Gå til innhold

Innkreving av barnebidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bedt om innkreving av barnebidrag gjennom Skatteetaten. Fikk nytt vedtak på høyere bidrag i starten av desember der det nye beløpet gjelder fra oktober. Men nå når jeg fikk bidraget for noen dager siden, var det på mindre enn det jeg har fått vedtak på. Må ikke bidragspliktig betale det fulle bidraget i tillegg til det han er skyldig fra tidligere? Får jo null informasjon fra Skatteetaten uten å ringe til de så aner ikke om han har søkt om lavere beløp eller hva som skjer..

Anonymkode: 0672a...3ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det trekkes det du har fått i bidragsforskudd. Det regnes som gjeld som NAV skal ha tilbake. Når bidragsforskuddet er tilbakebetalt vil hele summen gå til deg og barnet 

Anonymkode: 9b3a0...9a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det trekkes det du har fått i bidragsforskudd. Det regnes som gjeld som NAV skal ha tilbake. Når bidragsforskuddet er tilbakebetalt vil hele summen gå til deg og barnet 

Men jeg har ikke hatt bidragsforskudd for dette barnet siden i vår. Det står bidrag januar 2026 på transaksjonsoversikten. Jeg har hatt vanlig barnebidrag siden juni. Jeg blir forsåvidt ikke trukket noe i bidrag for det jeg har fått i bidragsforskudd tidligere. Jeg fikk mindre i bidragsforskudd enn det vart bestemt jeg skulle få første gang jeg søkte. Jeg har da fått utbetalt bidrag som bidragsforskuddet ikke dekket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg har ikke hatt bidragsforskudd for dette barnet siden i vår. Det står bidrag januar 2026 på transaksjonsoversikten. Jeg har hatt vanlig barnebidrag siden juni. Jeg blir forsåvidt ikke trukket noe i bidrag for det jeg har fått i bidragsforskudd tidligere. Jeg fikk mindre i bidragsforskudd enn det vart bestemt jeg skulle få første gang jeg søkte. Jeg har da fått utbetalt bidrag som bidragsforskuddet ikke dekket. 

Jeg mener at jeg fikk vedtak på bidrag som var høyere enn det jeg fikk i bidragsforskudd. 

Skrevet

Bidragsforskuddene du har motatt er fortsatt gjeld og trekkes fra bidraget

Skrevet

Jepp. Er i samme situasjon. Hatt det sånn i to år. I 2025 fikk jeg mange random små beløp inn på kontoen. Har både barnebidrag og bidragsforskudd. Men bidragsforskuddet utgikk av seg selv etter at jeg og gatefest fant ut at trekket hans i lønn ikke gikk til oss. Så startet det å gå til oss noen mnd. Men han endret jobb pga dette og vi startet da 2025 med å få mange rare beløp inn. Fikk på slutten av året endret tilbake til bidragsforskudd som er under halvparten av summen. Har inget regnskap for dette. Vi har ingen måte å etterfølge om det barnefar ble trukket kom til oss til slutt. Det fins ingen oversikt og de sender meg i loop mellom nav og skatteetaten. Ok så gikk jeg til link nav sendte på skatteetaten og trykket, og da kom jeg tilbake til nav og utfylling av bidragsforskudd på nytt. 

Anonymkode: 0064d...8c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja vi er flere som lurer. Når dette er ferdig trukket og barnefar er trukket. Hvor blir det av de faktiske pengene? For hos oss kommer det ikke. 

Anonymkode: 0064d...8c6

Skrevet

Riktig som noen sier her at hvis du har gjeld pga bidragsforskudd - så trekkes det fra bidraget, men det burde jo stått på kvitteringen du fikk? Forskudd ligger liksom i ordet - at det er noe du får på forskudd og som de tar tilbake når innbetalingene fra bidragspliktig kommer.

Evt. scenarioet kan også være dette: Skatteetaten betaler ut til deg det de har fått inn fra han - så, om han har betalt mindre enn han egentlig skal, så er det kun det Skatteetaten kan utbetale. Det han mangler av innbetaling vil stå som gjeld i saken - altså gjeld til deg.

Står det ingen info på kvitteringen fra Skatteetaten?

Anonymkode: 7287b...567

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei her tar du feil. Dette har jeg snakket med innkrevingssentralen om. Han har gjeld for bidragsforskuddet jeg fikk i vår. Men jeg skal få det løpende bidraget som normalt, pluss at jeg skal få etterbetalt mellomlegget som han er skyldig meg for de månedene jeg fikk bidragsforskudd. Men da pleier det å stå på utbetalingsinformasjonen når jeg får etterbetaling. Fra jeg fikk forrige vedtak i juni til jeg fikk det siste nå i desember så har jeg hele tiden mottatt den summen som Nav har regnet ut at jeg skal ha. Nå har jeg mottatt bidrag for januar, og da skulle det ha vært på den nye summen. Men den er over 1000kr mindre enn det står i det nye vedtaket, men og 500kr mer enn i det gamle vedtaket. 

Skrevet

His du fikk vedtak i starten av desember og bidraget skal trekkes av arbeidsgiver, så har sannsynligvis arbeidsgiver fått trekkendringen etter at lønn for desember er kjørt. Lønnsarbeidet avsluttes normalt 5-10 dager før utlønning. Jeg har opplevd og få trekkendring 10 dager etter dato på brevet. 

Anonymkode: 0e336...676

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

His du fikk vedtak i starten av desember og bidraget skal trekkes av arbeidsgiver, så har sannsynligvis arbeidsgiver fått trekkendringen etter at lønn for desember er kjørt. Lønnsarbeidet avsluttes normalt 5-10 dager før utlønning. Jeg har opplevd og få trekkendring 10 dager etter dato på brevet. 

Anonymkode: 0e336...676

Han får regning av Skatteetaten. Han har ytelse fra Nav, er ikke i jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...