AnonymBruker Skrevet 2. januar #2 Skrevet 2. januar Ville gitt til ca 400kr kanskje:) Anonymkode: 99ec3...401
AnonymBruker Skrevet 2. januar #3 Skrevet 2. januar Hadde ikke engang dratt som hjelpende gjest. Du skal være ryddehjelp, men de ønsker ikke betale for det. Men drar du som gjest har du med gave, selv noe så merkelig som rydde og serverings-gjest. Anonymkode: c5b1b...50a 15
AnonymBruker Skrevet 2. januar #4 Skrevet 2. januar Hvor nær er du barn eller foreldre? Vanligvis vil jeg si at hvis jeg hjelper til, så er jeg ikke gjest. Da har jeg med en kake, og det sammen med kake er gaven. Er du veldig langt ut, burde de gi deg noe som takk for hjelpen. Anonymkode: 12264...ed2 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar #5 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde ikke engang dratt som hjelpende gjest. Du skal være ryddehjelp, men de ønsker ikke betale for det. Men drar du som gjest har du med gave, selv noe så merkelig som rydde og serverings-gjest. Anonymkode: c5b1b...50a Du hadde ikke dratt, hvis noen ba deg om hjelp? Anonymkode: 7573e...21a 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar #6 Skrevet 2. januar Jeg hadde nektet å møtt opp. Anonymkode: 381f4...7c8 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar #7 Skrevet 2. januar Har hatt kombinert hjelp og gjest i konfirmasjon. Selvfølgelig betaler vi for hjelpen. Men med kombinert, slipper vi å få tak i fremmede, og selskapet "glir" så mye bedre. Hjelperen/ gjesten har likevel gitt gave til konfirmanten. Å ikke betale for hjelpen til selskapet hadde jeg ikke vurdert engang. Anonymkode: 10fc1...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #8 Skrevet 2. januar Gjør det gjerne hos de som hjelper meg tilbake, f.eks. som har hjulpet med flytting, i konfirmasjon, hentet meg midt på natten på byen o.l. Men jeg har begynt å si nei til mennesker som bare tar, og aldri gir. Så jeg hadde vurdert om relasjonen går begge veier. Anonymkode: 72dd3...9ab 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar #9 Skrevet 2. januar Gaven er jo til dåpsbarnet, ikke til foreldrene eller som ‘betaling’ for festen. Jeg ville gitt det samme som jeg normalt sett ville gitt, sett i forhold til hvor nært i slekt/relasjon du er dåpsbarnet. I min verden er det en selvfølge at en stiller opp og hjelper til. Ingen trengte å avtale noen ‘hjelper’ - tanter, onkler, søskenbarn osv stiller opp og tar i et tak der det trengs underveis. Anonymkode: cc913...c47 4 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar #10 Skrevet 2. januar Jeg innser NÅ at jeg antagelig var kun «hjelpende gjest» i en dåp til en venninne. Tidligere venninne, fordi vi kuttet kontakt fordi hun viste til slutt altfor mange narsissistiske trekk. Jeg er god på å ta bilder og fikk i oppdrag å fotografere hele dagen, både kirke og selskap. Ble aldri spurt om å hjelpe til, bare å «ta med fotoapparat». Jeg gav selvfølgelig gave… men ser ikke helt samme selvfølgelighet i ettertid. Anonymkode: d10df...096 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar #11 Skrevet 2. januar Jeg har aldri hørt om «hjelpende gjest», hva er det? Anonymkode: a4188...632 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar #12 Skrevet 2. januar Man gir det man ellers ville gitt. Utover det stiler man selvfølgelig opp - slike tjenester går på omgang, man stiller opp for venner. Det er bare på KG jeg leser om at man forventer betaling fra venner 😂 Anonymkode: dacc7...334 4 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar #13 Skrevet 2. januar Tenker det avhenger av relasjon. i vår familie har vi til nå hatt 11 barnedåper og 3 konfirmasjoner. ikke en eneste gang har folk sittet stille og forventet «gratis» servering. alle bidrar med oppdekningen, oppvask, kakebaking, opprydding, kjøring av stoler/bord, stryking av klær og vask av lokale osv. Er det ikke det familier gjør? Altså hjelper hverandre!? Er du en venninne som skal være tjener hele dagen stiller det seg litt annerledes. Da gjør du en jobb og skal ha betaling eller i det minste en påskjønnelse. Ville i tilfelle tatt med en ørliten gave. Fx en liten bok eller en bamse. Ikke noen store greier! Anonymkode: 5bdba...853 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar #14 Skrevet 2. januar Haha hva er det med folk? Ønsker du å ha en nettverk rundt deg, gjelder det å være nettverk for andre. jeg var en hjelpende gjest i konfirmasjon, det ble da virkelig ikke så mye jobb som mange her virker å tro. Hjelpe med å dekke på til, og hjelpe med å rydde etter. Jeg var ikke eneste, vi var mange som hjalp til og jobbet, kanskje 4-5 stykker. ga normal gave til konfirmanten (2,5 tusen), måtte også betale reise og hotell for meg selv. Anonymkode: 39f31...2f4
AnonymBruker Skrevet 2. januar #15 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenker det avhenger av relasjon. i vår familie har vi til nå hatt 11 barnedåper og 3 konfirmasjoner. ikke en eneste gang har folk sittet stille og forventet «gratis» servering. alle bidrar med oppdekningen, oppvask, kakebaking, opprydding, kjøring av stoler/bord, stryking av klær og vask av lokale osv. Selvfølgelig, slik er det vel i de fleste familier, man hjelper til litt her og der. Det er ikke det å hjelpe som jeg reagerte på, det er å invitere noen som hjelpende gjest. Enten inviterer man, eller så spør man om noen vil komme og hjelpe til mot betaling. Man bestiller ikke hjelp fra gjester i invitasjonen. Anonymkode: c5b1b...50a 3
BobbySocks Skrevet 2. januar #16 Skrevet 2. januar De har spurt og du har sagt ja? Da hadde jeg kjøpt akkurat samme dåpsgave som dersom jeg ikke skulle hjelpe til.
AnonymBruker Skrevet 2. januar #17 Skrevet 2. januar Hvis du er en nær venn eller nær familie, er det jo helt normalt å hjelpe til i dåp? Enten at man tilbyr å hjelpe til med opprigg/kakebaking eller at man rydder etterpå. I vår familie hjelper vi i alle fall hverandre. Anonymkode: 6fa15...8c7
AnonymBruker Skrevet 2. januar #18 Skrevet 2. januar Jeg hadde dratt, hatt med gave, og syntes det var kjekt å kunne hjelpe til. Jeg har hjulpet til i 3 konfirmasjoner uten å være gjest, men kjente konfirmantene godt og ble likevel behandlet som en gjest. Det er familie, men ikke nærmeste, og vi ble ikke invitert fordi konfirmasjonene var hjemme, og med stor familie, måtte de sette grenser med foreldre, søsken, besteforeldre, tanter/onkler m/yngre søskenbarn. Anonymkode: 93d49...b19 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #19 Skrevet 2. januar I dåp og konfirmasjon der vi bor er det nå vanlig at enkelte gjester hjelper til med eks sette på kaffe, putte ting inn i oppvasken, sete frem mat på koldtbord, og ta av å sette på kaker Anonymkode: 11b90...15f
AnonymBruker Skrevet 2. januar #20 Skrevet 2. januar I vår familie hjelper alle til. Anonymkode: e41fc...24a 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå