Gå til innhold

Er folk i Stavanger frekkere og surere enn dr andre "storbyene" i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje det er været som gjør det , men de virker surere og mer ugjestmilde i Stavanger enn feks Oslo . Eller er de for høye i hatten?

Anonymkode: 7bb00...9a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fra Stavanger og har bodd i Bergen i 9 år nå, og er ikke enig i påstanden. Mulig dialekten ikke gjør oss en tjeneste.

Jeg tenker ofte når jeg kommer til hjembyen og går i butikker, at folk er så hyggelige der. Kanskje de som ikke gjør en innsats eller har en dårlig dag gir et ekstra negativt inntrykk, men jeg synes ellers at folk der virker mer genuine enn for eksempel i Oslo. 

Anonymkode: e32a9...be6

• Liker 4
Skrevet

Bodd 10 år i Oslo og 15 i Stavanger. Siddiser er kjempekoselige, men har en litt skarp dialekt for sarte sjeler. 

Anonymkode: 3ca18...716

• Liker 5
Skrevet

Dialekten er gnålete og de jeg kjenner derfra er faktisk litt selvhøytidelige 😅  Men er nok store individuelle variasjoner.

Anonymkode: bc70d...559

• Hjerte 3
Skrevet

Neida, de har bare dialekt og vandt til motvind. 😂 16 år i Stavanger, må si de er mer koselig enn Oslo folk. 14 år på Østlandet har gitt meg inntrykk av at de fanden ikke kan prate om annet enn seg selv. 

Av steder bodd, så er det Bodø folk som har vært de mest hjertevarme og inkluderende, samt Tromsøværinger. 

• Liker 4
Skrevet

Studerte i Stavanger i 7 år, og ropte halleluja da jeg kunne flytte derifra. Verste byen med de sureste folka. Jeg studerte videre i Moskva etter Stavanger. Det er en by som er kjent for å være røff og ugjestmild, og jeg følte meg mer velkommen og hjemme der.

Anonymkode: 05bb0...56e

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Beste byen eg har bodd i.

Bergen må vel være blant de dårligste 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Studerte i Stavanger i 7 år, og ropte halleluja da jeg kunne flytte derifra. Verste byen med de sureste folka. Jeg studerte videre i Moskva etter Stavanger. Det er en by som er kjent for å være røff og ugjestmild, og jeg følte meg mer velkommen og hjemme der.

Måtte du studere der i 7 år?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Måtte du studere der i 7 år?

Ja, dessverre. Eneste plassen man kan studere det jeg studerte, og det tar 7 år...

Jeg sluttet etterhvert å være venner med lokale folk, holdt meg med tilflyttere.

Glemmer aldri den gangen ei "lokal venninne" inviterte meg på middag, fikk en sms halvveis i middagen, og kastet meg ut fordi mannen hadde invitert en del par fra Stavanger samme kveld, og jeg ville visst ikke passe inn... Har snakket med flere som har studert der, og veldig mange har hatt lignende opplevelser.

Ei fortalte at hun ble overtalt av ei fra Stavanger til å bli med på kino, og det var en lang, seriøs film. Venninnen satt på telefonen store deler av tiden, og halvveis lener hun seg over og sier "Denne filmen var kjedelig! Jeg har avtalt med noen venner om å gå på (actionfilm i en annen sal) i stedet for, og du kan få bli med hvis du vil?"... Hun jeg kjenner satt bare og gapte, stotret frem et nei takk, og da reiste hun andre seg og gikk. Det var siste gang de snakket, dama tok aldri kontakt igjen.

Jeg har mange flere historier fra mine 7 år der, for det er en grunn til at jeg aldri har vært der igjen, og ikke har en eneste venn fra området etter nesten et tiår i byen! Verste byen med de sureste folka...

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, dessverre. Eneste plassen man kan studere det jeg studerte, og det tar 7 år...

Jeg sluttet etterhvert å være venner med lokale folk, holdt meg med tilflyttere.

Glemmer aldri den gangen ei "lokal venninne" inviterte meg på middag, fikk en sms halvveis i middagen, og kastet meg ut fordi mannen hadde invitert en del par fra Stavanger samme kveld, og jeg ville visst ikke passe inn... Har snakket med flere som har studert der, og veldig mange har hatt lignende opplevelser.

Ei fortalte at hun ble overtalt av ei fra Stavanger til å bli med på kino, og det var en lang, seriøs film. Venninnen satt på telefonen store deler av tiden, og halvveis lener hun seg over og sier "Denne filmen var kjedelig! Jeg har avtalt med noen venner om å gå på (actionfilm i en annen sal) i stedet for, og du kan få bli med hvis du vil?"... Hun jeg kjenner satt bare og gapte, stotret frem et nei takk, og da reiste hun andre seg og gikk. Det var siste gang de snakket, dama tok aldri kontakt igjen.

Jeg har mange flere historier fra mine 7 år der, for det er en grunn til at jeg aldri har vært der igjen, og ikke har en eneste venn fra området etter nesten et tiår i byen! Verste byen med de sureste folka...

Huffda, ikke greit

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du var uheldig med valg av "venninner". Disse jentene representerer neppe hele Stavanger. Dumt du var uheldig med relasjonene dine. 

Anonymkode: d627b...7fa

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bodde og studerte i 3 år i Stavanger. Jeg trivdes ikke noe særlig der og vet ikke om det var en kombinasjon av været og folka, men følte at jeg aldri passet helt inn der. Jeg bodde heldigvis i kollektiv med andre tilflyttende studenter og alle sa at Stavanger ikke var en typisk studentby, da flesteparten som studerer kommer fra Vestlandet og området rundt Stavanger og mange har vennene sine i hjembyen og kanskje ikke har samme motivasjon til å bli venner med tilflyttende. Det hjalp å bo i kollektiv samt studentforening (hvor det kun var tilflyttende studenter som var medlemmer). Var sjeleglad da jeg flyttet tilbake til østlandet etter studiet, og har ikke sett meg tilbake. 

Anonymkode: 9bd57...f34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje det er været som gjør det , men de virker surere og mer ugjestmilde i Stavanger enn feks Oslo . Eller er de for høye i hatten?

Går ikke an å sammenligne en liten by som Stavanger med en storby som Oslo. 

I Oslo finner man flere typer mennesker. Mange flere innflyttere. Flere aktiviteter. Det er en by som lever hele døgnet. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dialekten er gnålete og de jeg kjenner derfra er faktisk litt selvhøytidelige 😅  Men er nok store individuelle variasjoner.

Anonymkode: bc70d...559

Bergensk er den mest gnålete dialekten. Alle i Bergen snakker som Gulars. Det skjærer i sjelen som negler på en tavle.

Anonymkode: d627b...7fa

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner best til de som turister, syns ikke de er sure, men de er veldig høylytte og frekke, tror at de er verdens navle, 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Ser flere her skriver om Stavanger som studentby, og selv om jeg ikke har studert i Stavanger selv, kan jeg forstå at det ikke er den beste opplevelsen. De som kommer fra Stavanger har ofte et nettverk fra før, og har ikke tid/motivasjon til å involvere seg så mye. Dette er likevel ikke representativt for Stavanger sin befolkning. Til sammenligning ble ikke jeg kjent med en eneste bergenser mens jeg studerte i Bergen, men dette er ikke representativt for om Bergensere kan være imøtekommende og hyggelige mennesker. 

Anonymkode: e32a9...be6

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bodde og studerte i 3 år i Stavanger. Jeg trivdes ikke noe særlig der og vet ikke om det var en kombinasjon av været og folka, men følte at jeg aldri passet helt inn der. Jeg bodde heldigvis i kollektiv med andre tilflyttende studenter og alle sa at Stavanger ikke var en typisk studentby, da flesteparten som studerer kommer fra Vestlandet og området rundt Stavanger og mange har vennene sine i hjembyen og kanskje ikke har samme motivasjon til å bli venner med tilflyttende. Det hjalp å bo i kollektiv samt studentforening (hvor det kun var tilflyttende studenter som var medlemmer). Var sjeleglad da jeg flyttet tilbake til østlandet etter studiet, og har ikke sett meg tilbake. 

Anonymkode: 9bd57...f34

Har hørt at vi østlendinger ikke trives så godt der nei

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fordomsfull og innbiller meg at jeg elsker folk fra Stavanger. ❤️ Sikkert fordi jeg synes det er gøy med fjas, volum, direkte tale og vittige kommentarer. 

Nå har jeg aldri bodd der og måttet forholde meg til oljepengedrevet snobberi og statusjag, det kan jeg godt se for meg ville børstet meg mot hårene i stor grad. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd i mange byer, blant annet Bergen, Trondheim, Kristiansand, og bor i Stavanger på tolvte året. Er selv nordlending. Stavanger er ikke noe verre enn Kristiansand og Bergen, lokale folk er nesten alltid vanskelige å komme i kontakt med, for de har sin omgangskrets. Trøndere er omgjengelige. 😄 

Stavanger er en veldig internasjonal by da, sett opp mot størrelsen. Det er veldig kjekt, men betyr også at mange bare bor i byen år før de skal fortsette sin internasjonale karriere en annen plass. 

Jeg trives godt og syns ikke de lokale er sure, men de er mer reserverte enn bergensere ja. Sørlendinger er høflige og blide men svært vanskelige å komme inn på, de er mer opptatt av å være høflige enn å bli venner. 😅

Etter 12 år i Stavanger har jeg faktisk fortsatt 0 venner fra Stavanger. 🤔 Men jeg har heller ingen bergensere eller sørlendinger som venner. 🤷

Anonymkode: cb1db...572

• Nyttig 3
Skrevet

Siddiser er generelt sett ganske jålete av seg, og er du selv en person som ikke tar seg selv altfor selvhøytidelig og er opptatt av det ytre, så passer en ganske enkelt ikke inn.

En skal ikke skille seg for mye ut iallefall om en skal inn i kretsen. 

Men slik er det egentlig alle plasser, en blir nok mest kjent med andre tilflyttere en de beinharde lokale, de lokale har jo venner som de har kjent fra barnehagen, - de har ofte ikke plass til flere og er fornøyd slik det er. 

Anonymkode: a2399...69f

• Nyttig 2
Skrevet

Snobberiet overgår det menneskelige. Jaget etter penger og suksess betyr mer i Stavanger en andre steder. Det nærmeste blir vel i Oslo.. Kom deg ut i distriktene utenfor Stavanger. Selv Sandnes er betydelig mindre selvhøytidelig,og enda mindre blir det ut mot Ålgård,Klepp,Bryne,Nærbø osv. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...