AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Er det flere her som er lei julemat eller norsk tradisjonell "selskapsmat"? Jeg er så lei av potet, "saus", rosenkål, surkål og kjøtt med bare salt og pepper og jeg kan ikke forstå hvorfor dette er selskapsmat eller "fin mat". Kjøtt som er kokt lenge i grønnsaker er ikke smaksrik. Det smaker jo ingenting. Neste jul skal vi ha indisk. Skjønner ikke hvorfor noen her mener at denne smakløse maten er finere. Det smaker jo bare grønnsaker og det er så kjedelig. Anonymkode: 4c198...efa 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Ja helt enig!!!! Aldri likt det. Anonymkode: ec67e...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Jeg liker norsk tradisjonsmat, men har vanligvis veldig lyst på sushi en gang rundt tredje juledag. Alt med måte, liksom. Ellers går det helt fint å tilføre litt nye impulser. Jeg har salat til pinnekjøtt og pannestekte rotgrønnsaker til lutefisk, mens klassisk ribbe er så nøytralt at den kan man gjøre veldig mye gøy med. Anonymkode: f3aad...a51
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Overhodet ikke lei, men det er fordi vi spiser lite tradisjonsmat i hverdagen. Så for meg blir slik mat ekstra spesielt. Anonymkode: 156f7...d82 2
DesmondMiles Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Nei, jeg blir ikke lei, for jeg spiser kun hver av rettene (ribbe, pinnekjøtt, lutefisk) 1-2 ganger i året. Spiser lite saus og kokte poteter resten av året, og aldri surkål, rødkål eller rosenkål. Så da skjønner jeg ikke hvordan man skal rekke å bli lei. Hamburger, pizza, pasta bolognese er jo eksempler på ting jeg spiser 10+ ganger hver ila året. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden Nei. Synes det er variert og godt. Lutefisk med lefser, purreløk, egg, rødløk, god rømme og rødbeter. Langtisstekt ribbe med saus på sky, rødløksmarmelade, klementinmarmelade, dampede mandelpoteter, hjemmelaget rødkål og surkål. Trukket torsk med sandefjordsmør, glasserte gulrøtter, aspargesbønner med hvitløk og perlepoteter. Urøkt pinnekjøt med kålrabi- og gulrotstappe, og dampede mandelpoteter. Andebryst (vel, ikke helt norsk...) med søtpotetstappe, jordskokk og sprø grønnkål, og appelsinsaus. Klassisk kalkun med waldorf, mintegele, fløtesøs på innmat, pommes anna, stuffing, og rosenkål med bacon. Hva slags kjøtt koker du lenge i grønsaker i jula egentlig? Selv når jeg lager lapskaus eller gryter så tilsettes jo grønnsaker mye senere. Men jeg har en butter chicken som putrer på kjøkkenet nå - og skal lage nan-brød om litt. Det norske kjøkkenet er ikke akkurat kjent for chili og hvitløk, det skal jeg si meg enig i. Men smakløst er det ikke. Anonymkode: 5c2fb...541 5 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Synes det er variert og godt. *Lutefisk med lefser, purreløk, egg, rødløk, god rømme og rødbeter. Langtisstekt ribbe med saus på sky, rødløksmarmelade, klementinmarmelade, dampede mandelpoteter, hjemmelaget rødkål og surkål. Trukket torsk med sandefjordsmør, glasserte gulrøtter, aspargesbønner med hvitløk og perlepoteter. Urøkt pinnekjøt med kålrabi- og gulrotstappe, og dampede mandelpoteter. Andebryst (vel, ikke helt norsk...) med søtpotetstappe, jordskokk og sprø grønnkål, og appelsinsaus. Klassisk kalkun med waldorf, mintegele, fløtesøs på innmat, pommes anna, stuffing, og rosenkål med bacon. Hva slags kjøtt koker du lenge i grønsaker i jula egentlig? Selv når jeg lager lapskaus eller gryter så tilsettes jo grønnsaker mye senere. Men jeg har en butter chicken som putrer på kjøkkenet nå - og skal lage nan-brød om litt. Det norske kjøkkenet er ikke akkurat kjent for chili og hvitløk, det skal jeg si meg enig i. Men smakløst er det ikke. Anonymkode: 5c2fb...541 *Rakfisk 😂 Der gikk det litt fort Anonymkode: 5c2fb...541 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden Langt fra lei. Her går det i ribbe, pinnekjøtt, lutefisk, kveite og torsk i ulike varianter til langt ut på nyåret. Men her er det ikke noe kjøtt som er kokt lenge i grønnsaker. Hvis maten din er tam må du smaksette bedre. Anonymkode: 0b3bc...a05 2 4
Rødvinsfilosofen Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det flere her som er lei julemat eller norsk tradisjonell "selskapsmat"? Jeg er så lei av potet, "saus", rosenkål, surkål og kjøtt med bare salt og pepper og jeg kan ikke forstå hvorfor dette er selskapsmat eller "fin mat". Kjøtt som er kokt lenge i grønnsaker er ikke smaksrik. Det smaker jo ingenting. Neste jul skal vi ha indisk. Skjønner ikke hvorfor noen her mener at denne smakløse maten er finere. Det smaker jo bare grønnsaker og det er så kjedelig. Anonymkode: 4c198...efa Er verken glad i jul eller julemat, men overlever å spise ribbe, pinnekjøtt og kalkun én gang i året. Så kan jeg velge å spise alt annet de andre 362 dagene. Folk spiser vel julemat fordi det er tradisjon, ikke først og fremst fordi de ikke vet at annen mat eksisterer. Jeg kunne gjerne ha spist sushi, men det hadde nok blitt litt dårlig stemning i heimen da. 😅 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden Jeg blir jo litt lei om det er julemat hver dag hele jula. Heldigvis er det alltids en fridag eller tre fra familieselskaper hvor man kan spise noe helt annet. Når det er sagt, så er jeg glad i norsk julemat. Særlig pinnekjøtt, det spiser jeg gjerne noen ganger før og etter jul også. Ribbe spiser jeg kun i jula, det er kjempegodt den ene gangen, men blir fort "mett" på det ja, det er ikke noe jeg velger på julebordene eller i kantina før jul, da hadde jeg vært lei innen julaften. Anonymkode: b3af5...34a 1
DesmondMiles Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men her er det ikke noe kjøtt som er kokt lenge i grønnsaker. Hvis maten din er tam må du smaksette bedre. Anonymkode: 0b3bc...a05 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva slags kjøtt koker du lenge i grønsaker i jula egentlig? Selv når jeg lager lapskaus eller gryter så tilsettes jo grønnsaker mye senere. Anonymkode: 5c2fb...541 Stusset også veldig på hva slags julemat som er kjøtt som kokes i grønnsaker 😂Virker ikke helt som TS har forstått grunnleggende matlaging heller. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå): Er verken glad i jul eller julemat, men overlever å spise ribbe, pinnekjøtt og kalkun én gang i året. Så kan jeg velge å spise alt annet de andre 362 dagene. Folk spiser vel julemat fordi det er tradisjon, ikke først og fremst fordi de ikke vet at annen mat eksisterer. Jeg kunne gjerne ha spist sushi, men det hadde nok blitt litt dårlig stemning i heimen da. 😅 Haha 😂 Jeg er veldig glad i sushi, og jeg er ikke sånn supertradisjonell av meg, reiser ofte til utlandet i julen og da blir det jo alltid noe annet enn norsk julemat. MEN - når jeg er hjemme, og skal i juleselskap til mamma, så hadde jeg blitt skikkelig skuffa om det sto sushi på middagsbordet! Har vært på et par julebord med venner hvor vi har valgt den type restaurant da, fordi vi var lei julebordene med julemat. Men ikke lov på julaften 😂 Det er jo også noe med, at sushi spiser man jo året rundt, på enhver grå mandag i februar, det er møtemat og overtidsmat og bare generelt like hverdagslig som kneip og grandis. Poenget med julematen er jo nettopp det at man gjerne bare spiser den på julaften. Anonymkode: b3af5...34a 3
Phoenix Heart Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden Pinnekjøtt syns jeg er veldig godt, men ribbe og kalkun er helt ok.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden Jeg forstår ikke helt hvordan man kan tenke på pinnekjøtt som ikke smaksrikt. Det smaker jo så mye at mange mener det smaker for mye. Jeg synes generelt at norsk tradisjonsmat med subtile smaker er nydelig, men så synes jeg også at Santa Maria sin mildeste tacokrydder er i sterkeste laget 😅 Anonymkode: 5c390...502 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden all mat blir jo kjedelig når man spiser det flere dager på rad men det er jo forsatt godt i år har vi ikke spist så mye julemat som vi pleier men di andre årene har det vært mye og blir jo da litt kjedelig i lengden Anonymkode: 25e1f...117
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Jeg synes ofte problemet er at folk er dårlige på å lage mat, og dermed ødelegger råvaren. Salt og pepper kan ofte holde som krydder; en perfekt stekt biff med perfekt mengde salt og pepper som har vært stekt i smør for eksempel. Da får kjøttet virkelig komme til sin rett. Men Men folk ødelegger råvarer i hytt og pine når det gjelder julemat. Pinnekjøtt som blir tilberedt feil og bare smaker småsalt, tørt fett. Ribbe som blir knusktørr. Ihjelkokte grønnsaker (IKKE KOK ROSENKÅL! Den skal dampes. Eller aller best: fersk rosenkål deles i to, dampes lett så den blir mør, og stekes deretter i panne med salt, pepper, smør og parmesan til de har blir gylne med noen mørkere stekeflekker. Diiiiiiiiiigg). Ihjelkokte poteter. Posesaus, eller saus laget med dårlig kunnskap uten så mye som en teskje vin eller meierismør å finne. Knusktørr skinkestek eller overkokt torsk. Rett og slett respektløst mot dyret som har dødd for å bli behandlet på den måten. Jeg er lite glad i ribbe eller pinnekjøtt generelt, men kan fint spise begge deler på resturant, hvor maten tilberedes ordentlig. Men i familieselskap spiser jeg før jeg kommer og får i meg akkurat nok til at jeg ikke blir sett på som uhøflig 😅 Fordi de fleste i familien min er ikke veldig flinke på å lage mat... Har selv and eller kalkun på julaften, med ovnsbakte poteter, rosenkål tilberedt slik jeg beskrev tidligere, smørdampede gulrøtter som smelter i munn med masse smak, saus laget fra bunn, stuffing, grønne bønner, fylt sopp (ta ut stilkene av champignon, hakk de fint, bland med f.eks. fetaost eller annen ost, fersk timian eller basilikum, til annen mat enn julemat er soltørkede tomater eller pesto fint å blande inn. Fyll sopphattene med blandingen, ha litt olje over, og stek i ovnen eller airfryer). Jeg har venner som ber om å komme til oss til jul år etter år, så noe riktig må det være 😅 Anonymkode: 1da74...61c 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden Hva slags julemat kokes lenge i grønnsaker? Jeg elsker pinnekjøtt, men spiser det kanskje 2 ganger i året. En gang til jul, og gjerne en gang til påske. Damper det i godt øl, som setter god smak på kjøttet. Må ha brun saus til da, jeg syns det er litt kjedelig med bare sjyssusen. Vet at noen lager en type hvit saus til, men det har jeg ikke smakt. Ellers lager jeg en rødkål med deilige julekrydder, slik at det lukter godt med jul i huset, og en smakfull kålrabistappe. Ribbe har jeg egentlig ikke likt, helt til jeg fikk smake en i år som var helt nydelig tilberedt, hvor kjøttet ble kjøpt hos slakter. Råvarer og tilberedning har altså så mye å si. Selv har jeg aldri lagd ribbe før, men vurderer å prøve det en gang neste jul, om jeg får oppskriften av vedkommende som lagde ribben jeg smakte i år. Og marinert og saftig kalkunfilet, full av smak er et must på nyttårsaften. Gjerne med en smakfull calvadossaus eller madeira- eller portvinsaus, stekt rosenkål med bacon og ristede mandler, frisk appelsin- og rødkålsalt og saltkokte poteter. Og waldorfsalat da.. Ellers spiser jeg ikke julemat hele juleuken, men har en god blanding av både julemat og mat jeg spiser ellers i året. Anonymkode: 5c0ab...c13
CrazyCatLady2500 Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden Jeg spiser bare ribbe en dag, pinnekjøtt en dag, lutefisk en dag osv. Så det går greit ☺️ En gang i året tåler jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Skrevet 11 timer siden Med så mye tilgang på den maten man liker så seg jeg ikke poenget med å klage på julemat. Det er bare å spise akkurat det man vil, og lage sine egne tradisjoner, om man liker tradisjoner. Indisk er sikkert bra for de som liker det, er tross alt flere som spiser grandiosa på julaften. Anonymkode: cb8ec...3e7 2
Pawn Hearts Skrevet 10 timer siden #20 Skrevet 10 timer siden Jeg liker den norske julematen, men alt med måte. Juleribba i fjor fikk for øvrig et løft da svigerinnen min vartet opp med hjemmelaget rødkål med fiken, kanel, allehånde og anis (Lise Finckenhagens oppskrift). Det jeg blir mest lei av, er alt fettet. Derfor var det en lettelse å spise torsk i romjula, og aldri har koreabiff smakt meg bedre enn på tirsdag. Vi har en del ribberester i fryseren, utmerkete saker å bruke i asiatiskinspirerte retter. Da vi bodde i Hellas, ble menyen på julaften delvis bestemt av årets tilbud og anbefalinger på LIDL. Det høres kanskje teit ut, men kjeden ble frontet av to lynende flinke greske kokker, og de hadde alltid spennende forslag i desember. Det ble som regel svin eller kylling med aromatiske kryddere og gjerne med tørket frukt som fiken og aprikos, samt et dryss med pinjekjerner eller valnøtter. I år skal jeg og kona feire julaften alene, og v i har allerede bestemt at vi skal gjøre noe i samme gate.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå