Gå til innhold

Utredning av ADHD uten samtale med foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å gå privat for å få utredning av ADHD, da jeg fikk avslag på DPS for noen år siden for å være for «velfungerende». 

Det som gjør meg veldig usikker på om å orke å ta vurderingen er at jeg har lest at foreldre blir kontaktet for å fortelle om barndommen osv.. og det ønsker jeg virkelig ikke av flere grunner. Er det virkelig slik at det MÅ gjennom foreldre for å kunne få diagnosen, selv som voksen?

Anonymkode: 768e1...5ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymkode: a2dd6...db1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er du?

Det høres uansett ut til at du er over 16. Da gir du bare beskjed til legen om det så ordner det seg på et vis.

• Nyttig 1
Skrevet

Nei. Du kan bruke et søsken, en venninne, en lærer, eller ingen. Det er ikke et krav, men det er til hjelp for utreder.

Anonymkode: 3cbda...e47

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

ADHD er man født med, ergo må man kunne sannsynliggjøre at man har hatt det hele livet for å få diagnosen.

Anonymkode: 3b768...db4

Skrevet

Er 32 år, så er voksen. 

Jeg skjønner jo selvfølgelig at det vil være til hjelp. Men jeg ønsker utredningen for min egen del og vil ikke at det skal ta fokuset og bli samtaleemne konstant. Jeg har alltid vært flink pike og vært skoleflink og klart å holde jobb og kom meg gjennom utdannelse, så jeg tror foreldrene mine ikke hadde klart å se bort fra det og tenke seg til hvordan jeg egentlig hadde det i hodet mitt både da og nå. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Da jeg var på utredning da jeg var nesten 50 så snakket de om dette med foreldre. Jeg sa at jeg sikkert kunne ta med noe spørsmål til moren min, men hun husker ingenting spesielt om meg uansett så det ville ikke være noen hensikt med det.

Dette var via DPS og utreder var ikke tvil om ADHD uten foreldre så det var nok med samtale med meg og de testene de kjører på. 

Anonymkode: 7c6d9...540

Skrevet

Ulike psykologer/psykiatere har ulik praksis til om det kreves eller ikke. Jeg tror ikke det er vanlig at det kreves hos private utredere, men jeg vet at en del utredere hos DPS krever det. Om jeg var deg ville jeg sendt en mail til den private utrederen du ønsker å bruke og spørre om det er krav om dokumentasjon fra barndommen eller om det holder at du forteller din egen erfaring. 

Anonymkode: eb256...97b

• Nyttig 1
Skrevet

Aldri helt skjønt poenget med å snakke med foreldrene. ADHD er arvelig. Hvis man snakker med en forelder om barnets oppførsel, vil forelderen med stor sannsynlighet si at ungen var helt normal, fordi den oppførte seg jo som forelderen selv! 

ADHD er vanskelig. Hvordan kunne jeg seile gjennom barneskole, ungdomsskole, videregående, universitetet (tatt PhD til og med), flere runder med behandling i psykiatrien, og absolutt ingen har foreslått ADHD. Men ADHD var jo noe små gutter hadde, de som ikke kunne sitte stille. 

I ettertid ser jeg jo at min mor har ADHD, og flere av hennes søsken, og hennes far. Men spør man dem så er vi jo alle helt normale 😅 

Anonymkode: 055cd...060

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

ADHD er vanskelig. Hvordan kunne jeg seile gjennom barneskole, ungdomsskole, videregående, universitetet (tatt PhD til og med), flere runder med behandling i psykiatrien, og absolutt ingen har foreslått ADHD. Men ADHD var jo

Fikk du diagnosen? Har også  phd og mistenker at jeg har adhd. Mine foreldre vil nok ikke si at jeg var en normal unge, selv om jeg mistenker at mor også har det. Ikke ts.

Anonymkode: 7c131...da0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vurderer å gå privat for å få utredning av ADHD, da jeg fikk avslag på DPS for noen år siden for å være for «velfungerende». 

Det som gjør meg veldig usikker på om å orke å ta vurderingen er at jeg har lest at foreldre blir kontaktet for å fortelle om barndommen osv.. og det ønsker jeg virkelig ikke av flere grunner. Er det virkelig slik at det MÅ gjennom foreldre for å kunne få diagnosen, selv som voksen?

De private skal også bruke samme utrednings verktøy som Dps:

Anonymkode: 51fcb...0e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er 32 år, så er voksen. 

Jeg skjønner jo selvfølgelig at det vil være til hjelp. Men jeg ønsker utredningen for min egen del og vil ikke at det skal ta fokuset og bli samtaleemne konstant. Jeg har alltid vært flink pike og vært skoleflink og klart å holde jobb og kom meg gjennom utdannelse, så jeg tror foreldrene mine ikke hadde klart å se bort fra det og tenke seg til hvordan jeg egentlig hadde det i hodet mitt både da og nå. 

Om du oppriktig mener at du har ADHD så må du godta at en utredning krever komparentopplysninger og jeg kjenner jeg blir litt skeptisk når du ikke ønsker dette fordi du ikke vil at det skal ta vekk fokuset.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det høres uansett ut til at du er over 16. Da gir du bare beskjed til legen om det så ordner det seg på et vis.

Nei det er ikke sånn at fordi du er over 16 så kan legen fikse det slik at du slipper unna viktige punkter i en utredning.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri helt skjønt poenget med å snakke med foreldrene. ADHD er arvelig. Hvis man snakker med en forelder om barnets oppførsel, vil forelderen med stor sannsynlighet si at ungen var helt normal, fordi den oppførte seg jo som forelderen selv! 

ADHD er vanskelig. Hvordan kunne jeg seile gjennom barneskole, ungdomsskole, videregående, universitetet (tatt PhD til og med), flere runder med behandling i psykiatrien, og absolutt ingen har foreslått ADHD. Men ADHD var jo noe små gutter hadde, de som ikke kunne sitte stille. 

I ettertid ser jeg jo at min mor har ADHD, og flere av hennes søsken, og hennes far. Men spør man dem så er vi jo alle helt normale 😅 

Tull Og hva du måtte mene eller ikke er totalt irrelevant.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ulike psykologer/psykiatere har ulik praksis til om det kreves eller ikke. Jeg tror ikke det er vanlig at det kreves hos private utredere, men jeg vet at en del utredere hos DPS krever det. Om jeg var deg ville jeg sendt en mail til den private utrederen du ønsker å bruke og spørre om det er krav om dokumentasjon fra barndommen eller om det holder at du forteller din egen erfaring. 

Ja man kan alltid finne private som ikke bryr seg om dette kriteriet og dermed kjøpe seg en diagnose, men det foreligger retningslinjer for utredning av ADHD og det gjelder enten utredningen foretar det offentlige eller det private.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/henvisning-utredning-og-tilbakemelding/om-utredning-av-voksne
«Hos voksne vil tilleggsinformasjon fra pårørende, inklusiv foreldre med tanke på atferd i barnealder, fra arbeidskollegaer og andre aktuelle personer være viktig (Barkley, 2005; Aanonsen (red.), 2000). Det kan være relevant å skaffe informasjon fra helsestasjon, PPT, lærer og andre. For vurderinger av ADHD-symptomer er det viktig å kartlegge symptomene bredt slik de blir rapportert av personen selv, pårørende og andre.»

https://www.tonybakkejord.no/utredning-av-adhd/

Og her er et eksempel på en privat som er seriøs og følger retningslinjene.

Før henvisning bør fastlegen gjøre en selvstendig vurdering som inneholder:

• Anamnese med vekt på utviklingshistorie, skolegang, fritidsaktiviteter og andre relevante forhold for fungering i hverdagen.
  • Spør etter dokumentasjon som karakterutskrifter, vurderingssamtaler, halvårsvurderinger eller utredninger i regi av BUP eller PPT.
  • Hos voksne må informasjon om utdanning og arbeid innhentes.
  • Vurdering av symptomer på ADHD, type, omfang og innvirkning på funksjon i hverdagen.

«Komparentopplysninger

Navn, rolle og telefonnummer på 1-2 personer som kjenner deg godt. Dette kan være foreldre, partner, voksne søsken eller barn, lærer eller venn. Dersom noen av komparentene ønsker å skrive noe i forkant, kan de bruke samme mal som egenrapporteringen over. Husk å avtale med dem at du oppgir dem som komparenter, så de ikke blir overrasket når jeg ringer.»

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja man kan alltid finne private som ikke bryr seg om dette kriteriet og dermed kjøpe seg en diagnose, men det foreligger retningslinjer for utredning av ADHD og det gjelder enten utredningen foretar det offentlige eller det private.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/henvisning-utredning-og-tilbakemelding/om-utredning-av-voksne
«Hos voksne vil tilleggsinformasjon fra pårørende, inklusiv foreldre med tanke på atferd i barnealder, fra arbeidskollegaer og andre aktuelle personer være viktig (Barkley, 2005; Aanonsen (red.), 2000). Det kan være relevant å skaffe informasjon fra helsestasjon, PPT, lærer og andre. For vurderinger av ADHD-symptomer er det viktig å kartlegge symptomene bredt slik de blir rapportert av personen selv, pårørende og andre.»

https://www.tonybakkejord.no/utredning-av-adhd/

Og her er et eksempel på en privat som er seriøs og følger retningslinjene.

Før henvisning bør fastlegen gjøre en selvstendig vurdering som inneholder:

• Anamnese med vekt på utviklingshistorie, skolegang, fritidsaktiviteter og andre relevante forhold for fungering i hverdagen.
  • Spør etter dokumentasjon som karakterutskrifter, vurderingssamtaler, halvårsvurderinger eller utredninger i regi av BUP eller PPT.
  • Hos voksne må informasjon om utdanning og arbeid innhentes.
  • Vurdering av symptomer på ADHD, type, omfang og innvirkning på funksjon i hverdagen.

«Komparentopplysninger

Navn, rolle og telefonnummer på 1-2 personer som kjenner deg godt. Dette kan være foreldre, partner, voksne søsken eller barn, lærer eller venn. Dersom noen av komparentene ønsker å skrive noe i forkant, kan de bruke samme mal som egenrapporteringen over. Husk å avtale med dem at du oppgir dem som komparenter, så de ikke blir overrasket når jeg ringer.»

Meg du siterte. Jeg skrev hvordan ting er, jeg skrev ikke hvordan ting burde være.  Trådstarter spurte om man måtte la psykologen intervjue foreldrene og jeg svarte at ulike psykologer har ulik praksis på det. Som er sant. Retningslinjene sier ikke at det er et krav om å få intervjue noen som observerte deg i barndommen. 

Det er heller ikke slik at alle pasienter trenger å bli behandlet likt. Samme psykolog kan stille krav om vitner fra barndommen for en pasient og ikke krav for en annen. Det er en helhetsvurdering som gjøres  slik at det kan være konkrete omstendigheter som taler for eller i mot krav om vitner. Man kan ha dårlig forhold til foreldrene og desto eldre man blir desto mindre naturlig blir det å spørre tidligere lærere om de husker noe. 

Jeg kan legge til at jeg fikk ADHD diagnosen hos DPS og psykiateren intervjuet ikke foreldrene mine. Hun spurte flere ganger om å få gjøre det, men aksepterte at jeg ønsket å holde utredningen privat.  Psykiateren min diskuterte også utredningen med teamet sitt.  Så det var ikke slik at hun kjørte et eget løp.  Men hadde jeg blitt utredet på et annet sykehus er det godt mulig jeg ikke hadde fått ADHD-diagnosen.  Det er også mulig jeg ikke hadde fått den selv om de intervjuet foreldrene mine. Det er ingen enighet om hvem som skal ha og ikke ha ADHD-diagnosen. Så om man får diagnosen eller ikke kommer an på hvem som utreder deg.  

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er 32 år, så er voksen. 

Du får diagnosen privat, men for sikkerhets skyld bør du kanskje tone litt ned at du var flink på skolen. Men sannsynligvis plasserer de dette under "hyperfokus" som er et populært symptom for å kunne sette diagnosen på folk som har klart seg helt fint karrieremessig.

Anonymkode: b0866...e7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

ADHD er man født med, ergo må man kunne sannsynliggjøre at man har hatt det hele livet for å få diagnosen.

Hvordan vet dem forskjell på om man ble født med det eller om man utviklet det pga barndomstraumer?

Anonymkode: 538bb...5db

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Psykiateren stiller selvsagt helt andre spørsmål enn «Var Ole normal i barndommen» 🙄

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet dem forskjell på om man ble født med det eller om man utviklet det pga barndomstraumer?

Anonymkode: 538bb...5db

Man kan ikke utvikle ADHD pga. barndomstraumer. Da er det noe annet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får diagnosen privat, men for sikkerhets skyld bør du kanskje tone litt ned at du var flink på skolen. Men sannsynligvis plasserer de dette under "hyperfokus" som er et populært symptom for å kunne sette diagnosen på folk som har klart seg helt fint karrieremessig.

Anonymkode: b0866...e7d

Om man først skal tilpasse forklaringen for å få diagnosen man vil ha så kan trådstarter like gjerne ta det fullt ut og si at hun fikk undervisning tilrettelagt for barn med lærevanske, at hun er uføretrygdet og har vært en kjenning av politiet siden tidlig i tenårene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er 32 år, så er voksen. 

Nei kan bruke andre og. Jeg har seøv blitt kontaktet for familiemedlem ang dettr da de ikke har kontakt med foreldre.

Anonymkode: a0287...7b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...