AnonymBruker Skrevet 1. januar #1 Skrevet 1. januar Hei. Jeg har hatt 4 spontanaborter, skal snart på en utredning for å finne ut av dette. Har noen vært på dette og som kan fortelle meg hva som skjer på en utredning for habituell abort, og hva de sjekker? Anonymkode: bbea4...f2f 1
HeleneHS Skrevet 2. januar #2 Skrevet 2. januar Du finner mange svar hvis du søker i forumet, da dette ofte er tema. Det innebærer en del blodprøver, både hormonstatus, diverse sykdom, kromosomanalyse av begge partnere. Ultralyd (innvendig) av kvinnelig partner og sædprøve av mannen. Utifra resultatene kan det bli flere undersøkelser eller at man går rett til noe behandling. Vær obs på at det er veldig sjeldent at man finner en årsak til spontanaborter - de aller fleste lykkes til slutt med å holde på en graviditet enten det er naturlig eller med støtte. Lykke til🤗 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #3 Skrevet 2. januar Bare et lite innspill fra sidelinjen her - de har nå funnet ut at de aller fleste spontanaborter skjer pga mannen sin sæd. Dvs at det ikke har så mye med kvinnen å gjøre. Anonymkode: d2cb1...af9
AnonymBruker Skrevet 2. januar #5 Skrevet 2. januar Jeg har nettopp vært igjennom deler av en utredning, og tror det er litt forskjellig alt etter som hvem/hvor som utfører det. Jeg fikk tatt blodprøver, og henvisning til gyn. Hos gyn snakket vi litt før undersøkelsen, og endte opp med å ikke ta gynundersøkelse pga. funn av gamle prøvesvar som pekte mot en spesifikk grunn til de habituelle abortene. Fikk resept på medisiner, og så håper vi at det løser problemene. Legen sa selv at han regner med vi er tilbake på sykehuset og føden innen året er omme❤️ Blir lett gravid, men har mistet i uke 5, 6, 7 og 12 (MA, utviklingen stoppet i uke 9). Med første barnet satt det på første forsøk, og var helt ukomplisert hele veien. Anonymkode: 59536...64b
AnonymBruker Skrevet 2. januar #6 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har nettopp vært igjennom deler av en utredning, og tror det er litt forskjellig alt etter som hvem/hvor som utfører det. Jeg fikk tatt blodprøver, og henvisning til gyn. Hos gyn snakket vi litt før undersøkelsen, og endte opp med å ikke ta gynundersøkelse pga. funn av gamle prøvesvar som pekte mot en spesifikk grunn til de habituelle abortene. Fikk resept på medisiner, og så håper vi at det løser problemene. Legen sa selv at han regner med vi er tilbake på sykehuset og føden innen året er omme❤️ Blir lett gravid, men har mistet i uke 5, 6, 7 og 12 (MA, utviklingen stoppet i uke 9). Med første barnet satt det på første forsøk, og var helt ukomplisert hele veien. Anonymkode: 59536...64b Takk for utfyllende svar! Så bra at det ser ut som at det ordner seg. Vi blir også lett gravide, men mister også mellom 5.-7.uke hver gang (skjedd 4 ganger). Jeg har også en ting jeg kanskje tror er grunnen, men vet ikke 100%, så det blir spennende å se. Jeg har blitt henvist fra fastlege til sykehuset i byen jeg bor i. Anonymkode: bbea4...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #7 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for utfyllende svar! Så bra at det ser ut som at det ordner seg. Vi blir også lett gravide, men mister også mellom 5.-7.uke hver gang (skjedd 4 ganger). Jeg har også en ting jeg kanskje tror er grunnen, men vet ikke 100%, så det blir spennende å se. Jeg har blitt henvist fra fastlege til sykehuset i byen jeg bor i. Anonymkode: bbea4...f2f Har dere barn fra før? Her er det noe med blodet mitt som ødelegger for oss, og jeg tar derfor blodfortynnende nå. Fikk i tillegg utskrevet progresteronstøtte for å øke sjansen enda litt mer. Håper det er noe like enkelt for dere!❤️ Anonymkode: 59536...64b
AnonymBruker Skrevet 2. januar #8 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har dere barn fra før? Her er det noe med blodet mitt som ødelegger for oss, og jeg tar derfor blodfortynnende nå. Fikk i tillegg utskrevet progresteronstøtte for å øke sjansen enda litt mer. Håper det er noe like enkelt for dere!❤️ Anonymkode: 59536...64b Takk for at du deler❤️ Okei, hadde du noen symptomer på dette? Nei, vi har ingen barn fra før dessverre❤️ Anonymkode: bbea4...f2f
AnonymBruker Skrevet 2. januar #9 Skrevet 2. januar Jeg gikk privat siden jeg syns det var alt for lenge å vente 6mnd på offentlig. Det dem gjør er gyn undersøkelsen og tat mange blodprøver Anonymkode: cae85...492
AnonymBruker Skrevet 2. januar #10 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for at du deler❤️ Okei, hadde du noen symptomer på dette? Nei, vi har ingen barn fra før dessverre❤️ Anonymkode: bbea4...f2f Nei, ikke bortsett fra alle spontanabortene... Morkaken med barnet vi har ble sendt til prøvetaking etter fødselen, og hadde de sett på svarene hadde vi visst det før vi begynte å prøve på et barn til. Litt sårt å tenke på at det nok hadde gått bra om vi bare hadde visst hva som trengtes tidligere. Men nå er det forhåpentligvis i orden, så jeg håååper det klaffer allerede denne måneden🫡❤️ Anonymkode: 59536...64b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #11 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, ikke bortsett fra alle spontanabortene... Morkaken med barnet vi har ble sendt til prøvetaking etter fødselen, og hadde de sett på svarene hadde vi visst det før vi begynte å prøve på et barn til. Litt sårt å tenke på at det nok hadde gått bra om vi bare hadde visst hva som trengtes tidligere. Men nå er det forhåpentligvis i orden, så jeg håååper det klaffer allerede denne måneden🫡❤️ Anonymkode: 59536...64b Lykke til❤️❤️ Anonymkode: bbea4...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #12 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 2.1.2026 den 18.39): Takk for utfyllende svar! Så bra at det ser ut som at det ordner seg. Vi blir også lett gravide, men mister også mellom 5.-7.uke hver gang (skjedd 4 ganger). Jeg har også en ting jeg kanskje tror er grunnen, men vet ikke 100%, så det blir spennende å se. Jeg har blitt henvist fra fastlege til sykehuset i byen jeg bor i. Anonymkode: bbea4...f2f Vet du hvilken blodtype du har? Hvis man er Rhesus minus så skal man ha en sprøyte etter SA/jMA. Anonymkode: 913be...28f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #13 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hvilken blodtype du har? Hvis man er Rhesus minus så skal man ha en sprøyte etter SA/jMA. Anonymkode: 913be...28f På sykehuset her i området får man kun den om man har gått over 10 uker. Noen steder har de det ned til 6-8 uker - andre steder må man ha kommet til uke 12. Jeg fikk den kun fordi jeg ba om det, siden fosteret sluttet å utvikle seg i uke 9. Anonymkode: 59536...64b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå