AnonymBruker Skrevet 1. januar #61 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke alle som er diktatorer mot egne foreldre da , heldigvis Anonymkode: 926b0...064 Ikke alle som trenger å være "diktator", da veldig mange besteforeldre er helt enig i at søtsaker bør begrenses. Heldigvis er mine foreldre oppdatert på sunt og variert kosthold til små barn. Anonymkode: c309a...c14
Saltwatertaffy Skrevet 1. januar #62 Skrevet 1. januar mommyaka skrev (9 timer siden): Men om foreldre er der så er det jo bare å si nei Ja, selvfølgelig, men man blir utrolig lei av å hver eneste gang skulle være «skurken» som nekter barna den tredje isen og attpåtil, uten unntak, havne i en diskusjon med besteforeldrene om at «man må kunne kose seg noen ganger», «det er bare jul en gang i året», «det er ikke 25 varmegrader og sol hver dag», «det er ikke bursdag hver dag», «kroppen trenger sukker», «må være lov til å kose seg engang iblant» (er det egentlig så kos for ungen når h*n blir kvalm og gretten 5 minutter etterpå?). Det er bare unødvendig og utmattende, pluss at det mange ganger ikke blir respektert og besteforeldrene skal liksom snike i ungen en ekstra porsjon is, eller ekstra sjokoladesaus oppå (selv om 3-åringen ikke engang har bedt om det). 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #63 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat dette var et problem for oss da våre barn var mindre også. Besteforeldrene bor like i nærheten, så vi var en god del sammen. Og de skulle alltid stappe i barna sjokolade, is, kake, kjeks osv hver eneste gang. I store mengder. Det nyttet ikke å si noe, de bare overhørte oss foreldre, og kjørte på. Det nyttet ikke å snakke med dem. Og vi var ikke hysteriske i det hele tatt. Men mengdene søtsaker besteforeldrene stappet i barna var rett og slett helseskadelig. Det ene barnet vårt kastet opp etter å ha vært der på besøk, mange ganger. Det eneste som fungerte var dessverre å begrense besøkene. Anonymkode: 71c05...3a2 Huff, ja.... Det er jo dette vi håper å unngå, for dette er ellers flotte mennesker som tilfører barnet mye verdifullt i livet og jeg ser at de har gjensidig glede av hverandre. Jeg forstår bare ikke at enkelte besteforeldre er så besatt av de søtsakene at de heller vil ha mindre kontakt med egen familie enn å redusere både mengde søtsaker til et litt mer fornuftig nivå. Det må være det perfekte beviset på hvor avhengighetsskapende sukker er. TS Anonymkode: 68ea1...937
AnonymBruker Skrevet 1. januar #64 Skrevet 1. januar Ene settet med besteforeldre er slik. Har hatt de på besøk i jula og de skal konsekvent ha julekaker og godteri på bordet. Ikke forståelse for at ungen SKAL ha ordentlig mat før dette serveres, og at det tar opp mye plass i den lille magen. enden på visa: hver gang dem bærte inn- bærte jeg ut. Og beskjed om å finne annet sted å bo om de ikke kunne respektere våre regler. De ble grisesure og sto på kjøkkenet å spiste kaker halve dagen (ja, de er svært store). Null forståelse eller respekt. Har prøvd å forklare, gi tips, ha ting tilgjengelig og som den kan gi..: men det er ikke godt nok. Hadde det vært opp til dem, hadde ungen bokstavelig talt levd på julekaker og dessert i over en uke, null fokus på at barnet trenger næringsrik mat! Middag ikke så nøye, for det spiser jo dessert og får i seg mat da. Helt krise 😅 Andre settet med besteforeldre prøver så godt de kan og har forståelse for null sukker. De spør etter alternativer; oppskrifter og hører med oss før ting blir servert. De får også begrunnelse og er interessert i å lære. Anonymkode: 3e3bd...54c
Eilis Skrevet 1. januar #65 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde jeg skulle passet ditt barn hadde jeg nok bedt om medbrakt mat samtidig. Vann er vel det eneste jeg hadde turt å tilby. Anonymkode: bd1fe...067 Bestemora baker næringsrike brød med nøtter og frø, om hun ikke har, så sender vi med. Ellers serveres det kjøtt, fisk og grønnsaker i alle variasjoner, er ikke mer komplisert enn det.
Eilis Skrevet 1. januar #66 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så om barnet dit er alene hos besteforeldre så dikterer du hva de kan servere,? Anonymkode: 926b0...064 Ja jeg bryr meg om barna mine og helsen deres. Vi og barna spiser ofte hos besteforeldrene, så da legges det føringer ja. Er ikke verre enn at det til middag serveres kjøtt, fisk og grønnsaker i alle variasjoner. Til andre måltider har bestemoren selv laget næringsrike brød/rundstykker med nøtter og frø, eller så sender vi med. Er det så grusomt at de ikke får godteri, ris og pasta?
AnonymBruker Skrevet 2. januar #67 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 1.1.2026 den 6.38): Hvordan er det i deres familie? TS Anonymkode: 33217...400 Svigers er slik, uavhengig av dag. Vi besøker dem nesten aldri lenger pga dette og null respekt for våre regler. Anonymkode: bc8fd...76b
AnonymBruker Skrevet 2. januar #68 Skrevet 2. januar Jeg vet ikke, jeg har tydeligvis ikke klart å sette, og holde grensene for mine egne barn, barna er nå 11 og 8. Det er en krangel vi har hatt siden han eldste var født og fikk en kroneis før han ble 1 år gammel! Og sist nå i sommerferien var det igjen en krangel om for mye sukker til barna. 11-åringer lever bare på sukker hos besteforeldre, der er det Nugatti til frokost og Nugatti til kveldsmat, og alltid dessert etter middag og det ender opp med at det barnet ikke spiser annet enn sukker i de ukene vi er på hytta. Det er krangel om det hver eneste sommer og det er ingenting som endrer seg. I år sa de at jeg må passe mine egne barn selv hvis jeg MÅ bestemme hva de spiser = altså, det blir jo indirekte sagt at vi ikke får komme på hytta og bo med de, hvis de ønsker begrensinger rundt sukker. De er alltid på hytta der vi er der, og de drar med engang vi begynner å pakke, vi får aldri være alene der.. Så valget blir jo å ikke være på hytta lenger. andre år på rad nå i juleferien, spiser han eldste så mye sukker og godteri at han spyr.. Dessverre er han den typen som elsker godteri og sliter med mye annet av mat, og det virker som han slår seg helt løs hos besteforeldrene - der han får lov - selv om det går åpenbart utover hans egen helse. Anonymkode: 21077...fdf
AnonymBruker Skrevet 2. januar #69 Skrevet 2. januar Eilis skrev (15 timer siden): Ja jeg bryr meg om barna mine og helsen deres. Vi og barna spiser ofte hos besteforeldrene, så da legges det føringer ja. Er ikke verre enn at det til middag serveres kjøtt, fisk og grønnsaker i alle variasjoner. Til andre måltider har bestemoren selv laget næringsrike brød/rundstykker med nøtter og frø, eller så sender vi med. Er det så grusomt at de ikke får godteri, ris og pasta? Får ikke besteforeldre servere barna dine ris og pasta? Anonymkode: bca44...004 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå