Gå til innhold

Vennepar med dårlig oppdragerstil

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et vennepar med en oppdragerstil som jeg absolutt ikke synes noe om, for det virker til at barnet blir negativ påvirket. De har veldig fokus på at barnet skal oppføre seg, og overser glatt vonde følelser. Faren demper av og til stemmen og snakker skikkelig ubehagelig til gutten, jeg kjenner at jeg som voksen får vondt inni meg.

F.eks om ungen blir lei seg for det er på tide å avslutte besøket, og starter å gråte. Da sier faren med lav, hviskende stemme "slutt å gråte, du skal oppføre deg og du skal adlyde når jeg snakker til deg". Ungen står da og tørker tårer for harde livet og prøver å ta seg sammen.

Vet liksom ikke om jeg burde blande meg og si noe 

Anonymkode: 9ce95...1aa

• Liker 5
  • Hjerte 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er galt med det faren sa? :klo: 

Barnet er ikke skadet og har det ikke vondt, denne typen gråt når lek må avsluttes er ren manipulasjon. Å pakke ungene inn i bomull skaper ikke resiliente barn, det skaper aspeløv som ikke tåler motgang eller å bli stilt krav til. 

Anonymkode: 49fa5...286

• Liker 26
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet er ikke skadet og har det ikke vondt, denne typen gråt når lek må avsluttes er ren manipulasjon. Å pakke ungene inn i bomull skaper ikke resiliente barn, det skaper aspeløv som ikke tåler motgang eller å bli stilt krav til. 

Hadde noen sagt noe sånt til meg, hadde jeg reagert! Jeg ville derfor heller aldri sagt noe sånt til noen andre. 

Det jeg derimot hadde kunne sagt er at «jeg skjønner at du syns dette var skikkelig dumt, men nå må vi dra uansett», og vært bestemt på det. 

Anonymkode: 5f280...869

• Liker 25
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet har det vondt, han blir aldri møtt på følelsene sine. Han er 4 år, men må skjerpe seg og ta seg sammen. Faren har en truende og skummel adferd.

• Liker 15
  • Hjerte 7
  • Nyttig 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Wtf? Ser du virkelig ikke trusselen i den beskjeden og redselen barnet får for faren sin? 

Anonymkode: b7b4d...e66

• Liker 25
  • Nyttig 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet liksom ikke om jeg burde blande meg og si noe 

Jeg heier for at du "bryr" deg og fortelller far hvor rett du har med din oppdragerstil og hvor feil hans oppdragerstil er 🤣

Anonymkode: 9be9e...eec

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg heier for at du "bryr" deg og fortelller far hvor rett du har med din oppdragerstil og hvor feil hans oppdragerstil er 🤣

Anonymkode: 9be9e...eec

Jeg mener ikke nødvendigvis at min måte er en fasit og det eneste riktige. Men jeg synes absolutt ikke noe om å bruke trusler, frykt og be barnet holde inne følelser. Tenker det er meget skadelig.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Ulik oppdragerstil. Ikke akkurat helsefremmende, men det gjelder jo veldig mange. 

Anonymkode: ad917...73b

• Liker 3
Skrevet

Eksempelet over:

snakk til barnet før faren gjør det. Hold rundt barnet si «jeg skjønner du er lei deg. Det er helt naturlig å gråte når du kjenner du er lei deg. Bare få det ut! Og du? Jeg har kost meg skikkelig med deg i dag og er også lei meg for at du må dra nå, men jeg gleder meg masse til vi sees igjen! Så tøff du er som tør å vise at du er lei deg!»

Anonymkode: 2fe62...4d5

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

De siste 20 årene er unger blitt møtt så til de grader på enhver følelse, og resultatet? Aldri vært så mange psykisk syke ungdommer som sliter, er uføre og uselvstendige som nå. Barn har ikke vondt av å få beskjed om at enhver følelse ikke passer i enhver situasjon, det er normal oppdragelse og skaper motstandsdyktighet hos barna. 

Anonymkode: da7bf...baf

• Liker 20
  • Nyttig 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De siste 20 årene er unger blitt møtt så til de grader på enhver følelse, og resultatet? Aldri vært så mange psykisk syke ungdommer som sliter, er uføre og uselvstendige som nå. Barn har ikke vondt av å få beskjed om at enhver følelse ikke passer i enhver situasjon, det er normal oppdragelse og skaper motstandsdyktighet hos barna. 

Å møtes på følelser er faktisk en beskyttende faktor mot psykisk uhelse! 

Jeg er oppdratt med militær disiplin (og mangel på omsorg). Hva skjedde med meg? Masse angst og depresjon. 

Anonymkode: 3043d...fa7

• Liker 16
  • Hjerte 6
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine følelser ble ikke møtt som barn. Jeg ble kjeftet på. Bedt om å skamme meg. Sendt bort. 

Det jeg lærte var at alle andre sine behov og følelser er viktigere enn mine. Jeg ble ovehode ikke motstandsdyktig. Jeg ble underdanig.

Jeg har som voksnen, måttet lære meg å sette grenser for meg selv. Jeg har måttet lære meg å bli sint. Lære meg å si nei. Jeg har måttet lære meg å be om hjelp. 

Anonymkode: ba639...3e8

• Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine følelser ble ikke møtt som barn. Jeg ble kjeftet på. Bedt om å skamme meg. Sendt bort. 

Det jeg lærte var at alle andre sine behov og følelser er viktigere enn mine. Jeg ble ovehode ikke motstandsdyktig. Jeg ble underdanig.

Jeg har som voksnen, måttet lære meg å sette grenser for meg selv. Jeg har måttet lære meg å bli sint. Lære meg å si nei. Jeg har måttet lære meg å be om hjelp. 

Nemlig. 

ditto! Lei meg for at vi har hatt det sånn.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å møtes på følelser er faktisk en beskyttende faktor mot psykisk uhelse! 

Jeg er oppdratt med militær disiplin (og mangel på omsorg). Hva skjedde med meg? Masse angst og depresjon. 

Jeg har fått alle mine følelsesmessige behov dekket hjemme, men har likevel angst og depresjon.

En mellomting mellom militærdisiplin og konstant validering og analysering av følelser er nok det beste. Barn må lære å «trøste seg selv» også.

Anonymkode: 759ef...44d

• Liker 15
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke riktig. Jeg føler det skjedde et skifte en gang mellom 10-15 år siden. Før det var det time out og adferdsterapi som gjaldt i mye større grad. Mer fokus på følelser, som jeg mener er sunt, kom etter 2010. Var sikkert noen som var forut for sin tid, men for de fleste tok det nok også tid å snu om tankegangen.

Anonymkode: c070f...76d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fått alle mine følelsesmessige behov dekket hjemme, men har likevel angst og depresjon.

En mellomting mellom militærdisiplin og konstant validering og analysering av følelser er nok det beste. Barn må lære å «trøste seg selv» også.

De må lære det, ja. Barn er ikke ferdig utlært og følelsesregulerte ved 4 år. Det tar mange flere år med læring.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eksempelet over:

snakk til barnet før faren gjør det. Hold rundt barnet si «jeg skjønner du er lei deg. Det er helt naturlig å gråte når du kjenner du er lei deg. Bare få det ut! Og du? Jeg har kost meg skikkelig med deg i dag og er også lei meg for at du må dra nå, men jeg gleder meg masse til vi sees igjen! Så tøff du er som tør å vise at du er lei deg!»

Anonymkode: 2fe62...4d5

Jeg tror din oppdragerstil stemmer overens med den en barnelege skrev en kronikk om. Barna vil ikke undersøkes - og da forstår foreldrene dem i hjel. Hvor skal det ende liksom?

Anonymkode: 5bcdc...734

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

De må lære det, ja. Barn er ikke ferdig utlært og følelsesregulerte ved 4 år. Det tar mange flere år med læring.

Det gjør det, men når det er gjentakende, nærmest identiske situasjoner, så kommer ikke barnet nødvendigvis videre ved å bruke tid på å snakke om det samme hver eneste gang.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke det at de er møtt på følelser og blitt forstått som gjør at de sliter med uhelse. Det handler om at det har vært satt for få grenser og barna har heller ikke fått kjenne på nok utfordringer (derav curling/helikopter). 

Anonymkode: 1c39a...a8d

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Det gjør det, men når det er gjentakende, nærmest identiske situasjoner, så kommer ikke barnet nødvendigvis videre ved å bruke tid på å snakke om det samme hver eneste gang.

Tror det er mange som forstår barnet, men glemmer å sette de rette grensene samtidig.

Det er forskjell på:

1. Nei du får ikke is nå. SKRIIIK! Jeg forstår at du vill ha is. Her har du en is. 

2. Nei du får ikke is. SKRIIIK! SLUTT Å SKRIK! GÅ PÅ ROMMET DITT! JEG SA NEI.

3. Nei du får ikke is. SKRIIIIK! Jeg forstår at du vil ha is, men du får ikke is nå. Punktum. 

• Liker 11
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...