Gå til innhold

Allergisk mot steke os?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sitter her med rennende øyne, tett og rennende nese og tett hals etter at vi stekte and i ovnen og det som vanlig ble mye steke os. Det er kun steking av and jeg reagerer på. Kanskje fordi det er så fett og dannes mye os. Føler jeg puster veldig tungt , selv nå etter masse utlufting og bruk av vifte. Mannen mener dette bare er tull, og at det ikke er mulig å være allergisk mot stekelukt. 

Noen andre som har opplevd lignende reaksjon på steke os? 

Anonymkode: 80d17...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sitter her med rennende øyne, tett og rennende nese og tett hals etter at vi stekte and i ovnen og det som vanlig ble mye steke os. Det er kun steking av and jeg reagerer på. Kanskje fordi det er så fett og dannes mye os. Føler jeg puster veldig tungt , selv nå etter masse utlufting og bruk av vifte. Mannen mener dette bare er tull, og at det ikke er mulig å være allergisk mot stekelukt. 

Noen andre som har opplevd lignende reaksjon på steke os? 

Det skal ikke komme mye stekeos fra OVNEN… Er den veldig møkkete?! 

Anonymkode: 2f685...46e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal ikke komme mye stekeos fra OVNEN… Er den veldig møkkete?! 

Nei. Vi har pyrolyse rengjøringsprogram på den og den er ikke møkkete. Men hver gang vi steker and kommer det mye os. Tror det er pga høyt fettinnhold. 

ts

Skrevet

Har aldri fått stekeos fra ovn utenom når det er masse flekker i bunn… typ smeltet ost i bunn av ovnen…

Skrevet

Min mor har det på samme måten, Ts. Og det har bare blitt verre siste årene. Det startet slik, at hun bare reagerte på fet mat som ble stekt. Nå reagerer hun på alt som stekes egentlig, enten det er stekepanne eller stekeovn. Maten trenger ikke å være brent for at hun reagerer!

Hun har flere allergier og også astma, som jeg antar spiller inn.

Anonymkode: 39e34...c1d

• Nyttig 1
Skrevet

Kan du spise and uten plager? De som er allergiske mot fisk og egg kan få plager av osen fordi allergenene virvles opp i den, men hvis du kan spise and høres det mindre sannsynlig ut.

Anonymkode: a00bb...0d1

Skrevet

Det er jo ikke noe bra å puste inn stekeos, så du har vel heller en ganske normal reaksjon.

Det kan være allergi eller astma f.eks.

Anonymkode: 1e750...e2f

• Liker 1
Skrevet

Allergi er det vel sannsynligvis ikke, men det betyr jo ikke at du ikke har en reell reaksjon. Reagerer tilsvarende på stekos, og har astma. 

Andre lungeproblemer kan også gi reaksjon ved irritanter i lufta. Stekos betyr at det er mye fine partikler i lufta, og det kan irritere og gi reaksjon i luftveiene. Et anfall hos meg kan føles som trangt å puste.

Foreslår du tar en tur til legen.

Det er ikke helt ufarlig å trigge slike reaksjoner, om det er astma, da burde du hatt en anfallsspray.

Jeg fikk en del aha-opplevelser da jeg ble diagnostisert, mange ting jeg ikke hadde tenkt på var unormalt som ble borte eller mye bedre med medisinering.

Anonymkode: a4e77...e11

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mor har det på samme måten, Ts. Og det har bare blitt verre siste årene. Det startet slik, at hun bare reagerte på fet mat som ble stekt. Nå reagerer hun på alt som stekes egentlig, enten det er stekepanne eller stekeovn. Maten trenger ikke å være brent for at hun reagerer!

Hun har flere allergier og også astma, som jeg antar spiller inn.

Har hun nevnt det for legen sin? Det er mulig hun har en undermedisinert astma nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har hun nevnt det for legen sin? Det er mulig hun har en undermedisinert astma nå.

Hun har såpass med bivirkninger av astmamedisiner at hun ikke bruker det. Astmaen er egentlig bedre enn den var tidligere.

Men hun takler det med å tilpasse matlagingen, og det fungerer ganske bra. Men takk for tips likevel 😊

• Liker 1
Skrevet

MCAS 

Anonymkode: 09409...a48

Skrevet

De som ikke tåler melk kan i verste fall reagere om det feks kokes grøt med melk i samme rom. Så ha, det er mulig.

Anonymkode: 3e47c...037

Skrevet

Stekeos er jo irriterende på luftveier og slimhinner i seg selv. Det er nok mer sannsynlig at det er det, fremfor allergi. Helt normal reaksjon å reagere på røyk og os. Kanskje dere burde skaffe sterkere avtrekk for de gangene dere steker slik fet mat som oser ekstra. Eventuelt langtidsstek den på lavere temperatur, andekjøtt blir jo ikke så lett tørt nettopp pga. fettet i skinnet.

Anonymkode: 248a7...6c2

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for mange gode innspill!

Jeg ble raskt bedre etter noen timer, når steke osen var luftet ut. Har ingen allergier utenom litt pollen allergi og astma har jeg ikke (håper jeg). Men får den følelsen av at det blir tungt å puste når denne steke osen henger i luften. Tenker jeg kan nevne det for legen neste gang jeg er der da det er så ubehagelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg ble raskt bedre etter noen timer, når steke osen var luftet ut. Har ingen allergier utenom litt pollen allergi og astma har jeg ikke (håper jeg). Men får den følelsen av at det blir tungt å puste når denne steke osen henger i luften. Tenker jeg kan nevne det for legen neste gang jeg er der da det er så ubehagelig. 

Man kan utvikle allergi i voksen alder også.

Anonymkode: 3e47c...037

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2026 den 18.23):

Skal ikke påstå at du har den ene eller andre diagnosen, men du har åpenbart en eller annen form for sensitivitet i åndedrettssystemet.

Den følelsen av at det blir tungt å puste og ubehag er helt reel - det er typisk ting i luftrør/lunger som trekker seg sammen som reaksjon på ting i lufta.

At det skjer med deg er egentlig verdt å få en legetime for snart. For du kan aldri vite hvor sterk reaksjonen din evt vil være neste gang det skjer. I verste fall kan ting bli så hovne/trange at du ikke får luft nok. Sånn bare for å skremme deg litt - folk dør av astma/anfall i luftveier.

Ville fått undersøkt hva som foregår med pusten din snarest. Antakelig bør du i minste fall ha en anfallsmedisin/inhalator til å hjelpe deg med om du kjenner pusten blir så trang igjen.

Ha også lav terskel for å dra til legevakt/akutten.

Du tenker helt sikkert at jeg overdriver, og så farlig var det nå ikke. Men det er ikke så veldig mye å gå på når det begynner å bli trangt, og pusten er litt viktig liksom…

I tillegg så legger trang pust økt belastning på hjertet bl.a, så en er i risiko for så mangt når en begynner å slite med pusten.

• Liker 1
Skrevet

Helt anekdotisk, men en jeg kjente for en halv evighet siden, måtte slutte på kokkeutdanningen fordi hun ble allergisk mot stekeos. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...