Hareena Skrevet 2. januar #61 Skrevet 2. januar (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): mange er sjevhendt, Du tenker på det utdaterte begrepet keivhendt som ble brukt på den tida det ikke var lov å skrive med venstre hånd. Slik blir det vel når kj-lyden viskes ut, men vi venstrehendte har ikke problemer med å bruker kniv og gaffel etter normert bordskikk om vi har blitt opplært til det. Endret 2. januar av Hareena
AnonymBruker Skrevet 2. januar #62 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Og hva er riktig måte for bestikket egentlig? Anonymkode: ec80e...5b9 Gaffel og Kniv nyttes vanligvis til hovudretten.......ikkje til dessert. Hvilken glass du velger til øl, vin melk o.s.v er revnende likegyldig. Anonymkode: 257cf...6eb
AnonymBruker Skrevet 3. januar #63 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 21.05): Jeg forventer at folk kan holde bestikk korrekt, og klarer å spise med albuene inntil kroppen. Jeg misliker sterkt folk som må løfte og veive med albuen, særlig når vi sitter øitt tett. Anonymkode: 7e17a...217 Det korrekte er 60 cm pr. person. Anonymkode: 95ef6...f3f
AnonymBruker Skrevet 3. januar #64 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og hva er riktig måte for bestikket egentlig? Anonymkode: ec80e...5b9 Når man har spist opp legger man bestikket samlet på en side av tallerkenen, og gaffel ned. Anonymkode: 25025...080
AnonymBruker Skrevet 3. januar #65 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det skrives keivhendt eller kjevhendt, ikke "sjevhendt". Du er opptatt av etikette, men gir blaffen i rettskriving? Anonymkode: cebd9...512 Hvorfor har det automatisk en sammenheng? Anonymkode: 25025...080
AnonymBruker Skrevet 3. januar #66 Skrevet 3. januar Hareena skrev (9 timer siden): Du tenker på det utdaterte begrepet keivhendt som ble brukt på den tida det ikke var lov å skrive med venstre hånd. Slik blir det vel når kj-lyden viskes ut, men vi venstrehendte har ikke problemer med å bruker kniv og gaffel etter normert bordskikk om vi har blitt opplært til det. Mannen er skjevhendt eller keivhendt - som han selv sier. Og nok ikke skriver. Usikker, han har en bredere dialekt. Har tråden blitt til en mobbing av de som ikke klarer kj lyden? Eller dialekter generelt? Merkelig hva man må angripe når man faller igjennom på normal etikette. Men det sier vel mest om din etikette 😅 Anonymkode: 25025...080
AnonymBruker Skrevet 3. januar #67 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): "Meg først"-mentalitet. Mannen min har vokst opp i en familie med mange barn. Skulle man være sikker på å få sin andel av det som er best, måtte man være frampå og forsyne seg før alle andre hadde tatt alt. Det har resultert i at han hiver seg over det som blir servert, tar til seg selv først uten øye for at andre vil ha eller venter. Hvis svigermor ber ham om å sende røkelaksen, sier han ja, og forsyner seg selv av røkelaksen før han sender fatet til svigermor. Å servere gjestene først streifer ham ikke. Setter jeg en kake på bordet er han førstemann til å ta et stykke selv om vi har gjester. Ved middagsbordet er han alltid den første som er ferdig med å forsyne seg med alle tingene (f.eks både kjøtt, grønnsaker, poteter og saus), jeg skjønner ikke hvordan han får det til, jeg lurer på om han instinktivt tenker strategisk når han forsyner seg for å slippe å vente på noen. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ham til å bli mindre egosentrisk ved bordet. Spesielt når vi har gjester. Jeg er oppvokst med "gjestene først" og at jeg som vertinne ser til at alle andre får først, og at jeg tar de dårligste stykkene/overkokte potetene slik at gjestene får det beste. Men det er en mentalitet som er vanskelig å innprente i en voksen mann. Og nå har jeg begynt å kopiere ham hjemme... skal jeg få noe av det gode, må jeg ta det før han rekker det... uff. Anonymkode: 66fef...9c8 Jeg hadde påtalt det hver eneste gang. "Nei, gjestene først", "Nei, svigermor først", osv. Rappet ham med kakespaden om nødvendig. Enten hadde han lært, ellers hadde vi ikke rukket å bli mann og kone.. Anonymkode: 95ef6...f3f
AnonymBruker Skrevet 3. januar #68 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mannen er skjevhendt eller keivhendt - som han selv sier. Og nok ikke skriver. Usikker, han har en bredere dialekt. Har tråden blitt til en mobbing av de som ikke klarer kj lyden? Eller dialekter generelt? Merkelig hva man må angripe når man faller igjennom på normal etikette. Men det sier vel mest om din etikette 😅 Venstrehendt er et langt bedre begrep. Det er lenge siden det sluttet å være skammelig å ha venstre som dominerende arm og hånd. Anonymkode: a2ee8...299
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå