Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tygge med lukket munn. 
Be om å få tilsendt maten, i stedet for å strekke seg over alle andre.
Si takk for maten. 

Anonymkode: fd680...3b3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du tar feil. Man venter alltid til alle har fått eller til vertinnen har sagt vær så god. Det er an vanlig misforståelse at det ikke gjelder ved varm mat.

Anonymkode: eaea2...f2a

Det kommer an på hvor mange man er ved bordet. Er det flere enn 6 personer kan man starte, er man færre, skal man vente. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det kommer an på hvor mange man er ved bordet. Er det flere enn 6 personer kan man starte, er man færre, skal man vente. 

Feil. Man skal alltid vente. Unntaket er hvis vertinnen/verten sier: vær så god, bare begynn å spise.

Det er så pinlig når folk kaster seg over maten uten å vente på de andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når folk i slutten av tenårene og starten av tyveårene sitter med mobilen (forsåvidt alle aldre, med det er den aldersgruppen det gjelder i min familie). 

Anonymkode: 9d9f9...4a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det meste; Plassering serviett, hvordan man holder bestikk, hvordan man plasserer serviett, hvordan man serverer seg, salte uten å smake... 

Men det irriterer først når noen peker eller strekker seg etter mat, når man lesser på med noe uten å ha et øye for hvor mye det er på fatet sett mot antall rundt bordet, at man graver etter riktig kjøttstykke, at telefonen er med til bords, tygging med åpen munn... 

Anonymkode: 25025...080

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her blander du regler. Flere en 6 gjelder på restaurant, i bryllup etc, da de begynner å bære ut varmmat. Med kaldmat venter man også da. 

Er man på besøk hos noen så venter man til vertskapet sier "vær så god", og selv da starter man med å sende fremfor å forsyne seg selv. Er det for eksempel julefrokost så starter man med å sende brødkurven, og sørger for at den går rolig rundt bordet før man begynner å sende og spørre om pålegg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ser det meste; Plassering serviett, hvordan man holder bestikk, hvordan man plasserer serviett, hvordan man serverer seg, salte uten å smake... 

Men det irriterer først når noen peker eller strekker seg etter mat, når man lesser på med noe uten å ha et øye for hvor mye det er på fatet sett mot antall rundt bordet, at man graver etter riktig kjøttstykke, at telefonen er med til bords, tygging med åpen munn... 

Akkurat den har jeg diskret jobbet med når det gjelder egne unger, slik at de ikke skal være de som lesser på uten tanke på at dt faktisk skal holde til alle rundt bordet. Jeg skriver "diskret", da jeg har prøvd i det små med å oppmuntre til å forsyne seg med litt først, og deretter ta påfyll ved behov. Det er flere grunner til å forsyne seg lite, både fordi unger plutselig kan føle seg mette (selv om de har mye igjen på tallerkenen) og fordi det kan være ting de ikke liker (og derfor ikke klarer å spise opp). Da er vi som regel sikret at meg og mine ikke har vært årsaken til at det ble for lite av noe rundt hele bordet. Og jeg håper de da lærer både at de forsyner seg med lite og heller tar påfyll, og at de også får med seg etter hvert at alle skal få og at da må også alle forsyne seg på en måte slik at alle får. 

Og jeg har sett ganske mange tallerkener der det ligger igjen halve porsjonen, fordi noen ble mett eller "likte ikke likevel". Nå har jeg nok blitt en slik sur gammel dame som hater matsvinn, og kjenner en ekstra irritasjon over det. 

Dessverre er det også mange voksne som hiver seg over de beste bitene, velger kun deler av det fulle måltidet og tar mer enn "sin del" av tilbehør som det kanskje er lite av. Ser det spesielt på de som spiser keto eller lavkarbo, som fråtser i proteinene (som regel kjøttet) og forsyner seg helt ukritisk av det og "tillatt" tilbehør. Dette synes jeg er ganske ugreit. Det kan være godtatt på bufféter på restauranter og lignende (dersom det virker som det er mer enn nok av alt), men ikke privat. 

Anonymkode: aa029...9ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det for eksempel julefrokost så starter man med å sende brødkurven, og sørger for at den går rolig rundt bordet før man begynner å sende og spørre om pålegg. 

Hvis man må vente til brødkurven har rundet bordet før man kan ta pålegg har vi aldri blitt ferdige med frokostene i jula. Ta gjerne pålegg på tallerkenen før du har fått brød.

Anonymkode: 33a96...36b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke klarer å spise med munnen igjen ser jeg på som enkle personer jeg ill klarer å ta seriøst på noen måte. Selv små barn klarer jo det 

Anonymkode: 46201...55a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Akkurat den har jeg diskret jobbet med når det gjelder egne unger, slik at de ikke skal være de som lesser på uten tanke på at dt faktisk skal holde til alle rundt bordet. Jeg skriver "diskret", da jeg har prøvd i det små med å oppmuntre til å forsyne seg med litt først, og deretter ta påfyll ved behov. Det er flere grunner til å forsyne seg lite, både fordi unger plutselig kan føle seg mette (selv om de har mye igjen på tallerkenen) og fordi det kan være ting de ikke liker (og derfor ikke klarer å spise opp). Da er vi som regel sikret at meg og mine ikke har vært årsaken til at det ble for lite av noe rundt hele bordet. Og jeg håper de da lærer både at de forsyner seg med lite og heller tar påfyll, og at de også får med seg etter hvert at alle skal få og at da må også alle forsyne seg på en måte slik at alle får. 

Og jeg har sett ganske mange tallerkener der det ligger igjen halve porsjonen, fordi noen ble mett eller "likte ikke likevel". Nå har jeg nok blitt en slik sur gammel dame som hater matsvinn, og kjenner en ekstra irritasjon over det. 

Dessverre er det også mange voksne som hiver seg over de beste bitene, velger kun deler av det fulle måltidet og tar mer enn "sin del" av tilbehør som det kanskje er lite av. Ser det spesielt på de som spiser keto eller lavkarbo, som fråtser i proteinene (som regel kjøttet) og forsyner seg helt ukritisk av det og "tillatt" tilbehør. Dette synes jeg er ganske ugreit. Det kan være godtatt på bufféter på restauranter og lignende (dersom det virker som det er mer enn nok av alt), men ikke privat. 

Anonymkode: aa029...9ef

Supert at du lærer dem dette ❤️ Det er så mange voksne som ikke kan.

Som du sier, plutselig er man mett, gjerne barn. Det er frekt å legge igjen mat.

En sjelden gang har vertskapet beregnet for lite. Da er det jo fryktelig kjedelig at det ikke er nok til alle, eller at vertskapet føler seg dumme når alt er skrapet.

Det er jo også vanlig etikette med to-tre runder servering. Så man tar bare litt første gang. 

Så man ser på serveringsfatet, og gjør en rask "hoderegning". Og graver som du sier heller ikke etter de beste stykkene, eller peneste potetene. Er det et-par overkokte mandelpoteter så tar jeg det, selv om jeg er tidlig i serveringsrunden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis man må vente til brødkurven har rundet bordet før man kan ta pålegg har vi aldri blitt ferdige med frokostene i jula. Ta gjerne pålegg på tallerkenen før du har fått brød.

Anonymkode: 33a96...36b

Tråden handler om etikette. 

Er man mange kan man selvfølgelig ta litt eggerøre og slik, og begynne å sende den samtidig, om man er mange til bords. 

Man hiver seg virkelig ikke over det som står nærmest. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Feil. Man skal alltid vente. Unntaket er hvis vertinnen/verten sier: vær så god, bare begynn å spise.

Det er så pinlig når folk kaster seg over maten uten å vente på de andre.

Feil, den du siterer har rett. Tilsvarende gjelder også for dessert som kan smelte

Anonymkode: 032d1...ecd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 21.05):

Jeg forventer at folk kan holde bestikk korrekt, og klarer å spise med albuene inntil kroppen. Jeg misliker sterkt folk som må løfte og veive med albuen, særlig når vi sitter øitt tett.

Ellers bør folk klare å sende mat til hverandre, og be om å få nie sendt istedenfor å strekke seg over bordet.

Jeg irriterer meg ikke over de som snakker med mat i munnen. Det kan være ivrige samtaler, som er trivelig.

Anonymkode: 7e17a...217

Hva er korrekt? Gaffelen i høyre hånd eller i venstre hånd?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 19.40):

Snakke med mat i munnen er en uting. Tygg med munnen igjen er også minimum av folkeskikk, og ikke drikk med mat i munnen. 

Anonymkode: 31dc1...f86

Jeg må ha drikke sammen med maten, siden jeg er munntørr. Er jeg da uhøflig ved middagsbordet, tenker du?

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, du tar feil. Man venter alltid til alle har fått eller til vertinnen har sagt vær så god. Det er an vanlig misforståelse at det ikke gjelder ved varm mat.

Det er forskjell på middagsselskap hjemme hos noen eller å bli servert på restaurant. På restaurant der man får en tallerken med varm mat, venter man ikke, men hjemme hos noen venter man. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når folk i slutten av tenårene og starten av tyveårene sitter med mobilen (forsåvidt alle aldre, med det er den aldersgruppen det gjelder i min familie). 

Anonymkode: 9d9f9...4a2

Her hos oss er det de eldre som sitter med telefonene sine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (2 minutter siden):

Hva er korrekt? Gaffelen i høyre hånd eller i venstre hånd?

Hvilken hand har ingenting med etikette å gjøre - mange er sjevhendt, eller har lært motsatt.

Det handler om grepet. Pekefinger oppå, og å snu gaffelen før man tar en bit. Samt å holde under skjeen. Bare for å nevne noe. 

Alt for mange holder bestikk på en utrolig barnslig måte, mer som et grep, enn at man holder det korrekt. Det ser så umodent ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 11.14):

Hva er minimum dere mener voksne folk skal ha av bordskikk? 
Er på besøk til svigers og her snakker ALLE med mat i munnen . Jeg vemmes. 

Anonymkode: b84fc...a69

Det er jo helt vanlig å snakke med mat i munnen, men man holder gjerne en hånd eller serviett litt foran. Om man aldri skal snakke med mat i munnen under et måltid, får man jo aldri spist. Det handler jo også litt om at du ikke behøver å stappe munnen din full som et hamster når du spiser…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (5 minutter siden):

Jeg må ha drikke sammen med maten, siden jeg er munntørr. Er jeg da uhøflig ved middagsbordet, tenker du?

Det er forskjell på middagsselskap hjemme hos noen eller å bli servert på restaurant. På restaurant der man får en tallerken med varm mat, venter man ikke, men hjemme hos noen venter man. 

Her hos oss er det de eldre som sitter med telefonene sine. 

Man venter om det er under seks personer til bords. Eller til en av de som venter på maten sier at det bare er å begynne å spise. 

Uansett er det dårlig etikette av restauranten å ikke time det bedre til et så lite bord. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg får dilla av "norwegian arms". Eller de som unnskylder seg med at de ikke orker å sende, så andre må strekke seg. Eller de er opptatt med å snakke høyt med mat i munnen.

Screenshot_20260101_172510_Google.jpg

Anonymkode: 97c34...c21

Dette føyer seg inn i de uskrevne reglene vi har i Norge om at vi ikke skal forstyrre hverandre mer enn nødvendig. For eksempel at vi ikke snakker med fremmede på bussen og helst viser med kroppsspråk hvis sidemannen må flytte seg fra ytterste sete når vi skal av. På samme måte skal folk få spise i fred, uten å stadig måtte sende saltet, vannmuggen eller potetene. Så dette er egentlig ikke uhøflig i norsk kultur, om det gjøres med vett og uten omtrent legge seg over kroppen på sidemannen. 

Anonymkode: 799b6...315

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får dilla av "norwegian arms". Eller de som unnskylder seg med at de ikke orker å sende, så andre må strekke seg. Eller de er opptatt med å snakke høyt med mat i munnen.

Dette føyer seg inn i de uskrevne reglene vi har i Norge om at vi ikke skal forstyrre hverandre mer enn nødvendig. For eksempel at vi ikke snakker med fremmede på bussen og helst viser med kroppsspråk hvis sidemannen må flytte seg fra ytterste sete når vi skal av. På samme måte skal folk få spise i fred, uten å stadig måtte sende saltet, vannmuggen eller potetene. Så dette er egentlig ikke uhøflig i norsk kultur, om det gjøres med vett og uten omtrent legge seg over kroppen på sidemannen. 

AnonymBruker
Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...