Gå til innhold

Selvmordstall for 2025. Når kommer de, og blir det historisk høyt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I 2024 var det 739 mennesker som tok livet sitt. Jeg spår at det bikker 800 for 2025. Føler bare at jeg generelt har sett flere dødsannonser som var selvmord.

Kan egentlig noe gjøres for å stoppe denne utviklingen? Selv om tallene skulle bli 600 og det er nedgang, er det jo likevel 600 tapte liv.

Må man forvente at selvmord er en del av en naturlig variasjon av dødsårsaker?

Anonymkode: af556...8b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mening er kanskje ukonvensjonell, men vi kan ikke redde alle. Folk må få lov å velge om de skal leve eller dø. Ja, mange selvmord skylles sykdom men samtidig er det også ekstremt mange i befolkningen som er for aktiv dødshjelp. Mennesker, uansett sykdom bør få velge om de ønsker å dø eller ønsker å leve. Og ønsker de å leve bør det også adresseres og en må kunne snakke om det åpent og ærlig og hvordan en kan bedre livskvaliteten.

Det jeg skulle ønske var at tematikken selvmord/ selvmordstanker eller bilder (for de som tenker i bilder)  ikke var så tabubelagt. At vi som samfunn kunne snakket om det på en annen måte enn vi gjør i dag. At de som sliter med selvmordstanker og bilder kunne f.eks søkt rådgiving og snakket åpent uten frykt for å bli sperret inne eller andre represalier. At vi tok imot de mørke tankene uten sjokk, vantro eller at vi må fixe, av og til kan vi ikke fixe, av og til må vi tåle å høre uten å bli desperat på at vi skal redde.. 

Min mening er at selvmordstallene er høye, men slik psykiatrien er i dag så er det ikke så veldig rart. Det legges ned i hytt og pine, det er pakkeforløp som ikke er designet for mennesker i det hele tatt. Og selv om vi har blitt et mer åpent samfunn de siste 50 årene er det enda tabu å ha det vondt, eller å ikke fikse livet, eller å ha en psykisk lidelse. 

Men vi må innse at selvmord er en dødsårsak. Mennesker tar sitt eget liv. 0 visjon er fullstendig på jordet, en gjør alle en bjørnetjeneste med å ha en 0 visjon, heldigvis har politikken gått litt bort fra dette.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Men hvorfor mener du det skal være rekordhøyt akkurat i 2025? 

Anonymkode: a4530...139

Skrevet
skreppamedleppa skrev (39 minutter siden):

Min mening er kanskje ukonvensjonell, men vi kan ikke redde alle. Folk må få lov å velge om de skal leve eller dø.

Amen

Anonymkode: e49f3...7af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men hvorfor mener du det skal være rekordhøyt akkurat i 2025? 

Anonymkode: a4530...139

Bare en følelse. Hørt om flere i mitt nærområde som jeg ikke har gjort tidligere.

Men det kan være en lokal trend, og ikke nødvendigvis nasjonalt.

Det er uansett ingen grunn til å tro at tallene synker.

Uansett vil det være hundretalls personer som har tatt dette valget. Trist enten det er 400 eller 800.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare en følelse. Hørt om flere i mitt nærområde som jeg ikke har gjort tidligere.

Men det kan være en lokal trend, og ikke nødvendigvis nasjonalt.

Det er uansett ingen grunn til å tro at tallene synker.

Uansett vil det være hundretalls personer som har tatt dette valget. Trist enten det er 400 eller 800.

Jeg har aldri forstått det triste med dette. Det må være enda tristere å skulle tvinge folk til å fortsette å eksistere i denne verdenen, når de ikke vil.

Vi er over 8 milliarder mennesker på denne planeten. At et lite mindretall overhodet ikke finner seg til rette og vil være her, er fullt ut forståelig.

Anonymkode: ead28...dbd

• Nyttig 6
Skrevet

Broren min ble en del av statistikken i år. 
Jeg er helt enig i at vi ikke kan redde alle og at det alltid vil være de som tar det valget av ulike årsaker.

Jeg tror at åpenhet er viktig, både som forebygging og for å fjerne tabuet.
Vi i familien var veldig åpne om at han valgte å avslutte livet sitt selv, jeg vet at det er de som er uenige i vår avgjørelse, noen mener åpenhet kan trigge andre og det kan det nok. Noen mener det er så privat at det ikke burde snakkes om av respekt for den avdøde. Akkurat for vår del var det enkelt å velge åpenhet fordi vi vet at det var et ønske fra min bror med åpenhet rundt dette men for andre er det kanskje ikke slik. Uansett hva så er det ingen andre enn de som tar det valget som kjenner seg og sine årsaker fullt ut. Det er et valg de har tatt så får vi andre håndtere våre valg som best vi kan selv.

Anonymkode: d9a98...580

• Liker 1
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan ikke redde alle. En trist sannhet. Samtidig så har jeg selv erfart det på nært hold, og opp i alt det triste satt jeg igjen med en følelse av at hen endelig hadde fått fred 🤍

Tror mer åpenhet er nøkkelen til hvorfor man har hørt mer om det i det siste, og tror ikke nødvendigvis tallene blir mye høyere enn for tidligere år.

Anonymkode: c8b2d...29c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I 2024 var det 739 mennesker som tok livet sitt. Jeg spår at det bikker 800 for 2025. Føler bare at jeg generelt har sett flere dødsannonser som var selvmord.

Kan egentlig noe gjøres for å stoppe denne utviklingen? Selv om tallene skulle bli 600 og det er nedgang, er det jo likevel 600 tapte liv.

Må man forvente at selvmord er en del av en naturlig variasjon av dødsårsaker?

Hva tror du? Når du leser i media at psykisk helse blir nedprioritert. Stadig flere psykologer står uten jobb, mens køene på dps blir lengre. Fritidsklubbene er ikke eksisterende på østkanten, ingen voksne følger opp ungdommer med problemer. Pensjonen øker ikke i takt med matprisene. Leieprisene blir høyere, skattene øker. Studentene får mindre å rutte med, og når studiene er ferdige så sliter de med å få jobb. De gamle får ikke sykehjemsplass og må dø hjemme alene. Synes du virkelig samfunnet vårt avler frem en livsglede? Selvfølgelig øker selvmordsraten. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi kan tenke at de velger det selv å da må man regne med at noen tar selvmord, men det er et stort men her. Man får ikke god hjelp i det psykiske helsevesenet vårt. De blir overlatt til seg selv, og det er mye tabu rundt psykiatrien og mange får ikke hjelp. 
Jeg har en i familien som er alvorlig psykisk syk, når man blir så alvorlig syk så minster man også sykdoms innsikt. Og mange av disse menneskene mister vi. Da er det sykdommen som vi ikke behandler som er årsaken, det er ikke vilje til å ikke leve mer. 
Vi hadde aldri godtatt at man ikke fikk behandling for kreft, men vi godtar at mennesket med alvorlig psykisk sykdom går år etter år uten behandling. 
Når vi først begynner å likestille psykisk og somatisk helse, da kan vi si at vi forebygger å gjør vårt beste de ønsket ikke å leve mer, 

Anonymkode: 59d33...9c4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at det skal være rekordhøyt i 2025. Det har ikke vært et så spesielt år.

Anonymkode: 536e1...6bf

Skrevet

Ifølge Fru Franzen i Karl og co, er nyttårsaften da folk flest tar livet sitt. Vi får vente å se.....🙃

Skrevet
RedBull91 skrev (5 minutter siden):

Ifølge Fru Franzen i Karl og co, er nyttårsaften da folk flest tar livet sitt. Vi får vente å se.....🙃

Jeg tror det kan stemme i USA, hvor våpen er lovlig. Da blir lyden av pistolen kamuflert i lyden av fyrverki.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det kan stemme i USA, hvor våpen er lovlig. Da blir lyden av pistolen kamuflert i lyden av fyrverki.

Hvis man google, finner man fort ut at folk flest tar selvmord om våren. 

Skrevet
RedBull91 skrev (7 minutter siden):

Hvis man google, finner man fort ut at folk flest tar selvmord om våren. 

Det heter ikke å ta selvmord. Et mord tas ikke – det begås.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det heter ikke å ta selvmord. Et mord tas ikke – det begås.

Flisespikkeri!

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Noen av de som har slike tanker, har hatt forferdelige barndom og dype sår/arr som er så vanskelig å leges, at dersom noen kjenner at de ikke makter livet - uansett hvor mange hjelpemidler der finnes og uansett hvor mange velmennende mennesker som ønsker at disse skal leve - så må de få ta det valget. 

Noen en så vanvittig grusom livskvalitet preget at en grusom fortid som ingen menneske eller instans vil klare å rette opp i, det er jo helt sykt at man skal forvente og kreve at disse menneskene skal utholde tanker og følelser som man aldri ville ønsket selv eller aldri kan sette seg inn i.

Vi vil aldri klare å utslette det faktum at noen mennesker er så skadet at de ikke vil leve mer.

Anonymkode: f7031...3c9

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser ikke noe argument for at 2025 skal bli så mye verre enn 2024, men jeg er enig vi gjør ikke nok for å forhindre selvmord. Systemet er rett og slett ikke satt sammen for å kunne nå disse menneskene. Gitt at selvmord er noe som gjøres i stille desperasjon, så må man forstå at minimal oppfølging fra DPS og at fastlege og andre instanser som NAV ikke jobber sammen. Å tro at selvmord bare løses ved å snakke med en overarbeidet terapeut er å ikke forstå problematikken. Det stikker jo i de fleste tilfeller mye dypere og skal man redde en større andel av disse menneskene, så må man gå bak krisen å se hva som skal til for å rydde opp i det som skaper selvmordstankene i utgangspunktet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for selvmordstanker og svar til det. 

_popcorn_, adm

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...