Gå til innhold

Hjelp med ukesplanlegging

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har av mange årssker behov for å starte med ukeplanlegging a middager og innkjøp  . Jeg er helt grønn, og trenger starthjelp. 

Hvor kan jeg finne menyer med innkjøpsliste? Hva er basisvarer jeg har hørt jeg alltid bør ha i hus? Er melk og smør noe som også skal handles på ukesbasis? Vi drikker melk til frokost i huset pluss bruker til mat så går noen liter. 

Anonymkode: 08f6d...3b5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager et notat med middager for hver dag, og så lages handleliste ut i fra det. Og så må du handle til de andre måltidene utenom middag, som brød/ingrediensene du trenger for å bake brød for 1 uke, pålegg, melk og juice, kaffe osv.

Man kan skjære opp brød og fryse ned. Vi gjør alltid det og tar opp daglig det vi bruker for den dagen. 

https://www.matprat.no/artikler/utstyrsguide/basisvarer-til-kjokkenet/

Anonymkode: ed092...1b3

• Liker 2
Skrevet

Jeg handler stort sett for to uker om gangen. Det er ikke mye som ikke varer så lenge. 

Det jeg alltid har i hus er alt av tørrvarer, hermetikk, krydder, og alt med lang holdbarhet. Det handler jeg gjerne for ett år i slengen, som regel på tilbud. 

I fryser har jeg alltid; Laksefileter, torskeloins, kvernet kalv, grove middagspølser, kyllingfilet+bryst+lårfilet, og en del stykningsdeler av kalv, hjort og svin. 

Handler også stort av rotgrønnsaker og poteter - helst uvasket, løk og hvitløk. 

Derfra setter jeg opp ukesmenyer. Følger en rytme der jeg lager ekstra søndag - restemat mandag og lunsjretter. Suppe tirsdag - lager for to uker i slengen (kan fryses). Vegetar onsdag - med rester som brukes til lunsj. Ofte en pastarett eller kyllingrett fredag. TV-mat fredag (taco/meksikansk i alle varianter, fingermat, tapas.. - perfekt måte å bruke litt rester på). En bedre middag lørdag, gjerne mat det tar lang tid å lage. 

Hver søndag ser jeg over hva jeg har som trengs å brukes, og planlegger det inn i neste ukes meny. Kan gjøre en del tilpasninger innenfor det jeg allerede har i kjøleskap og fryser. 

Hver søndag setter jeg også frem alt av smårester og diverse som må spises opp til lunsj. Og jeg har en resteskuff i kjøleskapet som er fritt frem. Så utrolig sjeldent noe kastes. 

Anonymkode: 2bfd3...c6e

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker oda..her får jeg opp middag med ingredienser..disse kan puttes i handlekurven og da lager jeg 5 middags retter og kjøper det jeg trenger. Får alt hjem og ingredienser og hvordan du gjør det ligger på Oda 

• Liker 2
Skrevet

Hos Oda.no får man drøssevis av oppskrifter, og ved siden av oppskriften i høyre marg, står komplett innkjøpsliste. Basisvarer de fleste har i hus (som salt og pepper o.l.) står med strek over, men man kan klikke på det så det blir aktivt i handlelisten om man trenger det likevel. Veldig enkelt opplegg. Oppskriften og inspirasjonen står der, og handlelisten er ferdig laget. Bare å klikke på legg i kurv, så har man alt.

Man kan også med et museklikk justere antall porsjoner handlelisten skal gjelde for. F.eks redusere fra 4 porsjoner til 2 eller 3, eller øke.

Jeg foreslår at du setter deg ned og skriver en liste over hva du/dere liker å spise, og hvilke basisvarer husholdningen din faktisk liker å spise. Liker dere laks f.eks som råvare? Liker dere kylling? Liker dere fårekjøtt, eller er det kalv og oksekjøtt som gjelder?

Du KAN også, etter at listen med ting dere faktisk liker er ferdig, lage et innlegg/tråd her på KG og spørre etter forslag til oppskrifter på middagsretter som inneholder de råvarene. Folk kan linke til oppskrifter med dette, og gi deg inspirasjon og konkrete ting du kan lage. Det kan bli noen bommerter, kanskje likte dere ikke den eller den retten, men da har du lært. Andre ganger blir det blink og dere får et forslag til en rett som blir en stor favoritt.

Jeg fant i høst en oppskrift på Marry-Me-Chicken på nett som ble en storslager her hjemme. Har en kresen voksen sønn, og han elsket den. Nå lager vi den hver uke. 

Sett i gang. Skriv liste over "dette liker vi av råvarer" (kjøtt, fisk, grønnsakstyper). Det finnes oppskriftssamlinger på nett der man kan klikke og velge råvare, f.eks. storfekjøtt, og så listes det opp oppskrifter med dette som ingrediens.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...