Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjerne gi meg all tips og triks dere har om graviditet. Jeg er 20 år og fant ut for noen dager siden at jeg er gravid. Har en kjæreste som ikke er så happy og en familie som ikke kommer til å like dette. Trenger all informasjon dere har da jeg ikke har noen andre å få det fra for øyeblikket😅 Er foresten 4 uker på vei.

Anonymkode: 642a8...8f1

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste ligger jo tilgjengelig på nett.

"All informasjon" er jo enorme mengder. Du klarer ikke å lese igjennom "all informasjon" likevel.

>Hvis du ikke gjør det allerede, begynn å ta folat (kosttilskudd som kjøpes på apotek)

> Ikke drikk alkohol, ikke røyk eller noen form for rus

> Les pakningsvedlegget nøye før du tar noe medisiner, ta evt kontakt med lege først.

> Les deg opp på kostholdsrådene for gravide, det er en del ting man ikke bør spise

> Les deg opp på NAV.no om reglene for foreldrepermisjon, foreldrepenger, engangsstønad etc.

> Legg en plan for hvor du/dere skal bo. Om dere skal flytte trengs det jo litt planlegging.

Anonymkode: adf58...6a3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er du student? Sjekk rundt regelverket fra Lånekassen om svangerskapspermisjon fra studiene og eventuelle stønader som finnes. Det er såvidt jeg husker gode regler for studenter som blir gravide midt i studiene.

Vær forberedt på å føle deg dårlig i noen uker. Jeg opplevde svangerskapskvalme fra slutten av uke 5, og frem til og med uke 12. Da ga det seg ganske brått, og resten av svangerskapet var helt uten kvalme. De ukene jeg var svært kvalm og kastet opp, fikk jeg reseptbelagt medisin fra legen som stoppet kvalmen, slik at jeg kunne spise. Dette var fordi jeg var ekstremt tynn fra før, og ikke tålte å gå ytterligere ned i vekt. Medisinen heter Afipran og er godkjent for bruk til gravide. Jeg kunne spise normalt etter å ha tatt den, så den virket etter det som var meningen :- )

Jeg vet at enkelte gravide kan i verste fall være kvalme hele svangerskapet, men dette er ikke noe som gjelder flertallet. Noen bare.

Selv opplevde jeg også dessverre bekkenløsning fra jeg var ca 4 - 4.5 måneder på vei. Haltet meg gjennom resten av svangerskapet, men rundt sju mnd på vei var det så ille at jeg ble sykemeldt. Var for smertefullt og vanskelig å halte seg den lange reiseveien til jobb hver dag (reiste med buss, tog OG t-bane...).

Mange kvinner er heldige og opplever problemfrie svangerskap, og stråler hele veien gjennom. Det er altså ikke nødvendigvis sånn at alle opplever de tingene jeg nevnte som jeg opplevde, men det er verdt å nevne så du vet hva som KAN skje og være forberedt. 

Noen ganger kan man oppleve at brystene begynner å lekke litt melk ganske tidlig i svangerskapet, altså en god stund før selve fødselen. Det finnes amme-bh-er å få kjøpt, som er enkle å åpne bare cup'en, så slipper man å ta av hele ved amming. Det finnes også amme-innlegg å putte inn i bh-cup'en, som suger opp melken som lekker ut. Engangsinnlegg man kaster når de er våte, og legger inn nytt.

Det er mye å nevne, men dette er bare litt av hva man kan oppleve. Du får hjelp og tips her i graviditetsforumet underveis tenker jeg.

Skrevet

Sjekkliste for at barnet skal få en god og trygg oppvekst, som er til barnets beste

- 2 foreldre som stiller opp for hverandre så barnet slipper å bo annenhver uke hos mor og far. 

- få sykdommer og lyter som gjør at foreldrene har utholdenhet og styrke til å stille opp for barnet

- fast jobb og trygg økonomi som gjør at barnet kan delta på aktiviteter og få ting som alle andre barna rundt de få

- egen eid leilighet så barnet slipper å flytte hvert år

- lista kan suppleres med 100 punkter til 

Så still deg spørsmålet, er det til barnets beste at du får dette barnet nå? 

Anonymkode: 7aa9d...1c6

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg fikk første som 20 åring. Gikk veldig bra!

Anonymkode: 297cc...e34

Skrevet

Se råd over her om det medisinske mtp folat etc. 

Du bør allerede nå finne ut hva du har rett på økonomisk (foreldrepenger, Lånekasse, engangsstønad i verste fall), fordi dette er noe som du fremdeles(!!) kan påvirke hvis du per nå ikke har rett på foreldrepenger eller per nå ikke studerer. Men det vinduet lukkes raskt, så dette må du sjekke! Og hvis du kvalifiserer nå må du passe på slik at du ikke mister rettigheter! 
Hvis far ikke er glad for dette er det en ganske høy risiko for at du blir alenemor. Hvordan tenker du å løse dette, både økonomisk og praktisk? Jobb/studier, bolig etc. Du kan ikke bare satse på at det løser seg, du må ha en plan og et budsjett. Hva har du krav på av stønader og bidrag hvis du er alene om barnet?

Anonymkode: fb144...309

Skrevet

Fikk første da jeg var 21… anbefales ikke 😅 

Anonymkode: e3752...fc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sjekkliste for at barnet skal få en god og trygg oppvekst, som er til barnets beste

- 2 foreldre som stiller opp for hverandre så barnet slipper å bo annenhver uke hos mor og far. 

- få sykdommer og lyter som gjør at foreldrene har utholdenhet og styrke til å stille opp for barnet

- fast jobb og trygg økonomi som gjør at barnet kan delta på aktiviteter og få ting som alle andre barna rundt de få

Hysteri 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Helsenorge.no/gravid

Er du gravid og usikker så kan du snakke med Amathea. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hysteri 

Tja.. Jeg fikk et barn som hadde kolikk i 6 måneder. Var helt jævlig, og jeg har hatt både mann og øvrig familie involvert. Det å sitte alene med en baby som skriker 8 timer i døgnet er ikke særlig god idé, og om barnet får kolikk vet man ikke før barnet kommer ut. 

Anonymkode: da6a1...e57

• Liker 2
Skrevet

Jeg var 19 da jeg fikk min førstefødte for over 30 år siden. Faren var _med_, familien 100 % mot. Ble slutt med faren etter 3-4 år, men «barnet» er i dag en vellykket jurist med egen familie. Dette kan gå helt fint – du har fått mange gode tips her som ikke fantes da jeg gikk gravid. Lykke til! ❤️

Anonymkode: 1008a...b27

• Hjerte 2
Skrevet

Først og fremst håper jeg at du har som mål å få fullført utdannelse hvis du ikke allerede har gjort det. Du må kunne forsørge barnet selv på et tidspunkt. 

Jeg synes du gir for lite info til å kunne gi noe særlig med råd. Kan du fortelle litt mer om livssituasjonen din? 

Det går helt fint å få barn ung. Var selv 19 og akkurat ferdig med VGS; klar for å starte på universitetet, da jeg ble gravid. Tøft var det, men har aldri angret. Er ekstremt glad jeg fikk fullført en mastergrad. Nå har jeg en god jobb med grei lønn til å forsørge oss. Det må ikke undervurderes.

Anonymkode: 9cf2c...cc7

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Først og fremst håper jeg at du har som mål å få fullført utdannelse hvis du ikke allerede har gjort det. Du må kunne forsørge barnet selv på et tidspunkt. 

Jeg synes du gir for lite info til å kunne gi noe særlig med råd. Kan du fortelle litt mer om livssituasjonen din? 

Det går helt fint å få barn ung. Var selv 19 og akkurat ferdig med VGS; klar for å starte på universitetet, da jeg ble gravid. Tøft var det, men har aldri angret. Er ekstremt glad jeg fikk fullført en mastergrad. Nå har jeg en god jobb med grei lønn til å forsørge oss. Det må ikke undervurderes.

Anonymkode: 9cf2c...cc7

Jeg har en fast stilling som lærling for kommunen og en stabil inntekt. Flytter inn med kjæresten om noen uker. Han er ikke glad for barnet akkurat nå men håper det blir bedre etter hvert, men jeg er imot abort for min egen del. Men han blir ved min side fordi han elsker meg sa han.

Har en mamma og en pappa som har prøvd å få det inn med teskje helt siden de fikk vite om forholdet at de overhodet ikke ville at jeg skulle få barn enda. Så er livredd for å fortelle dem faktisk. Hvertfall mamma min som mener jeg må flytte til samme by som hu(3 timer unna) bare for at hu skal få være nærmere. Selv om jeg har pappa, jobb og venner i denne byen.

Syntes det er ekstremt vanskelig å tenke positivt noen ganger og er livredd jeg skal miste denne babyen. Alt kan skje tenker jeg. Vil ikke kjøpe baby ting fordi jeg tenker jeg går for fort frem og livredd for at noenting jeg spiser ikke er bra for baby.

Anonymkode: 642a8...8f1

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Lag deg bruker på babyverdenforumet, og snakk med de som har termin i samme måned som deg. Jeg ble uplanlagt gravid som 23-åring, og det hjalp helt enormt. Lærte masse. 

https://forum.babyverden.no/

Anonymkode: 0c0e1...375

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2026 den 20.40):

Herregud, er ikke rart flere og flere får barn sent om alt dette skal være på plass😂

Til TS, dette går fint! Ta folat, sjekk hva du kan spise/ikke spise på helsenorge.no, er du student får du hjelp fra lånekassen (og det å få barn mens man er student er magisk!), snakk med helsesøster på skolen din eller helsestasjon, finn en liten leilighet å leie og kjøp alt du trenger på finn.no. 

Anonymkode: 51b97...a23

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...