Gå til innhold

Han blokkerte meg på julaften. Er det på grunn av hans psykiske lidelse? Jeg elsker ham veldig høyt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi hadde et fantastisk forhold i flere måneder, men plutselig fortalte han meg det og innrømmet at han lider av paranoia og schizofreni, og at han går på medisiner. Han ba meg om å bli hos ham og støtte ham til han blir bedre, men at vi burde avslutte forholdet for nå og forbli venner. Jeg var enig og fortsatte å støtte ham. Alt var bra; vi hadde det kjempefint sammen, og han stolte på meg. Så oppdaget jeg plutselig at han hadde blokkert alle familiemedlemmene sine på Facebook, til og med slektninger som hadde lagt igjen positive kommentarer. Han hevdet at de konspirerte mot ham og ville sende ham tilbake til et psykiatrisk sykehus. Da jeg sendte ham melding på julaften, svarte han bare til meg. Timer senere spurte jeg om han hadde det bra, og han sa ja. Jeg sa til ham at jeg ville snakke med ham og dele mange ting med ham, men jeg følte at han ikke ville snakke akkurat nå. Plutselig skrev han: «Takk for omtanken ❤, men dette er ikke riktig tidspunkt», og blokkerte meg. Jeg er virkelig sjokkert. Er dette fordi han er under psykisk press, eller er det bare mangel på respekt? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg gråt mye på julaften.

Anonymkode: db756...07a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper han tenker at han ikke er i stand til å være i et forhold nå og at han ikke vil utsette deg for hans utfordringer 

Anonymkode: 0eea8...3cd

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tipper han tenker at han ikke er i stand til å være i et forhold nå og at han ikke vil utsette deg for hans utfordringer 

Anonymkode: 0eea8...3cd

Tror du virkelig at han ikke har forlatt meg helt? Jeg elsker ham så høyt, og jeg vil ikke gi ham opp.

Skrevet

Det er vanskelig å si noe særlig uten å vite alder her, synes jeg.

Anonymkode: 88486...24f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror du virkelig at han ikke har forlatt meg helt? Jeg elsker ham så høyt, og jeg vil ikke gi ham opp.

Det beste er nok å la han være i fred. Ett forhold med en med de diagnosene er langt fra enkelt og noe du ikke bør utsette deg for. Jeg anbefaler deg å gå videre og finne den en som ikke er så psykisk syk. Han vil nok aldri bli erklært frisk med de diagnosene.

Anonymkode: a6297...48b

• Liker 15
  • Nyttig 9
Skrevet

Utover at personen åpenbart trenger hjelp, forrige kommentar var til om vedkommende virkelig har forlatt deg eller ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vanskelig å si noe særlig uten å vite alder her, synes jeg.

Han er førtien, og jeg er 33.

Skrevet

Han vil aldri bli frisk fra den diagnosen.

Dette vil alltid være ett veldig sykt menneske. Så om du vil ha han som venn eller kjæreste, er du nødt til å tåle veldig mye.

Du kan ikke redde han, eller gjøre han bedre.

Må bare tåle at han kan få paranoide tanker om verden, de kan komme litt og litt, eller voldsomt over natten.

Han kan få psyke tanker om deg.

Så du må være ett beinhardt menneske som er vanskelig å påvirke.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utover at personen åpenbart trenger hjelp, forrige kommentar var til om vedkommende virkelig har forlatt deg eller ikke.

Han tar medisinene sine, det er det han fortalte meg, men han har drukket alkohol i det siste, så tilstanden hans har blitt verre. Jeg har vært hos ham i mange måneder og støttet ham. Og jeg elsker ham veldig høyt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han har schizofreni. Det er en svært alvorlig psykisk sykdom som kan utarte seg på dramatisk vis om den ikke medisineres riktig hele tiden. Har han sluttet å ta medisinene sine, eller ikke tar de jevnt hele tiden, vil slike tanker som at familien vil ha han innlagt og er ute etter å "ta han" dukke opp. Kanskje han innbiller seg ting om deg også, alle mulige slags villfarelser kan dukke opp i hjernen og tankene til en person med schizofreni.

Jeg ville bare avventet om jeg var deg. Elsker du han høyt nok, vil du klare å vente til han er tilbake på medisiner igjen og kan håndtere normale forhold til andre mennesker. Hvis det skjer da.

Anonymkode: 9b36b...19b

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
MizzVic skrev (3 minutter siden):

Han vil aldri bli frisk fra den diagnosen.

Dette vil alltid være ett veldig sykt menneske. Så om du vil ha han som venn eller kjæreste, er du nødt til å tåle veldig mye.

Du kan ikke redde han, eller gjøre han bedre.

Må bare tåle at han kan få paranoide tanker om verden, de kan komme litt og litt, eller voldsomt over natten.

Han kan få psyke tanker om deg.

Så du må være ett beinhardt menneske som er vanskelig å påvirke.

Han var ikke sånn før. Disse angrepene kommer plutselig. Han er en snill og mild person som elsker å hjelpe folk.

Skrevet

Skjønner ikke at du kan bli sjokkert når du har kjennskap til diagnosene hans?

Det er mange som tror de er det store unntaket, en reddende engel, som kan klare å redde folk fra en slik situasjon. Det stemmer så og si aldri. Mannen er alvorlig syk, så her er det best å backe ut å la familien som faktisk kjenner han bistå.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han var ikke sånn før. Disse angrepene kommer plutselig. Han er en snill og mild person som elsker å hjelpe folk.

God sjanse for at slikt som dette vil skje igjen. Og igjen. Det kan være ødeleggende å være nær en person som er så syk.

Anonymkode: e8f8e...8cb

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvordan kan du tenke at det er "mangel på respekt" når har til og med har blokka sin egen familie? Han har åpenbart psykiske problemer og da får nok du samme behandling som alle andre. 

Anonymkode: 1e594...0cf

• Liker 6
  • Nyttig 11
Skrevet

Han har garantert vært sånn før, og det vil skje igjen. Du vet ikke om han har tatt medisinene sine eller ikke, det vet ikke vi heller. Men det er godt kjent at så syke  ofte slutter å ta medisinene sine når de begynner å føle seg bedre.

Familien har nok stått i dette med han mange ganger, så la de håndtere det. Du sier også at han er snill, og det er han nok også. Disse sykdommene har ingenting med godhet og ondskap å gjøre. Det er sykdom.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan du tenke at det er "mangel på respekt" når har til og med har blokka sin egen familie? Han har åpenbart psykiske problemer og da får nok du samme behandling som alle andre. 

Anonymkode: 1e594...0cf

Fordi han ikke stolte på noen andre enn meg, og han sa alltid til meg: «Jeg har ingen andre igjen enn deg.»

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og "før", er i alle de 40 årene du har kjent han?

Diagnosen kom nå plutselig?

Eller har du ikke fått se hva dette innebærer før nå?

Det er en veldig alvorlig diagnose, som vil vare hele livet.

• Liker 5
Skrevet
MizzVic skrev (2 minutter siden):

Og "før", er i alle de 40 årene du har kjent han?

Diagnosen kom nå plutselig?

Eller har du ikke fått se hva dette innebærer før nå?

Det er en veldig alvorlig diagnose, som vil vare hele livet.

Han hadde vært sånn siden ungdomsårene, og faren hans la ham inn på klinikken. Hans tidligere partner forlot ham og orket ikke det. Jeg ser ikke på meg selv som en frelser eller en engel. Jeg er en kvinne som elsket denne mannen veldig høyt fordi jeg kjente ham før hans schizofrene episode, så hvordan kan jeg forlate ham når han trenger støtte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi han ikke stolte på noen andre enn meg, og han sa alltid til meg: «Jeg har ingen andre igjen enn deg.»

Og dette beror seg ofte på at de ikke vet sitt eget beste. Han har jo familie som du sier men de prøver sikkert å prakke på han medisiner og helsehjelp. Familie gir ofte god og riktig støtte men det blir tolket som angrep av den syke.

Det virker ikke som om du har noe som helst kunnskap om psykisk sykdom TS, og det gir han et fripass til å havne på dypere og dypere vann. Igjen, la familien ta dette og hold deg unna!

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Han hadde vært sånn siden ungdomsårene, og faren hans la ham inn på klinikken. Hans tidligere partner forlot ham og orket ikke det. Jeg ser ikke på meg selv som en frelser eller en engel. Jeg er en kvinne som elsket denne mannen veldig høyt fordi jeg kjente ham før hans schizofrene episode, så hvordan kan jeg forlate ham når han trenger støtte?

Han trenger ikke støtte fra en ny date.

Det er jo dette som er dating. Man ser om man passer sammen.

Vil du orke ha en partner, en voksen mann, som plutselig tror at enkeltpersoner, eller verden, er ute etter han?

Hvordan skal du klare å se på han som en likeverdig og voksen mann, når det kommer ting fra han som ikke stemmer overhodet?

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...