Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha lest noen av trådene om mat i jula (og nyttårsaften) har jeg et inntrykk av at det (veldig forenklet) finnes to typer folk: 

1) De som ser på maten som høydepunktet - i  alle fall noe veldig, veldig viktig - ved disse dagene. For dem blir det ikke jul uten ribbe, og de blir skuffet hvis de får lavterskel-middag på nyttårsaftenen. De begynner å glede seg til neste julemiddag 1. januar.

2) De som kanskje synes det er stas med pinnekjøtt, nøttestek eller kalkun, men som egentlig ikke bryr seg så veldig. Mange andre ting som er viktigere. 

Selv er jeg i kategori 2. Setter pris på en fin middag, men ville gladelig spist fiskekaker så lenge jeg fikk være med flokken min. Og tanken på at det er krise å dra til svigers fordi de serverer noe annet enn du er vant til på julaften, eller kanskje til og med droppe nyttår med venner fordi de  servere pizza, virker veldig fremmed for meg.

Mener ikke at den ene er gruppen er bedre enn den andre, men synes det er fascinerende. 

Hva synes dere?

PS: Godt nyttår - enten du spiser brødskive, syv retters eller ikke noe til middag i kveld :) 

Anonymkode: ceaab...005

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Orker ikke folk som styrer mye med mat. Mat er brensel. God mat en gang i blant er bra det, men det er mye i livet mitt som er viktigere.

Kategori 2, er jeg. Uten tvil 

Anonymkode: 4acf2...613

• Liker 4
Skrevet

Tror dette blir en litt for enkel inndeling - det er ikke slik at alle som setter pris på festmat og tradisjonsmat på julaften og andre høytidsdager nødvendigvis er veldig opptatt av mat. Det handler like mye om tradisjoner, minner og en viss kulturell dannelse at man spiser finere mat på slike anledninger. 

Det er festmat på festdager - akkurat som at man går til frisøren, vasker huset og pynter seg - altså for å markerre høytid. Maten er en del av dette ritualet. 

Tar man bort dette er jo hele festen borte. Jeg har en tidligere kollega (utannet og kunnskapsrik fyr på alle områder) som sier at han er så lite interessert i mat at han kunne spist lasagne hver dag - jeg tror ham på det, og skjønner litt hva han mener - men tror like fullt han mener noe vesentlig hadde manglet om han ikke fikk julemat i jula. 

Anonymkode: 4dfaf...379

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er kategori 2, bortsett fra at jeg ikke liker pinnekjøtt (liker ikke så salt mat og heller ikke fårekjøtt av noe slag). Og nøttestek ser jeg ikke poenget med. Hvorfor lage noe som utgir seg for å være en kjøttrett (stek) men likevel ikke er kjøtt? Spiser heller en vanlig stek, takk. Kalkun har jeg blitt servert noen ganger, men dessverre aldri perfekt stekt. De er alltid for tørre.

I dag har jeg spist fisk!

• Liker 1
Skrevet

Om jeg hadde spist julemat, som jeg ikke gjør lenger, hadde jeg vært gruppe 1.  Man kan da fint lage den maten selv hjemme, om ikke andre serverer den? 

Anonymkode: 672d2...34c

Skrevet

Jeg synes det er superviktig med skikkelig god mat, men er ikke viktig akkurat hva slags. Hadde vært kjempehappy med å bli invitert på hva som helst slags gourmetmat på julaften eller i juleselskap, men nei helst ikke en kjip feit svineribbe, eller enda verre; fiskepudding eller ferdigpizza, det er faktisk ikke bra nok i julen. Det er kanskje tanken som teller, og da ser jeg svært lite omtanke i en billig enkel middag. Derimot har man prøvd, men vært uheldig - typ kveita ble tørr og marengsbunnen til den hjemmelagede iskaka ville ikke bli stiv, pinnekjøttet ble for salt eller butter-chickenen litt for sterk, så er det helt ok og bare noe vi kan le litt av sammen.

Så nei, å værer sammen med en flokk som ikke anser meg som verdt å spandere god mat på, eller å vaske huset sitt for, eller pynte seg for eller lage/kjøpe en gave med litt omtanke bak, det synes jeg overhodet ikke er viktig eller fint. Men en omtenksom gave kan f.eks. være en brukt bok fra sin egen bokhylle, hvis det er en bok de virkelig tror jeg vil like, eller et glass hjemmelaget syltetøy eller lepomade, eller en bitteliten gourmetkonfektbit til 30 kroner for kun den ene lille biten - det handler ikke om at det må være dyrt.

Anonymkode: 8404a...b3d

• Liker 5
Skrevet

Jeg er en blanding.

Viktigste er at man er sammen, men setter stor pris på god mat.

• Liker 3
Skrevet

Det blir for dumt når du bevisst overdriver gruppe 1 og lager en stråmann ut av det, og så presenterer gruppe 2 på en mer edruelig måte. Da er hele trådens premiss feil fra start av.

Anonymkode: cc60e...d86

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Maten er viktig, maten er en del av tradisjonen. Hadde blitt årets nedtur om ikke ribba ble bra eller at noen glemte å kjøpe julepølse! 

Anonymkode: 3c525...095

Skrevet

Eg spiste en flott nyttårslunsj med xen og ungene. Eg skal på jobb i morgen. Så en bedre nyttårsaften en dette kan eg ikke få. Tatt forholdene i betraktning. 

Skrevet

Skulle egentlig feiret nyttår med foreldrene mine og broren min. Da hadde det blitt vegetarmat istenfor kalkun. Det hadde ikke gjort meg noe som helst. Nå blir det hos venninnen min om en time og jeg aner ikke hva vi får. Det er en overraskelse, så ja jeg er ganske fleksibel på mat og tradisjoner

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

1) De som ser på maten som høydepunktet - i  alle fall noe veldig, veldig viktig - ved disse dagene. For dem blir det ikke jul uten ribbe, og de blir skuffet hvis de får lavterskel-middag på nyttårsaftenen. De begynner å glede seg til neste julemiddag 1. januar.

HvOrfor overdriver du sånn i denne beskrivelsen? Tydelig at du forakter disse menneskene. 

Anonymkode: f85a4...87c

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Elsker god mat og skjønner ikke gruppe 2.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

100% kategori  1. 
Skjønner ikke poenget med julemat; fett, salt, og ikke spesielt godt. 
Jeg orker vanligvis ikke noe julemat uansett, jeg småspiser godteri hele dagen. 

Skrevet

Helt klart gruppe 1 hele året. God mat er livet! I tillegg er det tradisjon, kos, stemning og alt som er bra!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har noen venner som jeg ville valgt over all julemat, altså jeg ville feiret med dem uansett - og kost meg skikkelig. 

Med familie er juleniddagen det som gjør at jeg tolererer å være rundt dem... Ideelt sett ville jeg ikke måtte feiret med dem, men det skaper for mye drama om jeg forsøker å legge andre planer. Når de da velger utradisjonell julemiddag som kunne vært en hvilken som helst onsdag, da blirre skuffelse. Og et indre ønske om at jeg hadde stått over. 

Anonymkode: ed1ed...960

Skrevet

Maten er absolutt viktig for meg, det er nostalgi, minner og en mulighet til å skape samhold rundt matbordet. Menneskene er selvsagt enda viktigere, men jeg er f.eks. veldig glad for at det ble tatt hensyn til at jeg ikke liker ribbe. Det er ikke like lett å nyte et godt selskap, hvis magen skriker av sult og jeg konstant må kjempe mot brekninger. 

Anonymkode: 56c5b...683

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir for dumt når du bevisst overdriver gruppe 1 og lager en stråmann ut av det, og så presenterer gruppe 2 på en mer edruelig måte. Da er hele trådens premiss feil fra start av.

Anonymkode: cc60e...d86

AnonymBruker skrev (1 time siden):

HvOrfor overdriver du sånn i denne beskrivelsen? Tydelig at du forakter disse menneskene. 

Anonymkode: f85a4...87c

Oi, strengt.

Tenkte ikke  mye over ordvalget, og mente det mest som en liten underfundig betraktning. Skriver også at det hele er veldig forenklet, og synes for så vidt det blir ganske veiet opp når jeg skriver at jeg gjerne kunne spist fiskekaker på julaften. 

Forakter på ingen måte dere i gruppe 1! Synd om det oppfattes sånn. Tvert i mot kunne jeg ønske jeg fikk mer glede av mat.  Ville kanskje ikke vært helt ekstrem, men føler det er en greie jeg ikke skjønner - og går glipp av. 

TS

Anonymkode: ceaab...005

Skrevet

Min italienske familie har alltid sagt at det finnes to typer mennesker i verden: den som spiser for å leve og dem som lever for å spise. 

Jeg elsker mat. 💗

Anonymkode: 7689d...b59

• Liker 5
Skrevet (endret)

I fjor da venninna mi ikke hadde tid til å lage god middag til oss på nyttårsaften, satte jeg av noen timer og lagde hjemme og tok med. 

Endret av Virrevirrevapp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...