AnonymBruker Skrevet 2. januar #1 Skrevet 2. januar Jeg føler meg ganske fæl om dagen. Jeg gikk nettopp inn i 2. trimester, men har så langt gått opp 5.3 kg i graviditeten. Jeg leser over alt at det vanlige er å enten gå ned i vekt pga kvalme (jeg har vært mye kvalm, men har småspist mye da det er det eneste som har hjulpet på kvalmen..) eller å gå opp 1-2 kg. Jeg har jo gått opp LANGT over det som er normalt og er ganske bekymret. Dere som har vært i samme situasjon, hvordan var det for dere? Og hvordan gikk resten av graviditeten? Og har dere fått noe ekstra hjelp eller veiledning fra jordmor eller lege for å bremse videre alt for rask vektoppgang? Anonymkode: ca353...4f1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #2 Skrevet 2. januar Dette burde du bare legge fra deg. Jeg var i omtrent samme situasjon som deg, lagt på meg 4-5 kg i uke 12. Jordmor på helsestasjonen sa bare «bra». Mens gynekolog på tidlig ultralyd syntes det var mye. Men vet du hva, hele graviditeten la jeg på meg bare 16 kg. Ingen veiledning eller noe inngripen. Bare det at når andre trimester begynte så var jeg ikke like plaget av ilvehunger. I tillegg sluttet jeg med snus da jeg fant ut jeg var gravid, som gjorde at jeg hadde skikkelig cravings. Det viktigste er at du og barnet er friske! Anonymkode: f5240...d3b 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #3 Skrevet 4. januar La på meg mye! Fikk ikke noe veileding, bare beskjed om å skjerpe meg 😅 Men det gikk jo ikke så nå har jeg 20 kilo ekstra, jeg er jo ikke stolt over det, men de skal jeg få av igjen. Baby var normalvektig og sunn. Ikke noe svangerskap diabetes. Anonymkode: 3b399...c95 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar #4 Skrevet 5. januar Høres veldig lite ut med 1-2 kg syns nå jeg. Noen går opp mye i starten også stagnerer det, noen går jevnt opp, noen går opp lite i starten og mye på slutten. Alt er normalt Anonymkode: acb4a...c41 2 2
Purple_Pixiedust Skrevet torsdag kl. 09:38 #5 Skrevet torsdag kl. 09:38 Jeg gikk opp 25 kg med nummer en og 19 kg med nummer to. Det var enkelt å gå ned igjen etter fødsel med fullamming og trilleturer. 5 kg er ikke mye. 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:07 #6 Skrevet torsdag kl. 10:07 Jeg gikk opp mye i begge mine svangerskap. Jeg åt for å slippe unna kvalme under første runde. Hadde fortsatt 8 kg ekstra igjen fra det da jeg ble gravid med nummer to. Klarte å være litt mer moderat runde to og gikk opp litt mindre, men allikevel over anbefalt. Har ikke klart å kvitte meg med alt heller - 3,5 år etter siste. For noen er det lett, for andre er det ikke det. Det skader ikke å være litt bevisst, om man klarer det, mest for sin egen del, men også for barnets del. Samtidig som jeg tenker at det ikke trenger å gå over i stress og skam. Hårfin balansegang, det der... Men ja, jeg hadde sett litt for mange på nett som gikk opp 20-30 kg og hvor alt bare "rant av" etterpå. Det var ikke tilfelle for min del. Så får du det perspektivet også Det kommer sikkert litt an på kosthold, rutiner og fundamentet man gikk inn med, antar jeg. Anonymkode: dba3f...f24 1
Amatariel Skrevet torsdag kl. 12:41 #7 Skrevet torsdag kl. 12:41 Hvis du snakker med legen din eller jordmoren om dette så er jeg sikker på at de vil si at det er store variasjoner innenfor dette. Tviler på de vil si at det er normalt å gå ned i vekt i 1.trimester eller kun gå opp 1-2 kg! Folk er forskjellige, noen går nesten ikke opp noe i hele svangerskapet, mens andre går opp myyye. De som går opp en del i vekt kan også variere mellom hvilket trimester det skjer. Noen hopp her og der, stillstans og bølgedager. Ikke tenk på dette! Du er gravid og det er unntakstilstand i livet! Ikke føl deg fæl ❤️ Jeg misunner deg statusen! (jeg er ferdig med barn nå). Tenk alt som kroppen din driver med nå. Lager et nytt lite menneske, helt magisk. Kjempebra at du har spist under kvalmen din, næring er viktig. Håper du slipper unna kvalme i stor grad resten av svangerskapet Nyyyt å være gravid nå, og ikke bekymre deg for tall på vekten. Man har jo kontroller, og hvis det er noe som er bekymringsverdig så vil lege/jordmor si i fra. Men det skal veldig mye til da, ettersom det f.eks er normalt å gå opp 20kg+. Husk at dette er kilo man kan ta av seg senere. Min erfaring i svangerskap er også at jo raskere de kom på, jo raskere går de av også. 1 1
Blyana Skrevet torsdag kl. 20:42 #8 Skrevet torsdag kl. 20:42 Jeg gikk opp 22 kilo første svangerskap og 27 kilo nå i mitt siste. Jeg føk opp i vekt uansett hva jeg gjorde. Tok det opp flere ganger med jordmor og hun var aldri stressa. Jeg gikk ned alt innen 5-6 mnd etter fødsel og fortsetter enda å gå ned i vekt. Så om jeg ikke hadde lagt på meg så mye måtte jeg ha vært radmager nå. Så lenge du spiser noenlunde sunt så ville jeg ikke stresset med vektoppgangen❤️ 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:38 #9 Skrevet fredag kl. 09:38 Jeg har lagt på meg 25 kilo i alle mine tre graviditeter. Ved siste graviditet hadde jeg gått opp ca 5-6 kilo ved uke 12 (husker ikke de to andre, men vil tro det var ganske likt). Jeg var veldig kvalm og det eneste som hjalp var å spise. Jeg har lest om mange som skriver at det gikk lett av etterpå osv. For min del måtte det en god del jobb til. Måtte passe på i inntaket for å gå ned igjen. Brukte 1,5-2 år etter hver graviditet for å komme tilbake til startvekt. Jeg kunne ha gått ned raskere, men orket ikke å være for streng med kostholdet. Så jeg skeiet litt ut underveis og hadde noen pauser rundt ferier osv. Anonymkode: 1b1f9...a12
Blyana Skrevet fredag kl. 10:36 #10 Skrevet fredag kl. 10:36 AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 11.07): Jeg gikk opp mye i begge mine svangerskap. Jeg åt for å slippe unna kvalme under første runde. Hadde fortsatt 8 kg ekstra igjen fra det da jeg ble gravid med nummer to. Klarte å være litt mer moderat runde to og gikk opp litt mindre, men allikevel over anbefalt. Har ikke klart å kvitte meg med alt heller - 3,5 år etter siste. For noen er det lett, for andre er det ikke det. Det skader ikke å være litt bevisst, om man klarer det, mest for sin egen del, men også for barnets del. Samtidig som jeg tenker at det ikke trenger å gå over i stress og skam. Hårfin balansegang, det der... Men ja, jeg hadde sett litt for mange på nett som gikk opp 20-30 kg og hvor alt bare "rant av" etterpå. Det var ikke tilfelle for min del. Så får du det perspektivet også Det kommer sikkert litt an på kosthold, rutiner og fundamentet man gikk inn med, antar jeg. Anonymkode: dba3f...f24 Jeg svarte tidligere jeg har gått ned alt raskt etter fødsel men er selvfølgelig verdt å nevne at jeg har vært bevisst på hva jeg spiste ETTER fødsel også. Altså har ikke spist boller og masse annet eller slitt med ulvehunger når jeg ammer. Spist sunt og vært aktiv i ukedagene og skeiet mer ut i helgene , samt ferier osv. Kom i gang med trilleturer raskt og trening etter 6 uker. Men merker jeg kan spise mer enn før uten vektøkning, så lenge jeg ammer. Etter må jeg nok stramme inn mer.
mommyaka Skrevet fredag kl. 10:46 #11 Skrevet fredag kl. 10:46 AnonymBruker skrev (På 2.1.2026 den 11.30): Jeg føler meg ganske fæl om dagen. Jeg gikk nettopp inn i 2. trimester, men har så langt gått opp 5.3 kg i graviditeten. Jeg leser over alt at det vanlige er å enten gå ned i vekt pga kvalme (jeg har vært mye kvalm, men har småspist mye da det er det eneste som har hjulpet på kvalmen..) eller å gå opp 1-2 kg. Jeg har jo gått opp LANGT over det som er normalt og er ganske bekymret. Dere som har vært i samme situasjon, hvordan var det for dere? Og hvordan gikk resten av graviditeten? Og har dere fått noe ekstra hjelp eller veiledning fra jordmor eller lege for å bremse videre alt for rask vektoppgang? Anonymkode: ca353...4f1 Det er jo lite, du har jo en baby i kroppen, vann,alt i kroppen din vokser jo. Pluss om du legger på deg litt er ikke farlig. Er du bekymret for DIN vekt? Eller for baby?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:01 #12 Skrevet fredag kl. 11:01 Jeg har gått opp 25-30 kg begge graviditetene. Vekta har også holdt seg 20 kg over normalvekt frem til ca et halvt år etter fødsel, til jeg slutta å fullamme. Etter første var jeg nede i normalvekt ca 1,5 år etter fødsel, antar det samme skjer med nummer to. Jeg har født store, friske barn, har hatt god melkeproduksjon, har sovet godt, kommet meg raskt etter fødsel og har følt meg robust mentalt. Men appetitten min har vært helt sinnsyk, og sulten helt umulig å ignorere. Heller tjukk enn svangerskapsdepresjon! Anonymkode: f1bfb...949 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Skrevet 19 timer siden Kroppen lagrer lettere fett når man er gravid. Selvfølgelig veldig individuelt, men det var iallefall det min jordmor sa. Så har det Selvfølgelig også mye å si hva du veier fra før.. jeg gikk opp 10 kg de tre første månedene av alle mine 4 graviditeter. Så roa det seg ned etterhvert..Men klart, apetitten var større! Jeg har iallefall ikke tenkt så mye på vekten selv om jeg gikk opp ca 20 kg i hver graviditet.. Barna har komt ut friske, og jeg har hatt mye melk. Du trenger litt ekstra å gå på om du skal amme Anonymkode: 33b46...744
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå