Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #1 Skrevet 4. april 2006 Hei, hei. Skal fliselegge gulvet i gangen, og er litt i tvil hva jeg skal velge. Er veldig svak for mørke gulv og lyse vegger. Har merbau parkett forøvrig, så valger mitt er altstå : Store brune fliser, svarte (Skifer?) eller lyse?? Hva synes dere?
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2006 #2 Skrevet 4. april 2006 Personlig liker jeg ikke lyse gulvfliser. Ikke synes jeg det er pent, og det er også ganske upraktisk i forhold til støv, skitt og hår som blir lett synlig. Brune eller svarte vet jeg ikke helt. Selv har vi ganske mørke grå fliser i gangen til lyse vegger, og er veldig fornøyd med det (vi har granittfliser, så de er litt spettet liksom og ingen av flisene er helt like. 30x60 tror jeg de er - de kan kanskje minne litt om skifer, men siden de er litt spettet og samtidig har en glattere overflate enn skifer liker jeg denne typen flis bedre. Synes det gir et litt renere inntrykk, og ifølge flisleggeren vår er de også lettere å vedlikeholde/vaske enn skifer. Men det vil vel uansett være en smaksak) Både brune og mørke grå fliser tror jeg kan bli fint, hva en skal velge kommer nok ann på hva dere selv liker best og hva som står best sammen med resten av leiligheten. Skal det ligge direkte mot parketten så kan det være en ide å få med seg en prøveflis slik at en kan legge inntil og se om tonene passer sammen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. april 2006 #4 Skrevet 4. april 2006 Skifer. Har skiferlignende fliser i gangen og under peisen, og merbau parkett som deg. Passer veldig fint
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Jeg syns skifer er fælt, det har lett for å se skittent ut og den ujevne overflater er verken fin eller praktisk. Jeg ville heller ha gått for granitt eller marmor, farge vet jeg ikke helt, jeg liker ikke grått gulv men kan heller ikke se for meg pene brune fliser. Har du tenkt på linoelumsfliser? Linoleum er mye mer behagelig, det er naturlig, varmere og mykere og så er valgmulighetene mye større.
Gjest Binna Skrevet 4. april 2006 #6 Skrevet 4. april 2006 Jeg syns skifer er fælt, det har lett for å se skittent ut og den ujevne overflater er verken fin eller praktisk. Jeg ville heller ha gått for granitt eller marmor, farge vet jeg ikke helt, jeg liker ikke grått gulv men kan heller ikke se for meg pene brune fliser. Har du tenkt på linoelumsfliser? Linoleum er mye mer behagelig, det er naturlig, varmere og mykere og så er valgmulighetene mye større. ← Jeg er faktisk helt uenig med deg. Skifer er både fint og praktisk. Ser rent ut, er varig, og man sklir ikke på det. litt vanskligere å vaske enn glatte fliser, men glatte fliser kan være helsefarlig i en gang... Jeg synes brune fliser er kjempefint og grå også.. Og så liker jeg ikke lineoleum så godt, men det er også veldig avhengig av type. De fleste typer lineoleum er altfor myke til å ha i en gang, da må man isåfall ty til vinyl om man ønsker noe som er varig. (Hvertfall slik jeg har forstått forskjellen på vinyl og lineoleum).
Cata Skrevet 4. april 2006 #7 Skrevet 4. april 2006 Synes det høres veldig fint ut med skifer til merbaugulv. Lyse fliser tror jeg blir - vel, for lyst - i forhold til det ganske mørke gulvet ellers, og brune fliser blir for "kjedelig". (Uten at jeg vet hva slags brune fliser du vurderer ).
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 Og så liker jeg ikke lineoleum så godt, men det er også veldig avhengig av type. De fleste typer lineoleum er altfor myke til å ha i en gang, da må man isåfall ty til vinyl om man ønsker noe som er varig. (Hvertfall slik jeg har forstått forskjellen på vinyl og lineoleum). ← Da tror jeg du har misforstått, for linoleum er hardt og relativt tynt mens det er vinyl du kan få som tykke og myke belegg. Linoleumsfliser er faktisk veldig fint og praktisk! Men linoleumsbelegg kan være vanskelig å legge for uerfarne. Jeg har forøvrig skifer (30x60) i gangen og er fornøyd. Den er ikke vanskelig å holde ren, og blir heller ikke glatt slik som mange andre steinfliser og keramiske fliser. Veggene er hvite og nabogulvene er henholdsvis eikeparkett og sjakkrutet gulv av vinylfliser. Vurderte faktisk linoleumsfliser istedet for vinyl, men valgte vinyl som en midlertidig løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå