AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #21 Skrevet 30. desember 2025 Må bare legge til at vi selv bor på 89 kvm + en liten utebod på 11 kvm. 3 soverom. Har to barn, hund og katt. Vi er interessert i friluftsliv som kan være en noe plasskrevende interesse. Mao. har vi det også trangt. I år har vi ikke satt opp juletre da vi rett og slett ikke har plass til det. Det har hjulpet veldig å investere i gode hylleløsninger på bodene + vaskerommet. Vi har i tillegg snakket om å montere opp overskap på vårt soverom og evt. det ene barnerommet. Nå blir vi mest sannsynlig å kjøpe noe større bare det dukker opp noe aktuelt, så det blir vel ikke noe av fir oss. Kanskje kan dere gjøre noe lignende for å utnytte plassen bedre? Anonymkode: 0f089...f97
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #22 Skrevet 30. desember 2025 Dere har jo hytten som sikring så det er jo greit. Men uten friske pengene vil avdragene muligens bli for store alt etter hva en enebolig koster der dere bor. Og så må jeg bare si at enebolig ER viktig for meg også. Faktisk et av mine største ønsker i tillegg til å få barn. Men ikke blir jeg gravid, og aldri om jeg får råd til enebolig. Sånn er livet, life sucks and the you die. Vær glad for kidza og rekkehuset og at dere har sånn luksus at dere også har hytte. Anonymkode: 756b4...8ad
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #23 Skrevet 31. desember 2025 Jeg opplever at mange får et urealistisk bilde av økonomi og lån fordi fokuset ofte blir på hva bankenes kalkulatorer sier er mulig, ikke på hva som faktisk er bærekraftig i hverdagen. Når man gjør et realistisk overslag, må man se på netto inntekt etter skatt og deretter ta med alle løpende kostnader: renter og avdrag, strøm, kommunale avgifter, forsikringer, vedlikehold (også på nye boliger og hytter), transport, mat, samt kostnader til barn. Et annet moment som ofte undervurderes, er den mentale belastningen. Å leve med stram økonomi over tid krever god psyke. Lite økonomisk handlingsrom gir mindre fleksibilitet i hverdagen. Det er lett å tenke at «det går nok». Over tid kan konstant økonomisk press være krevende, både individuelt og i familien. Med både billån og studielån i tillegg til dagens bolig, blir det realistisk sett vanskelig å få et stort nytt boliglån uten vesentlig egenkapital. Anonymkode: 01300...50e 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #24 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg opplever at mange får et urealistisk bilde av økonomi og lån fordi fokuset ofte blir på hva bankenes kalkulatorer sier er mulig, ikke på hva som faktisk er bærekraftig i hverdagen. Når man gjør et realistisk overslag, må man se på netto inntekt etter skatt og deretter ta med alle løpende kostnader: renter og avdrag, strøm, kommunale avgifter, forsikringer, vedlikehold (også på nye boliger og hytter), transport, mat, samt kostnader til barn. Et annet moment som ofte undervurderes, er den mentale belastningen. Å leve med stram økonomi over tid krever god psyke. Lite økonomisk handlingsrom gir mindre fleksibilitet i hverdagen. Det er lett å tenke at «det går nok». Over tid kan konstant økonomisk press være krevende, både individuelt og i familien. Med både billån og studielån i tillegg til dagens bolig, blir det realistisk sett vanskelig å få et stort nytt boliglån uten vesentlig egenkapital. Anonymkode: 01300...50e … samtidig som at en enebolig er MYE dyrere i vedlikehold. Bor dere i borettslag nå, TS? Da er forskjellen enda større. Husk også på at barn koster veldig lite når de er små sammenlignet med når de blir større. Mat, utstyr, (merke)klær, sko, aktiviteter, alskens rare greier. Dere har tre barn, det må dere ha råd til. Anonymkode: 2067c...033 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #25 Skrevet 31. desember 2025 Vi laget et ekstra «soverom» (uten dør) i en krok på loftsstua. Ikke ideelt for oss, men barna har i alle fall hvert sitt rom. Kreativitet og senkning av komfort😊 Anonymkode: b66f3...db7
AnonymBruker Skrevet 1. januar #26 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 31.12.2025 den 1.15): … samtidig som at en enebolig er MYE dyrere i vedlikehold. Bor dere i borettslag nå, TS? Da er forskjellen enda større. Husk også på at barn koster veldig lite når de er små sammenlignet med når de blir større. Mat, utstyr, (merke)klær, sko, aktiviteter, alskens rare greier. Dere har tre barn, det må dere ha råd til. Anonymkode: 2067c...033 Ja - når man har småbarn og må betale for barnehage (har riktignok blitt veldig billig nå) og vinterdress, er det lett å glemme at barn blir dyrere og dyrere jo større de blir! Ikke max ut lån bare fordi man «kan». TS, dere beholder selvsagt barnet. Et ønsket barn er mye viktigere enn enebolig! Jeg ville belaget meg på å bo i rekkehuset framover. Barn kan dele soverom, det går helt fint. Det er da ikke alle barn som vokser opp i enebolig, man trenger ikke det for å ha det bra. Det er også masse jobb med enebolig. Og det er dyrt!!! Nå snakker jeg ikke om dyrt i innkjøp, men dyrt (og arbeidskrevende) å holde ved like. Jeg ville prioritert å betale ned det billånet raskere enn svint. 400k i billån er veldig mye, og tyder på at dere har brukt penger over evne? Hvorfor kjøper dere en så dyr bil, og belåner den høyt, når dere ønsker å kjøpe ny bolig og i utgangspunktet hadde lite egenkapital? Dere bør vurdere å selge bilen og kjøpe en som er billigere. Hvis ikke bør dere prioritere å betale ned beinhardt på det billånet. Se hvor det kan kuttes i hverdagen, se på bilsituasjonen, og belag dere på å være fornøyde med rekkehus. Dere har jo alt dere trenger. Anonymkode: e02de...a02 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #27 Skrevet 3. januar Gratulerer!❤️ Vi var i lignende situasjon som dere. Bortsett fra at vi hadde oppspart EK. vi bor ennå i leilighet med tre barn, og har spart, spart, spart.. Vi hadde finanseringsbevis, som faktisk ikke ble redusert da tredjemann ble født! Nå blir det endelig større hus om en måned. 🤩 så mitt råd er å bli boende og spar! Det går fort. Baby tar ikke så stor plass i begynnelsen heller 😁 Anonymkode: a7c2a...ada 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #28 Skrevet 8. januar Hva er hytta verdt? Hva er bilen verdt? Og hvorfor i all verden har dere 400k i billån, og 200k mer i boliglån enn verdien, mens dere kan spare 20k i måneden?? Det er fullstendig galskap.... Anonymkode: f3b1e...429
AnonymBruker Skrevet 8. januar #29 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva er hytta verdt? Hva er bilen verdt? Og hvorfor i all verden har dere 400k i billån, og 200k mer i boliglån enn verdien, mens dere kan spare 20k i måneden?? Det er fullstendig galskap.... Anonymkode: f3b1e...429 Enig. Bilen vår sugde penger ut da vi kjøpte en ny elbil for 4 år siden. Dummeste vi har gjort. Har ikke "spart" 1,- Heldigvis snart betalt ned. Anonymkode: 9cfdb...c84
Soft mann Skrevet 8. januar #30 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 15.47): Hei! Vi bor i dag i et rekkehus med 3 soverom. Vi har alltid hatt som mål å kjøpe oss enebolig, hadde håpet å bruke 2 år til sparing slik at vi fikk en god egenkapital og fikk solgt her uten alt for stort tap. Vi kjøpte når markedet var på topp og dagens takst er 200 000kr mindre enn vi har i lån, altså dessverre et tap. Vi har 2 barn og alltid ønsket oss 3 barn. Planen var å kjøpe oss enebolig før flere barn. Jeg har hatt problemer med å bli gravid tidligere, måtte få hjelp av sykehuset. Nå har jeg plutselig blitt gravid, PÅ prevensjon. Kjenner på både glede og fortvilelse. Hva skal vi gjøre med drømmen om enebolig? Vi trenger virkelig større plass. Jeg klarer ikke se for meg at vi skal få boliglån med 3 barn. Situasjonen i dag er at vi ikke har noen oppspart egenkapital (vi brukte opp egenkapital på dagens bolig), men vi kan spare 20.000kr i mnd. Lønn: jeg har 800.000kr i årslønn. Samboer har 685.000kr i årslønn. Eier en hytte sammen uten lån (ikke aktuelt å selge, familiehytte etter begge foreldrene mine som er døde). Studielån på 230.000kr og billån på 400.000kr. Hva tenker dere om situasjonen? Det ER veldig viktig for oss å få en annen bolig. Anonymkode: b0ed0...136 Hadde du hatt mer råd om barnet kom om 2 år🤔, tror ikke det. bank trekker fra en mill i låneramme for hvert barn, var det dette du ville spekulere i?
AnonymBruker Skrevet 8. januar #31 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 15.47): Hei! Vi bor i dag i et rekkehus med 3 soverom. Vi har alltid hatt som mål å kjøpe oss enebolig, hadde håpet å bruke 2 år til sparing slik at vi fikk en god egenkapital og fikk solgt her uten alt for stort tap. Vi kjøpte når markedet var på topp og dagens takst er 200 000kr mindre enn vi har i lån, altså dessverre et tap. Vi har 2 barn og alltid ønsket oss 3 barn. Planen var å kjøpe oss enebolig før flere barn. Jeg har hatt problemer med å bli gravid tidligere, måtte få hjelp av sykehuset. Nå har jeg plutselig blitt gravid, PÅ prevensjon. Kjenner på både glede og fortvilelse. Hva skal vi gjøre med drømmen om enebolig? Vi trenger virkelig større plass. Jeg klarer ikke se for meg at vi skal få boliglån med 3 barn. Situasjonen i dag er at vi ikke har noen oppspart egenkapital (vi brukte opp egenkapital på dagens bolig), men vi kan spare 20.000kr i mnd. Lønn: jeg har 800.000kr i årslønn. Samboer har 685.000kr i årslønn. Eier en hytte sammen uten lån (ikke aktuelt å selge, familiehytte etter begge foreldrene mine som er døde). Studielån på 230.000kr og billån på 400.000kr. Hva tenker dere om situasjonen? Det ER veldig viktig for oss å få en annen bolig. Anonymkode: b0ed0...136 Dere kan få en annen bolig OG barn. Jeg ville snarest sett på hva jeg kunne spare inn på. Jeg ville ventet med salg av rekkehuset til midten av våren. Jeg ville prøvd å gjøre små og store oppgraderinger i rekkehuset som ikke koster all verden, f.eks. maling. Kan dere spare 20.000 hver måned, så begynn med det nå. Det kan jo også brukes på å betale med bilene raskere. Er det mulig å leie ut hytta i blant, eller vil det koste så mye i skatt at det ikke er verdt det? Det blir nok ikke enebolig FØR dere får nummer tre, men vi kjøpte og solgte bolig nå, med to barn. Det var et jævla styr, men det gikk! Vi kjøpte et relativt slitent hus, og det gikk nesten en halv mill under takst! Huset vi solgte var etter mun mening priset for høyt. Det gikk etter par hundre tusen under takst, men da solgte vi ikkemed tap. Kan ikke helt se for meg at det blir så mye verre med tre barn. Husk at dere selger og kjøper i samme marked. Det betyr at de som selger enebolig også kanskje selger i et dårligere marked enn dere kjøpte i. Husk at en baby ikke trenger eget soverom før hen er kanskje 3 år. Og husk at en bolig kan dere "alltids" få dere, mens et barn ikke er noe man får "bestilt". Dere har altså nesten 4 år på dere på å spare/betale ned lån. Har rekkehuset kjellerstue? Er det mulig å grave ut lysglass pg etablere soverom der? Det kan øke verdien på boligen og gi ekstra soverom mens dere venter. Bare noen ideer fra meg. Og minner igjen om at når alt kommer til alt, så er ikke det materielle så viktig! Dere har jo selv levd med fertilitetsproblemer. Jeg tipper at dere ikke syntes boligen var så viktig da. Gled dere over det tredje barnet, uansett boligsituasjon! 🥰 Anonymkode: bcb5b...ace
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå