Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg starter i ny jobb snart, og for første gang på 6 år er det ikke kantine. Som betyr at jeg må ha med matpakke.

Jeg liker ikke brød, så den tradisjonelle matpakka utgår. Jeg skal prøve å holde meg til ett lunch budsjett på 600 kr i mnd. Har dere forslag til gode luncher?

Endret av Diana
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Wraps er raskt og enkelt. Jeg legger i det jeg har. Litt grønt, tomat, agurk, kylling/skinke/laks, avokado, og steker gjerne ett egg for litt ekstra proteiner. 

Omeletter eller fritatta. Fritatta kan du lage i ovnsform, og ha mat i 2-3 dager. Her bruker jeg gjerne rester av poteter og diverse grønnsaker. I omelett har jeg gjerne cottage cheese og spinat (topping). Så kan man ha en grønn salat til.

Friends salat har jeg ofte; quinoafrø, kikerter, agurk, cherrytomater, pistasjnøtter, rødløk, persille og fetaost, og en vinaigrette. 

Pad thai med tofu og pak choi. 

Kjøttfri chiligryte fra det glade kjøkken. 

Tunfisksalat i hjertesalatblader.

Beste tipset er å klikke hjem noen gode matbokser. Slike med flere rom, og gjerne en beholder for dressing. 

Anonymkode: 88fe5...6f6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Wraps er raskt og enkelt. Jeg legger i det jeg har. Litt grønt, tomat, agurk, kylling/skinke/laks, avokado, og steker gjerne ett egg for litt ekstra proteiner. 

Omeletter eller fritatta. Fritatta kan du lage i ovnsform, og ha mat i 2-3 dager. Her bruker jeg gjerne rester av poteter og diverse grønnsaker. I omelett har jeg gjerne cottage cheese og spinat (topping). Så kan man ha en grønn salat til.

Friends salat har jeg ofte; quinoafrø, kikerter, agurk, cherrytomater, pistasjnøtter, rødløk, persille og fetaost, og en vinaigrette. 

Pad thai med tofu og pak choi. 

Kjøttfri chiligryte fra det glade kjøkken. 

Tunfisksalat i hjertesalatblader.

Beste tipset er å klikke hjem noen gode matbokser. Slike med flere rom, og gjerne en beholder for dressing. 

Alt dette koster mer enn 20-25 kroner 

Anonymkode: 37b62...229

• Liker 2
Skrevet

Kjøleskapsgrøt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Alt dette koster mer enn 20-25 kroner 

Anonymkode: 37b62...229

Kjøper 60 egg om gangen fra produsent. Baker lefser selv. Kjøper rotgrønnsaker i sesong. Quinoa, tofu, eddiker og belgfrukter fra eksotiske butikker. 

Stekte 5kg kalkun i går - det er lunsjkjøtt til wraps, salater med mer i lang tid fremover. Lager skinkeskiver av hele stykker bog. 

Man trenger ikke spise kjip mat selv om man er på budsjett. 

Man kan også hente inspirasjon fra en liste, uten å slakte detaljene som ikke er en match ;)

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes Anonym …6f6 hadde mange gode tips her, samme med kjøleskapsgrøt som også ble nevnt. Kjøleskapsgrøt kan en variere i det uendelige og kan gjøres så dyrt eller billig som en ønsker det. 

Rester fra middager er også fine. En del kan passe i wraps eller i en pastasalat, eller i en mattermos. Både IKEA og Biltema har gode mattermoser, perfekt for både gryteretter og supper. Jeg synes varm havregrøt blir fort lunken i alle mine termoser, men holder seg ok for det. 

Utgår knekkebrød? Frukt og peanøtter. Dadler med peanøttsmør, og litt ost eller hardkokt egg som protein. Tenkt litt tapas-aktig., og fin måte å bruke opp rester. 

Når jeg jobbet natt så spiste jeg en del grønnsaker med mandelsmør eller hummus. Mandelsmør er kun rimelig om du lager det selv, men peanøttsmør er rimelig, og hummus lager du lett selv. Å lage opp en ladning falafel for å ha til salater, pitabrød eller wraps er også rimelig. 

Om du finner en del kjøtt nå på tilbud så er det jo bare å kjøpe, og enten bare fryse ned, eller tilberede og fryse ned, alt etter som  hva det er. Påleggspakker kan du bare hive rett i fryseren om de ikke skal ligge så lenge. 

Gratulerer med ny jobb 😊

AnonymBruker
Skrevet

Middagsrester er min go-to, og gjør dessuten at jeg blir mer porsjonsbevisst når jeg lager mat når jeg vet det er meningen det skal bli igjen nok til en lunsjporsjon.

Suppe og frittata (ovnsbakt omelett) er også greie å ta med. Jeg har alltid med suppe i glass med skrukork. 

Har også alltid knekkebrød stående på kontoret. Med et litt mettende pålegg (egg, makrell i tomat, peanøttsmør, tunfisksalat) og litt grønnsaker ved siden av (bruker kutte opp det jeg har hjemme, typisk gulrotstaver og kanske agurk, paprika eller småtomater) blir det en billig og bra lunch. 

Kjøleskapsgrøt er jeg ingen stor fan av selv, men om du liker det er det et godt forslag også! 

Anonymkode: 23fb3...0f4

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker med kesam-dip er min go-to. 
En 1/2 boks kesam med krydder pr dag, og grønsaksstaver

Anonymkode: a797a...03c

AnonymBruker
Skrevet

Kan du oppbevare mat på jobben, ville jeg alltid hatt en pakke knekkebrød, tubeost og et par epler/frukt som holder seg litt. Da kan du evt supplere med en liten porsjon rester fra gårsdagens middag. Og nærmer du deg budsjettet kan du ta en dag her og der med knekkebrød.

Har dere suppe til middag kan du ta med en porsjon på liten termos. Ta med en skive eller rundstykke til. Egg om det passer. 

Polarbrød/knekkebrød/brød/rundstykke med kokt egg, avokado og pepper, salat/ost/skinke, påleggssalater, omelett, speilegg, spekeskinke og salat, tubeost og grønnsaker, leverpostei. 

En frukt eller grønnsak til, eller som mellommåltid 

Kjøleskapsgrøt / varm i mikro 

Yoghurt med musli, nøtter, frukt, bær 

Wraps med rester fra middag/kjøleskap 

Anonymkode: 5fec6...c56

AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (På 1.1.2026 den 12.07):

Hei

Jeg starter i ny jobb snart, og for første gang på 6 år er det ikke kantine. Som betyr at jeg må ha med matpakke.

Jeg liker ikke brød, så den tradisjonelle matpakka utgår. Jeg skal prøve å holde meg til ett lunch budsjett på 600 kr i mnd. Har dere forslag til gode luncher?

Kyllingsalat , omelett fylt med ost grønsaker osv , pastasalat, chiapudding( chiafrø, biola toppet med frukt) , kjøleskapsgrøt, middagsrester. Cottage cheese med bær, wraps med kylling og salat.

Anonymkode: 5d95e...d73

AnonymBruker
Skrevet

Er det mikro der, er middagsrester ypperlig. 

Anonymkode: f0e90...832

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...