Skrevet

Syns det går veldig fint! Har dog ikke klart å motstå vintertøy til barna på januarsalg, som de trenger neste år. Ellers kjøpt kun det vi absolutt trenger. Gått så mange ganger ut av butikker tomhendt, samt kikket på nettbutikker, legge i handlekurv, men droppe å handle. Føles så godt!. Ender på forbruk på 10.000 mindre i måneden fra normalen, så ligger i rute da til å spare 100.000 i år.  Noe av dette er reduksjon i matutgifter, men også kraftig reduksjon fra de 4000 vi har lagt på i klær og sko i måneden tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir jo bare tull 😂 leste tittelen og tenkte okei lurt men dere skriver jo om ting dere har kjøpt! For meg ville shoppe stopp vært å ikke kjøpe ting. Som at jeg de 14 dagene sønnen var borte ikke kjøpte mat men brukte Pål ting i huset. 

Dette er jo bare teit. 

Anonymkode: 0ad31...460

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette blir jo bare tull 😂 leste tittelen og tenkte okei lurt men dere skriver jo om ting dere har kjøpt! For meg ville shoppe stopp vært å ikke kjøpe ting. Som at jeg de 14 dagene sønnen var borte ikke kjøpte mat men brukte Pål ting i huset. 

Dette er jo bare teit. 

Imponerende at du klarte 14 dager uten å handle mat! 👏

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er jo bare teit. 

Men for så vidt enig. Blir nok en erkjennelse her av de få tingene en ikke har klar å unngå og at da essensen ikke kommer helt tydelig frem. Innser etter 1.5 mnd at å kjøpe 0 ting i 2026 er urealistisk for vår barnefamilie. Men om en klarer et hårete mål på 10 eller 20 ting i 2026 ville det vært en stor seier for meg. Så gir ikke opp selv om ikke klart 0 ting. 

Har så langt kjøpt 5 ting. (2 gaver og 3 plagg yttertøy til barna) 

Ikkje kjøpt noen leker, øvrige klær eller sko, ingen sminke, ingen shampo/såpe/kremer. Bruker opp det vi har fra før. Ingen interiør. Lånt utstyr vi har trengt fra venner og familie fremfor å kjøpe nytt. Lånt bøker fra bibliotek og venner. Av mat har vi prøvd å spise opp det vi har i fryser og skap og planlegge innkjøp bedre med stor handling. Har tidligere lagt på 12000-13000 i mnd i mat. I januar brukt 9000kr, februar så langt 4000kr. Samtidig ryddet opp endel i hjemmet, gitt bort mye og, Solgt for rundt 5000kr på finn. 

For meg har utfordringen så langt vært veldig hard! Det er så mange ting jeg har lyst å kjøpe, spesielt til barna! Men målet er å ende opp med mindre ting/klær ettersom det blir oppbrukt (bli mer minimalistisk) og spare masse penger i 2026. 

Gøy om du også blir med her! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er jo bare teit. 

Det er ikke et eneste oppegående menneske i Norge som tenker at "shoppestopp" betyr å slutte å kjøpe mat, ikke kjøpe busskort etc. Det betyr å kutte unødvendig forbruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...