AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Helt ærlig, jeg syns det er slitsomt de hjelper til, men likevel er det mye styr og rot og mat og middager som skal handles, osv...Spesielt dattera blir som en jentunge igjen, jaja....måtte bare få ut litt frustrasjon Anonymkode: a80de...559 3
Andrea59 Skrevet 30. desember 2025 #2 Skrevet 30. desember 2025 (endret) Vipps så er de etablerte og kommer kun hjem på korte besøk (med evt partner) - prøv å kose deg med det lange besøket. (Men vet det er vanskelig med den slags tankegang) Endret 30. desember 2025 av Andrea59 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #3 Skrevet 30. desember 2025 Hva med å delegere litt ansvar? Feks «i morgen er det din tur å stille med middag, både handling , matlaging og opprydding 😊» Anonymkode: f12bf...62e 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #4 Skrevet 30. desember 2025 Fordel oppgaver. Ruller på hvem som har ansvar for mat/måltider. Godta at de kanskje lager mat annerledes enn deg. Anonymkode: c6072...e0a 1 1
KaffekoppQueen Skrevet 30. desember 2025 #5 Skrevet 30. desember 2025 Hvor voksne er dem. Jeg tenker det er innafor å si de kan ordne middag, rydde og følge opp normale ting selvom de er hjemme på ferie
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #6 Skrevet 30. desember 2025 Føler med deg! To i begynnelsen av 20-årene med kjærestene på slep. Jeg ga beskjed før jul om at _jeg_ også hadde behov for å slappe av litt i jula, og at jeg ikke ønsker å drive ren hotellvirksomhet. De var enige da vi snakket om det, men det funker ikke helt i praksis… Forsøker å si til meg selv at jeg skal sette pris på at de ønsker å være her – men det må svelges noen kameler innimellom, ja! 🤪 (Er jo «så godt å komme hjem og slappe av»…) Anonymkode: d2271...b33 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #7 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler med deg! To i begynnelsen av 20-årene med kjærestene på slep. Jeg ga beskjed før jul om at _jeg_ også hadde behov for å slappe av litt i jula, og at jeg ikke ønsker å drive ren hotellvirksomhet. De var enige da vi snakket om det, men det funker ikke helt i praksis… Forsøker å si til meg selv at jeg skal sette pris på at de ønsker å være her – men det må svelges noen kameler innimellom, ja! 🤪 (Er jo «så godt å komme hjem og slappe av»…) Anonymkode: d2271...b33 Kjør samme taktikk som de da vel. og når de spør når det er middag, så svarer du "har noen tatt ansavaret for middag i dag?" "har noen handlet?" "har noen planlagt?" Og så kanskje de forstår at du faktisk MENTE det da du sa at du også skulle få slappe av i ferien! Anonymkode: d8478...559 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #8 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjør samme taktikk som de da vel. og når de spør når det er middag, så svarer du "har noen tatt ansavaret for middag i dag?" "har noen handlet?" "har noen planlagt?" Og så kanskje de forstår at du faktisk MENTE det da du sa at du også skulle få slappe av i ferien! Anonymkode: d8478...559 Tror du det er et problem da? Da koner de vel noen nudler eller litt havregrøt da, eller bare dropper å spise. Er mye mer konstruktivt å kommunisere enn å hinte og være passiv aggressiv. Forøvrig er det helt jævlig å måtte lage mat i andre menneskers kjøkken. Hadde foreldrene mine oppført seg så ufyselig som du foreslår hadde de fint fått sitte alene neste jul. Jeg MÅ ikke hjem til jul, det er foreldrene mine som ønsker besøk. Anonymkode: 9ddaa...dfe 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #9 Skrevet 30. desember 2025 Jeg lagde lister til mine i år. Det fungerte egentlig veldig greit. Jeg slipper å bli utslitt, vi slipper mas og sure mine og det meste har fungert greit. Anonymkode: 7bf3f...7b4 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #10 Skrevet 30. desember 2025 Jeg er sånn godt voksen hjemme på besøk som knapt gjør noe, men hver gang jeg prøver så kommer mine foreldre meg i forkjøpet med alt. Får være grenser hvor mye jeg skal presse meg på. Og får jeg endelig oppgaver står de og henger over meg og skal «hjelpe» til, noe de absolutt ikke gjør, så jeg gjør ikke mye. Tenk etter hva slags signaler du sender, og still krav, men la de slippe å bli voktet som hauker når de skal gjøre noe. Anonymkode: c7109...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #11 Skrevet 31. desember 2025 Jeg husker juleferiene i studietiden. Det var som du sier, "så deilig å komme hjem" og jeg hadde jo ferie. Både hos mine foreldre og hos foreldrene til kjæresten lå det en liste på kjøkkenet med hva som skulle gjøres ila dagen mens foreldrene var på jobb. Funket helt utmerket. Kunne f.eks stå *sett på en maskin med klær, *lage middag, klar til 16., *støvsuge 2.etg. Det var sikkert slitsomt å ha oss der så lenge, men den listen funket for oss iallefall. Var et par ting hver dag. Anonymkode: 5be63...f2d 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #12 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tror du det er et problem da? Da koner de vel noen nudler eller litt havregrøt da, eller bare dropper å spise. Er mye mer konstruktivt å kommunisere enn å hinte og være passiv aggressiv. Forøvrig er det helt jævlig å måtte lage mat i andre menneskers kjøkken. Hadde foreldrene mine oppført seg så ufyselig som du foreslår hadde de fint fått sitte alene neste jul. Jeg MÅ ikke hjem til jul, det er foreldrene mine som ønsker besøk. Anonymkode: 9ddaa...dfe Ts har sagt fra tidligere at hun trenger hjelp. Nå ber hun om hjelp. hvis tenåringene svarer med å koke seg noen nudler for seg selv, ja da kan de heller dra hjem igjen. Du høres ikke ut som en drømmegjest hjemme… Hadde mitt barn kommet hjem med holdningen din, så hadde du kunnet snu i døra og heller komme tilbake når du oppførte deg voksent. Anonymkode: d8478...559 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #13 Skrevet 31. desember 2025 Jeg hadde vel to slike juleferier hjemme som voksen. Det var så nydelig med fri. Og om jeg gjorde noe så skulle det uansett gjøres på en annen måte 😅 Så traff jeg han jeg senere giftet meg med. Da ble det raskt annen hver jul. Kortere besøk. Så fant vi ut at jula er en fin tid å reise ut av Norge på når man er ung og fri. Til slutt foretrakk vi å være hjemme hos oss selv - de første årene med dårlige faciliteter for gjester. Så falt mamma fra. Som godt voksen selv som nærmer meg det punktet i livet der du er nå, så har jeg bestemt meg for å fokusere på å nyte det jeg har så lenge jeg har det. Det er noe veldig sant i at barn bare er til låns i dette livet. Anonymkode: 3e78b...644 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #14 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 15.33): Helt ærlig, jeg syns det er slitsomt de hjelper til, men likevel er det mye styr og rot og mat og middager som skal handles, osv...Spesielt dattera blir som en jentunge igjen, jaja....måtte bare få ut litt frustrasjon Anonymkode: a80de...559 🕯 Anonymkode: 32cc2...563
AnonymBruker Skrevet 1. januar #15 Skrevet 1. januar Jeg synes det er kjempekoselig å ha barnet mitt hjemme på juleferie, siden hen studerer og ikke er hjemme så ofte. Vi faller tilbake til gamle vaner, der hen tar ansvar for det hen gjorde da hen bodde hjemme. Null stress. Anonymkode: 29823...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #16 Skrevet 1. januar Går jo an å fordele matlaginga på en hyggelig måte også, da, i stedet for å gå rett på anklager og passiv agressivitet og skape ustemning midt i jula - i forkant av besøket neste år så snakker dere sammen om at det er hyggelig å samles, men at du har behov for å få litt mer ro i juleferien du også, "så jeg tenkte vi kunne ta hver vår dag og lage middag til familien på omgang? Så tenker dere ut en spennende oppskrift til hver deres dag og så handler vi sammen den eller den dagen. Kanskje vi får smakt noe nytt og spennende dere liker å lage også! Og så tar vi hver vår dag med oppvask og rydding etter maten i tillegg, så får vi alle kjent litt på juleferie!" Anonymkode: b66e2...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar #17 Skrevet 2. januar problemet er at hvis folk ikke bryr seg, så kommer de til å gjøre en elendig jobb. da kan de påstå at de skal "fikse det senere" noe som aldri skjer likevel.. Anonymkode: 1234b...b6a
AnonymBruker Skrevet 2. januar #18 Skrevet 2. januar Lag lister! Skriv opp hvem som skal gjøre hva. Dette har vi gjort hjemme hos meg, fungerer fint! Per: Lage middag og handle mandag Vaske badet støvsuge stua Anonymkode: c717b...d01
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå