Gå til innhold

Omplassering av hund pga sterk allergi hos yngste barnebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Det har seg dessverre sånn at yngste barnebarnet vårt har fått påvist sterk allergi mot hund. Hunden vår, som er 6-7 år, er høyt elsket i vårt hjem, både av oss som bor her, og våre barn og barnebarn. Det smerter derfor dypt i hjertet å innse at hunden må vike for at vi skal kunne ha barnebarnet på mer enn en kort visitt. Hittil har jeg latt hunden besøke andre, eller settes for seg selv i kjellerstua, når yngste barnebarnet kommer. Da har jeg støvsugd og vasket huset i forkant. Korte besøk går bra. Men overnatting har resultert i at barnet har fått større allergiske plager. 
Så her har vi nok ikke noe valg- ungen må jo prioriteres før hunden… 

spørsmålet er: hva bør jeg tenke på når jeg ser etter nytt hjem til hunden? Kan det være i nærheten, eller vil det bare resultere i at hunden rømmer hjem til oss igjen?  Vil det rippe opp i hundens sår om vi besøker den i sitt nye hjem? Den vil jo ikke skjønne hvorfor den ikke kan være med tilbake…  Bør hunden skånes fra slik Opprivende besøk?
Huff, dette er vanskelig 😩😢

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min erfaring er det ganske uproblematisk å besøke en omplasseringshund, om den har fått et godt nytt hjem og trives der. Var jeg deg ville jeg forsøkt å omplassere i nærheten, så du kan besøke, eller ha hunden på besøk i blant (men kanskje ikke helt umiddelbar nærhet, så du stadig møter den i nærområdet - det kan nok bli forvirrende for den).

Jeg har ikke omplassert hund, men har tatt i mot flere omplasseringshunder. I de fleste tilfellene har vi flere ganger besøkt tidligere eier, og i noen tilfeller har hunden også vært på besøk hos tidligere eier en uke eller to. Det har gått helt fint!  

Skrevet

Kan det være mulig med en avlastningsløsning av noe slag? Jeg vet at tanten min var det over flere år - hun hadde hunden hos seg i korte og lengre perioder, tok den med seg når hun skulle på fjellet eller bare gå lengre turer. 

Og du er ikke et dårlig menneske som tar hensyn til barnebarnets helse. Noen valg har ingen gode løsninger, men man må likevel velge.

Skrevet

Ryddet for nedsettende kommentarer og brukerdebatt. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hunden vil tro du henter den hver gang du treffer den. Dette er det mest eo jeg har sett på lenge her inne. 

Anonymkode: 27b09...82a

Vel, noen har hund på deling mellom ulike hjem. Så lenge hunden er vant til det, går det som oftest veldig bra. 
Ts har dere forsøkt med petal cleans på hunden?

Anonymkode: e0a71...4e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...