AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #21 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Psykolog, men det er fordi jeg ikke har fysisk helse til en mye stående jobb som tannlege. Undervisning er ikke for meg. Ellers tenker jeg tannlege er det som gir soleklart minst kjipe arbeidsforhold. God lønn, kan jobbe hvor som helst, kan ha avklarte arbeidstider og slipper i stor grad å bli emosjonelt utkjørt. Anonymkode: d95de...0c4 God lønn? Ikke spesielt god lønn i det offentlige, og ikke nødvendigvis i det private i de store byene der det er overflod av private tannleger. Etableringen av store tannlegekjeder har medført at yrket oppleves som mindre fritt enn tidligere, selv som privat næringsdrivende. Arbeidspress og at man heller aldri i dette yrket kan ha en dårlig dag kan fint bidra til emosjonell utmattelse hos tannleger. Man må forholde seg til engstelige pasienter, pårørende og være opplagt og konsentrert hele tiden. Anonymkode: 30f18...1bd 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #22 Skrevet 30. desember 2025 Ingen av de, grunnet ønske om delvis hjemmekontor og fleksibel arbeidstid. Anonymkode: 4e3c7...de4 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #23 Skrevet 30. desember 2025 student2026 skrev (2 timer siden): Jeg skal begynne å studere til høsten. Akkurat nå står det mellom lektorstudiet, profesjonsstudiet i psykologi eller odontologistudiet. Hva slags studie (og profesjonen den fører til) har best fremtidsutsikter? Best for karrieremuligheter og eventuelt for å bytte karrierevei? Og ikke minst; hvilket av dem ville DU valgt i dag? Psykolog Anonymkode: 3369d...79b
Rødvinsfilosofen Skrevet 30. desember 2025 #24 Skrevet 30. desember 2025 student2026 skrev (2 timer siden): Jeg skal begynne å studere til høsten. Akkurat nå står det mellom lektorstudiet, profesjonsstudiet i psykologi eller odontologistudiet. Hva slags studie (og profesjonen den fører til) har best fremtidsutsikter? Best for karrieremuligheter og eventuelt for å bytte karrierevei? Og ikke minst; hvilket av dem ville DU valgt i dag? Tannlege VS psykolog er jo to veldig forskjellige studier og jobber. Som psykolog har du flere valgmuligheter enn som lærer og tannlege. Det er mye lettere å komme inn på lektorutdanningen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #25 Skrevet 30. desember 2025 student2026 skrev (2 timer siden): Jeg skal begynne å studere til høsten. Akkurat nå står det mellom lektorstudiet, profesjonsstudiet i psykologi eller odontologistudiet. Hva slags studie (og profesjonen den fører til) har best fremtidsutsikter? Best for karrieremuligheter og eventuelt for å bytte karrierevei? Og ikke minst; hvilket av dem ville DU valgt i dag? Jeg kjenner ikke deg, så vet ikke hva som passer for deg. Det er stor forskjell på å undervise ungdom og å lappe sammen tenner, eller hjelpe folk med psyken. Studiet er sikkert greit nok om du har et godt hode og trives med studier, men når du kommer i jobb kreves også andre egenskaper. Hvis du er en god og tålmodig pedagog som evner å forenkle og forklare ting for folk, kan lektor fungere. Er du veldig god til å snakke med folk på et dypere plan, kan psykolog fungere, og er du veldig flink til å pusle med små ting med hendene, kan tannlege passe for deg. Anonymkode: 08c36...15e 1
Wilma89 Skrevet 30. desember 2025 #26 Skrevet 30. desember 2025 Personlig ville jeg valgt psykolog. Hovedsaklig fordi undervisning ikke er noe for meg. Tannlege syns jeg ser dørgende kjedelig ut. Syns også tanken på å ha på munnbind store deler av arbeidsdagen virker kjipt.
student2026 Skrevet 30. desember 2025 Forfatter #27 Skrevet 30. desember 2025 Takk for svar! Hva med lønn? Det virker som tannlege peker seg litt ut med tanke på det økonomiske? Er forskjellen såpass stor til psykolog og lektor at det bør tas i betraktning? Jeg har for så vidt karakterene til medisinstudiet og ingeniørstudiene, men har hørt flere skrekkhistorier om arbeidshverdagen til leger... Jeg vil heller ikke si jeg er en "ingeniørtype" hva nå enn det er, så tror nok heller ikke det blir et ingeniørstudium. Har vurdert juss også, men det virker som et tungt studie hvor mange ender opp med hva jeg anser som "litt kjedelige" jobber. For å presisere spørsmålet ønsker jeg meg en jobb med en god inntekt, trygge fremtidsutsikter og en jobb hvor jeg ikke kjeder vettet av meg. Hva ville DU valgt? Gjerne kom med forslag også, hvis det er noen andre retninger du tenker jeg bør vurdere:)
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #28 Skrevet 30. desember 2025 student2026 skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Hva med lønn? Det virker som tannlege peker seg litt ut med tanke på det økonomiske? Er forskjellen såpass stor til psykolog og lektor at det bør tas i betraktning? Jeg har for så vidt karakterene til medisinstudiet og ingeniørstudiene, men har hørt flere skrekkhistorier om arbeidshverdagen til leger... Jeg vil heller ikke si jeg er en "ingeniørtype" hva nå enn det er, så tror nok heller ikke det blir et ingeniørstudium. Har vurdert juss også, men det virker som et tungt studie hvor mange ender opp med hva jeg anser som "litt kjedelige" jobber. For å presisere spørsmålet ønsker jeg meg en jobb med en god inntekt, trygge fremtidsutsikter og en jobb hvor jeg ikke kjeder vettet av meg. Hva ville DU valgt? Gjerne kom med forslag også, hvis det er noen andre retninger du tenker jeg bør vurdere:) Ingen vet hva en fremtidig tannhelsereform vil bety for privatpraktiserende tannleger, så det er vanskelig å spå hvordan inntekten vil bli om noen år, eller om det vil være livsgrunnlag for så mange private tannleger som i dag. Når det gjelder lønn kan jeg opplyse om at jeg som offentlig ansatt tannlege med over 20 års ansiennitet tjener ca. 850.000 i året, og jeg har tillegg for lystgassautorisasjon. Hva lærere og psykologer tjener får de som jobber som det, svare på. Anonymkode: 30f18...1bd 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #29 Skrevet 30. desember 2025 Hvis jeg må velge et av de yrkene hadde nok lektor passet best for meg, og jeg ville ha undervist i norsk og engelsk, og eventuelt historie/samfunnsfag. Men hvis du ønsker en meningsfull jobb og liker å jobbe med mennesker, så vurder om audiograf kan være noe for deg. Det er altfor få både i Norge og Danmark, og det er opptil 2 års ventetid på å få høreapparat. Du er i hvertfall garantert jobb og grei inntekt. Hadde jeg vært noen år yngre enn jeg er, så hadde jeg vurdert omskolering til det yrket. Anonymkode: e74e8...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #30 Skrevet 30. desember 2025 Jeg er psykolog. Veldig glad for det valget. Kan jobbe med så mye forskjellig, og veldig mye interessant. Men tenk deg om. Det er emosjonelt krevende. Mange blir utbrent. Anonymkode: c460c...e13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #31 Skrevet 30. desember 2025 Hadde aldri orket å rote inn i munnen til folk. Men jeg er nok i overkant sensitiv. Anonymkode: 10fa8...8ae
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #32 Skrevet 30. desember 2025 student2026 skrev (43 minutter siden): Takk for svar! Hva med lønn? Det virker som tannlege peker seg litt ut med tanke på det økonomiske? Er forskjellen såpass stor til psykolog og lektor at det bør tas i betraktning? Jeg har for så vidt karakterene til medisinstudiet og ingeniørstudiene, men har hørt flere skrekkhistorier om arbeidshverdagen til leger... Jeg vil heller ikke si jeg er en "ingeniørtype" hva nå enn det er, så tror nok heller ikke det blir et ingeniørstudium. Har vurdert juss også, men det virker som et tungt studie hvor mange ender opp med hva jeg anser som "litt kjedelige" jobber. For å presisere spørsmålet ønsker jeg meg en jobb med en god inntekt, trygge fremtidsutsikter og en jobb hvor jeg ikke kjeder vettet av meg. Hva ville DU valgt? Gjerne kom med forslag også, hvis det er noen andre retninger du tenker jeg bør vurdere:) Virker rart å ha oppnådd nesten 7 i snitt for så å ikke aaane hva man vil bli? Som om folk tar de vanskeligste realfagene på VGS, får seks i alle fag bare på måfå… 🧐 Anonymkode: de946...304
student2026 Skrevet 30. desember 2025 Forfatter #33 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Virker rart å ha oppnådd nesten 7 i snitt for så å ikke aaane hva man vil bli? Som om folk tar de vanskeligste realfagene på VGS, får seks i alle fag bare på måfå… 🧐 Anonymkode: de946...304 Paradoksalt nok kan et perfekt vitnemål gjøre valget av karrierevei enda vanskeligere. Det høres kanskje rart ut, og det er absolutt et luksusproblem, men det gjør ikke nødvendigvis valget noe enklere. Da jeg gikk på videregående var jeg fast bestemt på at jeg skulle studere medisin, men nå er jeg ganske sikker på at jeg ikke vil det:) 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #34 Skrevet 30. desember 2025 student2026 skrev (4 timer siden): Jeg skal begynne å studere til høsten. Akkurat nå står det mellom lektorstudiet, profesjonsstudiet i psykologi eller odontologistudiet. Hva slags studie (og profesjonen den fører til) har best fremtidsutsikter? Best for karrieremuligheter og eventuelt for å bytte karrierevei? Og ikke minst; hvilket av dem ville DU valgt i dag? Jeg ville valgt psykologi, ene og alene grunnet interesse. Det løpet er for lengst kjørt, og sitter i et teknisk yrke (datateknikk/ingeniør), men hadde jeg skulle gå en helt annen vei er psykologi absolutt et godt valg for meg. Hvilket studie som gir best muligheter har jeg dessverre ikke peil på. Anonymkode: 57fe1...12c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #35 Skrevet 30. desember 2025 Psykolog, uten tvil . jeg er selv psykolog, og er svært glad i jobben min. Svært spennende arbeidsoppgaver, variert , et hav av muligheter. Jeg jobbet med barn, og har en arbeidshverdag hvor ingen dager er like. Lønnen er ganske grei, såfremt en spesialiserer seg. Anonymkode: 8ccf4...d49
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #36 Skrevet 30. desember 2025 Jeg ville sannsynligvis valgt psykologi, pga mulighet til å jobbe i spesialisthelsetjenesten, spesialisering, og grei lønn. Er lønn det viktigste, velger du tannlege. Men du må jobbe privat hvis du virkelig skal tjene mye penger. Det er flere tannleger enn leger på lønnstoppen i byen der jeg bor. Jeg ville likevel ikke blitt tannlege fordi det for meg er for mye «håndverk». Men for noen er det et pluss. Lektor i vgs kunne jeg i og for seg blitt, det har store fordeler med arbeidstid/ferie. Faglig interessant er det også. Jeg ville nok helst gått veien master+PPU og ikke lektorstudiet, for å få mer faglig fordypning. Det er mer interessant for meg enn ped innebakt i “alt”, inkludert masteroppgaven. Ville i tilfelle hatt biologi og evt kjemi. Arbeidsmarkedet - her skriver jeg kun det jeg har hørt/lest. Lektor i realfag burde være ganske bankers, det er mange som går av med pensjon framover, og dårlig rekruttering til studiene pga for få elever velger realfag på vgs. Samtidig er behovet for realfagskompetanse stort, så det vil bli et satsningsområde neste uansett. Hvis du tenker noe annet enn det jeg kunne tenke meg (andre nivå/andre fag), vet jeg mindre. Psykologi: Det er mangel på psykologer nå, men bare distriktene, og det skal visst bli for mange psykologer innen ikke veldig mange år. I tillegg får stadig nye universiteter lov til å starte psykologutdanning, så her er det sjanse for at arbeidsmarkedet vil kunne bli dårlig. Tannlege vet jeg mindre om. Anonymkode: c0e36...c15 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #37 Skrevet 30. desember 2025 student2026 skrev (6 minutter siden): Paradoksalt nok kan et perfekt vitnemål gjøre valget av karrierevei enda vanskeligere. Det høres kanskje rart ut, og det er absolutt et luksusproblem, men det gjør ikke nødvendigvis valget noe enklere. Da jeg gikk på videregående var jeg fast bestemt på at jeg skulle studere medisin, men nå er jeg ganske sikker på at jeg ikke vil det:) Helt enig med deg i dette. Mange aner ikke hva de vil bli, men forstår likevel at de bør legge en solid innsats i videregående for å få så gode muligheter som man kan oppnå. Gode karakterer er da tingen. Har selv hatt et barn i hus som ikke visste hva vedkommende skulle bli, men som foreldre heiet vi likevel på en god innsats på VGS for å kunne gå ønsket vei når valget ble klart. Anonymkode: 57fe1...12c 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #38 Skrevet 30. desember 2025 student2026 skrev (1 time siden): Takk for svar! Hva med lønn? Det virker som tannlege peker seg litt ut med tanke på det økonomiske? Er forskjellen såpass stor til psykolog og lektor at det bør tas i betraktning? Jeg har for så vidt karakterene til medisinstudiet og ingeniørstudiene, men har hørt flere skrekkhistorier om arbeidshverdagen til leger... Jeg vil heller ikke si jeg er en "ingeniørtype" hva nå enn det er, så tror nok heller ikke det blir et ingeniørstudium. Har vurdert juss også, men det virker som et tungt studie hvor mange ender opp med hva jeg anser som "litt kjedelige" jobber. For å presisere spørsmålet ønsker jeg meg en jobb med en god inntekt, trygge fremtidsutsikter og en jobb hvor jeg ikke kjeder vettet av meg. Hva ville DU valgt? Gjerne kom med forslag også, hvis det er noen andre retninger du tenker jeg bør vurdere:) Lurer på om jeg ville lett etter noe spennende innen siv.ing hvis jeg var deg. Det tror jeg gir flere muligheter, bedre lønn og enklere å bytte beite enn de tre utdanningene du foreslo. At du ikke er en «ingeniørtype» har ingen betydning, du trenger ikke bygge broer. Eller hva du nå ser for deg at en «ingeniør» (som ikke er en beskyttet tittel) jobber med. Anonymkode: c0e36...c15 2
Aureka Skrevet 30. desember 2025 #39 Skrevet 30. desember 2025 Karriere mulighet og mht lønn så er det nok tannlege som troner høyest. Du slipper også å måtte styre så veldig med andre folks følelser. Både som lektor og psykolog så jobber du tettere på menneskers liv. Det er både fordeler og ulemper. Hva tror du at du selv vil trives med? Og hvor mye betyr høy inntekt for deg? Skulle jeg selv valgt på nytt i dag, så hadde jeg valgt en form for kontorjobb. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #40 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva med våre gamle landsmenn, altså etnisk norske, som stadig skriver «desverre», «kjempe bra» og «henne ringte meg i går»? Hilsen ny landsmann Anonymkode: fbe80...e71 Du mener seriøst at rettskriving bør være en faktor som spiller inn på hvilket yrke man skal satse på? Ser du ikke utfordringen som pedagoger har med foreldre som 1. ikke kan norsk 2. ikke deltar på samtale med læreren fordi de ikke kan språket 3. osv 4. osv 5. osv? Hilsen "gammel" landsmann Anonymkode: 86353...284
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå