AnonymBruker Skrevet i går, 11:00 #41 Skrevet i går, 11:00 Snickersogtwist skrev (13 minutter siden): Viktig? Virkelig? Nå bryr ikke jeg meg om du spiser 10 sjokolader, du er voksen, men -viktig- er den ikke Ja, den søte avslutningen på måltidet er viktig. Forøvrig, det norske sukkerforbruket er 25 kg per person. Vi kjøper 10 kg sukker og rundt 10 kg sjokolade i året (to voksne, og ofte gjester). Det gir oss et sukkerforbruk på godt under halvparten av snittet, og også godt under Helsedirektoratets anbefaling av maks 10% av energiinntaket. Hvis barnebarna fpr for mye sukker, må de se på andre kilder. Anonymkode: b42b1...314 1
Snickersogtwist Skrevet i går, 13:21 #42 Skrevet i går, 13:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, den søte avslutningen på måltidet er viktig. Forøvrig, det norske sukkerforbruket er 25 kg per person. Vi kjøper 10 kg sukker og rundt 10 kg sjokolade i året (to voksne, og ofte gjester). Det gir oss et sukkerforbruk på godt under halvparten av snittet, og også godt under Helsedirektoratets anbefaling av maks 10% av energiinntaket. Hvis barnebarna fpr for mye sukker, må de se på andre kilder. Anonymkode: b42b1...314 Å avslutte et måltid er å slutte å spise, men det kan virke som du har fått med deg noen vaner hjemmefra hvorav måltidet må avsluttes med noe søtt. Det er slike uvaner dagens foreldre prøver å unngå, samt at barna spiser seg usultne på snop og godteri isteden for skikkelig mat i forkant av måltid. På en annen note, ikke relatert til din respons: jeg har selv små barn som blir konstant bombadert med spørsmål om godteri av besteforeldre, skikkelig uting. I tillegg så maser de om at «dagens foreldre setter for lite grenser», og i neste sving «mamma er så streng som ikke tillater godteri» «hysteriske». Den eldre generasjonen skal vell helst ha medhold i hvert eneste innfall fordi de er «eldre» eller «må jo få lov å være besteforeldre». En gjeng med 10 åringer som skal være dommer og jury i de fleste sammenheng, så lenge de får virke bedrevitende og får viljen sin 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:27 #43 Skrevet i går, 13:27 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skikkelig god sammenligning. 🙈 Den dagen det blir aldergrense på kaker, godis og usunn mat, kan du dra denne sammenligningen. Anonymkode: bca44...004 Hva med ipad? Anonymkode: c309a...c14
AnonymBruker Skrevet i går, 13:38 #44 Skrevet i går, 13:38 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva er det egentlig med besteforeldre som absolutt må pushe søtsaker på barnebarna? Er jo ikke mulig at man bare er sammen, det MÅ være dessert OG kjeks og kaker i tillegg som en dessert nr. 2. Og sjokolade, nonstop, is osv. Ikke bare settes det frem, men de oppfordrer regelrett barnebarna til å spise mer og de overkjører oss foreldres tydelige protester med fullt overlegg. Om vi for eksempel sier tydelig nei til mer kake, så blir det nærmest en diskusjon mellom besteforeldre og foreldre i barnets påhør og ti minutter senere kommer barnet ut fra kjøkkenet med en stor skål med kjeks i stedet. Det er jo helt en hinsides absurd måte å vise kjærlighet på og fryktelig respektløst. Dette blir selvfølgelig ekstra synlig i julen, men er et problem resten av året også. Vi er på ingen måte hysteriske på sukker, men med flere sett besteforeldre og andre familiemedlemmer som fungerer som besteforeldre, blir det veldig mange besøk i totalt sett og ikke en gang i blant slik de selv tror. Og ikke minst skaper det forferdelig dårlige vaner om at man ikke kan være sammen uten søtsaker. Vi har bestemt oss for å gi de valget mellom mindre søtsaker eller mindre besøk. Som er forferdelig synd. Føler de velger søtsaker over barnebarnet. Måtte bare lufte litt frustrasjon. Er så sint fordi de absolutt må overkjøre oss. Anonymkode: 33217...400 Takk for påminnelse. Min mor var slik, kjærlighet og omsorg ble vist (ikke utelukkende) med god mat og søtsaker. Nå skal jeg snart bli bestemor selv, og håper jeg ikke blir slik du beskriver, selv om tanken på å overkjøre foreldrene virker fjern den dag i dag. Anonymkode: d24ff...1ab 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:41 #45 Skrevet i går, 13:41 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skikkelig god sammenligning. 🙈 Den dagen det blir aldergrense på kaker, godis og usunn mat, kan du dra denne sammenligningen. Anonymkode: bca44...004 Kanskje det ikke er ulovlig (enda), men det er sterkt anbefalt å unngå usunn mat og drikke til små barn i vekst. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kosthold-for-barn-og-unge/mellom-2-og-5-ar/ https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kosthold-for-barn-og-unge/mellom-6-og-12-ar/ Småspising, samt saft-, brus- og melkedrikking mellom måltidene bør begrenses. Appetitten på «ordentlig» mat bør ikke ødelegges. Vann er den beste tørstedrikk. Søte og fete matvarer som for eksempel is, kjeks, kaker, godteri, brus og saft, gir lite jern og andre viktige næringsstoffer. Slike matvarer bør begrenses fordi de "tar opp plassen" i barnets mage til andre matvarer med viktige næringsstoffer. Disse matvarene kan også føre til overvekt hvis barnet spiser dem i tillegg til annen mat når behovet for energi allerede er dekket. Anonymkode: c309a...c14 2
snillOnkel Skrevet i går, 13:46 #46 Skrevet i går, 13:46 Intensjonen er vel å gjøre seg populær, dessverre. 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:54 #47 Skrevet i går, 13:54 Litt sånn her også. Men stresser ikke med det. Er begrenset hvor mye en unge med litt oppdragelse klarer å stappe i seg. Og resten av tiden spiser vi sunt og godt. Gidder ikke nekte besøk pga kaker etc. Jobber heller med at barna vet at de ikke skal overspise. Anonymkode: 92f44...054
Eilis Skrevet i går, 13:54 #48 Skrevet i går, 13:54 Vi spiser ikke slikt selv og mine får kun i bursdager. Ellers er besteforeldre velkommen til å servere hjemmelaget smoothie is, bær med krem, oliven, kaker søtet med banan eller lignende, 70-80% sjokolade, frukt, potetgull etc i begrensende mengder uten at det går på bekostning av næringstett mat. Ingen godteri og tilsatt sukker, er helt unødvendig og forstår ikke hvorfor barn får dette. Viderefører jo bare dårlig vane og sukkeravhengighet. De får forøvrig ikke gi korn, melk og ultraprosessert heller,men det er en annen diskusjon 😄 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:56 #49 Skrevet i går, 13:56 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barn med hysteriske mødre trenger en snill bestemor til å veie opp. Stakkars barn. Anonymkode: 66d4a...c4c Det er ikke snakk om at barnet ikke skal få kake eller godteri overhodet, så hysterisk trenger du ikke å kalle meg. Men dette er regelrett opplæring i hvordan bli overvektig. Det er ikke snilt. Barnet i dette tilfellet er tre år gammel og har ikke forutsetninger for å forstå hvorfor mamma og pappa sier nei til kakestykke nr 3 mens alle de andre også tyller i seg tilsvarende mengder og bestemor sier at hun skal hente seg litt sjokolade i tillegg mens mamma og pappa ikke ser. Da er det enklere å ikke være der og det er jo bare trist at søtsaker skal ta så stor plass i livet. Bestemor forstår heller ikke at selv om dette er besøk nr. to denne måneden og dermed bare "av og til", er det besøk nr. 10 for oss. Det er derfor vi sier i fra, men de vil ikke høre, "for det gikk jo bra med oss". Det gjorde det virkelig ikke når man ser på andel overvektige, livstilssykdommer osv. TS Anonymkode: 33217...400 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:01 #50 Skrevet i går, 14:01 Huff vi har selv 2 barn og klarer å sette grenser hos andre. Men fy søren kjenner at jeg gruer meg til p bli besteforeldre... ikke søte ting... Kanskje ikke ultraprosessert mat... ikke slik mat og slik mat.. ikke gjør slikt... ikke så mye skjerm...legge tid må følges.... Anonymkode: 0556b...d94
AnonymBruker Skrevet i går, 14:03 #51 Skrevet i går, 14:03 Eilis skrev (7 minutter siden): Vi spiser ikke slikt selv og mine får kun i bursdager. Ellers er besteforeldre velkommen til å servere hjemmelaget smoothie is, bær med krem, oliven, kaker søtet med banan eller lignende, 70-80% sjokolade, frukt, potetgull etc i begrensende mengder uten at det går på bekostning av næringstett mat. Ingen godteri og tilsatt sukker, er helt unødvendig og forstår ikke hvorfor barn får dette. Viderefører jo bare dårlig vane og sukkeravhengighet. De får forøvrig ikke gi korn, melk og ultraprosessert heller,men det er en annen diskusjon 😄 Hadde jeg skulle passet ditt barn hadde jeg nok bedt om medbrakt mat samtidig. Vann er vel det eneste jeg hadde turt å tilby. Anonymkode: bd1fe...067 3
AnonymBruker Skrevet i går, 14:04 #52 Skrevet i går, 14:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff vi har selv 2 barn og klarer å sette grenser hos andre. Men fy søren kjenner at jeg gruer meg til p bli besteforeldre... ikke søte ting... Kanskje ikke ultraprosessert mat... ikke slik mat og slik mat.. ikke gjør slikt... ikke så mye skjerm...legge tid må følges.... Anonymkode: 0556b...d94 Blir det veldig vanskelig å gjøre hva som er det beste for barnet altså? Ingenting av det du lister opp er spesielt krevende å følge. Anonymkode: c309a...c14 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:05 #53 Skrevet i går, 14:05 Begrenser besøket så det ikke rekker å bli for mye. Innser at de gir f. i hva jeg mener om at det blir for mye. De har for mye fokus på at søtt/kaker er kos når det er nok med kun å være sammen. Anonymkode: d7080...341 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:05 #54 Skrevet i går, 14:05 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Huff vi har selv 2 barn og klarer å sette grenser hos andre. Men fy søren kjenner at jeg gruer meg til p bli besteforeldre... ikke søte ting... Kanskje ikke ultraprosessert mat... ikke slik mat og slik mat.. ikke gjør slikt... ikke så mye skjerm...legge tid må følges.... Anonymkode: 0556b...d94 Ja, etter å ha lest her inne er jeg glad jeg ikke får barnebarn - et minefelt å være bestemor i dag. Anonymkode: bd1fe...067 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:08 #55 Skrevet i går, 14:08 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde jeg skulle passet ditt barn hadde jeg nok bedt om medbrakt mat samtidig. Vann er vel det eneste jeg hadde turt å tilby. Anonymkode: bd1fe...067 Medbrakt banan muffins, smoothie is, bær, mørk sjokolade, oliven, frukt og potetgull. Du kan kun tilby vann. Anonymkode: c309a...c14
AnonymBruker Skrevet i går, 14:11 #56 Skrevet i går, 14:11 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, etter å ha lest her inne er jeg glad jeg ikke får barnebarn - et minefelt å være bestemor i dag. Anonymkode: bd1fe...067 Ja huff. Tenk å bare kunne gi sunne ting til barnebarna sine 😱 Syns det er skremmende at besteforeldre ikke ønsker det beste for barnebarna sine helt av seg selv. Er det fordi de da må innrømme at kostholdet til egne barn kanskje ikke var det beste? Anonymkode: c309a...c14
AnonymBruker Skrevet i går, 14:43 #57 Skrevet i går, 14:43 Skjønner deg så godt TS, sliter sånn med mine foreldre. Og det er så dumt, for det er eneste barnevakten vi har og jeg har jo egentlig et godt forhold til dem og vil ofte på besøk. Men de skal stappe i ungen søtsaker hele tiden, og snakke om det utenom, om barnet gleder seg til kake, eller hause opp at det skal få godteri eller is og hvor godt det blir. Det er ikke snakk om litt dessert eller kake til kaffen bare, det er ekstra støtt og stadig. Og de respekterer dårlig at jeg sier nei. Første 1-2 år så respekterte de oss men etter det har jo barnet blitt så stor mener de at nå kan de spise alt mulig og nå må de få bestemme. Et av resultatene er jo at barnet knapt vil spise ordentlig mat hos dem for det vet at det finnes søtt å få istedet. Jeg er på ingen måte sukkerhysterisk, vi tar oss en bolle på cafe, spiser pannekaker til middag og har brunost på brødskiva iblant. Men barnet trenger ikke is før middag, dobbelt så mye dessert som oss voksne, ekstra sjokolade etter desserten osv osv... Spesielt når det går på bekostning av å få i seg litt ordentlig næring hver dag. Anonymkode: daaae...d43
AnonymBruker Skrevet i går, 17:16 #58 Skrevet i går, 17:16 Akkurat dette var et problem for oss da våre barn var mindre også. Besteforeldrene bor like i nærheten, så vi var en god del sammen. Og de skulle alltid stappe i barna sjokolade, is, kake, kjeks osv hver eneste gang. I store mengder. Det nyttet ikke å si noe, de bare overhørte oss foreldre, og kjørte på. Det nyttet ikke å snakke med dem. Og vi var ikke hysteriske i det hele tatt. Men mengdene søtsaker besteforeldrene stappet i barna var rett og slett helseskadelig. Det ene barnet vårt kastet opp etter å ha vært der på besøk, mange ganger. Det eneste som fungerte var dessverre å begrense besøkene. Anonymkode: 71c05...3a2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:25 #59 Skrevet i går, 17:25 Eilis skrev (3 timer siden): Vi spiser ikke slikt selv og mine får kun i bursdager. Ellers er besteforeldre velkommen til å servere hjemmelaget smoothie is, bær med krem, oliven, kaker søtet med banan eller lignende, 70-80% sjokolade, frukt, potetgull etc i begrensende mengder uten at det går på bekostning av næringstett mat. Ingen godteri og tilsatt sukker, er helt unødvendig og forstår ikke hvorfor barn får dette. Viderefører jo bare dårlig vane og sukkeravhengighet. De får forøvrig ikke gi korn, melk og ultraprosessert heller,men det er en annen diskusjon 😄 Så om barnet dit er alene hos besteforeldre så dikterer du hva de kan servere,? Anonymkode: 926b0...064
AnonymBruker Skrevet i går, 17:26 #60 Skrevet i går, 17:26 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, etter å ha lest her inne er jeg glad jeg ikke får barnebarn - et minefelt å være bestemor i dag. Anonymkode: bd1fe...067 Ikke alle som er diktatorer mot egne foreldre da , heldigvis Anonymkode: 926b0...064
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå