Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Akkurat her faller jeg ikke inn under noen av gruppene.  Jeg er ikke spesielt opptatt av julemat (mildt sagt er jeg  ikke så glad i verken pinnekjøtt eller ribbe), men har heller ikke min "egen flokk" å feire med.  Er ikke alene på julaften, men har ikke barn, dessverre.  Jeg bruker å gå ned i vekt i jula...

Jeg liker gavene, da 😉

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat på julaften er jeg veldig opptatt av maten.men jeg er altetende og spiser det jeg får alle andre dager.

Anonymkode: 36e0f...cc0

Skrevet

Jeg er over gjennomsnittet matinteressert, men ikke spesielt opptatt av julemiddagen. Det viktigste med den er at den er enkel å lage til mange når det (dessverre) trengs. Norske julemiddager er jo ikke så kulinarisk spennende, og det er helt greit akkurat den dagen.

Den virkelig gode maten sparer jeg til resten av året, og den lager mannen min og jeg bare til oss selv, uten distraherende gjester. I mange år gjorde jeg det samme til middagsselskaper, men fant ut at hedersgjesten min alltid var menyen, ikke gjestene. Så da droppet jeg like godt sistnevnte etter hvert.

Anonymkode: 69c39...88b

• Liker 3
Skrevet

Mat er også kultur og høytid. Samling rundt bordet. Å lukte jul, sanse, fylles med gode følelser og minnes en god barndom. Kjenne på høytid og samle rundt et bord med mat med tradisjoner. 

Det er min kategori 3. 

Anonymkode: 90e4a...94b

• Liker 2
Skrevet

Den salte og fettete maten, er det verste med julen. Å samle familien er det fineste og viktigste for meg. 

Syns mat, godteri og alkohol får et overdrevent fokus rundt alle høytider. 

Anonymkode: 07c66...388

Skrevet

Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre, men på høytidsdager synes jeg at maten er viktig og at en er sammen med sine gode venner eller familie. 
Ikke spiser vi julemat hver eneste dag i jula, vi har tradisjonsmat men vi har ikke slik at vi spiser det flere dager. 

Anonymkode: 161cf...0cb

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av mat, og setter stor pris på god mat. 

Men det du beskriver som nummer 1 her handler ikke om mat, men tradisjoner. For hvis man ikke kan feire jul uten ribbe, eller ikke kan dra til svigers fordi de får noe annen julemat, så er det tradisjoner. Gleder man seg til neste års julemiddag allerede nå, når man like gjerne kan lage den samme maten på lørdag, så er det ikke det som serveres som er viktig. 

For meg er det viktig med god julemat på julaften om man har selskap. Men om det er ribbe, pinnekjøtt, torsk, eller kveite er ikke så nøye. 

Det du egentlig spør om, er hvor viktig tradisjoner er, og om folk er villige til å rikke ved tradisjoner og deres vante feiring. 

Anonymkode: b7415...a20

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er klart kategori 1). Men det blir for unyansert. 

Matglede er viktig. Gode råvarer (biff er ikke biff...). Bruk av smakstilsetninger, riktige tilberedningsmetoder, mat laget fra bunnen. 

Og jeg begynner ikke å tenke på neste års julemiddag nå, nei 😅 Det er jo et helt år før vi er der. Denne helgen har vi planlagt nydelig mat. Helstekt sjøørret med agurksalat og perlepoteter, og en yoghurtdressing. Butterchicken av lårfilet - marinert, så langtidsstekt i gryte, med hvitløksnan. Og så følger jo matåret deretter - gode og sunne hverdagsretter. Tradisjonene rundt påske (lammelåret ligger allerede i fryser - kjøpt rett fra produsent i høst). Så starter min favorittsesong matmessig - når utekjøkken tas i bruk, med smoker, kull, pizzaovn.. 

Høytid er høytid. Det er en skuffelse å komme til noen som ikke har lagt inn en innsats. Jeg har jo selvfølgelig venninner som ikke trives på kjøkkenet - men de har noen ting de behersker, eller de bestiller inn mat. Men som regel treffes vi hos de som har interessen for mat. Og selvfølgelig snur jeg ikke i døra om jeg ser halvfabrikata på kjøkkenbenken. 

Jeg har også merket denne negativiteten fra gruppe 2). Alle negative betraktninger de kommer med. Alle påstandene om at det må være instavennlig (har ikke insta en gang - og strenge regler om mobilbruk når vi samles rundt spisebordet). Men som alltid når noen angriper andre, så viser det bare egen usikkerhet og at man ikke står støtt i egne interesser og valg. 

Anonymkode: 11545...a43

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Uansett om det er bryllup eller nyttårsaften, er en flerretters meny et ritual som er med til å skape høytids- eller feststemningen. Det er ikke meningen man skal spa maten raskt i kjeften og bli ferdig på fem minutter. 

Anonymkode: e1ad7...b30

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er langt under middels interessert i mat. Mannen er langt over middels. Men når alt kommer til alt så er jeg veldig glad for at han tar seg tid til å stå på kjøkkenet halve desember når jeg setter meg til middagsbordet i julen. 

Jeg kan synes det er litt kavete, at han "styrer" så mye, men på julaften så fikk jeg tårer i øynene av hvor godt det er med den maten jeg er vandt til og betrakter som julemat. Og det handler ikke bare om en saltet sau men om minner, assosiasjoner, om veggen av bilder som dukket opp av pappa som sto på kjøkkenet under oppveksten, om middagsselskapet på julaften da jeg var barn og alle søskene var samlet. Det handlet om ritualer og stemningen.

For all del ts,  jeg er selv ikke spesielt tradisjonsbundet på noen områder. Jeg liker ny julepynt, har rosa juletre, for min del spiller det veldig liten trille om jeg har på meg kjole eller pysj på julaften når det bare er meg og mannen, (hadde vært annerledes om mannen ønsket festantrekk eller vi var flere), jeg er ikke så nøye på alt, men mat er nok viktig for meg i julen.  Ikke bare middager men også godt pålegg, hjemmelaget brød, bakst, mm. At en tar seg tid til å nyte, tid en kanskje ikke tar i hverdagen. Og det er forskjell iallefall for meg å nyte god  julemat og å "nyte" Grandiosa eller fiskeboller på julaften.

Jeg trives virkelig ikke på kjøkkenet, vil heller se maling tørke, er ikke så regid på det i hverdagen, men jeg hadde følt på en enorm skuffelse om jeg var nødt til å spise Grandiosa på julaften. Og nei det handler ikke om bilder, Instagram eller noe av det andre negative, sure oppgulpe de i kategori 2 slenger ut av seg som jeg har sett i disse trådene om mat i julen.

Julen handler om å trø litt utenfor hverdagens rammer og ha en høytid, om en skulle servert Grandiosa og fiskeboller til påsken, bryllup, jul, 17. mai og dåp blant annet og hevdet at "det viktigste er samværet" så må en nesten rekne med at folk himler litt med øynene, uansett om en er matinteressert eller ei. Det er greit at "you do you", men for folk flest liker en å ha litt mer feststemning med mat enn hotdog, grandis og fiskeboller.

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er glad i å lage mat,og for meg er maten i jula viktig. Men om jeg hadde blitt bedt bort et sted og fått noe annet enn jeg pleier å spise,hadde det selvsagt gått helt fint! Jeg kunne da bare ha lagd det jeg ville ha en annen dag. Jula er jo ikke bare julaften og nyttårsaften heller,det er mange dager i romjula hvor man har tid til å lage god mat. 

Anonymkode: ab1bb...515

Skrevet

For meg som spiser ribbe kun 1 dag i året er maten veldig viktig. Og ikke minst mammas riskrem!! Jeg lager hjemmelaget surkål og hver gang lukten sprer seg i huset blir jeg dratt rett tilbake til julaften hos bestemor med alle. Gode minner. Så absolutt viktig. Men ikke sånn at det er viktigst. Det er for meg veldig viktig å være med familien. Jeg har eldre foreldre som jeg har et ekstremt nært forhold til og samme med barna. Og for meg er hvert minutt med dem viktige. Hadde jeg laget noe annet julaften vet jeg det hadde blitt stor skuffelse for mine foreldre også. 

Anonymkode: 8ca00...57f

Skrevet

Sliter med IBS så mye mat er bare herk for meg så glad om jeg slipper å lage mat og det jeg spiser ikke gir plager.  Gir f. i tradisjoner. Jeg liker ikke ribbe og blir kvalm av selv lukte det så serveres det blir jeg hjemme uansett.   Mye annet mat kan smake godt, men det kan også gi mye plager. Jeg lever absolutt ikke for å spise, mat er mer nødvendig onde, men ender opp å spise litt for mye av søtsaker jeg vet jeg tåler. 

Anonymkode: 84212...487

Skrevet

Dor dere som synes familie er viktigst, det må jo være veldig trost å være så avhengig av familien? Hva gjør dere om familien drar til Thailand et år, eller dør?

Anonymkode: 8404a...b3d

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er jo flokken min, men det står heldigvis ikke mellom et bedre måltid eller å være med familien 😅 Jeg liker å lage mat, jeg liker å finne gode råvarer og lage noe bra ut av det, jeg liker å spise. Det gir meg mye å spise et bedre måltid. Så kommer tradisjonene inn, jeg elsker en god lasagne med brød og salat, men det spiser jeg oftere. Lutefisken lille julaften tar meg tilbake til alle andre lille juleaftener i livet mitt, så langt tilbake som jeg kan huske, det vekker minner, jeg husker folk, hendelser, lukter, og stemninger. Jeg husker barndom, og hvordan julen opplevdes da. Det er mer enn et måltid. 

Samtidig vokste jeg opp med at middagen julaften var stusslig. Jeg liker ikke ribbe, og en tørr, kokt potet og en røkt kjøttpølse var liksom ikke noe stort måltid. Så nå prøver jeg å få til et bedre måltid for ungene mine, at de og kan få gode assosiasjoner til julen utover pakker og godteri. Det skal være noe mer enn det rett og slett. Og da tenker jeg mat er en viktig del. 

Men matglede og god mat er viktig for meg hele året, ikke bare i høytidene. Det er innholdet som endrer seg mest i høytidene 😊

Anonymkode: 34c63...94d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil nok si vi er i kategori 1, hvertfall 3/4 her hjemme. For meg hører en viss type mat sammen med høytiden. Pinnekjøtt kommer jeg aldri til å spise da jeg ikke takler fårekjøtt av noe slag, men får vi julebesøk av noen dette er viktig for lager vi selvsagt dette også. For meg er tradisjoner viktig, og i høytiden er vi opptatt av å ha mat alle liker. Vanskelig å tilfredstille min eldste sønn, som bare vil ha frossen pizza. Han spiser annet når dette ikke er ett alternativ. Og riskrem lager vi ikke fordi ingen vil ha det. Julen og julemat er viktig for oss. Nyttårsmiddagen har vi ikke noe fast for, men kan lage alt fra ribbe, stek og annebryst. Hadde helstekt kylling ett år, det var skikkelig snacks.

Anonymkode: 51da5...673

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...