AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Hei! Vi bor i dag i et rekkehus med 3 soverom. Vi har alltid hatt som mål å kjøpe oss enebolig, hadde håpet å bruke 2 år til sparing slik at vi fikk en god egenkapital og fikk solgt her uten alt for stort tap. Vi kjøpte når markedet var på topp og dagens takst er 200 000kr mindre enn vi har i lån, altså dessverre et tap. Vi har 2 barn og alltid ønsket oss 3 barn. Planen var å kjøpe oss enebolig før flere barn. Jeg har hatt problemer med å bli gravid tidligere, måtte få hjelp av sykehuset. Nå har jeg plutselig blitt gravid, PÅ prevensjon. Kjenner på både glede og fortvilelse. Hva skal vi gjøre med drømmen om enebolig? Vi trenger virkelig større plass. Jeg klarer ikke se for meg at vi skal få boliglån med 3 barn. Situasjonen i dag er at vi ikke har noen oppspart egenkapital (vi brukte opp egenkapital på dagens bolig), men vi kan spare 20.000kr i mnd. Lønn: jeg har 800.000kr i årslønn. Samboer har 685.000kr i årslønn. Eier en hytte sammen uten lån (ikke aktuelt å selge, familiehytte etter begge foreldrene mine som er døde). Studielån på 230.000kr og billån på 400.000kr. Hva tenker dere om situasjonen? Det ER veldig viktig for oss å få en annen bolig. Anonymkode: b0ed0...136
Daisy-love Skrevet 30. desember 2025 #2 Skrevet 30. desember 2025 Jeg hadde blitt boende, og spart det jeg kunne. Dere vil mest sannsynlig få mindre lån med tre barn, men kanskje det vil bli et oppsving i markedet også, og dere vil selge med mindre tap. Jeg hadde satt på sparekniven, og spart det jeg kunne. (Jeg hadde beholdt barnet. Det er ønsket, sånn egentlig, og dere får til enebolig på sikt. Det har jeg troen på 😊 Gratulerer 😊) 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #3 Skrevet 30. desember 2025 Daisy-love skrev (1 minutt siden): Jeg hadde blitt boende, og spart det jeg kunne. Dere vil mest sannsynlig få mindre lån med tre barn, men kanskje det vil bli et oppsving i markedet også, og dere vil selge med mindre tap. Jeg hadde satt på sparekniven, og spart det jeg kunne. (Jeg hadde beholdt barnet. Det er ønsket, sånn egentlig, og dere får til enebolig på sikt. Det har jeg troen på 😊 Gratulerer 😊) Takk for svar 😊 Ja, barnet er ønsket, og det er utrolig at det har gått uten hjelp og attpåtil på prevensjon. Takk for gratulasjon 😊 Veldig mange tanker og følelser i sving her nå. TS Anonymkode: b0ed0...136 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #4 Skrevet 30. desember 2025 Men får dere lån med tre barn, studielån, billån og ingen egenkapital?? Ikke sikkert. Det er jo rødt flagg på rødt flagg for bankene. Anonymkode: fbb2f...b9c 2 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #5 Skrevet 30. desember 2025 Gratulerer! Barnet beholder dere. Dere trenger ikke soverom til alle barna før de starter på skolen, så senk skuldrene. Jeg bor også i rekkehus med tre barn. Jeg har laget et ekstra soverom i kjelleren for å få eget soverom til alle mine tre. Det kostet ikke veldig mye, noen hundre tusen til sammen. Men du må søke kommunene og sørge for å oppfylle alle krav i regelverket. Jeg lagde derfor vindu med lysgrav, og det ble veldig fint. Jeg bodde forøvrig i enebolig før, men ble skilt. Det er like bra med rekkehus og tre barn synes jeg. Jeg har for øvrig lån på 6 mill som jeg betjener alene, så jeg vil tro dere får lån også. Men dere kan vente noen år, til dere har høyere lønn og litt mer EK. Anonymkode: c1904...6f0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #6 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei! Vi bor i dag i et rekkehus med 3 soverom. Vi har alltid hatt som mål å kjøpe oss enebolig, hadde håpet å bruke 2 år til sparing slik at vi fikk en god egenkapital og fikk solgt her uten alt for stort tap. Vi kjøpte når markedet var på topp og dagens takst er 200 000kr mindre enn vi har i lån, altså dessverre et tap. Vi har 2 barn og alltid ønsket oss 3 barn. Planen var å kjøpe oss enebolig før flere barn. Jeg har hatt problemer med å bli gravid tidligere, måtte få hjelp av sykehuset. Nå har jeg plutselig blitt gravid, PÅ prevensjon. Kjenner på både glede og fortvilelse. Hva skal vi gjøre med drømmen om enebolig? Vi trenger virkelig større plass. Jeg klarer ikke se for meg at vi skal få boliglån med 3 barn. Situasjonen i dag er at vi ikke har noen oppspart egenkapital (vi brukte opp egenkapital på dagens bolig), men vi kan spare 20.000kr i mnd. Lønn: jeg har 800.000kr i årslønn. Samboer har 685.000kr i årslønn. Eier en hytte sammen uten lån (ikke aktuelt å selge, familiehytte etter begge foreldrene mine som er døde). Studielån på 230.000kr og billån på 400.000kr. Hva tenker dere om situasjonen? Det ER veldig viktig for oss å få en annen bolig. Anonymkode: b0ed0...136 Skaff finansieringsbevis nå før dere får 3 barn. De spør ikke om du er gravid. Anonymkode: c138e...971 1 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #7 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men får dere lån med tre barn, studielån, billån og ingen egenkapital?? Ikke sikkert. Det er jo rødt flagg på rødt flagg for bankene. Anonymkode: fbb2f...b9c Nei som nevnt var jo denne planen om enebolig litt lengre frem i tid. Planen vår var å spare alt vi kan slik at vi har egenkapital nok om ca 2 år. Har ingen tro på at vi ville fått noe lån nå. Planen var sparing i 2 år + stille hytte som sikkerhet, den er takstet til 1 mill. TS Anonymkode: b0ed0...136
Hololo Skrevet 30. desember 2025 #8 Skrevet 30. desember 2025 viss huset er verdt 200k mindre enn lånet og ingen egenkapital så tror jeg dessverre det blir vanskelig, det kreves jo 10% EK banken har litt handlingsrom, men da må det vær andre ting som drar opp. Snakk med banken er det beste, men går inn med en holdning om at det mest sannsynlig ikke går, Utifra den lille beskrivelsen din så vil jeg si at det er så og si helt umulig. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #9 Skrevet 30. desember 2025 I og med at dere har null egenkapital og gjeld ser dette dessverre ikke særlig realistisk ut. Dersom dere hadde hatt noe egenkapital utenom ville jeg ha rådet dere til å selge bilen og kvitte dere med billånet og den ekstra utgiftsposten. Men i og med at dere ikke har egenkapital så vil nok dessverre heller ikke dette hjelpe stort. Anonymkode: c323b...b42
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #10 Skrevet 30. desember 2025 Jeg skulle søke lån, for morro skyld tastet jeg inn at jeg har et barn og 2 biler. Lånetilbudet gikk ned med 1,2 MILLIONER. Så ja. Anonymkode: df2a7...7e8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #11 Skrevet 30. desember 2025 Dette ser dessverre ikke så bra ut. Én av dere ha ca gjennomsnittlig inntekt, den andre litt over. Inntektene er dermed ok/bra, men: dere har vil ha svimlende 830 000 kr i gjeld, null i egenkapital og ikke eie noe annet enn en bil (som jo taper seg fort i verdi) dersom dere selger nåværende bolig. Attpåtil har dere 2-3 barn. Helt urealistisk å få kjøpt et ok hus med disse forutsetningene. Anonymkode: 61cb0...223
Queen94 Skrevet 30. desember 2025 #12 Skrevet 30. desember 2025 Jeg tenker dere har to valg. 1. Dere blir boende i boligene dere har, å dele rom skader ingen. Dere sparer og kjøper når dere har oppspart egenkapital. 2. Flytt til et billigere område? Jeg har to hus, en enebolig og en tomannsbolig. Kjøpte eneboligen for 3 år siden med to barn og 100k i egenkapital men med sikkerhet i boligen vi allerede hadde. Dere kan kanskje bruke hytten som sikkerhet?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #13 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette ser dessverre ikke så bra ut. Én av dere ha ca gjennomsnittlig inntekt, den andre litt over. Inntektene er dermed ok/bra, men: dere har vil ha svimlende 830 000 kr i gjeld, null i egenkapital og ikke eie noe annet enn en bil (som jo taper seg fort i verdi) dersom dere selger nåværende bolig. Attpåtil har dere 2-3 barn. Helt urealistisk å få kjøpt et ok hus med disse forutsetningene. Anonymkode: 61cb0...223 Jeg overså at dere eier en hytte da jeg skrev dette. Har den noe særlig verdi? Det er mulig dere kan bruke verdien som egenkapital og dermed kvalifisere for et greit lån. Dette kommer jo også selvsagt an på hvor i landet dere bor. Får man et greit hus til 3 mill eller 10 mill? Anonymkode: 61cb0...223
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #14 Skrevet 30. desember 2025 Mulig dere kvalifiserer for startlån, forutsatt at betjeningsevnen er der. Personlig hadde jeg nok blitt boende litt til, og heller vurdert mulige endringer i nåværende bolig. Bytte av soverom/dele opp det største rommet til to barn etc. Anonymkode: 09af9...476
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #15 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Vi bor i dag i et rekkehus med 3 soverom. Vi har alltid hatt som mål å kjøpe oss enebolig, hadde håpet å bruke 2 år til sparing slik at vi fikk en god egenkapital og fikk solgt her uten alt for stort tap. Vi kjøpte når markedet var på topp og dagens takst er 200 000kr mindre enn vi har i lån, altså dessverre et tap. Vi har 2 barn og alltid ønsket oss 3 barn. Planen var å kjøpe oss enebolig før flere barn. Jeg har hatt problemer med å bli gravid tidligere, måtte få hjelp av sykehuset. Nå har jeg plutselig blitt gravid, PÅ prevensjon. Kjenner på både glede og fortvilelse. Hva skal vi gjøre med drømmen om enebolig? Vi trenger virkelig større plass. Jeg klarer ikke se for meg at vi skal få boliglån med 3 barn. Situasjonen i dag er at vi ikke har noen oppspart egenkapital (vi brukte opp egenkapital på dagens bolig), men vi kan spare 20.000kr i mnd. Lønn: jeg har 800.000kr i årslønn. Samboer har 685.000kr i årslønn. Eier en hytte sammen uten lån (ikke aktuelt å selge, familiehytte etter begge foreldrene mine som er døde). Studielån på 230.000kr og billån på 400.000kr. Hva tenker dere om situasjonen? Det ER veldig viktig for oss å få en annen bolig. Anonymkode: b0ed0...136 Om det er kjempe viktig for dere å få større bolig så må dere vurdere å kjøpe et sted hvor dere får en større bolig i et område som da er rimeligere enn der dere da selger, tenker jeg. Nå sier du ikke hvor dere bor eller hvor gamle barna deres er, men kan si at selv bor jeg i rekkehus med 3 barn og 3 soverom. Vi har vel og merke muligheten til å etablere flere soverom og vil på sikt gjøre det, men babyen skal være hos oss på vårt rom i minst 1 år til. Inntekten deres og manglende egenkapital gjør nok at dere ikke får det største lånet akkurat, så da er det som jeg skrev - undersøke boligpriser for eneboliger i et område hvor de koster mindre. Anonymkode: 8c7d0...5c0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #16 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mulig dere kvalifiserer for startlån, forutsatt at betjeningsevnen er der. Personlig hadde jeg nok blitt boende litt til, og heller vurdert mulige endringer i nåværende bolig. Bytte av soverom/dele opp det største rommet til to barn etc. Anonymkode: 09af9...476 De er da på ingen måter kvalifisert for startlån. Anonymkode: e7aa5...f8e 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #17 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): men vi kan spare 20.000kr i mnd. Hvorfor har dere ikke allerede gjort dette? Anonymkode: 52528...d06 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #18 Skrevet 30. desember 2025 Hvordan fikk dere kjøpt rekkehus uten noe særlig EK, og hvor stort lån ser du for deg dere må ha? Dere har allerede høye studielån og et veldig høyt billån (ka dere bytte til en billigere bil?). Hvis hytta ikke kan røres har dere nok null sjanse om ikke dere bruker hytta som pant. Evt må dere finne et område der enebolig er billigere enn rekkehuset dere har i dag. Anonymkode: 2067c...033
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #19 Skrevet 30. desember 2025 Har dere mulighet for å lage et ekstra soverom i boligen dere har nå? Hvis ikke så er er det flere måneder til babyen kommer. Den kan dele soverom med dere ganske lenge. Vi har akkurat flyttet vår på 21 mnd. inn på eget rom. Vi kunne hatt henne lenger samme med oss også hvis det var nødvendig. Barn kan dele rom også hvis de må. Det er ingen krise at småbarn/mindre unger deler rom. Det er selvfølgelig fint å få sitt eget rom, spesielt når man er tenåring, men det er faktisk ikke barnemishandling om de må dele rom da heller. Det er mange søsken som deler rom lenge. Her ville jeg hatt litt is i magen, beholdt babyen og forholdt meg til opprinnelig plan med den tanken i bakhodet at dere kanskje må bo lenger enn planlagt i boligen dere har nå. Tipper boligen kommer til å stige i verdi på sikt og at kombinert med høyere egenkapital, så får dere råd til enebolig senere uansett. Det tar nok bare som sagt litt lenger tid enn tenkt. Anonymkode: 0f089...f97
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #20 Skrevet 30. desember 2025 Kan dere klare dere uten bil eller bytte til en billigere? Hva er renten på billånet (det kan hende det lønner seg å betale ned raskere sammenlignet med å spare)? Har dere noe annen sparing / buffer? Anonymkode: a6c6e...86d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå