Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt mål er å ha 100k på sparekontoen. Skal på en dyr reise jul/nyttår, og sparer egentlig mest til det. Skal selge bolig og flytte også, håper å få det fullført i år. Har nåværende bolig litt øde, så er begrenset etterspørsel her. Gjelden min kommer nok til å øke samlet sett pga ny bolig som nok vil koste mer enn den jeg har nå. 

Er ufør og enslig forsørger, der er nok av begrensninger for å si det sånn. 

Anonymkode: 730f1...c14

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Fylle opp BSU

2. Spare opp en buffer på 15 000kr

Er student, men har heldigvis deltidsjobb. Har ikke vært så flink til å spare tidligere, men klarte å fylle opp bsu for 2025🥳 Lever ganske rimelig, men har noen litt dyre hobbyer😅

Anonymkode: 20186...2a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål.

Har egentlig ikke satt meg et konkret sparemål i år.

Har 180k i aksjer, og 460k i buffer allerede fra i fjor.

Usikker på om jeg vil innfri noe boliglån når renten min er så lav allikevel. 

Tenker nok å sette mer av de 460k over i aksjene. Skal alltid ha 100k i buffer tilgjengelig uansett.

Skal uansett spare sporadisk. Vi skal ha litt ferier i år så må sette av til det også.

Anonymkode: 61b5c...7ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uklart hva du legger i "å leve for" og "faste utgifter"....

Anonymkode: d7f1f...754

Mitt poeng også, jeg la den død.

Anonymkode: d768b...c3a

Skrevet

Mitt sparemål er å spare minimum 5000kr pr mnd, og redusere matutgifter 😊

• Nyttig 1
Skrevet

Betale minst mulig inn på boliglånet, samt ta opp billån for å kjøpe ut leasingbilen.

Spare en tusenlapp mer i måneden i fond enn jeg gjorde i 2025.

AnonymBruker
Skrevet
Independence skrev (33 minutter siden):

Mitt sparemål er å spare minimum 5000kr pr mnd, og redusere matutgifter 😊

Vi har ganske likt mål ser jeg. 

Anonymkode: d1f94...27c

AnonymBruker
Skrevet

Investere 12k i måneden + litt ekstra de månedene jeg får ekstra mye utbetalt og spare penger til ferie. 

Anonymkode: e5272...64d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Investere 12k i måneden + litt ekstra de månedene jeg får ekstra mye utbetalt og spare penger til ferie. 

Anonymkode: e5272...64d

Dette er også mitt sparemål for 2026

Anonymkode: d2b0b...2b2

Skrevet

Jeg har for første gang klart å spare noe litt i 2025. Fra å bo dyrt i hovedstaden, har jeg flyttet til rimeligere bolig og kan dermed bruke en større del av lønnen på sparing og ting jeg har lyst til, og har endelig tatt litt ordentlig tak i økonomien min 💪Det er deilig å endelig føle at jeg ikke alltid er på etterskudd og at det akkurat går rundt. 

Sparemålene mine for 2026 er

- spare 6000,- fordelt på en huskonto og en bufferkonto per måned

- 2000,- i fond per måned 

- 1000,- ekstra på boliglån i måneden (har justert opp månedlig trekk)

I tillegg har jeg noen mer spesifikke sparekontoer jeg setter av penger til hver måned som f.eks hund/veterinærutgifter, en konto til bilutgifter, en til reise og så sparer jeg litt hver måned til mine nieser (bursdagsgaver, julegaver osv). Syns det er fint å spare litt gjennom året til sånne ting også. 

Om det dukker opp ekstra inntekt fra overtid osv. går til ekstra nebetaling av lån, og til å bygge opp bufferkonto, og noe mer til fond. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å fortsette med sparingen som før. Til sammen sparer vi: 

- barnetrygd x3 - i løpet av året blir det eldste barnet 18. Vi må finne ut om vi skal fortsette å spare til ham, eller om vi skal si at dette er det vi har spart til ham (har spart all barnetrygd siden han ble født) 

- pensjonssparing, 3000x2

- annen fondssparing 4000

- per nå sparer vi hjelpestønad vi får til et av barna (rundt 5000kr), men vi burde egentlig bruke av pengene for å kjøpe oss noe hjelp i hverdagen. Det er ganske nytt for oss, så vi har ikke funnet ut av det. Men meningen er jo ikke å spare disse pengene, men å få en bedre hverdag. 
- 5000kr til ferie (en stor reise jeg håper vi får til i 2026) 

- betale ned på boliglån som før 

- så bør vi egentlig spare opp mer til oppussing av hytte og konfirmasjon. 

Jeg er ferdig med studielånet i februar, som frigjør 1800kr i måneden. Vurderer å øke sparingen. Samtidig har inntekten vår gått ned pga helse og barn med ekstra behov, og utgiftene har gått opp. Og det er nok ikke så lenge til vi må ha ny bil, så det kan hende vi bør putte mer inn i rammelånet (i praksis bilsparing).

Anonymkode: eb99e...bf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2026 den 10.13):

300 kr hver gang en i familien gjør en spesifikk ting😂 inn på fond

Kjenner jeg er nysgjerrig på hva dette er😄

Og du, så snille dere er som sparer til tantebarna deres!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2026 den 10.13):

Vi fortsetter som i fjor

Faste i mnd

6.000 i et fond (til vi møter boliglånet på sum så vi kan innfri det)

300 til tantebarna

300 til hver av mine egne barn.

Variable innskudd:

10'er hver gang jeg bruker kortet inn på fond

300 kr hver gang en i familien gjør en spesifikk ting😂 inn på fond

Trumf og Coop settes også inn på fond ved årsskiftet og til sommerferien

Penger vi får ved salg av ting går inn på fond.

Jeg ønsker å spare mye mer, men mannen synes vi sparer for mye. Så alt jeg klarer å spare tar jeg som et mål💪 Han vet jeg sparer og har fult innsyn

Vi justerte også begge skattekortene våre sånn  at vi trekker 2% mer enn det som var satt opp. 

Anonymkode: 3f686...a7b

Hvordan registrerer du det sånn at de ti kronene går inn i fondet? 😀 Jeg har fond i spv 😊

Anonymkode: c33f2...90d

AnonymBruker
Skrevet

Fra januar begynner jeg å spare 6000 kr i egenandel til bolig for første gang. Er 40 år😅 mange vonde grunner til at vi har leid bolig. Men nå snur det, og målet i år er altså 72 000 kr inn på bolig-konto. 

Anonymkode: e6e9a...280

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som mål å nå 100 000 kr på bufferkonto. Har ca 37 400 nå. Jeg hadde rundt 50 000 for en måned siden, men kjøpte meg en ny gaming pc. Skal spare 6 000 kr og 1000 i fond (pensjon). 

Kjøpte meg leilighet høsten 2024, men den står ikke ferdig før i Desember 2026. Så skal spare til å kjøpe møbler, ellers ville jeg ha satt en større andel i fond.

Har også en del ting jeg kan selge (blant annet gammel gaming pc), så jeg kan få inn et par tusen der.

Anonymkode: 21347...24f

AnonymBruker
Skrevet

^ jeg blir 30 år i år og er ung ufør med en årsinntekt på 369k hvis det er relevant 

Anonymkode: 21347...24f

AnonymBruker
Skrevet

Elsker sparing!

Årets mål er å øke bufferkontoen til 200k dvs doble den.

ASK kontoen skal også dobles,mest aksjer-litt fond. Hadde 40% avkastning i fjor og satser på at kontoen skal doble seg i verdi i år. 

Sparer også til bunad. Coop pengene,trumf og saldoen blir rundet opp til nærmeste tier hver gang jeg drar kortet. 

Har lappen konto til barna,den står det 40000 på,må nok ha mer. Billappen x 2 koster😅

Anonymkode: 2c718...1f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sette inn minimum 480.000 kr i fond samt 25.000 kr på IPS.

Målet er å leve nøkternt nå og spare mest mulig så jeg kan jobbe redusert og pensjonere meg tidlig. Er 35 år og har den siste tiden innsett at jeg ikke gidder å jobbe til jeg er halvveis i graven. 😮‍💨

Anonymkode: 17606...6c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...