Gå til innhold

Besteforeldre og søtsaker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig med besteforeldre som absolutt må pushe søtsaker på barnebarna? Er jo ikke mulig at man bare er sammen, det MÅ være dessert OG kjeks og kaker i tillegg som en dessert nr. 2. Og sjokolade, nonstop, is osv. Ikke bare settes det frem, men de oppfordrer regelrett barnebarna til å spise mer og de overkjører oss foreldres tydelige protester med fullt overlegg. Om vi for eksempel sier tydelig nei til mer kake, så blir det nærmest en diskusjon mellom besteforeldre og foreldre i barnets påhør og ti minutter senere kommer barnet ut fra kjøkkenet med en stor skål med kjeks i stedet. Det er jo helt en hinsides absurd måte å vise kjærlighet på og fryktelig respektløst. Dette blir selvfølgelig ekstra synlig i julen, men er et problem resten av året også. Vi er på ingen måte hysteriske på sukker, men med flere sett besteforeldre og andre familiemedlemmer som fungerer som besteforeldre, blir det veldig mange besøk i totalt sett og ikke en gang i blant slik de selv tror. Og ikke minst skaper det forferdelig dårlige vaner om at man ikke kan være sammen uten søtsaker. 

Vi har bestemt oss for å gi de valget mellom mindre søtsaker eller mindre besøk. Som er forferdelig synd. Føler de velger søtsaker over barnebarnet. 

Måtte bare lufte litt frustrasjon. Er så sint fordi de absolutt må overkjøre oss. 

Anonymkode: 33217...400

• Liker 3
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det i deres familie? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo normalt med kaker og godsaker i julen, og jeg ser ikke helt problemet.

Hva er det med folk idag som ikke kan kose seg med slikt innimellom? Helt vanlig før i tiden i julehøytiden. Man bør ikke gjøre slikt forbudt for barn, og lære de at kaker og sjokolade nærmest er farlig å spise.

Anonymkode: 89375...afd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo normalt med kaker og godsaker i julen, og jeg ser ikke helt problemet.

Hva er det med folk idag som ikke kan kose seg med slikt innimellom? Helt vanlig før i tiden i julehøytiden. Man bør ikke gjøre slikt forbudt for barn, og lære de at kaker og sjokolade nærmest er farlig å spise.

Men det er ikke bare i julen, det er hele året. 

Anonymkode: e628c...7b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bestemor på 60, og gir bare lørdagsgodteri. I jula står det riktignok julekaker fremme noen ganger. Om sommeren hender det at det blir en is. Jeg har vokst opp med bare lørdagsgodt, og brus noen få ganger i året. Syns mange barn nå får alt for mye godteri.

Anonymkode: 16a23...68b

• Liker 4
Skrevet

Jeg sier at barnet ikke skal ha. Blir det ikke respektert så kommer vi ikke på besøk. Og dette gjelder alle grenser som blir tråkket over

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Og det er heller ikke bare innimellom da vi treffer disse menneskene ofte. Og jeg synes absolutt ikke det er greit å overkjøre foreldrene på denne måten.

I tillegg kommer alle mulige andre anledninger hvor det bare må være kake og diverse som ikke har noe med besteforeldrene å gjøre, så det blir utenfor trådens tema. 

Nei, det er ikke farlig å spise litt, men dette er ikke litt. Vi har en overvektsepidemi i dette landet og det er virkelig ikke rart når det må være søtsaker til alle anledninger.  

TS 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva er det med folk idag som ikke kan kose seg med slikt innimellom

De fleste i Norge i dag koser seg ikke med slikt innimellom. Man koser seg faktisk hele tiden. Vi har begynt å få et alvorlig fedmeproblem i landet, og det er rekordmange overvektige barn. Noen må ta opp kampen, og godteri og kos er en unødvendighet. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Innimellom? Er jo hver dag nesten, om man ikke stopper det.

Anonymkode: a868b...9cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har sagt at vi ønsker en god og sunn start for våre barn. Besteforeldre respekterer dette og er enige.

Anonymkode: c309a...c14

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Og nå ser vi en økning i kreft blant yngre, autoimmune sykdommer, depresjon og angst, migrene, sterkere menstruasjonssmerter, og selvfølgelig fedme. Over 70% av den voksne befolkningen i Norge er overvektig. 

Da jeg vokste opp levde barn i min omgangskrets på, cornflakes, honnycorn, grøt/hvetemel og sukker, oBoy, grandiosa, cola, pink panter brus, salami, prim, nugatti, servelat, fiskeboller på boks, spagetti med ketchup, fiskepinner med potetstappe. 

Supert at flere og flere blir bevist på et sunt kosthold. Spesielt for barn i vekst.

Håper vi må få kose oss litt hysteriet dør ut. Det er en farlig spiseforstyrrelse. Det er mye annet enn usunn mat vi kan lære barn at er kos.

Anonymkode: c309a...c14

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke så ofte hos besteforeldre at det er et problem for kostholdet til barnet.

Anonymkode: 0749e...26a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lager ikke noe styr utav det :) 

Anonymkode: 926b0...064

• Liker 1
Skrevet

Lær barna at det finnes måtehold. Ja de kan få en kjeks og liten sjokolade. Men igjen mer...om de er sultne får de ta brødskive etc.

Bare for at det er godteri etc betyr jo ikke at barna MÅ spise alt og masse 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at kostholdet har mye å si, men barnas aktivitetsnivå spiller også en stor rolle. 

Om barna er aktive og mye i lek ute i skog og mark er mye gjort.  Da tåler barna at besteforeldre gir litt ekstra kos. 

Mye av overvekt kommer av inaktivitet. 

Anonymkode: bca44...004

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at min fars gamle tanter spiste kake hver eneste dag. De hadde alltid dessert til middagen, og kake senere på dagen. Men de var slanke. De spiste derimot aldri snop, chips o.l. cornflakes og den type mat, kjente de ikke til engang. De trente selvfølgelig ikke, men de var alltid i bevegelse. Det fantes ikke mobil og pc. Og de brukte bena når de skulle noe sted, de kjørte aldri bil. Bare sånn til ettertanke, det er ikke nødvendigvis kakene vi får overvekt av, det er alt det andre i vår moderne livstil. Og det vil vi jo ikke endre. 

Anonymkode: cd6ce...82f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det egentlig med besteforeldre som absolutt må pushe søtsaker på barnebarna? Er jo ikke mulig at man bare er sammen, det MÅ være dessert OG kjeks og kaker i tillegg som en dessert nr. 2. Og sjokolade, nonstop, is osv. Ikke bare settes det frem, men de oppfordrer regelrett barnebarna til å spise mer og de overkjører oss foreldres tydelige protester med fullt overlegg. Om vi for eksempel sier tydelig nei til mer kake, så blir det nærmest en diskusjon mellom besteforeldre og foreldre i barnets påhør og ti minutter senere kommer barnet ut fra kjøkkenet med en stor skål med kjeks i stedet. Det er jo helt en hinsides absurd måte å vise kjærlighet på og fryktelig respektløst. Dette blir selvfølgelig ekstra synlig i julen, men er et problem resten av året også. Vi er på ingen måte hysteriske på sukker, men med flere sett besteforeldre og andre familiemedlemmer som fungerer som besteforeldre, blir det veldig mange besøk i totalt sett og ikke en gang i blant slik de selv tror. Og ikke minst skaper det forferdelig dårlige vaner om at man ikke kan være sammen uten søtsaker. 

Vi har bestemt oss for å gi de valget mellom mindre søtsaker eller mindre besøk. Som er forferdelig synd. Føler de velger søtsaker over barnebarnet. 

Måtte bare lufte litt frustrasjon. Er så sint fordi de absolutt må overkjøre oss. 

Sa til faren min hele veien at den mengden sukker og så lite faste måltider vil gi grinete utagerende barn. På sikt så opplevde han dette selv da de var på overnatting der. Han fikk roligere barn på overnatting av faste gode måltider. Å erfare selv hjalp mer enn mine ord. 

Anonymkode: 538ce...40b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (16 minutter siden):

Lær barna at det finnes måtehold. Ja de kan få en kjeks og liten sjokolade. Men igjen mer...om de er sultne får de ta brødskive etc.

Bare for at det er godteri etc betyr jo ikke at barna MÅ spise alt og masse 

Det er litt forskjell på en skål som står fremme og besteforeldre som aktivt serverer søtt til dem hele tiden. 

Anonymkode: 25965...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp husker jeg mine oldeforeldre de hadde altid sukkerbiter til kaffen, altid kake eller kjeks til kaffen, og dessert etter middagen, desserten kunne ofte være eks: rørt tyttebær med melk, rips med melk, kompott av forskjellige ting. I helg ja da kom karamellpudding eller andre puddingen.

Farmor var nazi på sukker så der var det verken kaker eller godteri.

Bestemor hadde altid først påsmurt smørbrød, så kom litt kake og kjeks, fikk en eventyr sjokolade.  Der var vi kun i helg

Våres har vokst opp med at hos svigers er det dessert etter middagen både helg og uke- men er ofte bær med vaniljesaus eller melk, eller skål med puffet ris, helg is eller puddingen. De hadde og egen godteri skuff der fikk ungen kun lov å gå etter middagen og ta en ting og da var det kun en ting, fra en pose med små godt, oppdelt sjokolade. Altså de fikk ikke ta hel plate,  kun en bit fra posen. Der er det og kake til kaffen ofte smultringer,  krydderurter, lefse osv

Så egentlig ikke problemet siden mine svigerforeldre sa faktisk i fra at en bit holdt og ferdig med det, og at de sa mat før noe annet.

I jula stod det altid litt på bordet det gjorde det i min oppvekst og. Men ungene viste de ikke fikk lov å tømme

Anonymkode: 0ec78...ee8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...