AnonymBruker Skrevet 1. januar #21 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Enig i at kostholdet har mye å si, men barnas aktivitetsnivå spiller også en stor rolle. Om barna er aktive og mye i lek ute i skog og mark er mye gjort. Da tåler barna at besteforeldre gir litt ekstra kos. Mye av overvekt kommer av inaktivitet. Anonymkode: bca44...004 Kosthold har absolutt mest å si for overvekt. Anonymkode: 25965...49a 1 2
mommyaka Skrevet 1. januar #22 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er litt forskjell på en skål som står fremme og besteforeldre som aktivt serverer søtt til dem hele tiden. Anonymkode: 25965...49a Men om foreldre er der så er det jo bare å si nei
AnonymBruker Skrevet 1. januar #23 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Enig i at kostholdet har mye å si, men barnas aktivitetsnivå spiller også en stor rolle. Om barna er aktive og mye i lek ute i skog og mark er mye gjort. Da tåler barna at besteforeldre gir litt ekstra kos. Mye av overvekt kommer av inaktivitet. Anonymkode: bca44...004 Dette er jo feil. Overvekt handler om mat. Aktivitet er fantastisk for folkehelsen, men er IKKE grunnen til overvekt. Anonymkode: e628c...7b4 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #24 Skrevet 1. januar Vi har alltid hatt søtsaker stående fremme, og har aldri hatt noe problem med at barna har trykket i seg store mengder. Det har ikke vært så veldig interessant siden det står der. De har vært mer glad i frukt, så det gikk unna på høykant. Brus likte de ikke før de kom langt opp i tenårene. Derimot har venner av barna som ikke har hatt fri flyt trykket i seg rikelig når de var på besøk. Anonymkode: 62ea8...341 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #25 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har alltid hatt søtsaker stående fremme, og har aldri hatt noe problem med at barna har trykket i seg store mengder. Det har ikke vært så veldig interessant siden det står der. De har vært mer glad i frukt, så det gikk unna på høykant. Brus likte de ikke før de kom langt opp i tenårene. Derimot har venner av barna som ikke har hatt fri flyt trykket i seg rikelig når de var på besøk. Anonymkode: 62ea8...341 Vil du ha diplom for at dine barn tydeligvis er overmennesker og kan beherske seg på tross av overlevelsesmekanismene vi ALLE har, eller måtte du bare gulpe ut hvor fantastiske dine barn er og hvor tapere andres barn er for å føle deg litt bedre? Dette er et samfunnsproblem, ikke et individproblem. Anonymkode: e628c...7b4 2 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar #26 Skrevet 1. januar Er det noe bedre med bestemor som til hvert eneste måltid sitter og kommenter sin egen vekt, barnas vekt, alt av middagsmat som serveres? Å nei dette har jeg ikke godt av etc. Vedkomne er undervektig, og bør av helsemessige årsaker få opp vekten ganske mye (% i forhold til dagens vekt). Så vi kan ikke akkurat si at vi har hatt noe problem med besteforeldre og søtsaker. Anonymkode: f167c...ea7
AnonymBruker Skrevet 1. januar #27 Skrevet 1. januar Hvilke barn er det som kaster seg over en skål med Twist eller Mokkabønner nå til dags liksom. Det tror jeg med sikkerhet man kan stå framme uten at det blir rørt Min erfaring er at dagens barn egentlig ikke er så veldig interessant i slikt retro godteri, og det er jo fullt forståelig , grusomt som det er. Anonymkode: f9fe1...5ce 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar #28 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det noe bedre med bestemor som til hvert eneste måltid sitter og kommenter sin egen vekt, barnas vekt, alt av middagsmat som serveres? Å nei dette har jeg ikke godt av etc. Vedkomne er undervektig, og bør av helsemessige årsaker få opp vekten ganske mye (% i forhold til dagens vekt). Så vi kan ikke akkurat si at vi har hatt noe problem med besteforeldre og søtsaker. Anonymkode: f167c...ea7 Du vet at det finnes en gyllen mellomvei her. Hvor man ikke serverer masse dritt, og ikke snakker nedsettende om egen kropp og nei-mat og skrotmat og fymat og slikt. Den kalles frukt, grønnsaker, rene kjøttvarer og aller mest: stfu. 🤣 Anonymkode: e628c...7b4 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar #29 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er jo feil. Overvekt handler om mat. Aktivitet er fantastisk for folkehelsen, men er IKKE grunnen til overvekt. Anonymkode: e628c...7b4 Klart det har mye å si. Barn og unge i dag beveger seg knapt utenom 2-3 tilrettelagt treninger i uka. De blir kjørt til venner, trening og skole. Eller de står i ro på en sparkesykkel som kjører de dit de vil. Barn sitter inne og spiller, eller ser på en skjerm. Om man går tur i et stort byggefelt i dag ser man knapt en unge. De er ikke ute å leker lengre. Jeg skrev jo at kostholdet har mye å si. Så du ikke det? Men det hjelper jo ikke på om ungene sitter på rumpa 80 % av dagen. Anonymkode: bca44...004 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #30 Skrevet 1. januar Barn med hysteriske mødre trenger en snill bestemor til å veie opp. Stakkars barn. Anonymkode: 66d4a...c4c
AnonymBruker Skrevet 1. januar #31 Skrevet 1. januar Vi spiser dessert hver dag, også når barnebarn spiser middag her. Vi har også kake eller sjokolade til ettermiddagskaffen. Vi har forøvrig også syltetøy på brødskiva. Videre spiser vi gjerne en sjokoladebit når vi går tur, en bolle eller litt kake når vi går på kafe, og ikke minst koser vi oss med kakao eller varm sjokolade. Hos oss er det ikke, og har aldri vært, lørdagsgodt. Dersom kostholdet ikke passer, kan barn og barnebarn la være å komme til måltidene. Anonymkode: b42b1...314 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #32 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi spiser dessert hver dag, også når barnebarn spiser middag her. Vi har også kake eller sjokolade til ettermiddagskaffen. Vi har forøvrig også syltetøy på brødskiva. Videre spiser vi gjerne en sjokoladebit når vi går tur, en bolle eller litt kake når vi går på kafe, og ikke minst koser vi oss med kakao eller varm sjokolade. Hos oss er det ikke, og har aldri vært, lørdagsgodt. Dersom kostholdet ikke passer, kan barn og barnebarn la være å komme til måltidene. Anonymkode: b42b1...314 Det har du selvfølgelig lov å mene. Voksne mennesker bestemmer selv og vi har selvsagt ingen rett til å bestemme hva andre serverer i sitt hjem. Men er du klar over at livet med småbarn er hektisk, så om vi skal styre klar av dine måltider, som neppe passer med våre måltider, så blir det så få timer igjen av døgnet at vi heller lar være å komme på besøk i de fleste tilfeller? Er søtsaker viktigere for deg enn din egen familie? TS Anonymkode: 33217...400 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #33 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Barn med hysteriske mødre trenger en snill bestemor til å veie opp. Stakkars barn. Anonymkode: 66d4a...c4c Regner med at snille bestemor stiller med brennevin når barna blir tenåringer? Dumt at hysteriske mødre alltid skal ødelegge festen. Anonymkode: c309a...c14 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar #34 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Klart det har mye å si. Barn og unge i dag beveger seg knapt utenom 2-3 tilrettelagt treninger i uka. De blir kjørt til venner, trening og skole. Eller de står i ro på en sparkesykkel som kjører de dit de vil. Barn sitter inne og spiller, eller ser på en skjerm. Om man går tur i et stort byggefelt i dag ser man knapt en unge. De er ikke ute å leker lengre. Jeg skrev jo at kostholdet har mye å si. Så du ikke det? Men det hjelper jo ikke på om ungene sitter på rumpa 80 % av dagen. Anonymkode: bca44...004 Man kan være helt stillesittende og være normalvektig. Det er kosthold og overspising, som er skyld i overvekt. Å være aktiv, betyr ikke at kroppen tåler mat og godteri som ikke er bra for deg. Man får fortsatt livsstilssykdommer av å spise usunt, selv som aktiv. Det er usunt å røyke, selv om man jogger hver dag. Anonymkode: c309a...c14 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #35 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har du selvfølgelig lov å mene. Voksne mennesker bestemmer selv og vi har selvsagt ingen rett til å bestemme hva andre serverer i sitt hjem. Men er du klar over at livet med småbarn er hektisk, så om vi skal styre klar av dine måltider, som neppe passer med våre måltider, så blir det så få timer igjen av døgnet at vi heller lar være å komme på besøk i de fleste tilfeller? Er søtsaker viktigere for deg enn din egen familie? TS Anonymkode: 33217...400 Siden vi er besteforeldre, har vi også vært småbarnsforeldre. En søt avslutning på måltidet, som litt bær med vaniljesaus er viktig. Det samme er den ruta med sjokolade til ettermiddagskaffen. Tåler ikke barnebarna dette, har de et problem. Dersom maten som serveres ikke passer dere, kan dere takke nei og selv invitere til middag eller invitere til aktiviteter. Anonymkode: b42b1...314 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar #36 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden vi er besteforeldre, har vi også vært småbarnsforeldre. En søt avslutning på måltidet, som litt bær med vaniljesaus er viktig. Det samme er den ruta med sjokolade til ettermiddagskaffen. Tåler ikke barnebarna dette, har de et problem. Dersom maten som serveres ikke passer dere, kan dere takke nei og selv invitere til middag eller invitere til aktiviteter. Anonymkode: b42b1...314 Verden er stadig i utvikling. Vi vet bedre i dag. Vi kjører ikke til hytta med de minste i bagasjerommet lenger. Anonymkode: c309a...c14 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar #37 Skrevet 1. januar I alle dager. Er selv barnløs. Jeg rydder bort skåler med snop og chips når barnefamiliene er på besøk. Og så setter jeg frem litt etter at vi har spist. Da er jeg vant med at de spør meg om de kan ta, så svarer jeg "hvis det er greit for mamma og pappa", og så styrer de antallet. Anonymkode: 75fea...157 1 1
Snickersogtwist Skrevet 1. januar #38 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Siden vi er besteforeldre, har vi også vært småbarnsforeldre. En søt avslutning på måltidet, som litt bær med vaniljesaus er viktig. Det samme er den ruta med sjokolade til ettermiddagskaffen. Tåler ikke barnebarna dette, har de et problem. Dersom maten som serveres ikke passer dere, kan dere takke nei og selv invitere til middag eller invitere til aktiviteter. Anonymkode: b42b1...314 Viktig? Virkelig? Nå bryr ikke jeg meg om du spiser 10 sjokolader, du er voksen, men -viktig- er den ikke 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar #39 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Siden vi er besteforeldre, har vi også vært småbarnsforeldre. En søt avslutning på måltidet, som litt bær med vaniljesaus er viktig. Det samme er den ruta med sjokolade til ettermiddagskaffen. Tåler ikke barnebarna dette, har de et problem. Dersom maten som serveres ikke passer dere, kan dere takke nei og selv invitere til middag eller invitere til aktiviteter. Anonymkode: b42b1...314 Selv som barnløs har jeg fått med meg at verden beveger seg fremover. Herunder kunnskap om virkninger av rent sukker på en liten kropp. Anonymkode: 75fea...157 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #40 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Regner med at snille bestemor stiller med brennevin når barna blir tenåringer? Dumt at hysteriske mødre alltid skal ødelegge festen. Anonymkode: c309a...c14 Skikkelig god sammenligning. 🙈 Den dagen det blir aldergrense på kaker, godis og usunn mat, kan du dra denne sammenligningen. Anonymkode: bca44...004
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå