Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er deres sparemål for 2026?

Mine er:

- Få opp bufferen til 50K(har nå 15K)

- Betale inn 100K ekstra på boliglånet

- Totalt investert i aksjer, fond og krypto 550K(har 505K i dag)

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I år ønsker vi å fokusere på å betale mest inn på boliglån. Vi har ingen endelig mål da vi enda ikke har planlagt alle ferier for i år. Men vi har et ca utgangspunkt så får vi se hva vi ender opp med.

- Betale inn 240k ekstra på boliglån

- Gjennomsnitts (noen mnd mer inn, andre mindre) sum på 10k i mnd på bufferen som brukes til huset og ting som dukker opp. 

- Resten som er til overs går fond, aksjer og krypto. Da vi som sagt ønsker å satse mest på å betale ned boliglån blir det mindre til denne posten. Men 4k i mnd bør vi få til.

Vi er 2 voksne som til sammen tjener 2,3mill. (til info før noen begynner å kommentere hvordan vi klarer å spare så mye)

Anonymkode: 0e5ad...58a

AnonymBruker
Skrevet

Vi fortsetter som i fjor

Faste i mnd

6.000 i et fond (til vi møter boliglånet på sum så vi kan innfri det)

300 til tantebarna

300 til hver av mine egne barn.

Variable innskudd:

10'er hver gang jeg bruker kortet inn på fond

300 kr hver gang en i familien gjør en spesifikk ting😂 inn på fond

Trumf og Coop settes også inn på fond ved årsskiftet og til sommerferien

Penger vi får ved salg av ting går inn på fond.

Jeg ønsker å spare mye mer, men mannen synes vi sparer for mye. Så alt jeg klarer å spare tar jeg som et mål💪 Han vet jeg sparer og har fult innsyn

Vi justerte også begge skattekortene våre sånn  at vi trekker 2% mer enn det som var satt opp. 

Anonymkode: 3f686...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Målet er å spare det jeg får av renter i banken, slik at sparebeløpet opprettholder sin verdi. Skatten biter for hardt til at jeg klarer spare noe av inntekten lenger, og jeg må legge opp til for lavt skattetrekk for å slippe å grave i kontoen hver måned. 

Anonymkode: cb7e4...868

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Målet er å spare det jeg får av renter i banken, slik at sparebeløpet opprettholder sin verdi. Skatten biter for hardt til at jeg klarer spare noe av inntekten lenger, og jeg må legge opp til for lavt skattetrekk for å slippe å grave i kontoen hver måned. 

Her er det vel slik at det er mulig forbruket biter for hardt, ikke skatten for å kunne få spart noe...

Anonymkode: d768b...c3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det vel slik at det er mulig forbruket biter for hardt, ikke skatten for å kunne få spart noe...

Nei, forbruket er lavt, men skatten høy. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, forbruket er lavt, men skatten høy. 

Noen tall hadde hjulpet for å forstå her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 20 000 igjen å leve for i mnd om jeg ikke skal ta av renteinntektene (dvs krympe formuen). Det skyldes i hovedsak høy rente og formuesskatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ca 20 000 igjen å leve for i mnd om jeg ikke skal ta av renteinntektene (dvs krympe formuen). Det skyldes i hovedsak høy rente og formuesskatt. 

Da burde potensialet for sparing være tilstede.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mål 2026

1. sparer 10 000 i mnd til å bytte ut bil nr 2. Bør nå målet i løpet av 2026

2. Sparer 25 000 i mnd i fond og aksjer. Målet er å øke dette til 30 000 i mnd i løpet av året

3. sparer til sommerferien i 2027. Jeg liker å alltid ligge et år forran så kan alle billetter kjøpes tidlig. 100 000 er målet

Så totalt 580 000 spart i 2026. Eks avdrag på bolig

Anonymkode: 8aa23...3e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da burde potensialet for sparing være tilstede.

Etter faste utgifter er det ca 6000 igjen, så klarer ikke spare så mye av det.

Skrevet

Målet mitt er å spare mindre i 2026 enn i 2025. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne ha opp inntektene mine. En konsekvens av det er jo nødvendigvis at jeg sparer mer, så sant jeg klarer å holde forbruket nede. 

Anonymkode: 55fee...51f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Etter faste utgifter er det ca 6000 igjen, så klarer ikke spare så mye av det.

Uklart hva du legger i "å leve for" og "faste utgifter"....

Anonymkode: d7f1f...754

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uklart hva du legger i "å leve for" og "faste utgifter"....

Anonymkode: d7f1f...754

Ja jeg ser det ble uklart, jeg har 20 000 utbetalt, og 6000 etter faste utgifter. 6000 er til mat og forbruk.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til vanlig sparing, har jeg som mål at:

- Bufferkontoene skal opp til 60.000 og 20.000

- Spare alt av «ekstra penger» og betale ned lån. Har ingen fast sum, bare at det skal betales ekstra.

Anonymkode: 1ab56...3d8

Skrevet

I 2026 skal jeg cashe ut boliglånet. Ellers skal jeg bruke penger på det som gir meg glede på ekte. Det som gir meg en indre, boblende glede og ro som varer lenge. Resten vil jeg spare. Det gir meg en god trygghet og indre ro å vite at jeg har nok penger på bok til å kunne håndtere eventuelle kriser som skulle oppstå både hos meg selv og de jeg er glad i. Det overgår den såkalte kortvarige lykkefølelsen som shopping av "ting" kan gi.

AnonymBruker
Skrevet

Må spare 100 000,- til nødvendig oppussing. Ellers blir det å spare til en ferie, og betale ned ekstra på boliglån.

Anonymkode: 8bf92...786

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal spare opp til restskatten som jeg regner med å få neste år. Regner med en restskatt på bortimot 400 000,- som jeg må ha spart opp innen høsten 2026.

Anonymkode: 70d28...850

AnonymBruker
Skrevet

Så mye dere sparer! Mitt mål er 50 000, i tillegg reiser jeg en del, men tar ikke av sparepengene til det. I år sparte jeg 150 000, men det var kun fordi jeg fikk en gave på 100 000. Jeg har ikke som mål å spare så mye, man vet at man har tiden nå, men ikke hva som kommer. I tillegg, vi har nok penger i fond til at vi kunne innfridd boliglånet hvis vi ville.

Anonymkode: a71e4...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...